تاریخ انتشار : جمعه 2 آبان 1399 - 21:56
کد خبر : 22830

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون علت اصلی افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن، رزم‌حسینی: شرایط برای افزایش صادرات فراهم است، ارزش

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون علت اصلی افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن، رزم‌حسینی: شرایط برای افزایش صادرات فراهم است، ارزش تجارت جهانی امسال ۹ درصد سقوط می‌کند، از بازار مرغ و تخم مرغ چه خبر؟ استیضاح وزیر اقتصاد کلید خورد و ایجاد پنجره واحد برای واردات کالا از طریق صادرات نفت را در بر دارد.

+علت اصلی افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ،غلامرضا شریعتی، عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از افزایش چشمگیر قیمت مسکن در سال‌های اخیر گفت: متأسفانه در چند سال اخیر قیمت مسکن نگران کننده‌ افزایش یافته است. البته بر اساس آمار‌های منتشره، رشد افزایشی قیمت‌ها در بازار در ماه اخیر بسیار کند و آهسته شده است. نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علت اصلی افزایش قیمت‌ها در بازار، کمبود مسکن و برنامه ریزی نادرست وزارت راه و شهرسازی برای افزایش ساخت و ساز است، این مساله واضح و مبرهن است که وقتی عرضه و تقاضا در بازار اقتصادی با هم همخوانی نداشته باشد، بازار دچار تلاطم خواهد شد. /خانه ملت

+معاون وزیر: قیمت مسکن در تهران منهای منطقه یک زیر ۲۰ میلیون است

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر آمار منطقه یک را از متوسط قیمت مسکن شهر تهران حذف کنیم میانگین قیمت در پایتخت به کمتر از متری ۲۰ میلیون تومان می‌رسد. محمود محمودزاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پس از آنکه وزارت راه و شهرسازی تصمیم گرفت آمار‌های مسکن را به شکل تحلیلی بر اساس واقعیات استان‌ها و مناطق مختلف کشور منتشر کند، گزارش مردادماه ۱۳۹۹ را ارایه کردیم. آمار شهریورماه هم آماده شده و اوایل هفته آینده منتشر خواهد شد. سپس مرتب آمار ماهیانه استان‌ها را انتشار می‌دهیم. در ۲۵ استان متوسط قیمت مسکن کمتر از ۱۰ میلیون تومان در هر متر مربع است.

هفت استان زیر ۵ میلیون تومان و ۱۹ استان تا پایین‌تر از ۱۰ میلیون تومان است. وی تاکید کرد: تنها در سه استان قیمت مسکن ۱۰ تا ۱۵ میلیون است و فقط در شهر تهران به بالای ۲۰ میلیون تومان رسیده است. حتی اگر در تهران آمار منطقه یک را لحاظ نکنیم، متوسط قیمت مسکن در پایتخت کمتر از ۲۰ میلیون تومان می‌شود. وقتی شرایط بازار مسکن را بر اساس واقعیات مناطق تحلیل می‌کنیم، آمار‌ها با آنچه تصور می‌شود فاصله دارد. به همین لحاظ معتقدیم اتکای صرف به گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران اثرات منفی در دیگر مناطق می‌گذارد.

+پشت‌پرده صادرات میلیاردی ۷۰ کارتن خواب!

سید حمید حسینی؛ عضو هیات رییسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: برای ریشه یابی از چرایی این اتفاق تلخ در اقتصاد کشور باید به گذشته بازگشت. متاسفانه در سال‌های اخیر، پاشنه آشیل اتاق‌های بازرگانی این است که موقع انتخابات اتاق که می‌شود هیات رئیسه اتاق‌ها برای اینکه بتوانند جایگاه خود را تحکیم بکنند، یکسری از کارت‌های قدیمی را بدون ضابطه و بدون داشتن معیار و بدون داشتن مدارک لازم تمدید و از این کار استفاده تبلیغاتی برای انتخابات اتاق بازرگانی می‌کنند.

حسینی یادآور شد: ما دیدیم که در انتخابات اخیر اتاق بازرگانی نیز این تخلفات در زمینه صدور کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف در برخی از اتاق‌های استانی وجود داشت. جالب‌تر آنکه این انتخابات، یکی از پرمساله‌ترین انتخابات اتاق بود، به گونه‌ای که بعد از اینکه اعتراض‌ها به نبود اسناد و مدارک معتبر برای کارت‌های بازرگانی صادر شده، زیاد شد، دیدیم که کل سامانه اتاق ایران از بین رفت. گفته شد که این سامانه هک و دچار مشکل شده و دیتابیس اتاق بازرگانی ایران که شامل همه اطلاعات و سابقه اعضا و شرکت‌ها و دارندگان کارت‌های بازرگانی بود، همه آن‌ها از بین رفت.

