تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 شهریور 1400 - 21:34
کد خبر : 58528

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد باثبات و دنباله‌دار بورس با اجرای برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد، ۲۲۰ میلیون دلار در

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد باثبات و دنباله‌دار بورس با اجرای برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد، ۲۲۰ میلیون دلار در سامانه نیما معامله شد، دومین افت تند و تیز دلار در بازار جهانی، بانک‌ها فردا تعطیل نیستند، روند صعودی طلا معکوس شد و عقبگرد نفت پس از صعود دو روزه را در بر دارد.

+بورس سبزپوش به تعطیلات رفت

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۲۷۵۵۳ واحدی معادل ۱.۸۲ درصد به یک میلیون و ۵۴۳ هزار و ۴۷۶ واحد رسید، امروز و در پایان معاملات بازار سرمایه، نماگر کل بورس با افزایش ۶۶۷۲ واحدی همراه شد.

آیا دلار به قله رسیده است؟ / بورس سبزپوش به تعطیلات رفت/ کرونای دلتا روند احیای اقتصاد این دو کشور را کُند کرد/ ذخیره کالاهای اساسی به نقطه مطمئن رسید/ مصوبه افزایش قیمت تایر لغو شد

+رشد باثبات و دنباله‌دار بورس با اجرای برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد

محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس، با بیان اینکه امیدواریم با حضور “سید احسان خاندوزی” به عنوان وزیر اقتصادی و دارایی، شاهد شروع رشد مطلوب و منطقی شاخص بورس باشیم، گفت: با اجرایی شدن طرح‌های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی اقتصاد، زمینه بهبود وضعیت اقتصادی کشور فراهم خواهد شد.

آیا دلار به قله رسیده است؟

در چهارمین روز هفته، دلار توانست برای دقایقی خود را به بالای مرز حساس ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان برساند، ولی در اواخر روز میزان فروش‌های ارزی زیاد شد و اسکناس آمریکایی در محدوده ۲۷ هزار و ۶۵۰ تومان آرام گرفت. این قیمت ۵۰ تومان بیشتر از روز دوشنبه بود و انتظار برخی از معامله‌گران را برای ادامه روند افزایشی بالا برد. با این حال، برخی از معامله‌گران فنی تصور می‌کنند که دلار به قله قیمتی کوتاه مدت خود رسیده است و در روزهای بعد، سطح فروش‌ها در بازار بیشتر خواهد شد. این گروه عدم توان حفظ دلار بالای مقاومت ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان را عاملی دانستند که خبر از احتمال افت قیمت‌ها و خروج خریداران بزرگ از بازار می‌دهد. به نقل از دنیای اقتصاد؛ برخی معامله‌گران باور دارند که قیمت دلار با افزایش پرشمار خریداران، یکباره بالای هزار تومان رشد را تجربه کرده است و به همین دلیل نیاز دارد که یک افت قیمتی را تجربه کند. آنها اعتقاد دارند که نقطه ۲۸ هزار تومانی قله قیمتی دلار در شرایط کنونی خواهد بود و بازار از امروز یا ابتدای هفته آتی به سوی ابتدای کانال ۲۷ هزار تومانی حرکت خواهد کرد. در این میان، سطح عرضه بازارساز نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر بازارساز عرضه زیاد خود را از قیمت‌های بالا کلید بزند، دلار  راحت‌تر در مسیر نزولی قرار خواهد گرفت. بخشی از معامله‌گران باور داشتند، عرضه ارز توسط صرافی‌های بانکی بالای مرز ۲۷ هزار تومانی، یکی از عواملی بود که در روز سه‌شنبه مانع از رشد قابل توجه دلار بازار آزاد شد.

آیا دلار به قله رسیده است؟ / بورس سبزپوش به تعطیلات رفت/ کرونای دلتا روند احیای اقتصاد این دو کشور را کُند کرد/ ذخیره کالاهای اساسی به نقطه مطمئن رسید/ مصوبه افزایش قیمت تایر لغو شد

+۲۲۰ میلیون دلار در سامانه نیما معامله شد

دیروز در دومین روز از شهریور ماه، در سامانه نیما ۲۲۰ میلیون دلار و با میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۲۹،۰۱۵ ریال معامله شد.

دومین افت تند و تیز دلار در بازار جهانی

ارزش دلار برای دومین روز متوالی کاهش پیدا کرد. ارزش دلار در ماه آگوست به بالاترین سطح خود از نوامبر سال گذشته رسید. به گفته تحلیلگران، دلار در کوتاه مدت موقعیت خوبی برابر رقبایش خواهد داشت. با این حال هم به دلیل فعالیت نوسان گیران و هم به دلیل احتمال کاهش رشد اقتصادی آمریکا، ارزش دلار تاکنون موفق نشده در یک مسیر صعودی پیوسته قرار گیرد و ریزش های روزانه بالایی را به ثبت رسانده است. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۳۲ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۹۴۸ واحد بسته شد.

