تاریخ انتشار : سه شنبه 5 مرداد 1400 - 21:40
کد خبر : 55066

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون نوسان بورس در دومین روز کاری هفته، یک عرضه اولیه در راه است، ارزش سهام

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون نوسان بورس در دومین روز کاری هفته، یک عرضه اولیه در راه است، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ سود تسلا با رشد ده برابری به ۱.۱ میلیارد دلار رسید، قیمت جهانی نفت خام تثبیت شد، قیمت جهانی طلا افت کرد و جهش ۶۷ درصدی سود صنعت چین در نیمه اول امسال را در بر دارد.

 

+نوسان بورس در دومین روز کاری هفته

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ،  در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۱۲۱۱۳ واحدی معادل ۰.۹۲ درصد به یک میلیون و ۳۲۳ هزار و ۴۲۰ واحد رسید، امروز و در لحظه انتشار این پیمانه با افت ۱۶۶۶واحدی مواجه شده است.

+یک عرضه اولیه در راه است

هشتمین عرضه اولیه سال جاری با یک هفته تاخیر ناشی از تعطیلی شش روزه پایتخت فردا (چهارشنبه) صورت می‌گیرد. سهام شرکت سرمایه گذاری هامون صبا در نماد “وهامون” قرار بود سه شنبه هفته قبل در بازار فرابورس عرضه اولیه شود که به دلیل تعطیلی استان های تهران و البرز به تعویق افتاد و به فردا موکول شد.

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۸ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۸۷۱ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱.۰۴ درصد معادل ۸۴ هزار و ۸۱۸ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار و ۳۲۲ تومان رسیده است.

افزایش ارزش سهام عدالت پس از ۶ روز تعطیلی

+حداقل سرمایه برای کارگزاری بورس چقدر است؟

محمدحسن ابراهیمی سروعلیا، عضو هیأت مدیره سازمان بورس، در مورد اینکه تاکنون چه تعداد تقاضا برای راه‌اندازی کارگزاری بورس به سازمان بورس رسیده است، گفت: تقاضا برای کارگزاری به بیست مورد رسیده، اما باید پرونده‌ها بررسی شود و با افراد متقاضی مصاحبه‌های تخصصی صورت گیرد. شرایط این گونه است که حداقل سرمایه برای کارگزاری باید ۱۰۰ میلیارد تومان به صورت نقد پرداخت شود و علاوه بر آن باید افراد متقاضی ۱۰۰ امتیاز به علاوه ارائه طرح کسب و کار (بیزینس پلان) ارائه کنند و این شرایط در دستورالعمل تقاضا برای کارگزاری‌ها در سایت سازمان بورس اعلام شده است. حداقل امتیاز برای کارگزاری ۵۴ امتیاز است که اگر سه نفر حداقل به عنوان کارگزاری سهامی خاص تقاضا بدهند، هر یک علاوه بر داشتن تسهیلات مرتبط باید ۱۸ امتیاز از مصاحبه کسب کنند و علاوه بر آن باید ۱۰۰ میلیارد تومان آورده نقدی داشته باشند و امتیازات تحصیلی، علمی و تجربی برای افتتاح کارگزاری بررسی می‌شود.

عضو هیأت مدیره سازمان بورس با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۸ کارگزاری بورسی در کشور مشغول فعالیت هستند، عنوان کرد: سازمان بورس می‌خواهد مجوز‌هایی که صادر می‌کند، به هیچ وجه سرقفلی نداشته و در بازار خرید و فروش نشود؛ یعنی شرایطی فراهم می‌کند که هر کس آن شرایط را به دست آورد، بتواند مجوز تأسیس نهاد مالی مانند کارگزاری، سبدگردان و یا شرکت‌های مشاوره دریافت کند. /فارس

 

