تاریخ انتشار : جمعه 12 شهریور 1400 - 21:23
کد خبر : 59431

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون پیش بینی روند بورس در کوتاه مدت و بلندمدت، نوسان قیمت نفت خام در آستانه

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون پیش بینی روند بورس در کوتاه مدت و بلندمدت، نوسان قیمت نفت خام در آستانه گزارش اشتغال آمریکا، دلار جهانی باز هم عقب رفت، روند نزولی قیمت سکه در پی کاهش قیمت ارز، سیگنال دلار به قیمت جهانی طلا، استفاده از طلا برای حذف دلار و کاهش تورم و ابلاغ رفع ممنوعیت صادرات روغن کنجد را در بر دارد.

+پیش بینی روند بورس در کوتاه مدت و بلندمدت

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، علوی کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اعتماد به بازار سرمایه افزایش یافته است، گفت: البته ابهام‌هایی مانند قیمت گذاری دستوری، تحولات نرخ ارز، روند واردات و صادرات و ارتباطات در حوزه اقتصاد بین الملل از مواردی است که سبب ایجاد نوسان در بازار سرمایه شده است. وی افزود: با تغییر سیاست‌های کلی در حوزه سیاست اقتصاد کلان کشور در بازار سرمایه نوسان‌هایی به وجود آمده است؛ ابهام‌هایی که در حوزه سیاست اقتصاد کلان وجود دارد، سبب شده است در بازار چنین نوسان‌هایی اتفاق بیفتد. بازار از تمام این ابهام‌ها و همچنین از راهبرد‌های کاری مسئولان علایمی جدید دریافت می‌کند و و تصمیم‌های جدیدی می‌گیرد. در بازار سرمایه، گاهی شدت عرضه زیاد می‌شود و گاهی تقاضا بالا می‌رود و همین امر هم سبب نوسان در بازار می‌شود. هر چه به سمت جلو حرکت می‌کنیم، ابهام‌ها در بازار سرمایه کمتر می‌شود و شرایط به نفع بازار است. روند بازار در کوتاه مدت تغییری ندارد، ولی در بلندمدت شاهد روند صعودی خواهیم بود. وی افزود: بعد از افتی که در بازار سرمایه به وجود آمد مسئولان بازار سرمایه دست به کار شدند و یکسری حمایت‌هایی را در جهت احیای بازار اجرایی کردند. اتفاق‌هایی که در حوزه درمان انجام می‌شود، تاثیر خود را در کوتاه مدت و بلندمدت خواهد گذاشت، زیرا اطمینان به بازار برمی گردد. حمایت‌های مسئولان نیز از بازار سرمایه سبب شده است اعتماد مردم به بورس برگردد.

نوسان قیمت نفت خام در آستانه گزارش اشتغال آمریکا

قیمت جهانی نفت خام در معاملات امروز، جمعه در حالی نوسان کرد که ارزش دلار در شرایطی که سرمایه‌گذاران منتظر انتشار گزارش اشتغال ماهانه آمریکا هستند افت کرده است. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک جهانی قیمت نفت خام، تا ساعت ۱۱:۲۴ به وقت تهران، ۰.۱۸ درصد رشد کرد و به ۷۳.۱۶ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا هم تا این لحظه با افت اندک ۰.۰۶ درصدی نسبت به قیمت بسته شده دیشب، به ۶۹.۹۵ دلار رسید. پایین آمدن ارزش دلار باعث شده است قیمت نفت برای دارندگان ارزهای غیر دلاری کاهش یابد و تقاضا برای خرید آن تقویت شود. اما از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که گزارش اشتغال ماهانه آمریکا ضعیف‌تر از انتظار باشد. چنین گمانه‌زنی‌هایی قیمت‌های نفت را پایین خواهد می‌آورد. هنوز حدود ۱.۷ میلیون بشکه در روز از تولید نفت آمریکا پس از طوفان آیدا مسدود باقی مانده است و آسیب دیدن بالگردها و ایستگاه‌های سوخت‌گیری آنها باعث شده است، روند بازگشت به کار پرسنل اسکله‌های نفتی خلیج مکزیک کند شود.

