تاریخ انتشار : سه شنبه 1 تیر 1400 - 20:12
کد خبر : 50989

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت در آخرین روز بهار چقدر شد؟، جهش ۳ درصدی سهام ژاپن، ترمز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت در آخرین روز بهار چقدر شد؟، جهش ۳ درصدی سهام ژاپن، ترمز دلار در بازار جهانی کشیده شد، طلا گران شد، برنت بالاتر از ۷۵ دلار و رشد نرخ دلار در صرافی ملی را در بر دارد.

+شروع سبز بورس در اولین روز تابستان

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۴ هزار و ۸۳۷ واحدی معادل ۰.۴۲ درصد به یک میلیون و ۱۶۸ هزار و ۵۹۴ واحد رسید، امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با رشد بیش از سیزده هزار واحدی همراه شده است. /جزئیات بیشتر از بازار امروز

+ارزش سهام عدالت در آخرین روز بهار چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۷ میلیون و ۳۸۲ هزار و ۲۷۶ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۰۱ درصد معادل ۸۵ هزار و ۶۵۰ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۴۲۹ هزار و ۳۶۵ تومان رسیده است.

ارزش روز سهام عدالت در ۳۱ خردادماه ۱۴۰۰ | ارزش ۶۰ درصد سهام عدالت قابل فروش چقدر است؟

+جزئیات عرضه اولیه فردا

بازار فرابورس، فردا (چهارشنبه) میزبان عرضه اولیه سهام شرکت محصولات کاغذی لطیف خواهد بود.

در ششمین عرضه اولیه سال جاری، دوم تیرماه، ۱۵ درصد از سهام شرکت محصولات کاغذی لطیف با نماد “لطیف” در بازار فرابورس صورت میگیرد. بازه ثبت سفارش بین ۳۰۰۰۰ تا ۳۲۵۰۰ ریال و حداکثر حجم قابل سفارش ۵۰ سهم است. بنابراین حداکثر نقدینگی مورد نیاز ۱۶۲ هزار تومان خواهد بود. چنانچه در این عرضه اولیه، دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر شرکت کنند، با توجه به عرضه ۲۶ میلیون سهم، تقریبا به هر فرد ده سهم معادل ۳۲ هزار تومان تعلق می‌گیرد.

جهش ۳ درصدی سهام ژاپن

سهام آسیایی در معاملات امروز، سه‌شنبه، تحت تأثیر افت ارزش دلار در آستانه سخنرانی رئیس فدرال‌رزرو، رشد کردند. جامع‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن ۱.۶۸ درصد رشد کرد، در حالی که شاخص نیکی ژاپن با جهش ۳.۰۲ درصدی روبرو شد. اتفاق مهم امروز بازارهای مالی جهان این بود که دلار در آستانه سخنرانی رئیس فدرال‌رزرو از بالاترین سطح ۲ ماهه پایین آمد؛ اما همچنان بالاتر از سطح قبل از انتشار بیانیه بانک مرکزی آمریکا ماند. در بازار چین کامپوزیت شانگهای ۰.۷۸ درصد رشد کرد، ولی هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ بدون تغییر ماند. ای‌اس‌اکس استرالیا ۱.۵۹ درصد جهش نمود و کوسپی کره‌جنوبی ۰.۶۲ درصد رشد کرد.

+رشد نرخ دلار در صرافی ملی

در نخستین دقایق شروع فعالیت بازار ارز، بهای دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز با افزایش مواجه شده است. به گونه‌ای که هر اسکناس دلار آمریکا در این صرافی ها، به نرخ ۲۳۲۶۲ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۲۳۷۳۱ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، ۷۵ تومان گران‌تر شده است.

ترمز دلار در بازار جهانی کشیده شد

پس از چهار صعود متوالی ارزش دلار کاهش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۳۷ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۸۶۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۸۸ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

+طلا گران شد

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، سه‌شنبه، تحت تأثیر افت ارزش دلار در آستانه سخنرانی رئیس فدرال‌رزرو، تقویت شد. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، تا ساعت ۸:۱۱ به وقت تهران، ۰.۳۵ درصد رشد کرد و به ۱٫۷۸۹.۲۷ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم تا این لحظه ۰.۳۸ درصد رشد کرده و به ۱٫۷۸۹.۷۰ دلار رسیده است. شاخص دلار از بالاترین سطح دو ماهه پایین آمد تا قیمت طلا برای خریدارانی که صاحب ارزهایی غیر از دلار هستند ارزان شود و تقاضا برای خرید آن بالا برود. عامل دیگری که باعث شد، قیمت طلا تقویت شود، این بود که سود اوراق قرضه آمریکا زیر ۱.۵ درصد ماند تا سرمایه‌های غیر سودآوری مانند طلا همچنان ارزش خرید داشته باشند.