حتی گفته شد که هیچ بک آپی هم نداشتند؟! در نتیجه با از بین رفتن اطلاعات این سامانه، امکان رسیدگی و پیگیری تخلفات نیز دیگر وجود نداشت. همان موقع برای عده‌ای مشخص بود که در این جریان تخلفاتی صورت گرفته و بعدا به اقتصاد کشور آسیب خواهد زد؛ پیش‌بینی که متاسفانه درست از آب درآمده و نمونه آن ۷۰ کارت بازرگانی به نام کارتن خواب‌هایی است که یک دلار هم امکان بازگشت ارز ندارند.

+رزم‌حسینی: شرایط برای افزایش صادرات فراهم است

علیرضا رزم‌حسینی در جلسه مشترک با وزرای نفت، جهاد کشاورزی، رئیس بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و گمرک، اظهار داشت: شرایط برای افزایش صادرات کشور در شش ماهه دوم سال جاری فراهم است و با تدبیر می‌توانیم در خصوص تأمین کالا‌های اساسی، مایحتاج ضروری مردم و همچنین مواد اولیه مورد نیاز بخش تولید گام‌های خوبی برداریم. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به دستور رئیس جمهوری در خصوص هماهنگی دستگاه‌ها برای افزایش صادرات و همچنین تأمین کالا‌های مورد نیاز کشور، این جلسه تشکیل شده است. پیام ویژه این جلسه هماهنگی کامل تیم اقتصادی دولت و وزرای اقتصادی برای مواجهه با اقدامات دشمن در جنگ اقتصادی تحمیلی است.

+ارزش تجارت جهانی امسال ۹ درصد سقوط می‌کند

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (انکتاد) پیش بینی کرد که ارزش تجارت جهانی با وجود نشانه‌هایی از بهبود در سه ماهه سوم، بین هفت تا ۹ درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا می‌کند. انکتاد اعلام کرد هیچ منطقه‌ای از افت ۱۹ درصدی تجارت جهانی در سه ماهه دوم مصون نماند و پاندمی ویروس کرونا همه اقتصاد‌های جهان را با اختلال فعالیت روبه رو کرد. تجارت جهانی در سه ماهه سوم تا حدودی بهبود پیدا کرد. با این حال حدود ۴.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان داد. تجارت تجهیزات دفتر خانگی و لوازم پزشکی در سه ماهه سوم افزایش یافت و در مقابل بخش‌های خودرو و انرژی ضعیفتر شدند. رشد بخش منسوجات هم قوی بود. انکتاد در پیش بینی اولیه، رشد سال به سال تجارت در سه ماهه چهارم را سه درصد کمتر برآورد کرد، اما خاطرنشان کرد ابهامات به دلیل تحولات پاندمی ادامه یافته است. اگر جهش پاندمی در ماه‌های آینده تشدید شود، فضا برای سیاستگذاران وخیم تر شده و سیاست‌های محدودیت تجارت افزایش یکباره پیدا خواهند کرد.

+از بازار مرغ و تخم مرغ چه خبر؟

مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۸ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۲۵ هزار تومان است. وی نرخ مصوب هر کیلو مرغ زنده را ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان با احتساب ۱۰ درصد افزایش یا کاهش و مرغ گرم را ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به تامین ۳۰ درصد نهاده‌ها با نرخ مصوب، قیمت اعلامی مرغ منطقی است. یوسف خانی نرخ هر کیلو ران مرغ با کمر را ۲۵ هزار تومان و ران مرغ بدون کمر را ۲۰ هزار تومان اعلام کرد. رئیس اتحادیه پرنده و ماهی سینه با اشاره به نرخ سایر مشتقات در بازار بیان کرد: قیمت کنونی هر کیلو سینه بدون کتف ۴۸ هزار تومان و فیله مرغ ۵۰ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی با اشاره به اینکه واحد‌های مرغداری با یک سوم ظرفیت تولید کار می‌کنند، بیان کرد: با توجه به کاهش تقاضا، این میزان تولید بسیار بالاست. وی از کاهش قیمت تخم‌مرغ در بازار خبر داد و گفت: در حال حاضر هر شانه تخم‌مرغ با نرخ ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

