تاریخ انتشار : یکشنبه 17 مرداد 1400 - 22:14
کد خبر : 56728

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون بازگشت سرمایه‌ها به بورس با متعادل شدن معاملات سهام، افت خفیف دلار در بازار جهانی،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بازگشت سرمایه‌ها به بورس با متعادل شدن معاملات سهام، افت خفیف دلار در بازار جهانی، احتمال ریزش ۱۰۰ دلار دیگر از قیمت جهانی طلا، پرچمداری دوج کوین در بازار صعودی رمزارزها، روسیه با لایحه مالیات بر کربن اروپا باید ۱۲ میلیارد دلار بپردازد و خرید تضمینی گندم از مرز ۴.۴ میلیون تن گذشت را در بر دارد.

+تداوم روند صعودی بورس در کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، در حالی که روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۱۷۱۸ واحدی معادل ۰.۱۲ درصد به یک میلیون و ۴۰۷  هزار و ۷۵۸ واحد رسید، در دقایق پایانی بازار امروز، نماگر کل بورس با رشد بیش از ده هزار واحدی همراه شده است.

+بازگشت سرمایه‌ها به بورس با متعادل شدن معاملات سهام

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در شرایط فعلی، شاهد رشد قیمت سهام به دلیل متعادل شدن معاملات بورس هستیم، گفت: بازار سرمایه باید ابزار مختلفی را در اختیار طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران قرار دهد تا از این طریق شاهد بازگشت سرمایه‌ها و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در این بازار باشیم. امیرعلی امیرباقری به ایجاد ثبات و تعادل در معاملات بازار سهام اشاره کرد و افزود: از  هفته گذشته، زمینه ایجاد ثبات در معاملات بازار سهام فراهم شد و شاهد بازگشت روند صعودی در پاره‌ای از صنایع و سهام شرکت های حاضر در بازار بودیم. با توجه به ایجاد ثبات نسبی در شاخص بورس و به تعادل رسیدن تعداد زیادی از سهام حاضر در بازار، پیش بینی می شود در کوتاه مدت و میان مدت همچنان شاهد وجود روند باثبات در معاملات بازار سهام باشیم.

امیرباقری با تاکید بر اینکه ایجاد ثبات در معاملات بازار سهام نیازمند چند نکته است که باید به طور حتم برای بهبود روند معاملات بورس مدنظر فعالان حاضر در بازار قرار بگیرند، گفت: یکی از مهمترین نکات مدنظر برای ایجاد ثبات در بازار این است که سهامداران نباید در انتظار رشد شدید همه بازار باشند. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه روند صعودی پرشتاب بازار عمدتا بر پایه رشد همه شرکت ها انجام می شود، گفت: این موضوع در تضاد با کارایی تخصیصی بازار است، در حالی که رشد میان مدت و کوتاه مدت شاخص بورس از مجرای تفکیک سهام و صنایع از یکدیگر و رشد سهام برتر در بازار صورت می گیرد.

+گرانی دلار در صرافی های بانکی

در معاملات امروز بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۴۷۲۴ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۲۵۲۲۳ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، حدود ۲۰۰ تومان گران‌تر شده است.

افت خفیف دلار در بازار جهانی

ارزش دلار کمی نسب به روز قبل کاهش پیدا کرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۷ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۷۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۳ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

احتمال ریزش ۱۰۰ دلار دیگر از قیمت جهانی طلا

تحلیلگران پیش بینی می کنند قیمت اونس طلا پس از ریزش ۵۰ دلاری که روز جمعه پس از انتشار گزارش اشتغال ماهانه آمریکا داشت، ممکن است هفته جاری ۱۰۰ دلار دیگر سقوط کند. به گزارش ایسنا، گزارش اشتغال ماهانه بخش غیرکشاورزی آمریکا نشان داد ۹۴۳ هزار شغل جدید در ژوییه ایجاد شده است که بهتر از پیش بینی رشد ۸۷۰ هزار شغل جدید از سوی اقتصاددانان بود. نرخ بیکاری هم به ۵.۴ درصد کاهش پیدا کرد.

