تاریخ انتشار : یکشنبه 20 تیر 1400 - 21:34
کد خبر : 53186

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس مثبت شد، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، ۴ ریسک تهدیدکننده معاملات بورس، خروج سرمایه

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس مثبت شد، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، ۴ ریسک تهدیدکننده معاملات بورس، خروج سرمایه از روسیه ۱۰ درصد کاهش یافت، افت خفیف دلار در بازار جهانی و طلا منتظر سیگنال بانک مرکزی آمریکا را در بر دارد.

+بورس مثبت شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، پس از اینکه روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۱۱ هزار و ۳۰۸ واحدی معادل ۰.۸۸ درصد به یک میلیون و ۲۷۰ هزار و ۷۲۷ واحد رسید، امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با رشد ۶۵۱۱ واحدی همراه شده است. /جزئیات بیشتر از بازار امروز

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۷ میلیون و ۸۲۱ هزار و ۲۸۲ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱.۳ درصد معادل ۱۰۸ هزار و ۱۶۵ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۶۹۲ هزار و ۷۶۹ تومان رسیده است.
آخرین صورتحساب سهام عدالت | افت شاخص بلای جان سهام عدالت

+چهار ریسک تهدیدکننده معاملات بورس

امیرباقری کارشناس بازار سرمایه به روند معاملات بورس در هفته دوم تیرماه اشاره کرد و افزود: در هفته گذشته، بازار سهام به سمت تعادل در عرضه و تقاضا پیش رفت و ضمن تفکیک راه سهام از یکدیگر، عمدتا نگاه ها به سمت سهامی بود که از بنیاد و آینده روش تری برخوردار بودند. وی با بیان اینکه اکنون چند ریسک به بازار افزوده شده که باید مورد توجه سهامداران قرار بگیرد، اظهار داشت: نخستین ریسک فعلی بازار، بحث شیوع ویروس کرونا در کشور است. از آنجایی که هنوز این بیماری مهار نشده است و همچنان در بخش تولید و تقاضا وجود دارد، این موضوع تا حدودی فضای کسب و کار را با رکود مواجه می کند. امیرباقری با بیان اینکه موضوع دوم که اخیرا مطرح شده است و انتظار می رفت تحلیلگران آن را در پیش بینی های خود لحاظ کنند، مقوله مرتبط با بحران انرژی در کشور است، افزود: با توجه به ذخیره آبی کشور تا حدودی صنایع با بحران برق و آب مواجه شدند، اکنون این موضوع در بازار به عنوان یک ریسک نوظهور به وقوع پیوسته و می تواند بخش تولید را تحت تاثیر خود قرار دهد؛ بنابراین سرمایه گذاران باید نگاه ویژه ای به سهامی داشته باشند که تاثیرپذیر از این مقوله هستند. در بحث سوم با توجه به کاهش درآمدهای دولت و اصلاح نظام مالیاتی، مباحث مالیاتی می تواند بیش از گذشته بر سرمایه شخصی افراد و بخش تولید تاثیر داشته باشد که به نظر می رسد دولت جدید مباحث مالیاتی را با تمرکز بیشتری پیگیری کند و راه فرار مالیاتی با سد روبرو شود. وی با بیان اینکه در علم اقتصاد مباحث مرتبط با مالیات مانند یک شمشیر دو لبه است، اظهار داشت:  این موضوع همانطور که می تواند مفید واقع شود، به همان میزان هم بخش تولید و سرمایه گذاری بخش خصوصی را تحت تاثیر خود قرار می دهد؛ بنابراین باید حتما در این  بخش، کارشناسی های لازم صورت بگیرد و  مطالعات تطبیقی انجام شود تا در آینده در این حوزه دچار مشکل نشویم. /ایرنا

سیگنال دوباره ایلان ماسک به بازار رمزارز

دوج کوین که در روزهای اخیر عملکردی بدتر از رقبای اصلی خود داشته است تحت تاثیر پیام حمایتی جدید ایلان ماسک در خط تثبیت قیمتی قرار گرفت. ایلان ماسک- سومین فرد ثروتمند جهان- در پاسخ به مت والاس- یوتیوبر مشهور حوزه رمزارزها- گفته است پس از تغییر در پروتکل های دوج کوین که به زودی صورت خواهد گرفت، این رمزارز توانایی شکست بیتکوین و اتریوم را خواهد داشت. بیتکوین و اتریوم در حال حاضر از سیستم تراکنش چندلایه استفاده می کنند که سرعت تراکنش کم و هزینه انجام تراکنش بالایی دارند. با این حال توسعه دهندگان دوج کوین تلاش دارند با تغییر در پروتکل این رمزارز، انجام تراکنش با استفاده از آن را بسیار سریع تر و مقرون به صرفه تر از رقبا کنند.

