تاریخ انتشار : جمعه 25 مهر 1399 - 19:48
کد خبر : 22100

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون روسیه به دنبال انتشار روبل دیجیتال، قیمت نفت خام سقوط کرد، قیمت جهانی طلا به

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون روسیه به دنبال انتشار روبل دیجیتال، قیمت نفت خام سقوط کرد، قیمت جهانی طلا به زیر ۱۹۰۰ دلار سقوط کرد، سکه گران شد، قیمت مرغ رکورد جدید زد و حفره ۲۸ تریلیون دلاری ویروس کرونا در اقتصاد جهان را در بر دارد.

+رشد اقتصادی ایران در ۲۰۲۱ مثبت می‌شود

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، در گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۰ منفی ۵٫۰ درصد پیش‌بینی شده است که در مقایسه با پیش‌بینی اعلام شده در گزارش قبلی به میزان ۱٫۰ واحد درصد بهبود نشان می‌دهد. صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۱ را ۳٫۲ درصد پیش‌بینی کرده است که این رقم نیز در مقایسه با پیش‌بینی قبلی به اندازه ۰٫۱ واحد درصد بهبود یافته است. در این گزارش همچنین نرخ تورم و بیکاری در ایران نیز به ترتیب ۳۰٫۵ درصد و ۱۲٫۲ درصد پیش‌بینی شده است.

روسیه به دنبال انتشار روبل دیجیتال

راشاتودی: بانک مرکزی روسیه، اعلام کرد توسعه خوب این کشور در زمینه فناوری‌های مالی و افزایش سهم پرداخت الکترونیک و غیر نقدی باعث شده است  که این بانک بیش از گذشته به فکر عرضه روبل دیجیتال بیفتد. بانک مرکزی روسیه در گزارشی اعلام کرد که در حال ارزیابی تمام احتمالات و گزینه‌ها برای اجرای این پروژه است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا آزادانه پول دیجیتال خود را به کیف پول الکترونیکی خود منتقل کرده و در گوشی‌های هوشمند تلفن همراه به صورت آنلاین و آفلاین از آن استفاده کنند. این بانک می‌گوید روبل دیجیتال می‌تواند هم مزایای استفاده از پول نقد را داشته باشد و هم فواید معاملات غیرنقدی را دارد. الکسی زابوتکین، معاون رئیس کل بانک مرکزی روسیه، می‌گوید سهم پرداخت‌های غیرنقدی در بخش‌های عمومی و خرده فروشی روسیه تقریبا دو برابر شده و از ۳۹ درصد به ۶۹ درصد رسیده است. این بانک می‌گوید یوآن دیجیتال به گسترش نوآوری و رقابت در ساختارهای مالی منجر می‌شود چرا که باعث می‌شود تراکنش‌های مالی از یک کارگزار به کارگزار دیگر سریع‌تر و راحت‌تر انجام شود. این مسئله همچنین به ره‌گیری هزینه‌های انجام شده در پروژه‌های دولتی کمک خواهد کرد.

+قیمت‌ نفت خام سقوط کرد

روز پنج‌شنبه، قیمت نفت خام در حالی به شدت سقوط کرد که برقراری محدودیت‌های قرنطینه‌ای مجدد در جهان به علت تشدید شیوع کرونا چشم‌انداز اقتصاد جهان و ریکاوری تقاضای نفت را مبهم کرد. برخی کشورهای اروپایی در حال برقراری مجدد قرنطینه و محدودیت آمد و شد برای مقابله با شیوع مجدد کرونا هستند و در این میان انگلستان از نیمه شب جمعه محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای در لندن وضع خواهد کرد. یک سوم از جمعیت فرانسه تحت منع آمد و شد شبانه قرار دارند و تا ساعت ۱۶:۰۳ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۱.۴۳ دلار یا ۳.۳۰ درصد سقوط کرد و به ۴۱.۸۹ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۱.۴۸ دلار یا ۳.۵۳ درصد سقوط کرد و به ۳۹.۵۹ دلار بازگشت.

قیمت جهانی طلا به زیر ۱۹۰۰ دلار سقوط کرد

قیمت جهانی طلا پس از آن سقوط کرد که وزیر خزانه‌داری آمریکا، استیون منوچین امیدها را برای بسته کرونایی جدید آمریکا قبل از انتخابات نوامبر، کمرنگ کرد. منوچین گفت: او و نمایندگان دموکراتیک در مورد شرایط بسته کمک کرونایی جدید آمریکا فاصله زیادی دارند و دسترسی به یک توافق قبل از انتخابات ماه نوامبر بسیار سخت خواهد بود. این اظهارات باعث تقویت دلار به عنوان سرمایه‌گذاری امن آمریکایی‌ها شد و باعث شد قیمت طلا تحت فشار قرار بگیرد. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن تا ساعت ۱۶:۲۱ به وقت تهران، ۰.۵ درصد افت کرد و به ۱,۸۹۱.۸۱ دلار بازگشت. این در حالی بود که این شاخص در معاملات دیشب با جهشی ۱.۲ درصدی روبرو شده بود. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم ۰.۶ درصد افت کرد و به ۱,۸۹۵.۲۰ دلار رسید.