+ثبات قیمت در بازار سکه

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: امروز چهارشنبه ۳ شهریور با توجه به کاهش قیمت انس جهانی و از طرفی افزایش قیمت ارز شاهد ثبات قیمت در بازار طلا و سکه هستیم. محمد کشتی آرای افزود: قیمت سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان،  ربع سکه ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان فروخته شده است. وی گفت: هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۱۷۵ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۸۸ هزار تومان فروخته شده است.

ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی چقدر شد؟

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۰۸۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۳.۲۳ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۴۷ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

+بانک‌ها فردا تعطیل نیستند

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی گفت: شعب بانک‌ها پنجشنبه‌ها تعطیل نیستند. علیرضا قیطاسی افزود: بر اساس مصوبه هیأت دولت و به منظور صرفه جویی در مصرف برق، شعب بانک‌ها روزهای پنجشنبه در ماه مرداد تعطیل اعلام شد که از ابتدای شهریور ساعت کار پنجشنبه‌ها به روال سابق باز خواهد گشت. ساعت کار بانک‌ها از شنبه تا چهارشنبه برای کارکنان شعب، ساعت ۷:۳۰ الی ۱۴:۳۰ و برای مشتریان از ۸:۰۰ الی ۱۳:۳۰ و پنجشنبه‌ها برای کارکنان شعب ساعت ۷:۳۰ الی ۱۳:۰۰ و برای مشتریان شعب ساعت ۸:۰۰ الی ۱۲:۳۰ تعیین شده است. قیطاسی افزود: مصوبه مربوط به شهرهای قرمز کرونایی و استفاده از ۵۰ درصد نیروها در شعب بانک‌ها به قوت خود باقی است.

روند صعودی طلا معکوس شد

هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۵ درصد کاهش، به ۱۷۹۳ دلار و ۵۹ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۷ درصد کاهش، به ۱۷۹۵ دلار و ۹۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار شب گذشته با ۰.۱ درصد افزایش، در ۱۸۰۸ دلار و۹۰ سنت بسته شده بود.

عقبگرد نفت پس از صعود دو روزه

قیمت نفت پس از صعود قوی که در دو روز گذشته داشت، در معاملات روز چهارشنبه کاهش پیدا کرد. بهای معاملات نفت برنت ۲۵ سنت معادل ۰.۴ درصد کاهش یافت و به ۷۰ دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۸ سنت معادل ۰.۴ درصد کاهش، به ۶۷ دلار و ۲۶ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص طی دو روز گذشته حدود هشت درصد صعود کرده و بخشی از افت هفت روزه ای که هفته گذشته داشتند، جبران کردند.

واندانا هری، در یادداشتی به مشتریانش گفت: دومین روز صعود متوالی قیمت ها در بازار نفت باعث شد برخی به سودگیری اقدام کنند. همزمان آمار موسسه امریکن پترولیوم کاهش کمتر از حد ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته را نشان داد و به فشار نزولی بر قیمتها افزود. قیمتها پس از کاهش بیش از ۴۰۰ هزار بشکه در روز عرضه مکزیک که در پی آتش سوزی در یک سکوی نفتی روی داد، صعود کردند اما شرکت نفتی دولتی پمکس مکزیک اعلام کرد، انتظار دارد تولید تا سی ام اوت ازسرگرفته شود. ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA به رویترز گفت: با وجود ضعف امروز بازار، نفت برنت باید نسبتا پشتیبانی شود زیرا بازار نفت همچنان دچار کمبود سنگین عرضه است و این وضعیت به این زودی تغییر نمی کند.

کرونای دلتا روند احیای اقتصاد این دو کشور را کُند کرد

گاردین: ریکاروی اقتصادی پسا قرنطینه انگلستان در ماه آگوست به شدت کند شد. افزایش آمار مبتلایان به کرونای دلتا و کمبود بی‌سابقه نیروی کار و مواد اولیه وضعیت شرکت‌ها را دشوار کرده است. شاخص ترکیبی آی‌اچ‌اس مارکیت از مدیران خرید شرکت‌های تولیدی و خدماتی انگلستان در ماه آگوست از ۵۹.۲ واحد به ۵۵.۳ واحد افت کرد. این سومین ماه متوالی افت این شاخص است و حالا مقدار آن به پایین‌ترین سطح از ماه فوریه رسیده است. اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی می‌کردند رقم این شاخص به ۵۸.۴ واحد برسد. ارقام بالاتر از ۵۰ واحد این شاخص نشان‌دهنده رشد بخش تولید و خدمات هستند و هرچه این اعداد فاصله بیشتری با ۵۰ داشته باشند مقدار این رشد بیشتر است. گزاش دیگری که از سوی رویترز منتشر شد نشان داد که اقتصاد انگلیس تنها اقتصادی نیست که ریکاوری آن کند شده است. اقتصاد آمریکا هم وضعیتی مشابه را تجربه می‌کند. شاخص آی‌اچ‌اس مارکیت مدیران خرید شرکت‌های تولیدی و خدماتی آمریکا هم در ماه آگوست از ۵۹.۹ واحد به ۵۵.۴ واحد افت کرد. این پایین‌ترین مقدار این شاخص در هشت ماه اخیر است. عامل مهم تأثیرگذار بر شرکت‌های آمریکایی هم اختلال در زنجیره عرضه و افزایش مبتلایان به کرونای دلتا بوده است.

