تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 شهریور 1400 - 22:26
کد خبر : 58703

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون وزیر جدید اقتصاد به وزارتخانه رفت، عرضه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیمان در

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون وزیر جدید اقتصاد به وزارتخانه رفت، عرضه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیمان در بورس کالا، طلا ارزان شد، اختلاف قیمت نفت آمریکا با برنت افزایش یافت و بازگشت وال‌های بیت‌کوین را در بر دارد.

+وزیر جدید اقتصاد به وزارتخانه رفت

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، وزیر جدید امور اقتصادی و دارایی ساعاتی پس از گرفتن رأی اعتماد از مجلس در محل این وزارتخانه حاضر شد. سید احسان خاندوزی با اشاره به افق روشن پیش روی دولت سیزدهم، ارتقای نقش وزارت اقتصاد در سیاست گذاری‌های کلان و ایجاد ثبات اقتصادی و افزایش درآمدها را از اولویت‌های خود برشمرد. وی افزود: باید اثرپذیری اقتصاد کشور از عوامل خارجی و تحریم‌ها به حداقل برسد.

+عرضه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیمان در بورس کالا

با اعلام آمادگی و درخواست عرضه بسیاری از شرکت‌های سیمانی، بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیمان برای روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده در بورس کالا عرضه می‌شود.

+قیمت دلار در صرافی‌های بانکی

جدیدترین قیمت‌ها در بازار امروز ارز نشان می‌دهد در حال حاضر هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی به نرخ ۲۶۷۵۹ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۲۷۳۳۷ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، بیش از ۱۰۰ تومان گران‌تر شده است.

قیمت دلار در صرافی‌های بانکی؛ آیا دلار دچار اصلاح خواهد شد؟ /قیمت هویج روند نزولی گرفت/ آمریکا ۹ میلیارد دلار پول بانک مرکزی افغانستان را مصادره کرد/ افغانستان از ایران درخواست سوخت کرد/ از بازار خودرو چه خبر؟

آیا دلار دچار اصلاح خواهد شد؟

دنیای اقتصاد نوشت: برخی از تحلیل‌گران فنی اعتقاد دارند که قیمت دلار در یک ماه اخیر، جهش زیادی را تجربه کرده است و نیاز به اصلاح قیمت دارد. به گفته آنها، دلار در یک ماه اخیر، بیش از ۳‌هزار تومان رشد قیمت را به ثبت رسانده و طبیعی است که برخی معامله‌گران تمایل داشته باشند، بخشی از ارزهای خریداری شده خود را برای کسب سود به فروش برسانند. از نگاه این گروه، قبل از اینکه اسکناس آمریکایی وارد کانال ۲۸ هزار تومانی شود، بازارساز سطح عرضه را باز هم بیشتر خواهد کرد و اجازه نخواهد داد که دلار وارد کانال جدیدی شود. با این حال، در برابر این گروه دسته‌ای بر این باورند اتفاق معناداری برای تغییر جهت بازار رخ نداده است. این عده عنوان می‌کنند، در ابتدای هفته نیز انتظار اصلاح قیمت دلار وجود داشت و برخی از معامله‌گران عنوان می‌کردند که دلار به دلیل هیجانات ناشی از نا‌امنی‌های افغانستان در دوران تعطیلات کرونا صعودی شده است. با این حال، با وجود باز شدن صرافی‌ها از روز یکشنبه، اسکناس آمریکایی به افزایش قیمت خود ادامه داد و توانست در روز پنجم هفته خود را تا پشت کانال ۲۸ هزار تومانی بالا بکشد.  از نگاه این گروه باید اتفاق معناداری در بازار رخ دهد که جریان انتظاری معامله‌گران دچار تغییر شود. برخی باور دارند در صورتی که گشایش‌هایی برای دسترسی به پول‌های بلوکه شده ایجاد شده باشد، قیمت دلار در مسیر نزول قرار خواهد گرفت. با این حال، بازار از آنجا‌که قبل‌تر توسط مقامات پیشین بارها درباره آزادسازی اخبار بلوکه شده، وعده‌هایی را شنیده بود، این بار در برابر صحبت‌های مخبر بی‌اختیار دچار موج فروش نشد. اگر واقعا طی روزهای آتی اخبار بیشتری از گشا‌یش‌های مالی شنیده شود، طبیعتا بخشی از تقاضای احتیاطی از بازار خارج خواهد شد و بخشی از خریداران پیشین نیز در موقعیت فروش قرار خواهند گرفت.

آمریکا ۹ میلیارد دلار پول بانک مرکزی افغانستان را مصادره کرد

به گفته رئیس فراری بانک مرکزی افغانستان، آمریکا ۹ میلیارد دلار از سرمایه این بانک را مصادره کرده و با این اقدام، کشور با یک بحران اقتصادی بالقوه روبه روست.