عقبگرد هزار تومانی دلار به کانال ۲۶ هزار تومان

بازار ارز در هفته‌ای که گذشت، شاهد افت نسبی شاخص ارزی بود، به گونه‌ای که میانگین قیمت فروش هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور در شش روز فعالیت بازار با کاهش ۱۱۰۰ تومانی به رقم ۲۶۶۵۰ تومان در پایان هفته رسید.

دلار جهانی باز هم عقب رفت

ارزش دلار برای چهارمین روز متوالی کاهش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۲ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۲۲۲ واحد بسته شد.

+روند نزولی قیمت سکه در پی کاهش قیمت ارز

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در خصوص وضعیت بازار سکه و طلا در هفته دوم شهریورماه گفت: کاهش قیمت سکه به دلیل کاهش قیمت یک هزار تومانی ارز بود. محمد کشتی آرای اظهار داشت: قیمت دلار در ابتدای هفته ۲۸ هزارتومان بود اما با دستور رییس جمهوری مبنی بر کنترل بازار ارز شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم و نرخ دلار به ۲۶ و ۲۷ هزارتومان رسید. البته در این بین قیمت انس جهانی طلا نیز سه دلار نوسان داشت و در محدوده ۱۸۱۷ تا ۱۸۱۴ در نوسان بود، اما این امر تاثیری بر قیمت سکه و طلا و در کشور نداشت. بازار سکه و طلا با رکود فصلی مواجه بوده و داد و ستدها کاهش یافته است و معاملات بازار با توجه به قیمت ارز انجام می‌شود. وی درباره پیش‌بینی قیمت سکه و طلا در هفته آینده گفت: فعلا قابل پیش‌بینی نیست و هنوز شاخص‌های اقتصادی که بر انس جهانی طلا تاثیر می‌گذارد، اعلام نشده و نمی‌توان گفت وضعیت بازار طی هفته آینده چگونه خواهد بود. به گفته نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، در حال حاضر بازار سکه و طلا در کشور بیشتر تحت تأثیر قیمت ارز و نوسانات نرخ آن است. به گزارش ایرنا، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز (پنجشنبه، ۱۱ شهریورماه) در بازار تهران به رقم ۱۲ میلیون و ۲۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان معامله شد.

سیگنال دلار به قیمت جهانی طلا

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، جمعه، در حالی تقویت شد که سرمایه‌گذاران در انتظار انتشار گزارش اشتغال ماهانه آمریکا هستند و ارزش دلار افت کرده است. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌کلد، تا ساعت ۱۱:۱۳ به وقت تهران، ۰.۲۱ درصد رشد کرد و به ۱٫۸۱۲.۷۸ دلار بازگشت. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم تا این لحظه ۰.۱۹ درصد رشد کرد و به ۱٫۸۱۴.۹۰ دلار رسید. گزارش اشتغال ماه آگوست آمریکا که معیار خوبی از وضعیت اقتصادی این کشور است امشب منتشر خواهند شد. این گزارش می‌تواند تأثیر زیادی بر برنامه‌های فدرال‌رزرو و آغاز کاهش کمک‌های مالی حمایتی این بانک داشته باشند. پایین آمدن ارزش دلار باعث می‌شود، قیمت خرید طلا برای دارندگان ارزهای غیر دلاری کاهش یابد و تقاضا برای خرید آن بالا برود.

استفاده از طلا برای حذف دلار و کاهش تورم

براساس آخرین آمار‌های منتشره در «بانک روسیه» حجم ذخایر صندوق فلزات روسیه افزایش بی‌سابقه‌ای را نسبت به سال گذشته داشته و ۵۶ درصد رشد کرده است. براساس این گزارش، در اول آگوست ۲۰۲۱ آمار حجم ذخایر طلا و دیگر فلزات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۵۵.۹ درصد را نشان می‌دهد که در این میان وزن فلزات ۳۶.۱ تن افزایش یافته و از ۵۶.۷ تن سال گذشته به ۸۸.۲ تن رسیده است. در این میان اِسبربانک روسیه که در حقیقت پیشران بانک‌های روسیه در ذخیره اینگونه فلزات است، با افزایش ۱۶.۳ تن رشد ۴۲.۱ درصد را ثبت کرده است و دیگر بانک‌های روسی نیز افزایش‌های مشابهی را داشته‌اند. تحلیلگران می‌گویند که تمایل روسیه برای افزایش ذخایر طلا بیشتر به دلیل حفظ دارایی‌ها از تورم و نرخ پایین بانکی است. در این میان قیمت رسمی طلا از آوریل ۲۰۲۰ تا آگوست ۲۰۲۱ کاهش ۶.۶ درصدی داشته است. طی سال‌های گذشته روسیه و چین که تلاش زیادی برای کنار گذاشتن دلار از مبادلات جهانی می‌کنند، ذخایر طلای خود را به شدت افزایش دادند. آن‌ها می‌خواهند از این ابزار به عنوان پشتوانه برای حذف دلار از مبادلات جهانی استفاده کنند و ارز‌های ملی خود را جایگزین کنند.

