تاریخ انتشار : شنبه 13 شهریور 1400 - 21:18
کد خبر : 59532

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس از مقاومت ۱.۶ میلیون واحد عبور می‌کند؟ قیمت بیت‌کوین تا ۵۱ هزار

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس از مقاومت ۱.۶ میلیون واحد عبور می‌کند؟ قیمت بیت‌کوین تا ۵۱ هزار دلار بالا رفت، ثبات نسبی دلار در صرافی‌های بانکی، افت سهام آمریکا پس از انتشار گزارش ناامیدکننده اشتغال، قیمت نفت خام رشد کرد و رشد قیمت جهانی طلا به دنبال گزارش اشتغال ضعیف آمریکا را در بر دارد.

+تقویت ۲۰ هزار واحدی شاخص کل بورس در اولین روز هفته

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، در حالی که هفته گذشته شاخص کل بورس حدود ۳۰ هزار واحد کاهش یافته بود، در معاملات امروز روند صعودی به ثبت رسید. به گونه‌ای که شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۲۰۴۲۸ واحدی معادل ۱.۳۴ درصد به یک میلیون و ۵۴۱ هزار و ۵۵ واحد رسید.

+شاخص کل بورس از مقاومت ۱.۶ میلیون واحد عبور می‌کند؟

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه از ابتدای خردادماه و جو انتخاباتی بازار شروع به رشد کرد، اظهار داشت: تقریبا شاخص کل بورس از محدوده یک میلیون و ۹۰ هزار واحد به نزدیک یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد رسیده؛ اما نکت مهم در این شرایط این که شناسایی سود توسط یکسری از معامله گران کوتاه مدت است؛ موضوعی که در هفته گذشته یکی از دلایل عقبگرد شاخص بورس بود.

دارابی در ادامه افزود: علاوه بر شناسایی سود توسط این گروه از سهامداران، باید به توقف قیمت دلار و فشاری که روی قیمت ارز وجود دارد، اشاره داشت. بازار همچنان نظاره گر تحولات اقتصادی است. به عبارت دیگر در شرایط کنونی، بازار سرمایه به نشانه هایی در مورد سیاست انقباضی احتمالی دولت به خصوص حرف های آقای میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه توجه می کند و این مساله باعث شده عملا یک مقداری معامله گران کوتاه مدت دست به شناسایی سود بزنند؛ هرچند حجم معاملات خوب هست و عملا سهام دست به دست می شود.

دارابی تاکید کرد: اما برای عبور از مقاومت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی، بازار نیازمند حجم وسیعی از معاملات است که من فکر می کنم ابتدای این هفته شاهد حجم بالای معاملات در این محدوده باشیم و بعد از این، بازار بتواند روند جدیدی در پیش بگیرد. هرچند برای پیش بینی آینده بورس، دو مساله مهم نرخ دلار و سیاست انقباضی دولت، نیازمند شفاف شدن است و البته شناسایی سود افراد کوتاه مدت هم در این بازار نقش دارد، زیرا این موضوع به مقاومت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی فشار وارد می کند. /ایبِنا

قیمت بیت‌کوین تا ۵۱ هزار دلار بالا رفت

سی‌ان‌بی‌سی: قیمت بیت‌کوین، مهمترین رمزارز جهان، در پایان معاملات دیشب (بامداد شنبه به وقت تهران) از ۵۱ هزار دلار فراتر رفت و به بالاترین سطح خود از اواسط ماه می‌رسید. کارشناسان می‌گویند اظهارات رئیس فدرال‌رزرو در مورد اینکه فعلاً نرخ بهره افزایش نخواهد یافت و گزارش اشتغال ضعیف این ماه، باعث شده تا ارزش دلار افت کرده و این تقاضای خرید بیت‌کوین را بالا ببرد. در معاملات روز جمعه قیمت بیت‌کوین برای لحظاتی به ۵۱,۰۲۶.۲۴ دلار رسید که این بالاترین سطح از ۱۴ می تا کنون است. قیمت بیت‌کوین تا ساعت ۱۰:۱۰ روز شنبه به وقت تهران به ۵۰,۲۵۶.۷۵ دلار بازگشت. دو هفته پیش هم قیمت بیت‌کوین از ۵۰ هزار دلار گذشته بود؛ اما از آن پس در پایین‌تر از این سطح قرار گرفته بود. قیمت اتروم دیشب به ۴,۰۲۵.۷۵ دلار رسید که بالاترین سطح آن از ۱۵ می تا کنون است. تا ساعت ۱۰:۱۰ شنبه به وقت تهران، قیمت اتروم به ۳,۹۲۰.۵۸ دلار بازگشت.