طلا ارزان شد

بهای معاملات طلا روز چهارشنبه برای نخستین بار در سه روز گذشته در پایین مرز ۱۸۰۰ دلار بسته شد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۹ درصد کاهش، به ۱۷۸۶ دلار رسید. بهای هر اونس طلا در بازار معاملات آتی آمریکا با ۱۷ دلار و ۵۰ سنت معادل یک درصد کاهش، در ۱۷۹۱ دلار بسته شد. اونس طلا روز دوشنبه، تحت تاثیر عقبگرد دلار، ۱.۴ درصد صعود کرده و به بالاترین رکورد در حدود سه هفته اخیر رسیده بود. با این حال، قیمت طلا در مسیر نزولی مانده زیرا دلار از پایین ترین رکورد یک هفته ای خود بهبود یافت و تقاضا برای این فلز ارزشمند را محدود کرد.
قیمت دلار در صرافی‌های بانکی؛ آیا دلار دچار اصلاح خواهد شد؟ /قیمت هویج روند نزولی گرفت/ آمریکا ۹ میلیارد دلار پول بانک مرکزی افغانستان را مصادره کرد/ افغانستان از ایران درخواست سوخت کرد/ از بازار خودرو چه خبر؟

دیوید راسل، مدیر بازاریابی شرکت گلدکور به مارکت واچ گفت: طلا و نقره در آستانه سمپوزیوم جکسون هالی کاری جز انتظار نمی توانند انجام دهند. با استمرار فشارهای تورمی، صحبت درباره تعدیل محرک های مالی افزایش پیدا کرده و زمان این اقدامات احتمالا جلو خواهد افتاد. واکنش بازارهای سهام به تغییر لحن بانک مرکزی آمریکا، تعیین کننده وضعیت طلا خواهد بود. اگر صحبتها درباره تعدیل محرک های مالی ملایم تر از حد انتظار باشد، بازارهای سهام به روند صعودی خود ادامه می دهند و طلا و نقره را دوباره در سایه خود جا می گذارند.

بازگشت وال‌های بیت‌کوین

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، داده‌ها نشان می‌دهد، در چند روز گذشته که قیمت بیت‌کوین از ۵۰ هزار دلار فراتر رفت، بزرگترین سرمایه‌گذاران آنکه به وال‌های بیت‌کوین مشهورند، در این روند تأثیرگذار بوده و بازارها را به سوی رشد هدایت کرده‌اند. طبق تحقیقات جدید چِین‌آنالیسیس، شرکت تحلیلی داده‌های بلاک‌چِین، از پایان ماه ژوئن حساب‌های رمزارزی که دارای بیش از ۵۰ میلیون دلار در حساب خود بوده‌اند، مدام خرید رمزارز خود را افزایش داده‌اند و باعث به وجود آمدن موجی از افزایش قیمت شده‌اند که این روند تا اواخر آگوست (چند روز پیش) که قیمت‌ها از ۵۰ هزار دلار فراتر رفتند، ادامه داشته است.

قیمت دلار در صرافی‌های بانکی؛ آیا دلار دچار اصلاح خواهد شد؟ /قیمت هویج روند نزولی گرفت/ آمریکا ۹ میلیارد دلار پول بانک مرکزی افغانستان را مصادره کرد/ افغانستان از ایران درخواست سوخت کرد/ از بازار خودرو چه خبر؟

فیلیپ گرادول، اقتصاددان ارشد چِین‌آنالیسیس می‌گوید: میزان بیت‌کوینی که توسط این سرمایه‌گذاران بزرگ انباشته شده، در افزایش قیمت میان‌مدت بیت‌کوین مؤثر بوده است. او می‌گوید: امسال بالا رفتن قیمت رمزارزها کاملاً به فعالیت وال‌های بیت‌کوین مرتبط بوده است. این سرمایه‌گذاران بزرگ تا اواخر فوریه (قبل از آخرین سقوط بازارها) هم نیروی محرک بازارها بوده‌اند و قیمت‌ها را بالا برده‌اند. وقتی این سرمایه‌گذاران بزرگ دارایی‌های دیجیتال بیشتری انباشته می‌کنند، معمولاً قیمت‌ها در یک دوره ۲۸ روزه بالا می‌روند. وقتی آنها شروع به فروش رمزارزها می‌کنند، قیمت‌ها سقوط خواهند کرد.