+سکه گران شد

دیروز سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به ۱۶ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۸ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۵۰ هزار تومان و سکه گرمی سه میلیون تومان تعیین شد. در بازار طلا نیز قیمت طلای ۱۸ عیار در هر گرم هم یک‌میلیون و ۴۶۹ هزار تومان ارزش‌گذاری شد.

دلار به چند هزار تومان رسید؟

در معاملات روز (پنج شنبه بیست و چهارم مهرماه ۹۹) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز به نرخ ۲۹۶۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۳۱۷۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز قبل، ۲۰۰ تومان گران تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو به قیمت ۳۵۱۵۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۳۷۲۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به نرخ پایاتی روز قبل، ۲۵۰ تومان افزایش دارد.

+قیمت مرغ رکورد جدید زد

براساس گزارش های رسیده از برخی از خرده فروشی های سطح شهر تهران، هرکیلو گرم مرغ گرم با قیمت حدود ۲۶ هزار تومان عرضه می شود. به گزارش ایسنا، ابتدای مهرماه قیمت مرغ گرم در خرده فروشی های سطح شهر تهران ۱۸ تا ۱۹ هزارتومان بود که با افزایش قیمت حدود ۴۰۰۰ تومانی  در اواسط مهرماه به ۲۱ تا ۲۲ هزارتومان رسید و در حال حاضر قیمت این کالا در خرده فروشی های سطح شهر تهران به مرز ۲۶ هزارتومان رسیده است. افزایش قیمتی که برخی از مرغداران و تولیدکنندگان علت آن را کمبود نهاده های دام و طیور با قیمت های مصوب، افزایش قیمت نهاده ها در بازار آزاد و به طور کل افزایش هزینه های تولید عنوان می کنند. چندی پیش اما شرکت پشتیبانی امور دام از تامین ۵۰۰ هزارتن کنجاله سویا برای سه ماهه آینده خبر داد و وزارت جهاد کشاورزی نیز از اصلاح سامانه بازارگاه نهاده های کشاورزی و تخصیص سیستماتیک نهاده های دامی به واحدهای تولیدی خبر داد، اما به  نظر می رسد تولیدکنندگان همچنان  در تامین نهاده های  مورد نیاز خود دچار مشکل هستند.

+روسیه سرلیست خریداران اوراسیایی کالا‌های ایرانی

براساس آمارهای اعلام شده گمرک، بیشترین میزان صادرات در اقلام ترجیحی به روسیه و کمترین میزان صادرات به بلاروس بوده است. میزان صادرات ایران در اقلام ترجیحی به تفکیک کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا نشان می‌دهد ارزش صدور این گروه از کالاها به ارمنستان با رشد ۱۱ درصدی نسبت به بازه مشابه (پنجم آبان ۹۷ تا ۳۱ مرداد ۹۸) به ۲۵‌میلیون و ۸۵۰ هزار دلار در بازه زمانی پنجم آبان ۹۸ تا ۳۱ مرداد ۹۹ رسیده است. بلاروس در همین مدت زمان خریدار ۱۱ میلیون و ۴۷۰ هزار دلار کالای ایرانی بوده که نسبت به مدت مشابه (پنجم آبان ۹۷ تا ۳۱ مرداد ۹۸) رشد ۲۱۰ درصدی را در صادرات به این کشور شاهد هستیم. بیشترین رشد صادراتی نیز مربوط به صدور کالا به بلاروس است.

ارزش صادرات به روسیه در بازه زمانی پنجم آبان ۹۷ تا ۳۱ مرداد ۹۸ معادل ۱۴۹ میلیون و ۲۵۰ هزار دلار بوده که در بازه پنجم آبان ۹۸ تا ۳۱ مرداد ۹۹ به ۲۶۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار رسیده و نشان از رشد ۷۷ درصدی در ارزش صادرات به روسیه دارد. ارزش صادرات اقلام ترجیحی به قرقیزستان از ۲۶ میلیون و ۶۳۰ هزار دلار در بازه زمانی پنجم آبان ۹۷ تا ۳۱ مرداد ۹۸ با رشد ۴۲ درصدی به ۳۷ میلیون و ۷۱۰ هزار دلار در بازه زمانی پنجم آبان ۹۸ تا ۳۱ مرداد ۹۹ رسیده است. صادرات به قزاقستان نیز رشد ۵۷ درصدی داشته و به ۹۶ میلیون و ۴۱۰ هزار دلار رسیده است. در بازه مشابه ایران صادراتی معادل ۶۱ میلیون و ۵۷۰ هزار دلار به این کشور داشته است. مقایسه کل صادرات ایران به اوراسیا با میزان صادرات ایران به اوراسیا در اقلام ترجیحی نشان می‌دهد، صادرات ایران در اقلام ترجیحی طی بازه زمانی پنجم آبان ۹۸ تا ۳۱ مرداد ۹۹ حدود ۵۳ درصد کل صادرات به این اتحادیه را به خود اختصاص داده است.