+رئیس کل جدید بانک مرکزی چه زمانی معرفی می‌شود؟

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، صبح امروز در حاشیه جلسه با اقتصاددانان گفت: گفت‌وگوهایی در خصوص افراد مدنظر برای تصدی ریاست بانک مرکزی انجام شده است. از آنجایی که معرفی رئیس کل بانک مرکزی توسط وزیر اقتصاد صورت می‌گیرد، در هفته‌های آینده رئیس کل بانک مرکزی به هیات دولت معرفی خواهد شد.

+ثبات نسبی دلار در صرافی های بانکی

قیمت هر دلار آمریکا (اسکناس) امروز شنبه، سیزدهم شهریور ۱۴۰۰ در صرافی‌های بانکی به ۲۶ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. امروز صرافی‌های بانکی هر دلار را ۲۶ هزار و ۱۲۲ تومان خریداری می‌کنند. امروز همچنین قیمت خرید هر یورو در صرافی‌ها ۳۰ هزار و ۶۳۱ تومان و قیمت فروش آن ۳۱ هزار و ۲۵۰ تومان است.

پنجمین عقب‌نشینی پی در پی دلار

ارزش دلار باز هم کاهش پیدا کرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۲ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۱۳۲ واحد بسته شد.

افت سهام آمریکا پس از انتشار گزارش ناامیدکننده اشتغال

بازار سهام آمریکا در پایان معاملات دیشب (بامداد شنبه به وقت تهران) به دنبال انتشار گزارش ضعیف‌تر از حد انتظار مشاغل آمریکا تحت تأثیر گسترش کرونای دلتا، افت کرد و شاخص‌ها از رکوردهای تاریخی پایین آمدند. میانگین صنعتی داوجونز ۷۴.۷۳ واحد یا ۰.۲۱ درصد افت کرد و به ۳۵,۳۶۹.۰۹ واحد بازگشت. اس‌اندپی با افت اندک ۰.۰۳ درصدی در ۴,۵۳۵.۴۳ واحد بسته شد. رشد سهام تکنولوژی شاخص نزدک را ۰.۲۱ درصد بالا برد و به ۱۵,۳۶۳.۵۲ واحد رساند. در حالی که اقتصاد آمریکا توانسته بود در ماه جولای بیش از یک میلیون شغل جدید ایجاد کند، گزارش جدید وزارت کار نشان داد، در ماه آگوست تنها ۲۳۵ هزار شغل جدید ایجاد شده است. این افت قابل‌توجه در حالی صورت گرفت که کرونای دلتا باعث شده است محدودیت‌های قرنطینه‌ای در برخی ایالات‌ آمریکا مجدداً برقرار شوند. از سوی دیگر، رئیس فدرال‌رزرو، جرومی پاول هم تاکید کرد پیش از آنکه بانک مرکزی برنامه حمایتی عظیم خود (خرید ماهانه اوراق قرضه) را محدود کند، نیازمند چند گزارش اشتغال قدرتمند است. از نظر هفتگی کامپوزیت نزدک عملکرد خوبی داشت و به رشدی ۱.۵ درصدی دست یافت و اس‌اندپی ۰.۶ درصد رشد کرد، در حالی که داوجونز این هفته ۰.۲ درصد پایین آمد.