دانیل پاویلونیس، کارگزار ارشد کالا در شرکت “آر جی او فیوچرز” اظهار کرد:  آمار اشتغال برای دلار آمریکا مثبت بود و نرخ آن را بالاتر برد و نتیجه معکوسی روی طلا داشت. در حال حاضر ممکن است بازی برای طلا تمام شده باشد. گزارش اشتغال قوی به معنای آن است که جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا ممکن است تا پایان اوت به تعدیل برنامه محرک مالی اشاره کند. وی تاکید کرد: شاخص دلار آمریکا به ۹۵ واحد صعود کرده است. برای طلا به معنای آن است که به سطح ۱۶۷۳ دلار برمی گردد. طلا احتمالا زمان بیشتری را در مسیر نزولی سپری خواهد کرد. در حال حاضر ممکن است فروش بیشتری در بازار مشاهده شد. گزارش اشتغال به ما می گوید که دستمزدها بالا می روند. نرخ بیکاری پایین می رود و مردم در جست و جوی کار هستند. اگر بخشی از بسته محرک مالی در سپتامبر حذف شود، وضعیت حتی بهبود بیشتری پیدا خواهد کرد. کوین گریدی، رییس شرکت فونیکس به کیتکونیوز گفت: سطح مهمی که طلا باید حفظ کند، ۱۷۵۴ دلار است. از این سطح بایستی شاهد بهبود قیمت باشیم. اما تصور می کنم طلا معاملات خوبی ندارد و نمی تواند سطح ۲۰۰۰ دلار را شکسته و حفظ کند. بارت میلک، مدیر استراتژی جهانی تی دی سکیوریتیز اظهار کرد: این وضعیت احتمالا یک عقبگرد موقتی برای طلاست؛ اما طلا احتمالا در این روند به پایین ۱۷۳۰ دلار سقوط می کند.

درخواست کمک عراق از صندوق بین المللی پول

با توجه به پیامدهای کاهش قیمت نفت و شیوع کرونا بر اقتصاد عراق، این کشور و صندوق بین الملل پول در حال گفتگو با یکدیگر هستند تا این نهاد، وامی برای کاهش مشکلات اقتصادی در اختیار عراق قرار دهد. علی علاوی، وزیر دارایی عراق، با بیان اینکه مذاکرات از دو طرف از اواخر سال گذشته میلادی آغاز شده است، از برنامه ریزی برای امضای قراردادهای جدید نفت و گاز با شرکت فرانسوی توتال تا پیش از پایان کار دولت فعلی خبر داد. با این حال ممکن است نهایی شدن قرارداد طولانی و اجرای آن در دولت بعدی عملی شود. با توجه به کاهش ذخایر ارزی، دولت عراق در نظر دارد تا چهار میلیارد دلار از کسری بودجه خود را از طریق وام گرفتن از صندوق بین المللی پول تامین مالی کند. دولت عراق، متوسط قیمت هر بشکه نفت را در بودجه امسال ۵۰ دلار در نظر گرفته اما کاهش قیمت نفت روی درآمدهای ارزی دولت تاثیر منفی زیادی گذاشته است.

به گفته علاوی، وی گمان نمی کند تا پیش از پایان امسال، عراق و صندوق بین المللی پول به توافقی بر سر این وام دست پیدا کنند. مشکلات اقتصادی عراق موجب تصمیمات اصلاحی و برخی اعتراضات شده است. پیش از این، بانک مرکزی این کشور با صدور بیانیه ای اعلام کرده بود با هدف بهبود وضعیت کسری بودجه این کشور ارزش هر دلار را از ۱۱۸۲ دینار به ۱۴۶۰ دینار افزایش خواهد داد. عراق سومین صادرکننده بزرگ نفتی منطقه محسوب می شود. طبق اعلام بانک مرکزی عراق، تصمیم برای کاهش ارزش دینار به دولت کمک خواهد کرد تا نسبت به پرداخت حقوق کارکنان اطمینان حاصل کند و از خشک شدن منابع ارزی نیز جلوگیری شود. بحران مالی عراق که تحت تاثیر کاهش بهای جهانی نفت و شیوع کرونا تشدید شده، وضعیت کسری بودجه دولت را وخیم تر کرده است. /ایسنا