+پیش بینی بورس در هفته آینده

عمیدی کارشناس بازار سرمایه گفت: معاملات بورس در آخرین هفته مهرماه از ابتدا تا پایان هفته منفی بود و افت شدیدی را تجربه کرد. همچنین شاخص بورس با حدود ١٠ درصد افت به کانال یک میلیون و ۴٠٠ هزار واحد سقوط کرد. گروه‌های «خودرو و ساخت قطعات»، گروه «فلزات اساسی» و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» از گروه‌های پر معامله در بازار هفته گذشته بودند. در این راستا دیده می‌شود، هرگاه نماد‌های گروه خودرو دارای صف فروش‌های سنگین هستند، کلیت بازار نیز همسو با آن‌ها دچار نوسان‌های منفی می‌شود و با جمع شدن صف فروش در این نماد‌ها، معاملات بازار روند مطلوب تری را به خود می‌گیرد. با توجه به اینکه روز چهارشنبه نیز معاملات متعادل و سبزی را در گروه بانکی‌ها شاهد بودیم، به نظر می‌رسد این گروه با توجه به انتشار گزارش‌های ۶ماهه مثبت و قابل توجه مورد اقبال سهامداران قرار گیرد و پتانسیل رشد خوبی را در این گروه شاهد خواهیم بود. در بازار‌های موازی هم شاهد افت قیمت ارز و سکه بودیم به طوری که در روز چهارشنبه دلار افت حدود ۱۵ درصدی را تجربه کرد.

بی‌اعتمادی سهامداران که در نتیجه اخبار منفی مثل افزایش نرخ سود بانکی، تحولات مربوط به انتخابات آمریکا و نوسان قیمت دلار ایجاد شد از عوامل ایجاد جو منفی و هیجان در بازار است. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه امیدواریم با کم شدن هیجان فروش در سهامداران، بازار به سمت روند منطقی حرکت کند و شاهد کاهش نوسان در معاملات بورس باشیم، اظهار داشت: پیش بینی می‌شود بازار در هفته آینده با شرایط نوسانی همراه باشد که در این مورد به سهامداران، سرمایه گذاری در صنایع بنیادی حاضر در بازار پیشنهاد می‌شود”.

+ایجاد پنجره واحد برای واردات کالا از طریق صادرات نفت

وزیر نفت با اشاره به موافقت رئیس‌جمهوری برای ایجاد پنجره‌ای واحد به ‌منظور واردات کالا از طریق صادرات نفت با هدف سرعت بخشی به کارها گفت: از هفته آینده کار عملیاتی را آغاز می‌کنیم.

+استیضاح وزیر اقتصاد کلید خورد

احمد نادری، نماینده تهران در مجلس در پیامی که روز چهارشنبه در صفحه شخصی خود منتشر کرد از شروع جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر اقتصاد خبر داد. نابسامانی بازار ارز، بورس و همچنین تخلفات در واگذاری‌ها از جمله دلایلی است که این نماینده مجلس برای استیضاح وزیر اقتصاد مطرح کرده است.

+علت ریزش مجدد ارزش لیر ترکیه چیست؟

تصمیم بانک مرکزی ترکیه به ثابت نگه داشتن نرخ بهره با واکنش منفی فعالان بازار مواجه شده است. نرخ بهره ترکیه اکنون در سطح ۱۰.۲۵ درصدی قرار دارد و شماری از کارشناسان معتقدند برای کمک به اقتصاد این کشور، بانک مرکزی باید نرخ بهره را بالاتر ببرد که این مساله تاکنون به دلیل نگرانی از افزایش تورم اجرایی نشده است. مسائل اخیر باعث شد تا لیر که هفته گذشته به پایین‌ترین سطح تاریخ خود رسیده بود، بار دیگر یک رکورد دیگر ثبت کند و به کمترین نرخ برابری خود برسد تا جایی که نرخ برابری دلار در کانال ۷.۹ لیر تثبیت شود. در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۰.۱۸ درصد افزایش به ۷.۹۳۷ لیر رسید. ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۵۰ درصد در برابر اسکناس آمریکایی تضعیف شده است. بانک مرکزی نیز ذخایر ارزی کمی دارد که این مساله روی توانایی این نهاد در کنترل نوسانات ارزی تاثیر منفی گذاشته است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....