+حفره‌ ۲۸ تریلیون دلاری ویروس کرونا در اقتصاد جهان

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده آمارهایی که از اقتصاد کشورهای  جهان بیرون می‌آید یادآور رکود بزرگ سال ۱۹۳۰ است و از آنجایی که سرمایه‌گذاری‌ها، تجارت بین‌الملل و اشتغال به شدت پایین آمده اقتصاد جهان در خطر بزرگی قرار گرفته است.

جیتا گاپینات، ‌کارشناس اقتصادی صندوق بین‌المللی پول، گفته است که کسری انباشته نسبت به قبل از دوره همه گیری بیماری کووید ۱۹ در سال ۲۰۲۱ به رقم ۱۱ تریلیون دلار و در فاصله سال‌های ۲۰ تا ۲۵ به ۲۸ تریلیون دلار می‌رسد و این نشان می‌دهد که دوره سختی برای بهبود اوضاع و رسیدن به میانگین‌ استانداردهای زندگی در همه کشورها وجود دارد. از سوی دیگر صندوق بین‌المللی پول از بانک مرکزی همه کشورها به دلیل برنامه‌های محرک اقتصادی که سبب شده تاثیرات کووید ۱۹ در اقتصاد جهان تا حدود زیادی تعدیل شود، تعریف و تمجید کرده است و البته هشدار داده که اگر این بسته‌های حمایتی زودتر از موعد کنار گذاشته شود باعث ایجاد فاجعه شده و همه تلاش‌ها برای بهبود اوضاع را هدر می‌دهد. IMF گزارش داده است که حمایت مالی ۱۲ تریلیون دلاری، تزریق نقدینگی توسط بانک‌های مرکزی کشورها به حفظ شرایط زندگی کمک کرده و مشکلات مالی کشورها را از فاجعه دردناک نجات داد. وی تاکید کرد که سیاست‌ بانک‌های مرکزی باید همچنان در راستای کاهش خسارت‌های اقتصادی کووید ۱۹ متمرکز باشد. بر اساس اعلام صندوق بین‌المللی پول بسیاری از اقتصادها خسارت‌هایی را  دیده‌اند که ظرفیت‌های خود را نمی‌توانند بروز دهند و در معرض رکود اقتصادی قرار گرفته‌اند. بانک مرکزی هم هشدار داده که بیش از ۱۵۰ میلیون نفر تا سال ۲۰۲۱ به جمع گرسنگان جهان اضافه خواهد شد.

قیمت عجیب آیفون ۱۲ در ایران

قیمت سری آیفون ۱۲ در ایران ارتباط مستقیمی با نرخ ارز دارد، ۲۳ مهر ۹۹ دلار آمریکا در بازار با قیمت ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان خرید و فروش شد. با توجه به همین قیمت مدل‌های آیفون ۱۲ مینی، آیفون ۱۲،آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرومکس در حالت اولیه به ترتیب ۲۲ میلیون، ۲۵ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان، ۳۱ میلیون و ۴۶۸ هزار تومان و ۳۴ میلیون و ۶۱۸ هزار تومان قیمت خواهند داشت. اما با توجه به پرداخت حق گمرک، مالیات، سود وارد کننده و سود فروشنده، قیمت نهایی در بازار حداقل ۲۵ تا ۳۰ درصد گران‌تر از رقم پایه‌ خواهد بود. به این ترتیب، اگر آیفون‌های سری ۱۲ همین امروز وارد کشور شوند، قیمت پایه آن‌ها حدودا به شرح جدول زیر است.

iPhone 12 Pro Max iPhone 12 Pro iPhone 12 iPhone 12 mini
۴۵.۰۰۰.۰۰۰ ۴۱.۰۰۰.۰۰۰ ۳۲.۷۰۰.۰۰۰ ۲۸.۶۰۰.۰۰۰

اما با توجه به نرخ صعودی قیمت ارز و زمان عرضه سری آیفون ۱۲ در اواخر آبان‌ماه، پیش‌بینی صعود قیمت ارز تا N هزار تومان، قیمت آیفون ۱۲ پرومکس حداقل ۵۰ میلیون تومان خواهد بود، نکته قابل توجه آن است که خریداران باید آداپتور شارژ و هدفون یا ایرپاد نیز برای خود تهیه کنند که آن هم با توجه به قیمت ارز، تقریبا ۱۰ میلیون تومان برای خریدار آب خواهد خورد! یعمی در مجموع خرید یک آیفون جدید احتمالا هزینه‌ای ۶۰ میلیون تومانی برای خریدار خواهد داشت.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....