تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 شهریور 1400 - 21:37
کد خبر : 59384

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.  این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ قیمت جهانی طلا نوسان کرد، قیمت نفت خام افت کرد،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

 این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ قیمت جهانی طلا نوسان کرد، قیمت نفت خام افت کرد، یکه تازی اتریوم در بازار، رشد اشتغال بخش خصوصی آمریکا بسیار ناامیدکننده بود، چین عرضه مسکن دولتی را افزایش می‌دهد، تولید کارخانجات ژاپن در ماه جولای آب رفت و انتشار ۹۲ هزار و ۵۱۹ میلیارد تومان اوراق مالی را در بر دارد.

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۴ میلیون و ۳۳۶ هزار و ۳۷۲ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۲.۴ درصد معادل ۳۵۶ هزار و ۹۸۸ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۶۰۱ هزار و ۸۲۳ تومان رسیده است.

ارزش سهام عدالت ۹ شهریور | توصیه رییس سازمان بورس به سهامداران سهام عدالت

قیمت جهانی طلا نوسان کرد

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، پنجشنبه در حالی در یک محدوده کوچک نوسان کرد که سرمایه‌گذاران منتظر گزارش اشتغال ماهانه آمریکا هستند. تا ساعت ۷:۱۵ به وقت تهران، قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۰.۱ درصد افت کرد و به ۱,۸۱۲.۵۵ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم تا این لحظه ۰.۱ درصد افت کرد و به ۱,۸۱۶ دلار رسید. داده‌های اشتغال ماهانه آمریکا نشان خواهد داد که وضعیت ریکاوری اقتصادی این کشور در چه شرایطی قرار دارد. این داده‌ها می‌تواند بر تصمیم‌گیری فدرال‌رزرو در مورد زمان آغاز حذف برنامه‌های حمایتی مالی تأثیر بگذارند. انتظار می‌رود که بازار کار آمریکا در ماه گذشته وضعیت قدرتمندی داشته باشد و اگر این گمانه‌زنی در گزارش اشتغال آمریکا تأیید شود، این باعث تقویت نرخ دلار خواهد شد که در این صورت قیمت جهانی طلا افت می‌کند.

قیمت نفت خام افت کرد

قیمت نفت خام در معاملات امروز، پنجشنبه، در حالی پایین آمد که اوپک پلاس اعلام کرد به توافق خود برای افزایش تدریجی تولید پایبند است، در حالی که با گسترش کرونای دلتا در جهان و وضع محدودیت‌های جدید ترافیکی در بسیاری از شهرهای آسیایی این گمانه‌زنی را به وجود آورده بود که اوپک پلاس برای تقویت قیمت نفت خام توافق افزایش تولید خود را لغو خواهد کرد. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، تا ساعت ۷:۰۷ به وقت تهران ۰.۶۸ درصد افت کرد و به ۷۱.۱۰ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام آمریکا هم تا این لحظه ۰.۸۳ درصد افت کرد و به ۶۸.۰۲ دلار رسید. اوپک پلاس همچنین با اشاره به ریکاوری اقتصادی جهان پیش‌بینی تقاضای نفت خام در ۲۰۲۲ را افزایش داد. بالا رفتن قیمت نفت در هفته‌های اخیر باعث شده است تا آمریکا بار دیگر فشارها بر اوپک را افزایش دهد. مقامات آمریکایی از اوپک می‌خواهند برای پایین آمدن قیمت‌های نفت خام تولید خود را از این هم بیشتر افزایش دهند.

سومین روز متوالی عقب نشینی دلار

ارزش دلار برای سومین روز متوالی کاهش پیدا کرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۶ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۴۸۳ واحد بسته شد.

یکه تازی اتریوم در بازار

اتریوم موفق شد با یک صعود سنگین، خود را به هدف ۴۰۰۰ دلار نزدیک تر کند. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۱۸۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۳.۹۷ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۴۵ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۸ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین دوازده سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۵ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ده ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۴۸ هزار و ۲۳۷.۵۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۴۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۹۲ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۳۷۲۵.۷۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۹.۶۸ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۶.۳۲ درصد افزایش

۳- کاردانو

قیمت: ۲.۸۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۸۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۶۱ درصد افزایش

۴- بایننس کوین

قیمت: ۴۸۴.۱۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۲۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۷۴ درصد کاهش

۵- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۶- ریپل

قیمت: ۱.۲۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۶۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۵۱ درصد افزایش

۷- دوج کوین

قیمت: ۰.۲۸۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۷۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۲۲ درصد کاهش

۸- سولانا

قیمت: ۱۱۲.۸۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۴۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶۰.۲۶ درصد افزایش

۹ – یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۱۰- پولکا دوت

قیمت: ۳۲.۶۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۸.۸۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۵.۹۳ درصد افزایش

+هویج، پیشتاز افزایش قیمت در مرداد ۱۴۰۰

مرکز آمار ایران متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور در مرداد ۱۴۰۰ را اعلام کرد که براساس آن “هویج فرنگی” با ۷۰،۵ درصد افزایش، بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشت.