سیگنال دوباره ایلان ماسک به بازار رمزارز/ عربستان برای قیمت بنزین سقف تعیین کرد/ کریدور موردنظر بازارساز برای دلار/ جریمه دو خودروساز بزرگ به دلیل تبانی/ ارزان‌ترین خانه در تهران چند؟

ایلان ماسک با اشاره به اینکه دوج کوین در شیوه انجام تراکنش دارای تفاوت های زیادی با بیتکوین و اتریوم است، از پروتکل آن تمجید کرد. پس از حمایت اخیر ایلان ماسک، ارزش دوج کوین کمی بالا آمد و در محدوده بالای ۲۰ سنت تثبیت شد. تا پیش از این اظهارات، قیمت دوج به ۱۹ سنت کاهش پیدا کرده بود. این ارز کاملا از رکورد قیمتی ۷۴ سنتی خود که در ماه می به ثبت رساند فاصله دارد؛ اما هنوز هم یکی از پربازده ترین دارایی های یک سال اخیر بوده است. دوج کوین که در ابتدا با هدف سرگرمی بین دو برنامه نویس استرالیایی و آمریکایی در سال ۲۰۱۳ ساخته شد، اکنون با ارزش بازاری معادل ۲۸ میلیارد دلار به هفتمین ارز دیجیتالی دنیا از نظر ارزش بازار تبدیل شده است. ایلان ماسک سابقه ای طولانی از این رمزارز دارد و پیشتر نیز با تعابیری نظیر: رمزارز مردم و رمزارز مورد علاقه من، از آن یاد کرده بود.

افت خفیف دلار در بازار جهانی

ارزش دلار مقابل بیشتر ارزها تقریبا ثابت ماند. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۲ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۱۰۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۳ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

کریدور موردنظر بازارساز برای دلار

دنیای اقتصاد: در اولین روز هفته، دلار نتوانست به بالای مرز ۲۵ هزار تومانی نفوذ کند و در مسیر کاهشی حرکت کرد. روز شنبه، اسکناس آمریکایی ۷۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۲۴هزار و ۹۲۰ تومان رسید. به گفته فعالان، افت قیمتی دلار در شرایطی که خبر‌های سیاسی چندان مثبت نبود، نشان می‌داد که بازارساز دست بالا را در بازار ارز دارد و توانسته است از طریق عرضه ارز، قیمت دلار را مدیریت کند. برخی فعالان انتظار داشتند که بازار ارز به انفجار شمال تهران و ناآرامی در مرز‌های شرقی با افغانستان واکنش نشان دهد، ولی چنین اتفاقی رخ نداد. براساس صحبت‌های تحلیلگران، بازارساز تمایل دارد که قیمت دلار را در یک کریدور مشخص قیمتی قرار دهد و اجازه ندهد که اسکناس آمریکایی از این کریدور خارج شود. کریدور موردنظر بازارساز در روز‌های اخیر، محدوده ۲۴ هزار و ۸۰۰ تا ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان بوده و قیمت دلار به ندرت از این دامنه خارج شده است. دلار در دوازده روز گذشته تنها یک‌ بار بالای محدوده ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان نوسان کرد و در این بازه زمانی به زیر ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان نیز نرفت. به گفته فعالان، تا زمانی‌ که قیمت اسکناس آمریکایی از این کریدور خارج نشود، نمی‌توان شاهد نوسانات معنادار در بازار دلار بود.

عربستان برای قیمت بنزین سقف تعیین کرد

عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، سقفی برای قیمت بنزین داخلی در ژوئیه تعیین کرد تا به مهار افزایش هزینه های زندگی و تقویت اقتصاد کمک کند. به گزارش ایسنا، طبق فرمانی که از سوی ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی صادر شد، سقف قیمت سوخت ۲.۱۸ ریال (۵۸.۱ سنت) برای هر لیتر گرید اکتان ۹۱ و ۲.۳۳ ریال برای هر لیتر سوخت اکتان ۹۵ خواهد بود. این سقف قیمت از ۱۰ ژوییه اجرایی خواهد شد. تورم سالانه عربستان سعودی در ماه می برای دومین ماه متوالی رشد کرد و به ۵.۷ درصد در مقایسه با ۵.۳ درصد در پایان آوریل رسید که تحت تاثیر افزایش قیمت مواد خوراکی و حمل و نقل بود. دولت عربستان سعودی در راستای اصلاحاتی که برای کاهش بار یارانه ها روی فاینانس دولت و بهبود کارآمدی سوخت و کاهش مصرف به اجرا گذاشته، تلاش کرده است قیمت های داخلی سوخت را به سطح قیمت های بین المللی نزدیک کند.