پرچمداری دوج کوین در بازار صعودی رمزارزها

دوج کوین بالاترین صعود روزانه را در بین ارزهای مهم دیجیتالی به ثبت رساند. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، ارزهای دیجیتالی در حال لذت بردن از سرمایه های جدید و رسیدن به قله های قیمتی جدیدی هستند که از ماه می به ثبت نرسیده بود. در مورد بیتکوین، خط روند قیمتی موفق به شکست شاخص های میانگین متحرک ۲۰۰ روزه و ۱۰۰ روزه شده که انتظار می رود این مساله باعث ورود معامله گران با انگیزه بلندمدت به بازار شود. دوج کوین- ارز محبوب میم بازها- نیز پس از هفته ها، سرانجام مقاومت سنگین ۲۱ سنتی را شکست. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۷۹۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۳.۴۱ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۰ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۸ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین دوازده سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

روسیه با لایحه مالیات بر کربن اروپا باید ۱۲ میلیارد دلار بپردازد

متخصصان می‌گویند در صورت به تصویب رسیدن برنامه کمیسیون اروپا برای اخذ کربن مرزی، روسیه تا سال ۲۰۳۰ باید حدود ۱۱.۷ میلیارد دلار پرداخت کند. روزنامه ریا نووستی روسیه گزارش داد: به این ترتیب روسیه در سال ۲۰۲۶ باید بین ۱.۸ تا ۱.۴ میلیارد دلار مالیات بپردازد و در سال ۲۰۳۰ این رقم با توجه به پیش‌بینی بالا رفتن مالیات بر دی اکسید کربن و ثابت ماندن صادرات روسیه به اروپا، به ۳.۵ تا ۶.۴ میلیارد دلار خواهد رسید. متخصصان می‌گویند اگر این قانون مالیاتی جدید صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی را هم شامل شود این رقم از این هم فراتر خواهد رفت و حداکثر مالیاتی که روسیه به این ترتیب تا ۲۰۳۰ پرداخت خواهد کرد به ۱۱.۷ میلیارد دلار خواهد رسید. کمیسیون اروپا ماه گذشته طرح پیش‌نویس اولین برنامه مالیات مرزی بر کربن در جهان را معرفی کرد که طی آن از واردات محصولاتی که آلایندگی دی‌اکسید کربن بالایی در تولید و استفاده از خود به جا می‌گذارند مالیات اخذ خواهد شد. طی این طرح وارداتی مانند فولاد،، آهن، آلومینیوم، کود و سیمان مشمول اخذ مالیات خواهند بود. این طرح بخشی از طرح اروپا برای به صفر رساندن آلایندگی کربنی خود تا سال ۲۰۵۰ است که به توافق سبز اتحادیه اروپا معروف شده است.

کسری بودجه کویت رکورد زد

کسری بودجه کویت امسال تحت تأثیر افت قیمت نفت خام و تأثیرات منفی پاندمی کرونا بر اقتصاد این کشور با جهشی بزرگ به بالاترین سطح تاریخ این کشور رسید. طبق اعلام وزارت مالی، کسری بودجه کویت در سال مالی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ با جهش آسمان‌خراش‌وار ۱۷۵ درصدی نسبت به سال گذشته به ۱۰.۸ میلیارد دینار (۳۶ میلیارد دلار) رسیده است. این کشور عضو اوپک به شدت به درآمد نفتی وابسته است و با کاهش قیمت نفت خام در سال گذشته و پرداخت مقادیر بالای حقوق و سوبسید به شهروندان خود با مشکل تأمین بودجه روبه رو شده است. اختلافات سیاسی در این کشور باعث شده است که تصویب قوانینی برای وام گرفتن و برداشت سالانه ۵ میلیارد دلار از صندوق ۷۰۰ میلیارد دلاری نسل آینده، که برای زندگی پس از نفت طراحی شده، با مشکل روبرو شود. ماه گذشته مؤسسه اعتبارسنجی اس‌اندپی گلوبال برای دومین بار در کمتر از دو سال گذشته، رتبه اعتباری کویت را کاهش داد. دولت کویت اعلام کرد، در پنج سال منتهی به ۳۱ مارس ۲۰۲۵ کسری بودجه تجمعی این کشور به ۵۵.۴ میلیارد دینار خواهد رسید.