اختلاف قیمت نفت آمریکا با برنت افزایش یافت

دولت آمریکا قصد دارد حجم زیادی نفت موجود در ذخایر استراتژیک خود را در مدت هفت سال بفروشد. برنامه فروش نفت از ذخایر استراتژیک، زمانی اعلام شده که پالایشگاه های آمریکا آماده تعمیرات فصلی می شوند و مصرف نفت از نظر تاریخی کاهش پیدا کرده است. این وضعیت فشار نزولی روی شاخص وست تگزاس اینترمدیت را افزایش داده است. در این بین، قیمت نفت برنت تحت تاثیر بهبود دورنمای تقاضا، بالاتر رفته و این اختلاف قیمت را عمیق تر کرده است. ذخایر استراتژیک آمریکایی در حالی عرضه می شوند که پالایشگاه های آمریکایی در مواجهه با متاثر شدن تقاضا از شیوع کرونای دلتا، فعالیت هایشان را زودتر از موعد مقرر تعدیل کرده اند. این وضعیت برخلاف چند ماه پیش است که بازار آمریکا دچار کمبود عرضه شده بود و پالایشگاه ها فعالیتشان را برای تامین تقاضای تابستانی قوی افزایش داده بودند.

اختلاف قیمت بین وست تگزاس اینترمدیت و نفت برنت ممکن است نفت آمریکا را در بازارهای خارجی جذابتر کند. وضع تدابیر قرنطینیه از سوی مناطق مختلف برای مقابله با شیوع کرونای دلتا باعث شده صادرات در چند هفته اخیر ضعیف شود. اگرچه خریداران آسیایی که بزرگترین مشتریان نفت آمریکا هستند ممکن است خریدار نفت عرضه شده از ذخایر استراتژیک باشند اما ممکن است رقابتی هم در این زمینه وجود داشته باشد. دولت های چین و هند هم از ذخایر استراتژیک خود به پالایشگاه های داخلی نفت عرضه کرده اند که عمده آن نفت ترش است. بر اساس گزارش بلومبرگ، وست تگزاس اینترمدیت تا بعدازظهر روز چهارشنبه در بازار نیویورک با اختلاف سه دلار و ۸۶ سنت پایینتر از نفت برنت معامله شد.

+از بازار خودرو چه خبر؟

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو گفت:​ از دو ماه گذشته تا به امروز، شاهد افزایش ۲۰ درصدی قیمت خودرو در بازار هستیم. سعید موتمنی در مصاحبه با صدا و سیما افزود: از اول تیر ماه تا به امروز با افزایش نرخ ارز، قیمت انواع خودرو‌ها هم بالا رفته است. فروشنده‌ها قیمت‌ها را بسیار بالا اعلام می‌کنند؛ ضمن اینکه خریدار هم به بازار مراجعه نمی‌کند. بازار خودرو از دو هفته گذشته در رکود کامل و خرید و فروش به نقطه صفر رسیده است. از اول تیرماه تا کنون، از زمانی که ارز در کانال ۲۴ هزار تومان بود قیمت سمند ۲۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود، امروز هم که ارز در کانال ۲۷ هزار تومان است، سمند ۲۴۰ میلیون تومان معامله می‌شود و یا پژو ۲۰۶ تیپ دو از ۲۱۰ میلیون امروز به ۲۵۵ میلیون تومان رسیده است. وی با بیان اینکه علاوه بر افزایش قیمت خودرو‌های داخلی، خودرو‌های خارجی و مونتاژی هم حدود هفت درصد گران شده است، افزود: به عنوان مثال، خودرو مونتاژی جک اس ۵ که دو ماه قبل ۶۷۰ میلیون تومان بود امروز ۷۵۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده و یا هایما اس ۷ که ۶۹۵ میلیون تومان بود، امروز به ۷۷۰ میلیون تومان رسیده است.

قیمت دلار در صرافی‌های بانکی؛ آیا دلار دچار اصلاح خواهد شد؟ /قیمت هویج روند نزولی گرفت/ آمریکا ۹ میلیارد دلار پول بانک مرکزی افغانستان را مصادره کرد/ افغانستان از ایران درخواست سوخت کرد/ از بازار خودرو چه خبر؟

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در خصوص عرضه خودرو‌های شرکت‌های داخلی هم گفت: در دو ماه گذشته، محدودیت عرضه خودرو در شرکت‌های خودرو سازی را شاهد بودیم؛ بنابراین، هم اکنون زمینه عرضه خودرو دربازار کم است. برای حل مشکل فقط باید به سمت واردات خودرو‌های نو و دسته دوم برویم که اگر این اتفاق بیفتد بازار خودرو به حالت عادی می‌رسد و این محصول از یک کالای سرمایه‌ای بیرون می‌آید. با صدور مجوز واردات خودرو، انحصار شکسته خواهد شد و مصرف کننده با قیمت پایین تری می‌تواند سوار خودرو شود. در حال حاضر خودرو در بازار داخل کم است و نیاز بازار تامین نمی‌شود و خودرو‌های داخلی هم از کیفیت بسیار پایینی برخودارند و مشتری بعد از خرید خودروی صفر، باید به تعمیرگاه و حل مشکلات خودرو بپردازد.

