تاریخ انتشار : یکشنبه 13 تیر 1400 - 18:41
کد خبر : 52446

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت چه تغییری کرد؟ خداحافظی ثروتمندترین فرد جهان با آمازون پس از ۲۷

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت چه تغییری کرد؟ خداحافظی ثروتمندترین فرد جهان با آمازون پس از ۲۷ سال، افت دوباره دلار در بازار جهانی، هیچ شورای حل اختلافی نمی‌تواند حکم تخلیه مستأجران را بدهد، قیمت فروش گندم دولتی بازنگری می‌شود و شانس دوباره طلا برای شکستن قیمت بالاتر را در بر دارد.

+اولین منفی بورس بعد از انتخابات

 به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ،  روز گذشته، بورس تهران شاهد عقبگرد قیمت‌ها بود و شاخص کل این بازار که در ۱۰ روز معاملاتی قبل به شکلی آهسته و پیوسته بر مدار صعودی حرکت می‌کرد، در نهایت مغلوب فروشندگان شد و در حالی که انتظار می‌رفت، یک روز دیگر نیز در کارنامه تیرماه ۱۴۰۰ با پیشروی قیمت‌ها به پایان برسد، نماگر یاد شده موفق به گذر از سطح یک میلیون و ۲۵۰ هزار واحد نشد. همچنین امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، شاخص کل بورس با کاهش ۷۸۰۰ واحدی مواجه شده است. /جزئیات بیشتر از بازار امروز

+ارزش سهام عدالت چه تغییری کرد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۷ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۷۰۱ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱.۵ درصد معادل ۱۲۰ هزار و ۹۶۸ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۶۳۶ هزار و ۲۰ تومان رسیده است.
ارزش سهام عدالت و دارایکم در ۱۲ تیرماه ۱۴۰۰ | فروشنده‌های ۶۰ درصد سهام عدالت چقدر خواهند گرفت؟

+بازار تهران دوباره تعطیل شد

از روز شنبه دوازدهم تیر ۱۴۰۰ تهران مجدد وارد وضعیت قرمز کرونایی شد و همانطور که در سال های گذشته شاهد آن بودیم با وارد شدن هر شهری به وضعیت قرمز، بازار‌های آن شهر تعطیل می‌شدند. بر همین اساس، همه بازار‌های تهران نیز از روز گذشته به صورت غیر رسمی و از امروز مورخ ۱۳ تیر ۱۴۰۰ رسما باید تعطیل شوند و تمام واحد‌های صنفی باید نسبت به این امر اقدام کنند؛ در غیر این صورت با آن‌ها برخورد می‌شود. گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ در وضعیت قرمز کرونایی باید تماما تعطیل باشند و تنها گروه شغلی یک که مشاغل پر مصرف و ضروری را تشکیل می‌دهند، توانایی فعالیت بلامانع را دارند. در همین راستا، روابط عمومی اتاق اصناف ایران به باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: از امروز تمامی بازار‌های تهران و گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ باید نسبت به تعطیلی واحد‌های صنفی و تولیدی خود اقدام کنند که اطلاعیه رسمی آن تا ساعاتی دیگر ابلاغ می‌شود.

+نامه یک نماینده به رئیس جمهور: قیمت شیر را گران کنید

یک منبع آگاه در گفتگو با مهر با بیان اینکه رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار اصلاح نرخ شیرخام شده است، گفت: سه شنبه گذشته، جلسه‌ای با حضور معاونین وزرای جهاد و صمت در کمیسیون کشاورزی مجلس برگزار و مقرر شد با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی و متغیرهای دیگر که منجر به بالا رفتن هزینه تمام شده تولید شده و با هدف حمایت از تولیدکننده، کمیسیون کشاورزی مجلس با رئیس جمهور درباره اصلاح قیمت شیرخام مذاکره کند.

وی افزود: در این جلسه قرار شد رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در نامه‌ای به حسن روحانی، خواستار افزایش قیمت شیرخام به ۶,۴۰۰ تومان در هر کیلوگرم شود. به گفته این فعال بخش خصوصی، با توجه به زمان جلسه مذکور و اهمیت موضوع، نامه فوق، باید تاکنون ارسال شده باشد. وی در ادامه با اشاره به مشخص نبودن تکلیف سبوس گندم، گفت: همه مسئولان صحبت از لغو آزادسازی سبوس و بازگشت آن به چرخه توزیع نهاده‌های دولتی می‌کنند اما ستاد تنظیم بازار رسمی و کتبی این مساله را اعلام نمی‌کند و همین منجر به سوءاستفاده‌های بسیاری شده است. این فعال بخش خصوصی تاکید کرد: منطقاً اگر قیمت سبوس گندم آزاد شده، باید نرخ شیرخام هم اصلاح شود و اگر دولت تصمیمی برای افزایش قیمت شیر ندارد، آزاد بودن قیمت سبوس غیرمنطقی است.