+مصوبه افزایش قیمت تایر لغو شد

هفته پیش تولیدکنندگان تایر در جلسه‌ای افزایش ۱۵ درصدی قیمت تولیداتشان را از ابتدای شهریور ماه مصوب کردند و بر این اساس مقرر شد نرخ‌های جدید از روز نخست ماه جاری اعمال شود، اما پس از گذشت سه روز از موعد تعیین شده، سخنگوی انجمن تایر از تصمیم جدید تایرسازان برای لغو این مصوبه خبر داد. مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر در گفتگو با فارس با بیان اینکه در جلسه قبلی انجمن، افزایش ۱۵ درصدی قیمت تایر و اعمال آن از ابتدای شهریورماه مصوب شده بود، اظهار داشت: فعلا اجرای این مصوبه عقب افتاده و تولیدکنندگان این رشد قیمت را ملغی کرده اند.

وی دلیل این تصمیم را امیدوار شدن تولیدکنندگان به بهبود شرایط اقتصادی کشور و وضعیت تولید عنوان کرد و گفت: شرایط طوری است که همه امیدوارند اتفاق مثبتی بیفتد تا قیمت تمام شده تولید در حدی باشد که صنعتگران ضررده نباشند. وی با اشاره به رشد قیمت تمام شده تولید تایر در کشور، گفت: هم اکنون تولیدکنندگان تایر با زیان روبه رو هستند، ولی با توجه به اینکه بازار کشش افزایش قیمت را ندارد، تصمیم گرفتیم که نرخ‌ها را فعلا تغییر ندهیم. تنها در پاسخ به این که آیا سازمان حمایت مانع از اجرای مصوبه افزایش قیمت تایر شده است، اظهار داشت: خیر، این طور نیست و تولیدکنندگان، خودشان تصمیم گرفتند که مصوبه افزایش قیمت را اجرا نکنند. وی در واکنش به این که چرا اعضای انجمن تایر هفته گذشته به این نتیجه نرسیدند و رشد قیمت را مصوب کردند، گفت: شرایط کشور طوری شده که همه به بهبود وضعیت امیدوار شده اند؛ هرچند وضعیت بازار خوب نیست، امیدواریم که اتفاقات خوبی رخ دهد.

 

+ذخیره کالاهای اساسی به نقطه مطمئن رسید

محمد مخبر معاون اول رییس جمهوری روز چهارشنبه در گفت و گویی اظهار کرد:ذخیره کالاهای اساسی را در وضع بدی تحویل گرفتیم اما در این مدت کم توانستیم ذخیره کالاهای اساسی را به نقطه مطمئن برسانیم. وی ادامه داد: برخی از این کالاها که در بنادر بود آزاد، ترخیص و وارد کشور شد و امروز این خبر خوب را برای مردم می توانم داشته باشم که ذخیره کالاهای اساسی در کشور به نقطه مطمئن و خوبی رسیده است. وی خاطرنشان کرد: با تماس‌هایی که ریاست‌جمهوری با برخی سران کشورها داشته است، گشایش‌های نسبتا خوبی در برخی از پول‌های بلوکه شده ایجاد شده که حتما روی بازار ارز تاثیر مثبتی خواهد داشت. /ایرنا

+کرونا تقاضای خرید بلدرچین را سه برابر کرد

رئیس اتحادیه پرورش بلدرچین کشور از افزایش تقاضای خرید بلدرچین با شیوع کرونا خبر داد. احمد بافکار با بیان اینکه مصرف بلدرچین معمولا در زمستان بیشتر از تابستان است، اظهار کرد: شیوع کرونا باعث شده که مردم از بلدرچین استقبال بیشتری کنند؛ به طوری که امسال تقاضای خرید بلدرچین سه برابر بیشتر از سال ها قبل شده است و تهران نیز نسبت به استان های دیگر بیشترین مصرف را دارد. قیمت هرکیلو بلدرچین به صورت عمده ۷۵هزارتومان است که بایستی با قیمت ۸۵تا ۹۰هزارتومان به دست مصرف کننده برسد. فروش آن بیش از این قیمت ها منطقی نیست و بایستی نظارت شود. البته بلدرچین هم مانند مرغ است؛ یعنی گفته می شود که مرغ باید با قیمت ۲۴هزارو۹۰۰ تومان فروخته شود ولی در مغازه ها این قیمت رعایت نمی شود. /ایسنا

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....