تاریخ انتشار : یکشنبه 3 مرداد 1400 - 22:37
کد خبر : 54834

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون آیا طلا در معرض ریزش قیمت قرار دارد؟ افت دلار در معاملات جهانی، روز‌های خوب

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون آیا طلا در معرض ریزش قیمت قرار دارد؟ افت دلار در معاملات جهانی، روز‌های خوب ارز‌های دیجیتالی در راهند؟ تصویب پرداخت بدهی دولت‌ها به صندوق‌های بازنشستگی و آماری جدید از صادرات بهاری به کشور‌های حاشیه خزر را در بر دارد.

+آیا طلا در معرض ریزش قیمت قرار دارد؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ،  اونس طلا تلاش می کند، سطح ۱۸۰۰ دلار را حفظ کند؛ اما تحلیلگران نسبت به ریسک ریزش قیمت این فلز ارزشمند در پی قوی تر شدن ارزش دلار آمریکا هشدار دادند. کریس وستون، مدیر تحقیقات شرکت پِپراستون گفت: یکی از عوامل کلیدی که باید در بازار طلا زیر نظر داشت این است که آیا طلا محدوده حمایتی ۱۷۹۷ تا ۱۷۹۰ دلار را می تواند حفظ کند؟ رویداد مهم هفته جاری نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا و پس از آن کنفرانس مطبوعاتی جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا خواهد بود که روز چهارشنبه برگزار می شود. وستون به کیتکونیوز گفت: به نظر نمی رسد، قرار باشد تصمیم سیاست پولی مهمی اعلام شود که بازار، نرخ های آمریکا را چندان تکان دهد و ارتعاشات عمده ای در بازارهایی مانند دلار آمریکا، سهام و طلا داشته باشد. هرچند تورم آمریکا بالاتر از حد مطلوب است و شاخص قیمت مصرف کننده بر مبنای سالانه در ژوئن ۴.۵ درصد بوده، وضعیت اشتغال همچنان نگرانی عمده بانک مرکزی آمریکا مانده است.

دانیل گالی، استراتژیست کالای شرکت تی دی سکیوریتیز گفت: قیمت طلا با وجود تزلزل نرخ های واقعی، برای تحکیم تقلا می کند. ضعف مستمر این فلز ارزشمند در برابر بازده واقعی به ریزساختار آسیب پذیر اشاره دارد و همزمان نشان می دهد طلا با وجود فضای ریسک گریز، قادر به صعود نیست، زیرا جریان سفته بازی ضعیف مانده است. نگرانی ها نسبت به رشد کلان جهانی باعث تغییر دوباره انتظارات در خصوص افزایش نرخ های بهره بانک مرکزی آمریکا شده است؛ اما طلا همچنان قادر به جذب خریدار نیست و پتانسیل عقب نشینی شدیدتر این فلز ارزشمند تقویت شده است. وی پیش بینی کرد اونس طلا تا مرز ۱۷۳۰ دلار عقب نشینی خواهد کرد. بارت میلک، مدیر استراتژی جهانی تی دی سکیوریتیز نیز به کیتکونیوز گفت: طلا پس از این که با وجود نزول بازارهای سهام موفق نشد به سطح بالاتری صعود کند، همزمان با بهبود بازارهای سهام در معرض ریسک عقب نشینی قرار دارد. طلا در سطح ۱۷۳۰ دلار از حمایت برخوردار است اما انتظار نداریم امروز یا فردا به این سطح نزول کند.