قیمت نفت خام رشد کرد

قیمت جهانی نفت خام در پایان معاملات دیشب (بامداد شنبه به وقت تهران)، با بازگشت به تولید کندتر از انتظار اسکله‌های نفتی و پالایشگاه‌های ساحلی آمریکا پس از طوفان آیدا، رشد کرد. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۰.۵ درصد رشد کرد و به ۷۳.۴۲ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۰.۳ درصد رشد کرد و به ۷۰.۲۰ دلار رسید. از نظر هفتگی هر دو بنچ‌مارک ثابت ماندند. حدود ۱.۷ میلیون بشکه در روز از تولید نفت خام آمریکا در خلیج مکزیک به علت تأخیر در بازگشت به کار پرسنل همچنان تعطیل است. گزارش ها حاکی است که توفان به بالگرد و جایگاه‌های سوخت آنها آسیب رسانده است. برخی کارشناسان بر این باورند با کمبود عرضه نفت، قیمت‌ها همچنان بالا خواهند رفت. آنها پایبندی اوپک پلاس به افزایش ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام به بازار را نشانه‌ای از بازگشت قدرتمند تقاضا می‌دانند.

رشد قیمت جهانی طلا به دنبال گزارش اشتغال ضعیف آمریکا

قیمت جهانی طلا در پایان معاملات دیشب (بامداد شنبه به وقت تهران) به دنبال گزارش اشتغال ناامیدکننده آمریکا که باعث شد ارزش دلار پایین بیاید، بیش از یک درصد جهش کرد و به بالاترین سطح در دو و نیم ماه گذشته رسید. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۱.۲ درصد جهش کرد و به ۱,۸۳۰.۷۱ دلار رسید. این شاخص در معاملات دیشب تا ۱,۸۳۳.۸۰ دلار هم بالا رفت که بالاترین قیمت طلا از اواسط ژوئن تا کنون است. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا ۱.۲ درصد جهش کرد و به ۱,۸۳۳.۷۰ دلار رسید. با جهش تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در آمریکا رشد اشتغال ماهانه آمریکا در ماه آگوست بسیار پایین‌تر از سطح انتظار شد. بلافاصله پس از این گزارش شاخص دلار سقوط کرد و باعث شد تقاضا برای خرید طلا بالا برود. اوله هانسن، کارشناس ساکسوبنک می‌گوید: اینکه با وجود افت شدید ارزش دلار قیمت طلا نتوانست از ۱,۸۳۵ دلار که نقطه مقاومت فنی آن است فراتر رود، نشانه‌ای از این است که سرمایه‌گذاران در مورد برنامه آینده بانک مرکزی آمریکا محتاط هستند.

پرواز نرخ تورم ترکیه!

به نقل از خبرگزاری دیلی صباح، مرکز آمار ترکیه در گزارشی اعلام کرد که نرخ تورم این کشور  در دوازده ماه منتهی به آگوست به ۱۹.۲۵ درصد رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه ماه قبل ۰.۳ درصد بیشتر شده است. این نرخ، بیشترین نرخ تورم ثبت شده ترکیه در دو سال اخیر محسوب می شود. اقتصاد ترکیه از زمان شیوع کرونا تحت فشار زیادی قرار گرفته، چون بخش های کلیدی آن از جمله گردشگری دچار مشکل شده است. در بین بخش‌های مختلف، بالاترین نرخ تورم مربوط به بخش مواد غذایی و نوشیدنی با ۲۹ درصد بوده است و پس از این بخش نیز، لوازم منزل با تورم ۲۲.۹۱ درصدی و حمل و نقل با ۲۱.۷۶ درصد قرار دارند. از سوی دیگر کمترین نرخ تورم مربوط به لباس و پوشاک با ۵.۰۱ درصد و ارتباطات با ۵.۴۸ درصد بوده است.  از ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ که نرخ تورم ترکیه با رسیدن به ۲۵ درصد در بالاترین سطح ۱۵ سال اخیر خود قرار گرفت، شیب افزایش قیمت‌ها عمدتا در مسیر کاهشی بوده است.

