تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 مهر 1399 - 20:02
کد خبر : 22572

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس منفی ماند، سهام عدالت چند میلیون تومان فروخته شد؟ قیمت دلار در

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس منفی ماند، سهام عدالت چند میلیون تومان فروخته شد؟ قیمت دلار در صرافی‌های مجاز چقدر شد؟ قیمت‌گذاری دستوری فولاد لغو شد، منابع طرح تامین کالا‌های اساسی چیست؟ ممنوعیت واردات برنج برداشته شد، قیمت جدید مرغ برای مصرف کنندگان تعیین شد، طلای جهانی صعود کرد و واریز سهمیه بنزین آبان را در بر دارد.

شاخص کل بورس منفی ماند

به گزارش اقتصاددا به نقل از تابناک ، امروز شاخص کل با ۷۰۱۸ واحد کاهش معادل منفی ۰.۴۹ درصد به یک میلیون و ۴۱۲ هزار و ۲۸۶ واحد، شاخص قیمت وزنی – ارزشی با ۱۸۳۷ واحد کاهش معادل منفی ۰.۴۹ درصد به ۳۶۹ هزار و ۷۰۹ واحد، شاخص کل هم وزن با ۱۰۸۴ واحد کاهش معادل منفی ۰.۲۷ درصد به ۳۹۳ هزار و ۸۶۳ واحد، شاخص قیمت هم وزن با واحد ۷۱۰ کاهش معادل منفی ۰.۲۷ درصد به ۲۵۸ هزار و ۲۵ واحد، شاخص آزاد شناور با ۳۴۰۳ واحد کاهش، معادل منفی ۰.۱۸ درصد به یک میلیون و ۹۰۹ هزار و ۷۶۴ واحد، شاخص بازار اول با ۵۵۰۸ واحد کاهش معادل منفی ۰.۵۵ درصد به ۹۹۳ هزار و ۵۷ واحد و شاخص بازار دوم با ۱۲۷۲۹ واحد کاهش معادل منفی ۰.۴۲ درصد به ۳ میلیون و ۱۱ هزار و ۷۰۳ واحد رسید. در نیمه دوم داد و ستد‌های امروز بورس، در یک میلیون و ۱۹۳ هزار نوبت معاملاتی، ۱۰ هزار و ۷۰۳ میلیارد برگه اوراق بهادار به ارزش ۹۲ هزار و ۳۱۷ میلیارد ریال در بورس معامله شد.

گزارش بورس امروز چهارشنبه 30 مهر 99/ روز هیجانی بورس

 

گزارش بورس امروز چهارشنبه 30 مهر 99/ روز هیجانی بورس

+سهام عدالت چند میلیون تومان فروخته شد؟

در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۸۷ هزار و ۱۳۶ تومان کاهش یافت و ۰.۶ درصد افت قیمت را در آخرین روز معاملاتی هفته جاری ثبت کرد. با احتساب این موضوع، ارزش سبد ۵۳۲ هزار سهام عدالت به ۱۲ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۹۸۰ تومان رسید؛ بنابراین، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۹۵۳ هزار و ۵۸۸ تومان رسیده است. /نبض بورس

ارزش سهام عدالت و دارایکم در 30 مهر 99

قیمت دلار در صرافی های مجاز چقدر شد؟

در پایان فعالیت صرافی‌های مجاز و بانکی، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۲۵۱۲۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۸۸۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به نرخ روز قبل، ۱۲۵۰ تومان گران‌تر شده است، در حالی که روز گذشته، شاهد افت ۳۳۵۰ تومانی نرخ دلار بودیم. همچنین امروز هر اسکناس یورو به نرخ ۳۰۲۲۰ تومان از مردم خریداری شد و در مقابل به قیمت ۳۳۱۷۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود.

۶۰ میلیون دلار اسکناس عرضه شد

بانک مرکزی امروز (۱۳۹۹.۷.۳۰) و در هفتمین روز اجرای سیاست جدید ارزی، حدود ۶۰ میلیون دلار ارز به صورت اسکناس در «بازار متشکل معاملات ارزی» در نرخ های حاشیه بازار عرضه کرد. به گزارش بانک مرکزی، به رغم این میزان عرضه و امکان خرید هر صرافی به میزان ۵۰۰ هزار دلار در بازار مذکور، حدود ۱.۷ میلیون دلار توسط صرافی ها خریداری شد. این امر حاکی از فقدان تقاضای موثر در بازار برای ارز به صورت اسکناس است. همچنین گزارش های دریافتی از سامانه نیما حاکی از این است که تا ساعت ۱۴ امروز، ۱۹۱ میلیون دلار ارز به صورت حواله ارزی توسط صادرکنندگان در بازار عرضه شده است.