پیش بینی بانک امریکایی از قیمت نفت

بانک امریکا پیش بینی کرد پیشی گرفتن رشد تقاضا از عرضه در ماههای آینده ممکن است به صعود قیمت هر بشکه نفت به ۱۰۰ دلار در سال ۲۰۲۲ منتهی شود. به گزارش ایسنا، تحلیلگران بانک امریکا گلوبال ریسرچ در یادداشتی نوشتند: ما بر این باوریم که احیای قوی تقاضا برای نفت در ۱۸ ماه آینده از میزان عرضه سبقت خواهد گرفت و باعث کاهش بیشتر سطح ذخایر شده و زمینه را برای بالاتر رفتن قیمت نفت مهیا می کند. طبق پیش بینی این بانک، میانگین قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۱ به ۶۸ دلار می رسد که بالاتر از برآورد قبلی ۶۳ دلار در هر بشکه است. بانک امریکا میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۲۲ را ۷۵ دلار پیش بینی می کند که بالاتر از پیش بینی قبلی ۶۰ دلار است. تحلیلگران این بانک انتظار دارند بازار جهانی نفت در یک سال و نیم آینده با کمبود عرضه روبرو شود و این کمبود عرضه به ۹۰۰ هزار بشکه در روز برسد. بانک امریکا جدیدترین پیش بینی کننده ای است که صعود قیمت نفت به ۱۰۰ دلار در آینده نزدیک را منتفی نمی داند.

برنت بالاتر از ۷۵ دلار

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، قیمت نفت خام در معاملات امروز، سه‌شنبه، با افت دلار از بالاترین سطح ۲ ماهه و توقف مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا رشد کرد و قیمت نفت برنت از ۷۵ دلار فراتر رفت. تا ساعت ۸:۰۱ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۰.۳۶ درصد رشد کرد و به ۷۵.۱۷ دلار رسید. این شاخص در معاملات دیشب هم ۱.۸۹ درصد جهش کرده بود. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا هم پس از جهش ۲.۸۳ درصدی دیشب و رسیدن به قیمت ۷۳.۶۶ دلار صبح امروز بدون تغییر بود. هر دو بنچ‌مارک در چهار هفته گذشته با امید به روند خوب واکسیناسیون در جهان و پیش‌بینی افزایش سفرها در تابستان، رشد کرده‌اند. افت ارزش دلار باعث شد در معاملات امروز قیمت نفت خام برای دارندگان ارزهای غیر دلاری ارزان‌تر تمام شده و تقاضا برای خرید آن بالا برود. کارشناسان منتظرند ببینند تأثیر انتخاب ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جدید اصولگرای ایران بر روند مذاکرات هسته‌ای چه خواهد بود.

+نوآک: بازگشت نفت ایران به بازار باید بررسی شود

الکساندر نوآک، معاون نخست وزیر روسیه و وزیر نفت پیشین این کشور گفت، بازگشت نفت ایران به بازار باید مورد بررسی قرار گیرد؛ اما نخست، باید درک دقیقی از برنامه (بازگشت نفت ایران) و محدودیت های حجم وجود داشته باشد. وی گفت: «البته که باید (بازگشت نفت ایران) بررسی شود، زیرا بر توازن عرضه و تقاضا تاثیر دارد. شما فقط باید دقیقا برنامه بازگشت و اینکه حداکثر حجم چقدر است را بدانید؛ اما همه چیز به زمان انجام این کار بستگی دارد.»
آژانس بین المللی انرژی در گزارش بازار نفت خود اعلام کرد ایران می‌تواند تا سال ۲۰۲۲ میزان تولید نفت خود را به ۳.۸ میلیون بشکه در روز برساند و در صورت برداشته شدن تحریم ها، به منبع اصلی رشد تولید نفت در جهان تبدیل شود. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در ابتدای ماه جاری به اسپوتنیک گفت مسکو معتقد است اطمینان از شرایط بازگشت نفت ایران به بازار جهانی یکی از مؤلفه‌های اصلی توافق هسته‌ای است که تحت مذاکره قرار دارد. به گفته وی، مذاکره کنندگان در وین بر میزان تحریم‌های مختلف می‌تواند لغو شود و اقدامات متقابل تهران متمرکز هستند.