+کاهش ۴۱ میلیون متر مکعبی صادرات روزانه گاز ایران به عراق

وزارت برق عراق دیروز (چهارشنبه ) در بیانیه‌ای اعلام کرد که واردات گاز ایران به نیروگاه های مناطق مرکزی و ‌جنوبی عراق از روزانه ۴۹ میلیون متر مکعب به روزانه ۸ میلیون مترمکعب رسید و این امر منجر به کاهش تولید تقریبا ۵۵۰۰ مگاواتی برق شده است. وزارت برق عراق اعلام کرده که از دلایل کاهش واردات گاز ایران به عراق مطلع نیست. تماس های دیپلماتیک با وزارت انرژی ایران و سفارت تهران در بغداد برای حل این مساله درحال انجام است و تمام طرف های ذیربط از آخرین تحولات این امر مطلع خواهند شد. /ایسنا

رشد اشتغال بخش خصوصی آمریکا بسیار ناامیدکننده بود

گزارش جدید شرکت خدمات استخدام آمریکا، ای‌دی‌پی، شرکت‌های آمریکایی در ماه گذشته اشتغال بسیار کمتری ایجاد کرده‌اند. این در حالی اتفاق افتاد که هم‌زمان با موج کرونای دلتا، میزان استخدام شرکت‌ها هم کاهش یافت. در حالی که اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی داوجونز پیش‌بینی کرده بودند شرکت‌های آمریکایی ۶۰۰ هزار شغل جدید ایجاد کنند، آنها فقط ۳۷۴ هزار شغل ایجاد کردند. داده‌های ماه جولای هم اصلاح و مشخص شد شرکت‌های خصوصی آمریکا در آن ماه به جای ۳۳۰ هزار شغل، که قبلاً اعلام شده بود، ۳۲۶ هزار شغل ایجاد کرده بودند. اما این گزارش نشانه‌های امیدبخشی هم در خود داشت. بیشتر افزایش مشاغل در بخش مسافرت و پذیرایی و اوقات فراغت انجام شده بود که نشان می‌دهد اقتصاد آمریکا در حال خروج از بحران کروناست. بازگشایی مدارس و تشدید مراجعه بیماران مبتلا به کرونای دلتا به بیمارستان در برخی شهرهای آمریکا باعث شد تا شرکت‌های فعال در این دو بخش روی هم رفته ۵۹ هزار شغل جدید ایجاد کنند.

چین عرضه مسکن دولتی را افزایش می‌دهد

چین برای تضمین امنیت مسکن شهروندان خود در برنامه پنج ساله چهاردهم خود، تمرکزش را بر توسعه مسکن اجاره‌ای با سوبسید دولتی قرار می‌دهد. وانگ منگویی، وزیر مسکن و توسعه شهری و روستایی چین گفت: بیش از ۸۰ میلیون مسکن با سوبسید دولتی ساخته یا نوسازی شده است که این کار شرایط زندگی بیش از ۲۰۰ میلیون نفر را که با مشکلاتی در زمینه مسکن روبرو بودند بهبود بخشیده است. وانگ افزود، بزرگترین دستاورد دولت برپایی بزرگترین سیستم امنیت مسکن در جهان بوده که این اقدام نقش مهمی در موفقیت چین در ساخت یک جامعه شکوفا داشته است. در بین همه انواع مساکن با سوبسید دولتی، مسکن اجاره‌ای به ویژه برای برطرف کردن نگرانی‌های ساکنان جدید و جوان شهرهای بزرگ استفاده می‌شود در حالی که دولت چین از مساکن با مالکیت مشترک برای بهبود شرایط زندگی افرادی استفاده می‌کند که توانایی خرید مسکن ندارند. چین در کنفرانس فعالیت‌های مرکزی اقتصادی در دسامبر سال گذشته اعلام کرد خواهان رفع مشکل مسکن در شهرهای بزرگ می‌باشد و به این منظور توسعه مسکن سوبسید دار اجاره‌ای را از وظایف مهم ۲۰۲۱ خود می‌داند.