سیگنال دوباره ایلان ماسک به بازار رمزارز/ عربستان برای قیمت بنزین سقف تعیین کرد/ کریدور موردنظر بازارساز برای دلار/ جریمه دو خودروساز بزرگ به دلیل تبانی/ ارزان‌ترین خانه در تهران چند؟

بر اساس گزارش رویترز، اقتصاد عربستان سعودی سال گذشته ۴.۱ درصد رشد منفی داشت اما صندوق بین المللی پول انتظار دارد تولید ناخالص داخلی واقعی این کشور امسال از تبعات همه گیری کووید ۱۹ بهبود یافته و ۲.۱ درصد رشد کند. قیمتهای بنزین و برق از سال ۲۰۱۵ که اصلاح یارانه با هدف کمک به مصرف بهینه تر و کاهش کسری بودجه ناشی از افت قیمت نفت معرفی شد، عصبانیت شهروندان عربستان سعودی را برانگیخته است. بعضی از سعودیها اکنون بر این باورند که افزایش قیمت های نفت باید با پایین رفتن قیمت ها در پمپ بنزین همراه شود زیرا فاینانس دولت را تقویت می کند.

+ارزان‌ترین خانه در تهران چند؟

ارزان‌ترین آپارتمان عرضه شده به بازار مسکن شهر تهران طی چهار روز اخیر یک واحد ۴۵ متری قولنامه‌ای ۱۲ سال ساخت در طبقه همکف واقع در محله یافت آباد است که ۳۸۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. به گزارش ایسنا، شاید به سختی بتوان در شهر تهران آپارتمان کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان پیدا کرد اما گشتی در فایلهای عرضه شده نشان می‌دهد که در محله‌های یافت‌آباد، عبدل‌آباد، فلاح، خاک سفید، مرتضی‌گرد، هاشم‌آباد شهرری، تقی‌آباد، علائین، خاورشهر و در بعضی محله‌های منطقه ۱۲ می‌توان خانه و آپارتمان کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان خریداری کرد.

خروج سرمایه از روسیه ۱۰ درصد کاهش یافت

بانک مرکزی روسیه در گزارش جدید خود اعلام کرد میزان خروج سرمایه از این کشور در بازه ژانویه تا ژوئن امسال ۹.۶ درصد سقوط کرده است. طبق این گزارش، میزان سرمایه خارج شده از روسیه توسط بانک مرکزی در این بازه به ۲۸.۲ میلیارد دلار رسیده است. این میزان در پایان نیمه اول ۲۰۲۰ به ۳۱.۲ میلیارد دلار رسیده بود. بانک مرکزی روسیه علت این تغییر را کاهش بدهی خارجی بانک مرکزی اعلام کرد. طبق گزارش این بانک در سال گذشته هم بدهی خارجی روسیه به شدت کاهش یافته بود. این در حالی است که سرمایه‌گذاری خارجی توسط بخش خصوصی روسیه در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ با افزایشی ۲.۲ برابری روبه رو شده و به ۴۷.۸ میلیارد دلار رسیده بود. بانک مرکزی همچنین گزارش داد در شش ماه گذشته، تراز تجاری مثبت روسیه ۲۴.۸ درصد رشد کرده و به ۶۲.۴ میلیارد دلار رسیده است.

طلا منتظر سیگنال بانک مرکزی آمریکا

بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا با ۱۰ دلار و ۴۰ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش، در ۱۸۱۰ دلار و ۶۰ سنت بسته شد و برای کل هفته ۱.۵۳ درصد افزایش نشان داد که سومین رشد هفتگی این فلز ارزشمند بود.

