تاریخ انتشار : سه شنبه 22 مهر 1399 - 20:42
کد خبر : 21779

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد ۱۳۲ واحدی شاخص کل در بازار سینوسی امروز، طوفان بورس هنگ کنگ را تعطیل

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد ۱۳۲ واحدی شاخص کل در بازار سینوسی امروز، طوفان بورس هنگ کنگ را تعطیل کرد، نرخ دلار و یورو افزایش یافت، قیمت جهانی طلا با چشم‌انداز بسته مالی محدود آمریکا افت کرد، قیمت سبد نفتی اوپک؛ ۴۰ دلار و ۵۷ سنت، نفت آمریکا همچنان زیر ۴۰ دلار و شرایط واردات کامیون را در بر دارد.

+رشد ۱۳۲ واحدی شاخص کل در بازار سینوسی امروز!

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، شاخص کل با ۱۳۲ واحد افزایش معادل ۰.۰۱ درصد به یک میلیون و ۵۷۹ هزار و ۶۳۹ واحد، شاخص قیمت وزنی – ارزشی با ۳۴ واحد کاهش معادل منفی ۰.۰۱ درصد به ۴۱۴ هزار و ۱۹۸ واحد، شاخص کل هم وزن با ۲۰۴۲ واحد کاهش معادل منفی ۰.۴۹ درصد به ۴۱۴ هزار و ۳۹۶ واحد، شاخص قیمت هم وزن با واحد ۱۳۳۸ کاهش معادل منفی ۰.۴۹ درصد به ۲۷۱ هزار و ۵۲۶ واحد، شاخص آزاد شناور با ۸۳۵ واحد افزایش معادل ۰.۰۴ درصد به دو میلیون و ۱۲۰ هزار و ۵۸۳ واحد، شاخص بازار اول با ۵۵۱ واحد افزایش معادل ۰.۰۵ درصد به یک میلیون و ۱۴۵ هزار و ۲۸ واحد و شاخص بازار دوم با ۱۵۳۰ واحد کاهش معادل منفی ۰.۰۳ درصد به ۳ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۹۵۲ واحد رسید.

گزارش بورس امروز سه شنبه 22 مهر 99/ رشد 132 واحدی شاخص کل در بازار سینوسی امروز!

گزارش بورس امروز سه شنبه 22 مهر 99/ رشد 132 واحدی شاخص کل در بازار سینوسی امروز!

طوفان بورس هنگ کنگ را تعطیل کرد

امید‌ها نسبت به تصویب بسته حمایتی جدیدی که رئیس جمهور آمریکا پس از مرخص شدن از بیمارستان اعلام کرده است موجب شده سهامداران به تدریج به بازار‌های سهام بازگردند. این در حالی است که بازگشت اقتصاد چین به چرخه پر رونق نیز نشانه‌ای از امیدواری نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی جهان است. در این بین، شاخص آسیا پاسفیک با رشد ۰.۱ درصدی همراه شد، در حالی که در دقایق بعدی معاملاتی با افت همراه شد و به منطقه منفی نزول کرد. شاخص شانگ‌های چین نیز که در ابتدای ساعات معاملاتی با کاهش ۰.۵ درصدی مواجه شده بود، توانست در ساعات بعدی معاملات، روند منفی را پس بگیرد و وارد کانال مثبت شود و در پایان با افزایش ۰.۰۵ درصدی معاملات را خاتمه داد. شاخص بلوچیپ چین نیز با رشد ۰.۳ درصدی همراه شد. افزایش ۹.۹ درصدی میزان صادرات در چین موجب بازگشت امیدواری‌ها به این کشور شد، در حالی که کارشناسان پیش بینی می‌کنند افزایش میزان صادرات در واقع زیرساخت‌های چین را برای یک بازگشت با ثبات فراهم می‌کند. در سوی دیگر، در بازار ژاپن شاخص نیکی ژاپن با رشد ۰.۱ درصدی رو به رو شد. به نقل از سنا؛ در این بین، بورس هنگ کنگ به دلیل ورود طوفان به این کشور، تعطیل شده است و ادامه معاملات به بعد از طوفان موکول شده است.