سود تسلا با رشد ۱۰ برابری به ۱.۱ میلیارد دلار رسید

شرکت خودروسازی آمریکایی تسلا عملکرد سه ماهه دوم خود را منتشر کرد که نشان می‌داد سود این شرکت در این سه ماهه برای اولین بار از یک میلیارد دلار فراتر رفته و ده برابر دوره مشابه سال گذشته شده است. همچنین این خودروساز بزرگ اعلام کرد دارایی‌های مرتبط با بیت‌کوین این شرکت به ۲۳ میلیون دلار می‌رسد. سهام شرکت تسلا به دنبال انتشار این گزارش ۲ درصد جهش کرد. به این ترتیب به هر سهم تسلا ۱.۴۵ دلار سود تعلق گرفت، در حالی که کارشناسان رفینیتیو پیش‌بینی کرده بودند سود هر سهم تسلا حداکثر به ۹۸ سنت برسد. این گزارش نشان داد، سود شرکت تسلا در این سه ماهه به ۱.۱۴ میلیارد دلار رسیده است، در حالی که سود خالص تسلا در سه ماهه اول سال قبل به ۱۰۴ میلیون دلار رسیده بود. درآمد تسلا از خودروسازی در این بازه به ۱۰.۸۲ میلیارد دلار رسید، در حالی که درآمد حاصل از فروش خدمات به ۹۵۱ میلیون دلار و درآمد حاصل از تجارت انرژی این شرکت به ۸۰۱ میلیون دلار رسید.

+وزیر راه و شهرسازی: بورس سیمان گروگان گرفتن مردم است

وزیر راه و شهرسازی گفت: ورود سیمان و فولاد به بورس یک نوع گروگان گرفتن مردم است که با این قضیه مخالفم و اعضای دولت نیز با من هم‌نظر هستند. به گزارش ایسنا، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی درباره گرانی‌های اخیر سیمان و فولاد اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما از هر مشکلی که پیش می‌آید، برخی افراد سوءاستفاده می‌کنند. این قطعی برق که به علت کمک به زندگی مردم صورت گرفت همزمان شد با اقدامی که دولت هیچ نقشی در آن نداشت. سیمان را در بورس بردند که من مخالف این موضوع هستم.

وی افزود: سیمان همواره یک بازار سنتی داشته که در سطح کشور تامین می‌شده است. وقتی وارد بورس می شود یک نوع گروگان گرفتن مردم توسط عده‌ای است که بتوانند پولدار شوند و تحصیل مال کنند. دیروز هم این مساله را در دولت مطرح کردم و همه اعضای دولت با من هم‌نظر هستند که این کار نباید صورت می‌گرفت و باید همان روش قبلی باشد. ما هیچ زمانی در کشور مشکل سیمان نداشتیم. اما در یک ماه گذشته قیمت آن چهار برابر شده است. باید اجازه دهند همان فرآیند شبکه‌ای که وجود داشت و راحت سیمان را توزیع می‌کرد ادامه پیدا کند.

قیمت جهانی نفت خام تثبیت شد

قیمت نفت خام در معاملات امروز، سه‌شنبه، با چشم‌انداز کمبود عرضه نفت در آینده رشد کرد اما گسترش کرونای دلتا آینده بازار را مبهم کرد. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت خام، تا ساعت ۶:۵۴ به وقت تهران، ۰.۳۹ درصد رشد کرد و در ۷۴.۷۹ دلار تثبیت شد. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا هم تا این لحظه ۰.۲۹ درصد رشد کرد و در ۷۲.۱۲ دلار تثبیت شد. این در حالی است که شاخص‌های نفت خام معاملات امروز را با سقوط یک دلاری آغاز کرده بودند. کرونای دلتا در روزهای اخیر به شدت در حال گسترش در کشورهای جهان است و ممکن است منجر به وضع محدودیت‌های قرنطینه‌ای جدیدی شده که تقاضای نفت خام را کاهش خواهد داد. چین به عنوان بزرگترین واردکننده نفت خام جهان با افزایش تعداد مبتلایان به کرونای دلتا روبه رو شده است.

قیمت جهانی طلا افت کرد

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، سه‌شنبه، علی‌رغم افت ارزش دلار، تحت تأثیر احتیاط سرمایه‌گذاران در آستانه اعلام نتیجه اجلاس فدرال‌رزرو، افت کرد. تا ساعت ۶:۳۶ به وقت تهران، قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۰.۱۱ درصد افت کرد و به ۱٫۷۹۵.۲۷ دلار بازگشت. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم تا این لحظه ۰.۱۹ درصد افت کرد و به ۱٫۷۹۵.۸۰ دلار رسید. اعضای فدرال‌رزرو عصر امروز اجلاس سیاست‌گذاری دو روزه خود را آغاز می‌کنند. سرمایه‌گذاران منتظرند سرنخ‌هایی در مورد آغاز حرکت بانک مرکزی آمریکا به سوی افزایش نرخ بهره به دست آورند. این لزوماً شامل اشاره مستقیم به بالا رفتن نرخ بهره در آینده نیست، بلکه هرگونه اقدام بانک برای کاهش تراز مالی فدرال‌رزرو هم می‌تواند به عنوان نشانه‌ای از بالا رفتن نرخ‌ها در آینده تلقی شود.