خسارت ۱۸ میلیارد دلاری توفان آیدا روی میز شرکت‌های بیمه

براساس اعلام شرکت کارن‌کلارک، میزان خسارت توفان آیدا به شرکت‌های بیمه در آمریکا به ۱۸ میلیارد دلار می‌رسد. براساس اعلام این شرکت ۴۰ میلیون دلار از پرداختی‌های بیمه در منطقه کارابین و بقیه در ایالات متحده آمریکا خواهد بود. توفان آیدا که با سرعت ۱۵۰ متر بر ساعت آمریکا را درنوردید، باعث ایجاد موج‌های سهمگین ۱۶ فوتی در دریا‌های مناطق آمریکا ایجاد کرد. براساس پیش‌بینی‌ها خسارت بیمه برای ساکنین، بخش‌های بازرگانی و نیز بخش‌های صنعتی و اتومبیل است، اما قایق‌ها و امکاناتی که داخل دریا وجود دارد و یا مواردی که تحت بیمه سیل ملی آمریکاست، جزو پرداخت بیمه نخواهد بود.

بیتکوین در جدال با مرز روانی ۵۰ هزار دلاری

بیتکوین در حال رنج زدن در محدوده قیمتی ۵۰ هزار دلاری است؛ اما هنوز موفق به تثبیت در این کانال نشده است. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، لوایح ۴۴۷۴ و ۱۵۷۶ که در مجلس نمایندگان و سنای ایالتی تگزاس تصویب و توسط فرماندار این ایالت- گریگ ابوت- امضا شده بود وارد فاز اجرایی شد و از این پس معاملات و تراکنشات ارزهای دیجیتالی در این ایالت، تابع قوانین تجاری خواهد بود؛ بدان معنا که سرمایه گذاران و معامله گران ارزهای دیجیتالی در این ایالت، به شرط رعایت الزامات قانونی، از حمایت های قضایی در زمان بروز اختلافات برخوردار می شوند.  با افزایش مقبولیت ارزهای دیجیتالی، نهادهای ناظر به دنبال قانون گذاری این حوزه هستند. گری گنسلر، رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، با اشاره به ضرورت قانونمند شدن ارزهای دیجیتالی گفته است: این طبقه از دارایی ها بیش از آن بزرگ هستند که بتوانند به دور از سیاست گذاری عمومی به حیات خود ادامه دهند. ارزهای دیجیتالی در حال حاضر یک بازار دو تریلیون دلاری هستند و نمی دانم ارزش آن ها پنج یا ده سال دیگر چه قدر خواهد بود.

دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق آمریکا، در گفت و گو با فاکس نیوز با حمله مجدد به ارزهای دیجیتالی گفته است: آن ها یک فاجعه بالقوه برای خریداران و سرمایه گذاران خود هستند که روزی بر سرشان آوار می شوند. چه کسی می داند اینها دقیقا چه هستند؟ ممکن است یک تقلب باشند. من بین ارزها، دلار را ترجیح می دهم چرا که ارزهای دیجیتالی چیزهایی هستند که مردم خیلی در موردشان اطلاعات درستی ندارند. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۱۸۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۳.۹۷ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۴۵ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۸ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

+سازمان برنامه و بودجه: کاهش حقوق کارکنان دولت کذب محض است

سازمان برنامه و بودجه کشور در اطلاعیه ای اعلام کرد: اخبار و مطالبی که در مورد کاهش حقوق کارمندان و کارکنان دولت در برخی از شبکه های اجتماعی به نقل از معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و  بودجه کشور  منتشر شده  کذب محض است. در این اطلاعیه تاکید شده که اصلاحات ساختاری و افزایش بهره وری با اتکا به نیروهای توانمند کشور از جمله کارکنان دولت از جمله برنامه هایی است که این سازمان در قالب برنامه و همچنین بودجه سال آینده با جدیت آن را دنبال می کند.