هسته تورمی که تغییرات قیمتی مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات بالای آنها در نظر نمی‌گیرد، با ۰.۴۵ درصد افزایش نسبت به ماه قبل خود به ۱۶.۷۶ درصد رسید. بر مبنای ماهانه نیز نرخ تورم ترکیه در این ماه ۱.۱۲ درصد اندازه‌گیری شده که ۰.۳۲ درصد کمتر از تورم ثبت شده ماه قبل در این کشور است. متوسط نرخ تورم ترکیه در دو سال گذشته ۱۱.۲۳ درصد بوده که بالاترین نرخ ثبت شده مربوط به ۲۰.۳۵ درصد در ماه ژانویه و کمترین تورم ثبت شده نیز مربوط به تورم ۸.۵۵ درصدی ماه اکتبر بوده است. مقامات ترکیه دستیابی به تورم تک رقمی ۸.۵ را برای سال جاری هدف‌گذاری و بانک مرکزی نیز پیش‌بینی کرده تورم تا پایان امسال به ۸.۳۲ درصد برسد.

تجارت روسیه شرقی و چین به ۱۱ میلیارد دلار رسید

طبق گزارش وزیر توسعه خاور دور و مناطق قطبی روسیه، حجم تجارت بین خاور دور روسیه و چین در سال ۲۰۲۰ با جهشی ۳.۳ درصدی نسبت به سال گذشته به ۱۰.۸ میلیارد دلار رسیده است. آلکسی چکونوف در حاشیه اجلاس اقتصادی خاور دور روسیه در ولادیوستوک، گفت: چین شریک تجاری کلیدی ما در خاور دور روسیه است. آقای وزیر اضافه کرد: قدرت این شراکت تجاری با وقوع پاندمی کرونا، که تأثر منفی زیادی بر تجارت خارجی داشت، آزمایش شد. او گفت: تا سال ۲۰۲۴ حجم تجارت خاور دور روسیه با چین به ۲۰ میلیارد دلار خواهد رسید. به گفته این وزیر روسی، توسعه و تقویت تجارت خارجی مورد تاکید کمیسیون روسیه و چین برای همکاری و توسعه خاور دور و منطقه بالکان روسیه و مناطق شمال شرق چین است.

+با اوراق و وام چندمتر خانه می‌توان خرید؟

در حال حاضر برای دریافت وام مسکن زوجین تهرانی تا سقف ۲۴۰ میلیون تومان، متقاضیان باید ۴۸۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که با احتساب هر برگه تسهیلات مسکن به قیمت ۵۷ هزار تومان، باید برای خرید برگه‌ها ۲۷ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان هزینه شود. این شاخص در دو هفته قبل که هر برگه اوراق تسهیلات مسکن تا ۶۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شد، ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود که در حال حاضر با کاهش بیش از یک میلیون تومانی هزینه دریافت وام مسکن مواجه شده است.

همچنین متقاضیان مجرد تهرانی برای دریافت وام خرید مسکن تا سقف ۱۴۰ میلیون تومان، می‌بایست ۲۸۰ برگه با متوسط قیمت هر برگه ۵۷ هزار تومان را ۱۵ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان خریداری کنند که نسبت به دو هفته قبل تا حدود یک میلیون تومان کاهش داشته است. از سوی دیگر با دریافت سقف وام خرید مسکن زوجین، خریداران مسکن می‌توانند تنها حدود ۸ متر از یک واحد مسکونی ۵۰ متری با متوسط قیمت هر متر ۳۱ میلیون تومان خریداری کنند که معادل ۱۵.۵ درصد کل هزینه یک واحد مسکونی ۵۰ متری است؛ این شاخص برای متقاضیان مجرد خرید مسکن، تنها ۴.۵ متر (معادل ۹ درصد هزینه خرید یک واحد ۵۰ متری) را پاسخگوست.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....