چین قیمت بنزین را از امروز پایین می‌آورد

به نقل از شین‌هوا، برنامه‌ریز اقتصادی ارشد چین اعلام کرد از امروز، سه‌شنبه، قیمت خرده‌فروشی بنزین و گازوئیل را پایین می‌آورد. کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات چین اعلام کرد بر اساس تغییرات اخیر قیمت جهانی نفت خام، قیمت خرده‌فروشی هر تن بنزین و گازوئیل به ترتیب ۱۰۰ یوآن (۱۵.۴۴ دلار) و ۹۵ یوآن کاهش داده می‌شود. این اولین کاهش قیمت بنزین در چهار ماه اخیر است. تحت مکانیزم فعلی قیمت‌گذاری سوخت چین، اگر قیمت‌های بین‌المللی نفت خام بیش از ۵۰ یوآن در هر تن تغییر داشته باشند و ده روز در همین سطح بمانند، قیمت‌های محصولات پالایشگاهی چین مانند بنزین و گازوئیل بر طبق آن اصلاح خواهد شد. کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات چین در قیمت‌گذاری اخیر خود پیش‌بینی کرده است، قیمت‌های نفت خام با نوسانات شدیدی همراه شوند و در آینده نزدیک رشد کنند. در گزارش این کمیسیون به چشم‌انداز کمبود عرضه نفت و تصمیم اوپک پلاس برای بالا بردن تولید خود اشاره شده است.

جهش ۶۷ درصدی سود صنعت چین در نیمه اول امسال

رویترز: داده‌های اداره ملی آمار چین نشان داد که در ماه ژوئن سود شرکت‌های صنعتی این کشور ۲۰ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد کرد و به ۷۹۱.۸ میلیارد یوآن (۱۲۲.۲۷ میلیارد دلار) رسید. البته طبق داده‌های اداره ملی آمار رشد سود این شرکت‌ها نسبت به رشد ۳۶.۴ درصدی ماه می‌ کند شده است. به این ترتیب برای بازه ژانویه تا ژوئن سود شرکت‌های صنعتی چین با جهش فوق‌العاده ۶۶.۹ درصدی به ۴.۲ تریلیون یوآن رسید. داده‌های سود شرکت‌های صنعتی از شرکت‌هایی بزرگ صنعتی چین که درآمد سالانه آنها بیش از ۲۰ میلیون یوآن است به دست می‌آید.

آمازون هم به جمع بیت کوینی‌ها پیوست

در حالی که هم اکنون بسیاری از شرکت‌ها ارزهای مجازی را به عنوان ابزار پرداخت قبول می‌کنند؛ اما هنوز آمازون وارد این گود نشده است. ممکن است دلیل پرهیز این بزرگ‌ترین شرکت خرده‌فروشی اینترنتی در جهان از ارزهای مجازی نوسان غیرقابل پیش بینی ارزش آنها باشد. حالا خبر رسیده که شرکت آمازون می‌خواهد در رویکرد خود در قبال ارزهای مجازی تغییر ایجاد کرده و حتی می‌خواهد در فروش کالاهایش فضا برای پرداخت به بیت کوین را فراهم کند. اخیرا بیزینس اینسایدر اعلام کرده، آمازون در حال استخدام کارمند برای توسعه استراتژی ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین برای این شرکت است. درواقع این مساله نشان می‌دهد، به احتمال زیاد آمازون در فروش محصولاتش زمینه پرداخت به ارزهای مجازی را فراهم خواهد کرد. آمازون همچنین تایید کرده که می‌خواهد ارزهای مجازی را در آینده به عنوان ابزار پرداخت قبول کند اما هنوز مشخص نیست که چه زمانی قرار است این اتفاق بیفتد. /فارس