+چرا لبنیات گران شد؟

سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت: با افزایش ۵۰ درصدی قیمت شیر خام به عنوان ماده اولیه اصلی محصولات لبنی، قیمت این محصولات افزایش یافت و نمی‌توان انتظار داشت، در این شرایط قیمت محصولات لبنی افزایش نیابد. بنی طبا افزود: در حال حاضر رقم ۶ هزار و ۴۰۰ تومان به عنوان کف قیمت برای شیرخام اعلام شده و صنایع لبنی از همین حالا نامه‌هایی مبنی بر افزایش این نرخ برای ماه آینده دریافت می‌کند. در این شرایط طبیعی است که قیمت محصولات لبنی نیز که تولید آن بین ۶۵ تا ۷۰ درصد وابسته به شیرخام است افزایش یابد.

رشد اقتصادی سوییس مثبت شد

گزارش بازبینی شده وزارت اقتصاد سوییس نشان می دهد، رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه دوم ۲۰۲۱ در شرایطی به ۱.۸ درصد رسید که پیش‌بینی‌ها حکایت از رشد اقتصادی مثبت ۱.۴ درصدی این کشور داشت. این رشد هم‌چنین ۲.۸ درصد بیشتر از رشد ثبت شده این کشور در سه ماهه قبلی بوده است و نخستین رشد اقتصادی مثبت فصلی سوئیس پس از دو فصل محسوب می‌شود.

+ابلاغ رفع ممنوعیت صادرات روغن کنجد

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت طی نامه ای به مدیرکل دفتر صادرات گمرک رفع ممنوعیت صادرات روغن کنجد را ابلاغ کرد.

+متقاضیانی که پیامک وام اجاره دریافت نکرده‌اند چه کنند

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی از معرفی ۸۰ هزار تن به بانک برای دریافت وام ودیعه مسکن خبر داد و گفت: افرادی که پیامکی دریافت نکردند یک بار دیگر اطلاعات خود را در سامانه کنترل و اگر لازم بود مجددا ثبت نام کنند.

+قیمت آلومینیوم رکورد ده ساله زد

قیمت آلومینیوم روز پنجشنبه تحت تاثیر نگرانی های رو به رشد در خصوص محدودیت تولید این فلز در چین و احتمال کمبود عرضه به بالاترین حد در ده سال اخیر صعود کرد. به گزارش ایسنا، بهای آلومینیوم در معاملات رسمی بازار فلزات لندن با ۰.۱ درصد افزایش، به ۲۶۹۲ دلار و ۵۰ سنت در هر تن رسید، در حالی که اواسط معاملات تا مرز ۲۷۳۴ دلار و ۵۰ سنت صعود کرده بود که بالاترین قیمت از ماه می سال ۲۰۱۱ بود.

به گفته رابین بیهار، تحلیلگر مستقل، تولید پایینتر چین بازاری را که سال ها با عرضه فراوان روبرو بوده، تغییر می دهد. ما شاهد کاهش ذخایر در نتیجه تلاش برای کاستن از شکاف میان عرضه و تقاضا هستیم و قیمت ها ممکن است به بالای ۳۰۰۰ دلار صعود کنند. شرکت آنتایک اعلام کرد، بیش از دو میلیون تن ظرفیت تولید سالانه چین معادل شش درصد از کل ظرفیت تولید این کشور امسال تعطیل شده و تعطیلی ظرفیت ممکن است افزایش پیدا کند. بر اساس گزارش رویترز، چین بیش از نیمی از آلومینیوم اولیه جهان را تولید می کند. دولت های محلی مصرف برق کارخانه های آلومینیوم یا تولید این فلز را به دلیل کمبود برق و مقابله با آلودگی محدود کرده اند.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....