+تحلیلگر بازار سرمایه: دلار ۱۵ هزار تومانی بیشتر شبیه به یک شوخی بود

جمشیدیان کارشناس بنیادی بورس گفت: وضعیت بازار از نظر تحلیل بنیادی خوب است. چند مولفه بنیادی در بازار وجود دارد که در این شرایط در وضعیت مناسبی هستند. یکی از این مولفه ها قیمت های جهانی است که در کل میانگین قیمت های جهانی نسبت به سال گذشته خیلی بالاتر است و این یکی از آیتم هایی است که به افزایش سود بسیاری از شرکت ها کمک می‌کند. مولفه دوم در این موضوع، بحث دلار و یکی از متغیرهای اصلی در این حوزه است. فعلا سیگنالی مبنی بر ریزش، آن اعدادی که در محافل می‌گفتند و حرف از دلار ۱۵ هزار تومانی زده می شد، وجود ندارد و این اعداد و ارقام که چند ماهی بازار را با وضعیت مبهمی روبه رو کرد، بیشتر به شوخی شبیه است. هنوز اتفاقی نیفتاده است تا بخواهیم شاهد افت قیمت دلار باشیم. نرخ سود بانکی هم فعلا به ثبات رسیده، ولی با صحبت هایی که رییس جمهور جدید کرده، ممکن است در بحث نرخ سود بانکی، به این سمت حرکت کنیم که شاید در ماه های آینده باید با کاهش نرخ سود بانکی هم مواجه شویم. همه این موارد به بورس کمک خواهد کرد تا به سمت رشد و صعود حرکت کرده و باعث شود p/e بازار به سمت بالاتری حرکت کند. /فارس

+پیش بینی قیمت دلار پس از تعطیلات شش روزه

اقتصادنیوز: به نظر می‌رسد، با توجه به تعطیلی بازار و بانک‌ها در روز جاری نوسان خاصی در بازار ارز رخ ندهد و قیمت دلار در دامنه ۲۴ هزار و ۶۰۰ تا ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان تغییرات خود را به ثبت برساند. در صورتی که دلار از این دامنه خارج شود، احتمال افزایش نوسان وجود خواهد داشت. معامله گران از دو اتفاق تعیین کننده در بازار حرف می‌زنند. از دید آن‌ها نوع رفتار بازارساز در روز دوشنبه و میزان ورود تقاضای حواله‌ای به بازار می‌تواند آینده قیمت دلار در هفته‌های ابتدایی مردادماه را مشخص‌تر کند. برخی از معامله گران انتظار دارند که بازارساز با باز شدن بازار، از طریق صرافی‌های بانکی، حجم عرضه ارز را به شکل معنادار بالا ببرد و در مرحله اول زمینه ساز افت قیمت دلار به زیر سطح ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی شود. این در حالی است که عده دیگری در انتظار افزایش تقاضای دلار پس از تعطیلات هستند؛ تقاضایی که در امتداد تغییر انتظارات روز‌های اخیر خود را نشان خواهد داد.

افت دلار در معاملات جهانی

ارزش دلار جهانی مقابل بیشتر ارزها کاهش پیدا کرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۹ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۹۱۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۸۷ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

روزهای خوب ارزهای دیجیتالی در راهند؟

صعود بیتکوین به کانال ۳۴ هزار دلاری باعث افزایش امیدها به آغاز رالی جدید شده است. صحبت های اخیر جک دورسی، مدیر عامل توییتر و ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا در خصوص ارزهای دیجیتالی، باعث ورود موج تازه ای از تقاضا به بازار شده است. ایلان ماسک گفته احتمال پذیرش مجدد بیتکوین به عنوان ابزار پرداخت برای خرید خودروهای تسلا وجود دارد اما به شرطی که بیشتر انرژی لازم برای استخراج رمزارزها از انرژی های پاک تامین شود. ماسک همچنین گفته است تسلا در بیتکوین و خودش در بیتکوین، اتریوم و دوج کوین سرمایه گذاری کرده اند.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۴۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۶.۵۷ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۰ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۸ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین دوازده سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۳۴ هزار و ۸۶.۴۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۹۰ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۷.۳۳ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۲۱۶۴.۶۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۷.۱۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۳.۸۲ درصد افزایش

۳- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۴- بایننس کوین

قیمت: ۳۰۱.۴۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۶.۰۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۱۷ درصد کاهش

۵- کاردانو

قیمت: ۱.۲۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۶.۱۰ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۴۵ درصد افزایش

۶- ریپل

قیمت: ۰.۶۰۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۴۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۲۴ درصد افزایش

۷- دوج کوین

قیمت: ۰.۱۹۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۸۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۴۹ درصد کاهش

۸ – یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد کاهش

۹- پولکا دوت

قیمت: ۱۳.۷۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۹.۴۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۹.۲۳ درصد افزایش

۱۰- یونی سواپ

قیمت: ۱۸.۲۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۸۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۲.۲۲ درصد افزایش

+تصویب پرداخت بدهی دولت‌ها به صندوق های بازنشستگی

محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صفحه شخصی خود نوشت: ایام عید است و وقت خبر خوب

کاری از جنس کارستان!