قیمت بیت‌کوین به پایین‌ترین سطح ۲ هفته‌ای رسید

سی‌ان‌بی‌سی: قیمت بیت‌کوین در معاملات امروز، سه‌شنبه، تحت تأثیر افزایش محدودیت‌های بازرسی ارزهای دیجیتالی در چین، سقوط کرد و برای اولین بار از ۸ ژوئن تا کنون به زیر ۳۲ هزار دلار رسید. گزارشات حاکی از آن است که برخوردها با ماینرهای ارزهای دیجیتال در چین گسترش یافته و به استان جنوب غربی سیچوان رسیده است. بانک مرکزی چین اعلام کرد از علی‌پی و دیگر مؤسسات مالی خواسته است تجارت ارزهای دیجیتالی را محدود کنند. قیمت بیت‌کوین پس از این که در معاملات دیشب با سقوط سنگین ۸ درصدی تا ۳۱٫۷۶۰ دلار پایین آمد، تا ساعت ۹:۱۷ صبح سه‌شنبه به وقت تهران با جبران بخشی از این سقوط به ۳۲٫۹۰۹.۶۰ دلار بازگشت. ارزهای دیجیتال دیگر هم دیشب به شدت سقوط کردند. اتروم و ریپل هر دو با سقوط ۱۲ درصدی روبرو شدند.

+قیمت جدید شیرخام تعیین شد

سید احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران در گفتگو با مهر از تعیین قیمت ۶,۴۰۰ تومان برای هر کیلوگرم شیرخام با چربی ۳.۲ درصد درب گاوداری خبر داد و گفت: به دستور ستاد تنظیم بازار کارگروهی در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد که این کارگروه قیمت ۶,۴۰۰ تومان را برای هر کیلوگرم شیرخام (به ازای هر یک دهم چربی مثبت و منفی ۸۰ تومان) تعیین کرد.

+جدیدترین خبر برای متقاضیان وام اجاره

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی گفت: وام اجاره به مستاجران ۶ ماه دوم سال هم تعلق می‌گیرد و همه مستاجرانی که متقاضی این تسهیلات هستند می‌توانند تا پایان شهریورماه نسبت به ثبت‌نام در سامانه اقدام کنند.

محمود محمودزاده در گفت‌و گو با ایرنا در توضیح بندی از مصوبه ستاد مبارزه با کرونا که تصریح دارد «وام اجاره به قراردادهای ۶ ماه نخست سال تعلق دارد»، افزود: این بند به معنای آن نیست که برای مستاجران شش ماه دوم سال امکان اعطای وام اجاره در نظر گرفته نشده است. همه مستاجرانی که متقاضی این تسهیلات هستند می‌توانند تا پایان شهریورماه نسبت به ثبت‌نام در سامانه طرح اقدام ملی مسکن صفحه مربوط به ودیعه اجاره، اقدام کنند و  نظام بانکی هم تا پایان آذرماه  فرصت پرداخت تسهیلات را دارد. کسانی هم که زمان تمدید اجاره‌نامه آنها در نیمه دوم سال است با ثبت‌نام در سامانه و طی مراحل بانکی، اجاره‌نامه تمدید شده و کد رهگیری را ارائه می‌کنند. مستاجرانی که سال گذشته وام اجاره را دریافت نکردند تا پایان شهریورماه فرصت ثبت‌نام دارند، نظام بانکی هم تا پایان آذرماه وام اجاره را پرداخت خواهد کرد که به احتمال زیاد مثل سال گذشته این زمان تا بهمن‌ماه تمدید خواهد شد. بر این اساس، امکان دریافت وام اجاره برای مستاجرانی که تا دی‌ماه قرارداد اجاره خود را تمدید می‌کنند وجود دارد. مستاجران تا پایان شهریور فرصت ثبت‌نام دارند و زمانی که به بانک معرفی شدند قرارداد اجاره خود را تقدیم می‌کنند. به گفته این مقام مسوول، درحال حاضر برای ثبت نام در سامانه نیازی به ارائه قرارداد نیست، بر این اساس مستاجران نیمه دوم سال هم می‌توانند در سامانه ثبت‌نام و وام اجاره را دریافت کنند.

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....