+قالیباف: بورس تثبیت و قیمت دلار کاهشی می‌شود

قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسات مجلس شورای اسلامی با وزرای اقتصادی بیان کرد: مطمئن هستیم پیرو این جلسات شاهد تثبیت در بازار بورس و ادامه روند کاهشی قیمت دلار خواهیم بود. ان‌شاء‌الله در فرصت مناسب توضیحات بیشتری خواهیم داد. /ایسنا

قیمت‌گذاری دستوری فولاد لغو شد

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه مجلس دستورالعمل قیمت گذاری دستوری فولاد را لغو کرد، گفت: مقرر شد، برای شفاف سازی، علاوه بر شمش، کل زنجیره فولاد در بورس عرضه شود. /مهر

منابع طرح تامین کالاهای اساسی چیست؟

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: قسمتی از اعتبار طرح تامین کالاهای اساسی با فروش اموال موضوع بند (و) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ تامین خواهد شد و اولین مجوز برای فروش اموال به مبلغ دویست هزار میلیارد ریال برای پرداخت مطالبات صندوق تامین اجتماعی خواهد بود. /خانه ملت

+ممنوعیت واردات برنج برداشته شد

مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران با اشاره به مصوبه ستاد تنظیم بازار در مورد برنج اظهارداشت: از فردا، اول آبان ماه سال ۹۹ بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار ممنوعیت فصلی برنج برداشته می شود. بر این اساس صاحبان کالای برنج می توانند نسبت به اظهار محموله‌های خود به گمرک اقدام کنند. همچنین بیش از ۲۰۰ هزار تن برنج در گمرکات دپو شده که پیشتر مشکل تامین ارز داشتند که در حال حاضر در صف تخصیص ارز قرار گرفته و امید است ظرف روزهای آینده با صدور کد رهگیری بانک نسبت به ترخیص این اقلام از گمرکات کشور اقدام شود. به گفته ارونقی، از ابتدای سال جاری تا بیستم مهرماه ۵۵۷ هزار تن برنج به ارزش بیش از ۵۱۱ میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص شده است. /فارس

+دشمن خارجی به ما نگفته پراید بُنجل ۷ میلیونی را ۱۳۰ میلیون بفروشیم

سارا فلاحی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در نشست علنی امروز (چهارشنبه سی ام مهرماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور گفت: کجا دشمن خارجی به ما گفته است پراید بُنجل ۷ میلیونی را ۱۳۰۰۰۰۰۰۰ بفروشیم و کک وجدان هیچ کسی گزیده نشود. کدام دشمن خارجی ما گفته است که فرزندان برخی مسئولین رده بالای این مملکت به مراکز جاسوس پروری انگلیس، آمریکا و کانادا بروند؛ سبک زندگی شان عوض شود، باورهایشان عوض شود و بعد به عنوان سفیران دشمن برگردند و دوباره با رانت پدرانشان  در فضای سیاسی و اقتصادی این سرزمین جاخوش کنند؟ پدرانشان اینجا مرگ بر آمریکا بگویند و فرزندانشان آنجا به ریش این مملکت بخندند. فلاحی در ادامه افزود: کجا دشمن خارجی ما گفته است که بورس را به قتلگاه سرمایه های مردم تبدیل کنیم؟ کجا دشمن خارجی به ما گفته است که شعبان بی مخ هایی را به جان اقتصاد این سرزمین بیندازیم و هر روز یک کودتای جدید علیه اقتصاد این مردم ارائه می دهند؟ کجا دشمن خارجی به ما گفته که چشم بر خون شهدا و خدمات این نظام و این انقلاب بسته شود و مردم نسبت به آینده خود ناامید شوند؟ /خانه ملت

+قیمت جدید مرغ برای مصرف کنندگان تعیین شد

بر اساس تصمیم کارگروه تنظیم بازار، نرخ مصوب هر کیلوگرم مرغ زنده ۱۴ هزارو ۴۰۰ تومان و حداکثر قیمت مرغ گرم برای مصرف کنندگان ۲۰ هزارو ۴۰۰ تومان تعیین شد.