سیگنال دوباره ایلان ماسک به بازار رمزارز/ عربستان برای قیمت بنزین سقف تعیین کرد/ کریدور موردنظر بازارساز برای دلار/ جریمه دو خودروساز بزرگ به دلیل تبانی/ ارزان‌ترین خانه در تهران چند؟

تحلیلگران با اشاره به انتظار بازار برای روشن شدن زمان تعدیل سیاست انبساطی، اعلام کردند اظهارات روز چهارشنبه جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا مهمترین رویداد هفته جاری خواهد بود. جیمز نایتلی، اقتصاددان بین المللی موسسه ING در این باره گفت: با توجه به فشارهای بخش عرضه در درون اقتصاد، احتمالا زمان تعدیل سیاست انبساطی جلو انداخته می شود و پاول ممکن است اشاره واضح تری درباره تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه داشته باشد. آمار متعددی که هفته جاری منتشر می شوند هم به بازارها کمک خواهد کرد، برآورد کنند اقتصاد آمریکا در چه روندی قرار دارد و موضع بانک مرکزی آمریکا تا چه حد موافق افزایش نرخهای بهره خواهد بود. آمار مهم هفته جاری شامل نرخ تورم و آمار خرده فروشی ژوئن خواهند بود که به ترتیب روزهای سه شنبه و جمعه منتشر می شوند. سایر آمارهای قابل توجه شاخص قیمت تولیدکننده در روز چهارشنبه و متقاضیان دریافت بیمه بیکاری، شاخص بخش تولید بانک فدرال رزرو فیلادلفیا و شاخص تولید ایمپایر استیت نیویورک در روز پنج شنبه هستند. با این حال با در نظر گرفتن شیوع گونه های جهش یافته ویروس کرونا در جهان و آمار اقتصادی ضعیفتر از حد مطلوبی که اخیرا منتشر شده اند، بعضی از تحلیلگران انتظار ندارند بانک های مرکزی از جمله بانک مرکزی آمریکا به این زودی موضع سیاست پولی خود را تغییر دهند.

جریمه دو خودروساز بزرگ به دلیل تبانی

اتحادیه اروپا، فولکس‌واگن و بی‌ام‌و را به دلیل تبانی، یک میلیارد دلار جریمه کرد. کمیسیون اروپا خودروسازان آلمانی «فولکس‌واگن» و «بی‌ام‌و» را به دلیل تبانی برای جلوگیری از استفاده از فناوری پاکسازی آلایندگی هوا که آنها خود توسعه داده بودند، در مجموع ۸۷۵ میلیون یورو (یک میلیارد دلار) جریمه کرد.

به گزارش رویترز، این پرونده که با رسوایی «دیزل‌گیت» درباره نرم‌افزار طراحی شده برای تقلب در آزمایش‌های آلایندگی خودرو متفاوت است، یک اتفاق بی‌سابقه محسوب می‌شود که در آن بازیگران صنعت خودرو دامنه قانون رقابت در اروپا را به مذاکرات فنی بین خود گسترش می‌دهند. در این پرونده، محوریت مذاکراتی که یک دهه قبل انجام شده بود، استانداردهای طراحی مکمل AdBlue بود. این افزودنی برای پاکسازی اکسید نیتروژن از گازهای خروجی تولید شده توسط خودرو‌های دیزلی استفاده می‌شود. مارگارت وستاگر، رئیس اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری در بروکسل گفت: «این اولین بار است. ما هرگز کارتلی نداشته‌ایم که هدف آن محدود کردن استفاده از فناوری جدید باشد.» طبق یک توافق‌نامه، فولکس‌واگن ۵۰۲ میلیون یورو و بی‌ام‌و ۳۷۳ میلیون یورو جریمه پرداخت خواهند کرد. دایملر نیز که بخشی از این کارتل است، پس از فاش کردن وجود این کارتل جریمه نشد. وستاگر گفت که این خودروسازان آلمانی، از جمله واحد آئودی و پورشه فولکس‌واگن از فناوری کاهش انتشار آلایندگی بیشتر از آنچه در قانون اتحادیه اروپا مورد نیاز است، برخوردار بوده‌اند؛ اما از رقابت در این زمینه اجتناب کردند؛ بنابراین، تصمیم امروز در مورد این است که چگونه همکاری فنی مشکوک به مسیر اشتباهی حرکت کرده است و ما در صورت تبانی شرکت‌ها آن را تحمل نمی‌کنیم. وستاگر گفت که همه طرفین برای حل و فصل پرونده توافق و «به نقش خود در این کارتل اعتراف کرده‌اند.»

+حقوق مدیران افزایش نیافته است

معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: افزایشی در حقوق مدیران صورت نگرفته و استنباط اینکه «فوق العاده مدیریت» مدیران دو برابر شده است و به تبع آن حقوق مدیران افزایش می یابد، استنباط درستی نیست. /ایرنا

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....