بدهی بعضاً چند ده ساله دولتها به صندوق‌های بازنشستگی برای بار دوم پس از سال ۹۹ با واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در دولت به تصویب رسید. سهم سازمان تأمین اجتماعی ٨٩ صندوق کشوری ٣٠و صندوق روستاییان هزار میلیارد تومان است. یک گام جلوتر

+آماری جدید از صادرات بهاری به کشورهای حاشیه خزر

سخنگوی گمرک گفت: در فصل بهار بیش از یک میلیون و ۲۴ هزار تن کالای ایرانی  به ارزش ۳۲۸ میلیون و ۹۱۷ هزار دلار به چهار کشور روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان صادر شد. لطیفی افزود: در سه ماه نخست امسال، بیش از ۳۰۰ هزار و ۹۴۱ تن کالا به ارزش ۱۳۵ میلیون و ۳۹۲ هزار دلار به کشور روسیه، ۱۹۴ هزار و ۸۰۰ تن کالا به ارزش ۸۶ میلیون و ۳۹۵ هزار دلار به آذربایجان، ۳۹۹ هزار تن کالا به ارزش ۶۹ میلیون دلار به ترکمنستان و ۱۲۹ هزار تن کالا به ارزش ۳۸ میلیون دلار به قزاقستان صادر شد. وی در خصوص واردات از این کشورها گفت: در سه ماهه فصل بهار ۵۷۹ هزار تن کالا به ارزش ۳۵۳ میلیون دلار از این چهار کشور، کالا وارد شده که سهم روسیه ۵۱۰ هزار تن به ارزش ۳۲۱ میلیون و ۴۷۵ هزار دلار، قزاقستان ۵۱ هزار و ۲۷۲ تن به ارزش ۱۷ میلیون و ۴۵۰ هزار دلار، ترکمنستان ۱۲ هزار و ۱۵۰ تن به ارزش ۹ میلیون و ۳۱۸ هزار دلار و سهم آذربایجان چهار هزار و ۷۲۸ تن به ارزش چهار میلیون و ۷۰۴ هزار دلار بوده است.

کمبود تراشه از خودرو به تلفن هوشمند می‌رسد

آیریس پنگ، اقتصاددان ارشد “آی ان جی گریتر چاینا” در مجمع بازارهای جهانی به رویترز گفت: بخش خودروسازی امسال بیشترین آسیب را از کمبود تراشه متحمل شد؛ اما تامین در این بخش ممکن است به زودی بهبود پیدا کند، چون چین بخشی از تقاضای تولید که تایوان قادر به پاسخگویی نبوده را به دست گرفته است. وی در ادامه افزود: شرکت های نیمه رسانای تایوانی تولید در چین را افزایش داده اند، زیرا خاموشی ها و ادامه تدابیر فاصله گذاری اجتماعی، تولید کارخانه ای و فعالیت های بندری در تایوان را مختل کرده است. چین از نظر تولید ناخالص داخلی از کمبود تراشه پنج درصد سود می برد، زیرا شرکتهای نیمه رسانای تایوانی ساخت کارخانه های بزرگ در سرزمین اصلی چین را برنامه ریزی کرده اند. پنگ پیش بینی کرد در مرحله بعد، احتمالا سازندگان تلفن هوشمند با کمبود تراشه و اختلال تولید روبرو می شوند.

آسیب ۶.۳ میلیارد دلاری اقتصاد انگلیس از همه‌گیری کرونا

بلومبرگ: اطلاعات مرکز تحقیقات اقتصادی و تجاری انگلیس نشان می‌دهد، اگر قوانین قرنطینه فردی طبق نرم افزار سرویس سلامت همگانی (NHS) انگلیس برداشته نشوند، اقتصاد این کشور بیش از ۴.۶ میلیارد پوند (۶.۳ میلیارد دلار) از همه گیری کرونا آسیب خواهد دید. از نوزدهم جولای، یعنی روز آزادی کرونا در انگلیس، افزایش موارد ابتلا به این ویروس نشان می‌دهد تعداد روزافزونی از مردم با توجه به این نرم افزار باید قرنطینه شوند که باعث ایجاد اختلال در زنجیره‌های عرضه خواهد شد. آمار منتشر شده توسط سرویس سلامت همگانی انگلیس از هشتم تا چهاردهم جولای نشان می‌دهد ۶۰۷۴۸۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ باید قرنطینه شوند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....