+ماجرای گوجه فرنگی‌های برگشت خورده از عراق چیست؟

نورانی رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی در برنامه پیگیری شبکه خبر درباره ماجرای برگشت محصولات گوجه فرنگی از عراق، گفت: “مقداری گوجه فرنگی باران و سرما زده بود که در بخش های کوهستانی قرار داشته که متاسفانه وارد مرز عراق شده است. سازمان حفظ نباتات و قرنطینه کشور عراق مشاهده کرده که کیفیت و بسته بندی های گوجه فرنگی ها خوب نبوده و همین موضوع باعث شده که این محصولات را رد کنند. کشور عراق تنها این محصولات را رد و مرجوع کرده، ولی  در مجموع همه گوجه فرنگی های ایران از بین  رفته و یا برگشت نخورده است. بیشتر این محصولات از مرز پرویز خان بوده و گوجه فرنگی ها برگشت خورده از این مرز بوده است. وی با بیان اینکه ما هر روز صادرات محصولات را از مرزهای مختلف به عراق انجام می دهیم، متاسفانه یک مقدار صادرات محصولات ما از ریل خارج شده است، افزود: صادر کنندگانی که وارد بحث صادرات می شوند اطلاعات کافی ندارند و با هر بسته بندی و کیفیت صادرات انجام می دهند که این خود باعث ایجاد مشکلات بسیار در این بخش می شود‌.”

+علت اصلی کاهش ارزش ریال چیست؟

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با انتقاد از تخصیص بیشتر بودجه به بخش هزینه‌های اجرایی افزود: موضوعی که مجلس به جد دنبال می‌کند موضوع فرار مالیاتی است، سهم ما در تولید ناخالص داخلی حدود ۶ درصد و در دیگر کشورها ۲۵ تا ۳۰ درصد است که با اصلاح ساختار مالیات، تلاش می‌کنیم ضمن ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید، نظام جامع مالیاتی را عملیاتی کنیم. چالش عمده اقتصادی ما تورم و کاهش مستمر ارزش ریال و علت اصلی آن استقراض دولت از بانک مرکزی و تزریق پول پرقدرت به اقتصاد است؛ یعنی کسری بودجه دولت از سنوات گذشته، ناشی از استقراض دولت‌ها از حوزه بانک مرکزی و افزایش نقدینگی علت ریشه‌ای آن است که برای حل آن باید مشکل کسری بودجه را رفع و تعیین تکلیف کنیم.

طلای جهانی صعود کرد

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی با خوش بینی به توافق مقامات آمریکایی برای تصویب بسته کمک مالی پیش از انتخابات، افزایش یافت. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۶ درصد افزایش، به ۱۹۱۷ دلار و ۷۶ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۴ درصد افزایش، به ۱۹۲۲ دلار و ۸۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز سه شنبه با سه دلار و ۷۰ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش، در ۱۹۱۵ دلار و ۴۰ سنت بسته شده بود.

+طلای سیاه ارزان شد

پس از اعلام افزایش ذخایر نفت آمریکا که نگرانی در مورد فزونی عرضه در جهان را شعله ور ساخت و همینطور افزایش شمار مبتلایان به کووید ۱۹ که بر نگرانی‌ها در مورد بهبود کند تقاضا برای سوخت، اضافه کرد، قیمت نفت در معاملات امروز کاهش یافت. هر بشکه نفت برنت با ۶۳ سنت کاهش ۴۱.۰۷ دلار و هر بشکه نفت خام آمریکا با ۵۵ سنت کاهش ۴۲.۶۱ دلار معامله شدند. هر دو شاخص نفتی دیروز افزایش قیمت داشتند. آمار‌های موسسه آمریکن پترولیوم نشان داد، ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۶ اکتبر به ۴۹۰.۶ میلیون بشکه افزایش یافته است، در حالی که تحلیلگران انتظار کاهش یک میلیون بشکه‌ای را داشتند. از دیگر عواملی که بر قیمت نفت فشار کاهشی دارد، عبور تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ از ۴۰ میلیون نفر در روز سه شنبه است، به طوری که برخی از بخش‌های اروپا اقدامات قرنطینگی را از سر گرفتند.

+سهمیه بنزین آبان امشب واریز می‌شود

سهمیه بنزین آبان ماه بدون تغییر نسبت به ماه‌های گذشته، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های سوخت خودروها و موتورسیکلت‌ها شارژ می‌شود. این سهمیه برای خودروهای سواری بنزینی ۶۰ لیتر و خودروهای دوگانه سوز ۳۰ لیتر و ۲۵ لیتر بنزین به کارت سوخت موتورسیکلت‌ها با نرخ یک هزار و ۵۰۰ تومان واریز می‌شود، همچنین سهمیه سوخت خودروهای عمومی و خدماتی مطابق جدول سهمیه طرح مدیریت مصرف سوخت واریز می‌شود.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....