+نرخ دلار و یورو افزایش یافت

در معاملات امروز (سه شنبه بیست و دوم مهرماه ۹۹) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۲۹۳۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۳۱۳۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز دوشنبه، ۹۰۰ تومان گران‌تر شده است. همچنین هر یورو در تابلوی صرافی‌های بانکی و مجاز به قیمت ۳۵۰۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به نرخ ۳۷۰۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، ۱۱۰۰ تومان افزایش نرخ دارد.

+سکه با این قیمت‌ها هم خریدار دارد

محمد کشتی آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: امروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با رشد  ۱۵۰ هزار تومانی به رقم ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است. هر نیم سکه بهار آزادی نیز به رقم ۹ میلیون تومان و هر ربع سکه بهار آزادی نیز به نرخ ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسیده است. همچنین هر سکه یک گرمی امروز ۳ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، ۶ میلیون و ۴۳۶ هزار تومان قیمت گذاری شده است. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار، به رقم یک میلیون و ۴۸۶ هزار تومان و هر گرم طلای ۲۴ عیار نیز به رقم یک میلیون و ۹۸۰ رسیده است. وی در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر تقاضا برای خرید سکه در این قیمت‌ها همچنان وجود دارد، گفت: ولی در بخش مصنوعات، شاهد رکود هستیم و به نوعی معاملات مصنوعات قفل شده است.

قیمت جهانی طلا با چشم‌انداز بسته مالی محدود آمریکا افت کرد

روز سه‌شنبه، با گمانه‌زنی‌ها در مورد بسته کمک مالی کوچک‌تر و محدودتر آمریکا تقاضا برای طلا افت کرد تا قیمت جهانی آن از بالاترین سطح سه هفته‌ای خود پایین بیاید. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، که به تازگی به بالاترین سطح خود از ۲۰ سپتامبر تا کنون رسیده بود، ۰.۶۱ درصد یا ۱۲ دلار افت کرد و به ۱٫۹۱۵.۹۴ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم ۰.۳۴ درصد افت کرد و به ۱٫۹۲۲.۳۰ دلار رسید. دولت ترامپ از کنگره خواست با استفاده از منابع مالی دست نخورده بسته کمک قبلی، یک بسته کمک مالی محدود را به تصویب برسانند.

قیمت سبد نفتی اوپک؛ ۴۰ دلار و ۵۷ سنت

به نقل از دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، قیمت سبد نفتی این سازمان روز جمعه (۱۸ مهرماه) ۴۱ دلار و ۶۱ سنت بود. سبد نفتی اوپک شامل سیزده نوع نفت خام و اعضای این سازمان از جمله مخلوط الجزایر، گیراسول آنگولا، سبک رابی گابن، میناس اندونزی، سنگین ایران، سبک بصره، صادراتی کویت، السدر لیبی، سبک بونی نیجریه، سبک عربی عربستان، موربان امارات، مری ونزوئلا و جنو کنگوست.

نفت آمریکا همچنان زیر ۴۰ دلار

روز سه‌شنبه، قیمت‌های نفت پس از سقوط بیش از ۳ درصدی در روزهای اخیر با افزایش تقاضا از سوی خریداران برای بهره‌مندی از قیمت‌های ارزان‌تر دوباره مثبت شده و بیش از یک درصد جهش کردند. این در حالی اتفاق افتاد که قیمت‌های نفت روزهای گذشته با نگرانی‌هایی از افزایش تولید و بالا رفتن تعداد مبتلایان به ویروس کرونا که باعث کاهش تقاضای نفت خواهد شد، تحت فشار قرار داشتند. بازگشت تولید نفت لیبی، نروژ و خلیج مکزیک و چشم‌انداز جدید آژانس بین‌المللی انرژی که از افت ۵ درصدی تقاضا خبر می‌داد، در روزهای اخیر باعث سقوط قیمت‌ها شده بود. تا ساعت ۱۲:۵۳ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک جهانی قیمت نفت، ۱.۲۲ درصد یا ۵۱ سنت جهش کرد و به ۴۲.۲۳ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس آمریکا ۱.۲۹ درصد یا ۵۱ سنت جهش کرد و به ۳۹.۹۴ دلار رسید.