خداحافظی ثروتمندترین فرد جهان با آمازون پس از ۲۷سال

جف بزوس، یکی از پول‌دارترین افراد جهان، قرار است از پس‌فردا رسماً از ریاست شرکت آمازون کنار برود. وی که بنیان‌گذار این شرکت بزرگ خرده فروشی اینترنتی است، همین چند هفته پیش از سوی مؤسسه فوراور به عنوان پول‌دارترین فرد جهان مطرح شد. البته هدف بزوس از کنار گذاشتن مدیریت آمازون خالی کردن وقت بیشتر برای رسیدن به شرکت بلو اوریجین است که در زمینه فراهم کردن مسافرت‌های فضایی فعالیت می‌کند. شرکت آمازون نخستین بار در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی توسط بزوس و در شکل اولیه یک کتابفروشی آنلاین تأسیس شد، اما حالا یکی از گران‌قیمت‌ترین شرکت‌های جهان است و ۱.۷ تریلیون دلار ارزش دارد. ۱۰.۳ درصد سهام آمازون در اختیار بزوس است و البته وی قصد ندارد، جایگاه خود در هیأت مدیره آمازون را ترک کند. چند روز دیگر، جف بزوس با فضاپیمای نیوشفرد به همراه ۵ تن دیگر راهی فضاست. این سفر هوایی در روز ۲۰ جولای و در سالگرد نشستن فضاپیمای آپولو ۱۱ در سطح ماه در سال ۱۹۶۹ انجام خواهد شد.

نوسان دلار بالای مرز ۲۵ هزار تومان

در دوازدهمین روز تیرماه، دلار راه افزایشی را در پیش گرفت، ولی سکه امامی مسیر متفاوت و کاهشی را پیود. روز شنبه، اسکناس آمریکایی ۹۰ تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۲۵ هزار و ۱۴۰ تومان رسید. با وجود رشد قیمت دلار، سکه امامی ۳۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۰ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان رسید. به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، بی‌توجهی سکه نسبت به افزایش قیمت دلار تحت‌ تاثیر سه عامل قرار داشت: اول، ماندن اونس طلا زیر محدوده هزار و ۸۰۰ دلار، دوم، انتظار برای کاهش تقاضای سکه در دوران اوج‌گیری کرونا و سوم، حباب مثبتی که پیرامون این فلز گرانبها وجود داشت. این عوامل به اندازه‌ای قدرت داشتند که افزایش قیمت دلار را بی‌اثر کردند. البته برخی سکه‌بازان عنوان کرده‌اند که در صورت برگشت اسکناس آمریکایی به بالای محدوده ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومانی، آنها بار دیگر در موقعیت خرید قرار خواهند گرفت. با این حال، رشد دیروز دلار محدود بود و اطمینان خاطر زیادی را برای خریداران بازار ایجاد نکرد. در واقع رشد اسکناس آمریکایی همراه  با تردید بود و در‌صورتی‌که ادامه پیدا نکند، می‌تواند زمینه‌ساز ورود فروشندگان جدید به بازار شود. در مقابل، رفتن دلار به بالای محدوده ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان، انتظارات افزایشی در بازار ارز را فعال‌تر خواهد کرد. به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که در روز شنبه زمینه‌ساز افزایش قیمت دلار شد، افزایش میزان تقاضا برای حواله درهم بود. حواله درهم روز شنبه نزدیک به ۲۰ تومان رشد داشت و در حوالی محدوده ۶ هزار و ۸۸۰ تومان معامله شد. عده‌ای از فعالان نیز باور داشتند، بازار در برابر شکست مرز ۲۵ هزار تومانی مقاومت ‌کرد و برخی از معامله‌گران تمایل داشتند که این مرز را به‌ عنوان حمایت جدید بازار معرفی کنند.