مصرف نفت آمریکا به پایین‌ترین سطح ۲۵ ساله رسید

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد مصرف نفت این کشور در سال ۲۰۲۰ به ۱۸.۱ میلیون بشکه در روز رسیده که این پایین‌ترین سطح در ۲۵ سال اخیر است. طبق گزارش این اداره مصرف سوخت بخش حمل‌ونقل در سال گذشته ۱۵ درصد سقوط کرده است. اداره اطلاعات انرژی اعلام کرد، مهمترین عامل کاهش مصرف نفت، پاندمی کرونا و محدودیت‌های وضع شده برای مقابله با آن بوده است، به ویژه بخش حمل‌ونقل بیش از همه تحت تأثیر قرار گرفته و مصرف بنزین و دیزل و سوخت هواپیما با سقوط سنگینی روبرو شد.

بنا بر گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا سال گذشته مصرف بنزین که پرمصرف‌ترین سوخت این کشور است ۱۴ درصد سقوط کرده و به ۸ میلیون بشکه در روز رسیده است. بنزین ۴۴ درصد از کل سوخت مصرفی آمریکا را تشکیل می‌دهد. این پایین‌ترین سطح مصرف بنزین در آمریکا از ۱۹۹۷ تا کنون است. مصرف دیزل که ۲۱ درصد از کل سوخت مصرفی آمریکا را تشکیل می‌دهد سال گذشته با سقوط ۸ درصدی روبه رو شد. پاندمی کرونا بیشترین تأثیر را بر مصرف سوخت جت داشته است. مصرف سوخت جت در سال گذشته ۶۳ درصد نسبت به ۲۰۱۹ سقوط کرده است. سوخت جت ۶ درصد از کل سوخت مصرفی آمریکا را تشکیل می‌دهد. این پایین‌ترین سطح مصرف سوخت جت از ۱۹۸۳ تا کنون است.

+با وام مسکن چند متر خانه می‌توان خرید؟

در حال حاضر به هر زوج تهرانی حداکثر ۲۴۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن پرداخت می‌شود که برای دریافت آن، نیازمند خرید ۴۷۰ برگه است؛ با احتساب متوسط هر برگه ۶۰ هزار تومان، ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هزینه خرید این برگه‌ها خواهد بود. همچنین سقف تسهیلات فردی نیز در تهران ۱۴۰ میلیون تومان است که متقاضی دریافت وام خرید مسکن باید ۲۸۰ برگه ۶۰ هزار تومان تسهیلات مسکن به ارزش ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان از فرابورس خریداری کرده تا بتواند این تسهیلات را دریافت کند. بر اساس اعلام بانک مرکزی متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در تیرماه امسال ۳۰ میلیون تومان بود که وام ۲۴۰ میلیون تومانی حداکثر ۸ متر و وام ۱۴۰ میلیون تومانی نیز حداکثر ۴.۶ متر از یک واحد مسکونی را پوشش می‌دهد. متقاضیان خرید یک واحد مسکونی ۵۰ متری با احتساب متری ۳۰ میلیون تومان، یک و نیم میلیارد تومان باید پرداخت کنند که وام مسکونی زوجین تهرانی (۲۴۰ میلیون تومان) تنها کفاف ۱۶ درصد و وام مسکونی فردی (۱۴۰ میلیون تومانی) ۹.۳ درصد از هزینه یک واحد ۵۰ متری را می‌دهد.

+خرید تضمینی گندم از مرز ۴.۴ میلیون تن گذشت

شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد: با واریز ۱.۷۵۰ میلیارد تومان به حساب گندمکاران کشور، مطالبات کشاورزانی که تا تاریخ یازده مردادماه گندم خود را به مراکز خرید تحویل داده‌اند، کامل پرداخت شد. از شروع عملیات خرید تضمینی گندم تاکنون بیش از ۴ میلیون و ۴۳۰ هزار تن گندم به ارزش بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان از کشاورزان کشور خریداری شده است و همه مطالبات کشاورزان گندمکاری که تا ۱۱ مرداد ماه گندم خود را به مراکز خرید تحویل داده‌اند، به حساب آنان واریز شد. همچنین تاکنون نیمی از گندم کشور از کشاورزان استان‌های خوزستان، فارس و گلستان خریداری شده است که استان خوزستان با یک میلیون و ۸۳ هزار تن، استان فارس با ۵۰۶ هزار تن و گلستان ۴۴۹ هزار تن گندم، بیشترین سهم از خرید را از آن خود کرده‌اند.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....