تولید کارخانجات ژاپن در ماه جولای آب رفت

تولید صنعتی ژاپن در ماه جولای در حالی آب رفت که تولید خودرو از موج جدید کرونا در آسیا آسیب دید و باعث شد، ریکاوری سومین اقتصاد بزرگ جهان با تردیدهای زیادی همراه شود. افزایش تعداد مبتلایان به کرونای دلتا که سرعت انتشار بسیار بالاتری دارد، بسیاری از دولت‌های آسیایی را مجبور کرد، محدودیت‌ها و قرنطینه‌های جدیدی وضع کنند. این وضعیت در کنار کمبود جهانی تراشه کامپیوتری باعث شده است، زنجیره‌های تأمین منطقه آسیا مختل شوند.

داده‌های جدید نشان می‌دهد که تولید کارخانجات صنعتی ژاپن در ماه جولای ۱.۵ درصد نسبت به ماه گذشته افت کرده است. افت شدید تولید خودرو به ویژه خودروهای سواری و اتوبوس‌های کوچک بیشتر از همه در افت تولیدات صنعتی تأثیرگذار بوده است. به این ترتیب، سطح تولیدات صنعتی ژاپن که بعد از جهش ۶.۵ درصدی در ماه ژوئن به سطح قبل از پاندمی بازگشته بود، دوباره با سقوط این ماه از این سطح پایین‌تر آمد. اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز انتظار افت شدیدتری را داشتند. آنها پیش‌بینی کرده بودند، تولیدات صنعتی ژاپن در این ماه ۲.۵ درصد آب خواهد رفت. با این حال وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن چشم‌انداز بهتری را انتظار دارد. این وزارتخانه پیش‌بینی کرد، تولیدات صنعتی ژاپن ۳.۴ درصد در ماه آگوست و یک درصد در ماه سپتامبر جهش کنند.

+انتشار ۹۲ هزار و ۵۱۹ میلیارد تومان اوراق مالی

وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تأمین مالی اقتصاد کشور با احتساب اوراق منتشره در «هفته پانزدهم»، از ابتدای امسال تاکنون ۹۲ هزار و ۵۱۹ میلیارد تومان اوراق مالی منتشر کرده است.

افزایش تعرفه مشترکان پر مصرف برق

مدیر عامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: تعرفه مشترکان پر مصرف ۱۶ درصد بیشتر از مشترکان خوش مصرف محاسبه می‌شود.

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق افزود: هر سال بر اساس مصوبه هیات وزیران در ابتدای اردیبهشت ماه هفت درصد قیمت برق افزایش پیدا می‌کند و برای مشترکان پرمصرف که ۱۴ درصد مشترکان را تشکیل می‌دهند، ۱۶ درصد به مبلغ برق آن‌ها اضافه می‌شود؛ یعنی در کل به رقم صورتحساب مشترکان پرمصرف ۲۳ درصد اضافه می‌شود. البته مصرف مازاد بر دو برابر الگوی هر منطقه، با متوسط نرخ خرید برق از نیروگاه تجدیدپذیر محاسبه می‌شود که ۸۰۰ هزار مشترک برابر ۲.۶ درصد مشترکان خانگی مشمول این تعرفه می شوند. با توجه به اینکه امسال نسبت به سال گذشته، گرمای هوا بیشتر بود، میزان و مدت استفاده از وسایل سرمایشی هم بیشتر شده و چون تعرفه‌ها پلکانی است، به ازای هر ۱۰۰ کیلووات ساعت افزایش برق، تعرفه برق هم افزایش می‌یابد. از ۳۰ میلیون مشترکین خانگی، ۸۰۰ هزار مشترک خیلی پرمصرف هستند و باید میزان مصرف مازاد بر ۶۰۰ کیلووات ساعت را با قیمت متوسط خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدید پذیر پرداخت کنند. امسال مبلغ مازاد برق برای مشترکانی که دو برابر الگوی منطقه، مصرف داشتند، برابر متوسط خرید تضمینی برق از نیروگاه تجدیدپذیر محاسبه می‌شود یعنی تعرفه برق آنها به ازای هر یک کیلووات ساعت، ۸۰۰ تومان محاسبه می‌شود. رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: به مشترکان، میزان مصرف و اینکه آیا پر مصرف هستند یا کم مصرف هم در قبض و هم در سامانه برق من اطلاع رسانی شده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....