+قیمت هویج روند نزولی گرفت

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران با اشاره به اینکه قیمت هویج در بازار روند نزولی پیدا کرده است، گفت: قیمت هویج که تا چند روز قبل به ۲۵ هزار تومان در میدان مرکزی میوه و تره بار رسیده بود، هم اکنون به کیلویی ۱۳ تا ۱۷ هزار تومان کاهش یافته و این روند نزولی ادامه دارد. وی با بیان اینکه هویج با هوای سرد سازگارتر است و در فصول سرد سال کشت بهتری دارد، افزود: هویجی که فصل تابستان در بازار تهران عرضه می‌شود از استان‌های جنوبی و شیراز به تهران می‌آید و با توجه به گرمای هوا و مسافت طولانی کیفیت چندان مطلوبی هم ندارد ضمن اینکه هر سال ما با چنین شرایطی مواجه هستیم اما امسال به دلیل اینکه تقاضا برای هویج افزایش بسیار چشمگیری داشت، قیمت آن نیز بالا رفت.

قیمت دلار در صرافی‌های بانکی؛ آیا دلار دچار اصلاح خواهد شد؟ /قیمت هویج روند نزولی گرفت/ آمریکا ۹ میلیارد دلار پول بانک مرکزی افغانستان را مصادره کرد/ افغانستان از ایران درخواست سوخت کرد/ از بازار خودرو چه خبر؟

وقتی که به فصل پاییز نزدیک می‌شویم، این محصول در حاشیه تهران، بروجرد و دیگر استان‌ها نیز کشت و کم کم به بازار عرضه می‌شود؛ بنابراین، شاهد تعادل قیمت‌ها خواهیم بود و قطعا قیمت آن تا یک ماه آینده به زیر ۱۰ هزار تومان می‌رسد. وی همچنین درباره وضعیت بازار پیاز و مباحث مطرح مبنی بر افزایش قیمت این محصول گفت: کمبود پیاز و افزایش قیمت آن را به شدت تکذیب می‌کنم و هیچ مشکلی در عرضه این صیفی به بازار وجود ندارد؛ ضمن اینکه هم اکنون قیمت هر کیلوگرم پیاز زرد، پیاز شیری و پیاز نو در میدان مرکزی میوه و تره بار بین ۳ تا ۵ هزار تومان و عرضه آن نیز به وفور است. /مهر

+افغانستان از ایران درخواست سوخت کرد

سیدحمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در خصوص آخرین وضعیت صادرات بنزین و دیگر فراورده های نفتی به ایسنا گفت: تاکنون جزئیات رسمی از آمار صادرات فرآورده منتشر نشده؛ اما سال گذشته بالاترین آمار صادراتی مربوط به بنزین ثبت شد؛ به طوری که حدود ۳ میلیارد دلار در کل سال و در چهارماه نخست سال گذشته ۷۰۰ میلیون دلار صادرات بنزین صورت گرفت. وی با اشاره به دلایل کاهش صادرات اظهار کرد: در زمستان سال گذشته به دلیل کمبود سوخت مجبور به استفاده از گازوئیل برای بسیاری از نیروگاه ها شدیم و همین مساله موجب شد، نتوانیم به تعهدات صادراتی خود پایبند باشیم. در این راستابخشی از این تعهدات به امسال موکول و همچنین افزایش مصرف بنزین در داخل و همچنین لزوم انجام اورهال پالایشگاه‌ها موجب کاهش صادرات شد.

به گفته سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی، در حال حاضر قیمت بنزین در کشورهای همسایه افزایش یافته که علت این موضوع نیز کاهش وجود این فراورده در کشورهای همسایه به ویژه افغانستان است. وی با اشاره به صادرات فرآورده‌های نفتی صادراتی دیگر همچون قیر، روغن، حلال‌ها و فرآورده‌های پتروشیمی نفتی گفت: در این بخشها موفق عمل کردیم و آمار و ارقام خوبی را بدست آوردیم اما صادرات بنزین پالایشکاهی به حداقل رسید. وی با بیان اینکه اخیرا به پیام افغانستان برای آغاز صادرات فراورده های نفتی پاسخ مثبت دادیم، گفت: به نظر می رسد، از این طریق ایران می تواند تجارت با افغانستان را دو برابر کند و این در شرایطی است که دولت اشرف غنی به دلیل تحریم های آمریکا، به دنبال کاهش همکاری با ایران بود. باتوجه به اتفاقات اخیر بازار مناسبی را برای صادرات نسبت به گذشته پیش بینی می کنیم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....