ارزهای دیجیتالی آماده تیک آف؟

بیتکوین در یکقدمی فتح کانال بسیار مهم ۴۰ هزار دلاری قرار گرفت. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، پس از چندین شرکت بزرگ نظیر تسلا و مایکروسافت، حالا شرکت آمازون به عنوان بزرگ ترین شرکت خرده فروشی اینترنتی دنیا به تدریج در حال پذیرش ارزهای دیجیتالی است و برخی از گمانه زنی ها حکایت از آن دارد که تا پایان امسال این شرکت، رسمی پذیرش بیتکوین را آغاز خواهد کرد. از طرف دیگر، آگهی اخیر این شرکت برای استخدام چندین متخصص حوزه ارزهای دیجیتالی، باعث افزایش بیش از پیش این گمانه زنی ها شده است.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۳۹ هزار و ۶۱۱.۷۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۵.۰۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۹.۰۲ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۲۳۶۵.۰۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۹.۴۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۹.۴۳ درصد افزایش

۳- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۴- بایننس کوین

قیمت: ۳۱۹.۴۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۷.۰۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۲.۴۰ درصد افزایش

۵- کاردانو

قیمت: ۱.۳۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۱.۴۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۹.۲۹ درصد افزایش

۶- ریپل

قیمت: ۰.۶۶۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۰.۶۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۸.۴۲ درصد افزایش

۷- دوج کوین

قیمت: ۰.۲۲۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۳.۵۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۷.۱۰ درصد افزایش

۸ – یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۹- پولکا دوت

قیمت: ۱۴.۹۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۰.۶۳ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۹.۶۷ درصد افزایش

۱۰- یونی سواپ

قیمت: ۱۹.۷۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۰.۷۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۵.۳۸ درصد افزایش

سرمایه‌گذاری ۴۷ میلیارد دلاری بنز در تولید خودروهای الکتریکی

بلومبرگ: طی ماه‌های گذشته، خودروسازان بزرگ جهان یکی پس از دیگری از برنامه خود برای تبدیل کردن تمام خودرو‌های تولیدی‌شان به خودروی برقی خبر دادند. حالا خبر می‌رسد که بنز می‌خواهد در ده سال آینده ۴۷ میلیارد دلار برای تولید خودرو‌های برقی سرمایه‌گذاری کرده تا بتواند جایگاه خود را به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروی لوکس در جهان حفظ کند. این شرکت همچنین می‌خواهد در این مسیر دست به صرفه‌جویی‌های گسترده و پایین آوردن هزینه‌های خود هم بزند. بنز اعلام کرده که تا سال ۲۰۲۵، سه مدل خودروی الکتریکی جدید به بازار عرضه کرده و می‌خواهد هشت کارخانه تولید باتری برای خودرو‌های الکتریکی را با همکاری شرکایش راه‌اندازی کند. اولا کالنیوس، یکی از مقامات ارشد بنز در این باره گفت: روز به روز به نقطه تغییر نزدیک‌تر می‌شویم و زمانی که در حدود سال ۲۰۳۰ بازار به دنبال خودرو‌های تمام برقی خواهد بود، ما آماده عرضه هستیم. البته تاکنون بنز در تولید خودرو‌های برقی موفق بوده و نخستین تولیدات این شرکت تحسین کارشناسان را برانگیخته است. به نظر می‌رسد، سهامداران بنز هم از این مسئله خوشحال شوند، چون این شرکت خودروسازی گفته که علی‌رغم تغییر رویکرد در صنعت خودروسازی، به دنبال آن است که سوددهی خود را حفظ کند.

+گرانی مرغ قابل پیش بینی بود

یعقوب یاوری، رئیس هیأت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در گفتگو با مهر درباره افزایش قیمت مرغ در بازار طی روزهای اخیر، گفت: متأسفانه در روزهای اخیر، قیمت مرغ در برخی شهرها تا ۴۵,۰۰۰ تومان هم بالا رفته است؛ این مسأله کاملاً قابل پیش‌بینی بود و بارها به مسئولان مربوطه هشدار داده شد، ولی رویه نادرست و غلطی که در پیش گرفته شده، ظاهراً پایانی ندارد.

 

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....