افت مجدد دلار در بازار جهانی

ارزش دلار برای دومین روز متوالی کاهش پیدا کرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۳۷ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۲۴۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۸۵ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

شانس دوباره طلا برای شکستن قیمت بالاتر

تحلیلگران پیش بینی کردند، اونس طلا پس از انتشار گزارش نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا در هفته جاری، ممکن است صعود چشمگیری را در بالای مرز ۱۸۰۰ دلار تجربه کند. به گزارش ایسنا، یکی از بزرگترین رویدادهای هفته جاری گزارش نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا خواهد بود. این دیدار که اواسط ژوئن برگزار شد، به ریزش قابل توجه قیمت طلا منجر شد.

بارت میلک، مدیر استراتژی جهانی شرکت تی دی سکیوریتیز به کیتکونیوز گفت: بازارها موضع موافق با افزایش نرخ های بهره را انتظار دارند و هرچه به آنها بگوید تمایل به افزایش نرخ های بهره کمتر از انتظارات فعلی است، باعث افزایش قیمت طلا خواهد شد. بازارها به گزارش نشست سیاست پولی ژوئن بانک مرکزی آمریکا چشم دوخته‌اند و می خواهند ببینند که آیا موضع موافق با افزایش نرخهای بهره با اظهاراتی که در خود این نشست مطرح شده است تطابق دارد یا خیر؟! اِورت میلمان، کارشناس فلزات ارزشمند کوین گینزویل گفت: گزارش نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا اگر برخلاف آنچه تاکنون از مقامات بانک مرکزی شنیده ایم باشد، جالب توجه خواهد بود؛ به خصوص که برخی مقامات بانکی موضعی موافق افزایش نرخهای بهره داشته اند. طلا هفته گذشته را پس از انتشار آمار ماهانه اشتغال غیرکشاورزی آمریکا که رشد بهتر از حد مطلوب اشتغال اما افزایش نرخ بیکاری را نشان داد، با عملکرد خوبی به پایان برد و یک بار دیگر تلاش کرد، از مرز ۱۸۰۰ دلار عبور کند. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا شش دلار و ۵۰ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش یافت و در ۱۷۸۳ دلار و ۳۰ سنت بسته شد و رشد هفتگی ملایمی را به ثبت رساند.

تورم سوییس در اوج دو ساله؛ عبور از مرز ۰.۵ درصد

به نقل از تریدینگ اکونومیکس، متوسط نرخ تورم سوئیس در دوازده ماه منتهی به ژوین به مثبت ۰.۶ درصد رسیده است که ۰.۱ درصد بیشتر از نرخ تورم ثبت شده برای دوره منتهی به ماه قبل و ۰.۲ درصد بیشتر از نرخ تورم پیش‌بینی شده قبلی برای این کشور محسوب می‌شود. تورم ۰.۶ درصدی که بالا ترین تورم ثبت شده در سوئیس طی ۲۴ ماه اخیر محسوب می‌شود، بیش از همه تحت تاثیر افزایش قیمت بخش حمل و نقل با ۴.۷ درصد قرار گرفته است. طی این مدت، کمترین تورم مربوط به مواد غذایی و نوشیدنی با تورم منفی ۲.۸ درصدی بوده است. در بین سایر بخش ها، تورم بخش رستوران و هتلداری ۱.۶ درصد و مراقبت های درمانی منفی ۰.۳ درصد اندازه گیری شده است. متوسط نرخ تورم سوئیس در بازه زمانی ۱۹۵۶ تا ۲۰۲۱ معادل ۱.۹۶ درصد بوده است که در این بین بالاترین تورم ثبت شده مربوط به نرخ ۱۱.۹۲ درصدی دسامبر سال ۱۹۷۳ و کمترین نرخ ثبت شده نیز مربوط به تورم منفی ۱.۴ درصدی اوت سال ۲۰۱۵ بوده است. هسته تورمی که تغییرات قیمتی انرژی و مواد غذایی را به دلیل نوسانات بالای آن ها در نظر نمی‌گیرد، طی این مدت به منفی ۰.۱ درصد رسیده است. بر مبنای ماهانه نیز تورم سوئیس در این ماه ۰.۱ درصد بوده است.

+هیچ شورای حل اختلافی نمی‌تواند حکم تخلیه مستأجران را بدهد

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ضمانت اجرایی تمامی مصوبات مسکنی ستاد ملی مقابله با کرونا شورای حل اختلاف است و به هیچ عنوان حکم تخلیه برای مستأجران صادر نمی‌شود، افزود: این موضوع هم امروز در ستاد ملی مقابله با کرونا بحث شد و به زودی نتایج آن اعلام می‌شود. اسلامی از تمامی مالکان و مشاوران املاک درخواست کرد تا برای سلامت خود، مستأجران و مردم جامعه از فشار آوردن برای جابه جایی مستأجران پرهیز کنند. وی ادامه داد: از آژانس‌های املاک تقاضا می‌شود در این بخش همکاری لازم را داشته باشند تا میزان اسباب کشی کمتر شود چرا که جابه جایی و اسباب کشی خود عاملی برای گسترش ویروس کرونا محسوب می‌شود.

+قیمت فروش گندم دولتی بازنگری می شود

کارگروه تنظیم بازار در یکصد و چهل و چهارمین جلسه خود با بازنگری و اصلاح قیمت فروش گندم شرکت بازرگانی دولتی به بخش صنف و صنعت موافقت کرد.

بنا بر این گزارش در متن مصوبه آمده است: درخواست شرکت بازرگانی دولتی ایران (نامه شماره ۰۲۰/۴۱۱۱۸ مورخ ۱۴۰۰.۰۳.۳۰) در خصوص بازنگری و اصلاح قیمت فروش گندم بخش صنف و صنعت و جلوگیری از ضرر و زیان دولتی ایران مالی شرکت مذکور در جلسه مطرح و ضمن موافقت با کلیات موضوع مقرر گردید به استناد اختیارات کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان کشور مراتب در کارگروه مربوطه مطرح و تصمیم مقتضی با هماهنگی قائم مقام محترم وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی و رعایت کلیه جوانب اتخاذ شود.

کاخ سفید از افزایش قیمت نفت ابراز نگرانی کرد

کاخ سفید با ابراز نگرانی از تأثیر افزایش قیمت‌های نفت بر مصرف‌کنندگان آمریکایی اعلام کرد که معتقد است تولیدکنندگان توان تولید کافی دارند. جن ساکی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: بر این باوریم که امکان افزایش عرضه نفت به مقدار کافی در جهان وجود دارد، به‌دلیل احیای اقتصاد جهان و ازسرگیری فعالیت عادی مصرف‌کنندگان، شرایط بازار نفت تغییر کرده است. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه که آیا کسی از دولت بایدن درباره افزایش تولید با متحدان آمریکا در نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک پلاس) صحبت کرده است، پاسخ نداد. اعضای ائتلاف اوپک پلاس روز جمعه (۱۱ تیرماه) برای دومین روز درباره سیاست تولید نفت این ائتلاف مذاکره کردند، اما به‌دلیل مخالفت امارات متحده عربی با موارد مطرح ادامه این نشست به پیشنهاد روسیه به روز دوشنبه (۱۴ تیرماه) موکول شد.

بیتکوین وارد کانال جدید شد

بیتکوین پس از حفظ ۳۳ هزار دلار موفق شد وارد کانال ۳۴ هزار دلاری شود. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، با کاهش قابل توجه فعالیت استخراج کنندگان چینی پس از محدودیت های اعمالی اخیر دولت چین، ضریب سختی استخراج بیتکوین به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده که به عقیده برخی از کارشناسان از جمله دلایل اصلی ریزش اخیر بازار بوده است. در حال حاضر استخراج بیتکوین ۲۸ درصد آسان تر از چیزی است که در ماه می بود. انتظار نمی رود، سختی شبکه تا چند ماه دیگر به قله های ماه می برگردد.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۳۴ هزار و ۶۷۵.۸۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۷۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۹.۱۱ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۲۲۲۰.۹۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۶.۲۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۴.۰۶ درصد افزایش

۳- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد کاهش

۴- بایننس کوین

قیمت: ۳۰۰.۳۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۶.۳۸ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۹.۶۱ درصد افزایش

۵- کاردانو

قیمت: ۱.۴۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۸۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۳.۹۹ درصد افزایش

۶- دوج کوین

قیمت: ۰.۲۴۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۴۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۶۸ درصد افزایش

۷- ریپل

قیمت: ۰.۶۷۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۳۰ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۱.۰۳ درصد افزایش

۸ – یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد کاهش

۹- پولکا دوت

قیمت: ۱۵.۶۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۷۳ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۹.۶۶ درصد افزایش

۱۰- یونی سواپ

قیمت: ۱۸.۹۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۷.۴۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۸.۷۵ درصد افزایش

 

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....