واردات نفت چین در ماه سپتامبر افزایش یافت

از آنجایی که برخی از محموله‌ها با تاخیر در گمرک ترخیص شدند و پس از کاهش شلوغی یک ماهه بندر، واردات نفت خام چین در ماه سپتامبر نسبت به ماه گذشته ۲.۱ درصد افزایش یافت، در عین حال، ظرفیت ذخیره سازی ساحلی افزایش یافته است. بر اساس آمار‌های اداره گمرک این کشور، چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام در جهان است که ماه گذشته میلادی ۴۸.۴۸ میلیون تن نفت وارد کرده است. این رقم معادل ۱۱.۸ میلیون بشکه در روز است. پکن در ماه آگوست روزانه ۱۱.۱۸ میلیون تن نفت وارد کرده و این رقم در سپتامبر گذشته برابر با روزانه ۱۰.۰۴ میلیون بشکه در روز بود، اما هنوز کمتر از رکورد ۱۲.۹۴ میلیون بشکه در روز است که در ماه ژوئن خریداری کرد. در سه ماه نخست ۲۰۲۰، چین ۴۱۶ میلیون تن نفت خام وارد کرده که معادل ۱۱.۰۸ میلیون بشکه در روز است و ۱۲.۷ درصد از مدت مشابه پارسال بیشتر است. در ماه‌های ژوئن و آگوست به علت واردات زیاد ناشی از سقوط قیمت نفت خام در آوریل، تاسیسات ذخیره سازی نگهداری نفت خام در بنادر بزرگ چین، نزدیک به پر شدن بودند. شرکت‌ها و بنادر تلاش کردند تا این ظرفیت ذخیره سازی را افزایش داده و از شلوغی بنادر بکاهند.

+شرایط واردات کامیون اعلام شد

معاون فنی گمرک ایران – در گفت و گویی، با اعلام این‌که براساس مصوبه هیات وزیران در مهرماه ۱۳۹۷ به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی امکان واردات کامیون وجود دارد، اظهار کرد: اخیرا شرایط واردات کامیون‌های حداکثر سه سال کارکرده تعیین و از سوی دفتر مقررات صادرات وزارت صمت به گمرک  ابلاغ شد که طبق آن واردات کامیون‌های حداکثر سه سال کارکرده صرفا از طریق کارت بازرگانی معتبر امکان پذیر خواهد بود. مسئول تایید شناسه کالای این کامیون‌ها برای کلیه وارد کنندگان با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور بوده و از طریق رابط کاربری سامانه یکپارچه مجوزها یا ارسال سیستمی انجام خواهد شد. وی با اشاره به نحوه‌ی تعیین نرخ تعرفه واردات کامیون اظهار کرد: نرخ تعرفه تعهد ارائه خدمات پس از فروش توسط ارائه دهندگان تامین قطعات یدکی برای کامیون‌های وارداتی به میزان سه درصد ارزش سیف کامیون در سامانه TSC گمرک ایران از همان مارک و مدل تعیین می‌شود. باید توجه داشت که نرخ تسعیر ارز جهت محاسبه ریالی تعرفه تعهد ارائه‌ خدمات پس از فروش معادل نوع آن در ثبت سفارش خواهد بود.

ارونقی همچنین در رابطه با دیگر شرایط خدمات پس از فروش اظهار کرد: در صورتی که وارد کننده همان ارائه دهندگان رسمی خدمات پس از فروش باشد، هیچ گونه وجهی دال بر تعهد ارائه خدمات پس از فروش از خریداران کامیون اخذ نمی‌شود. این در حالی است که ارائه دهندگان خدمات پس از فروش، مجاز به دریافت مبالغ جداگانه‌ای با نام تعهد ارائه خدمات پس از فروش به صورت جداگانه از متقاضیان نخواهد بود.

+نماینده مجلس: ۷ نفر در کشور بیش از ۱۰۰ خودرو دارند

مالک شریعتی، نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی گفت: دلیلی ندارد کسی که چند خودرو دارد از بنزین یارانه‌ای استفاده کند. ۷ نفر در کشور بیش از ۱۰۰ دستگاه خودرو دارند، بیش از هزار نفر بین ۵۰ تا ۱۰۰ دستگاه خودرو دارند که همه آنها از بنزین یارانه‌ای استفاده می‌کنند.

رشد فروش نیسان در چین

شرکت نیسان موتور اعلام کرد، فروش‌اش در بازار چین و طی ماه سپتامبر با رشد ۱/ ۵ درصدی روبه‌رو و به ۱۴۱ هزار و ۵۹۵ دستگاه رسید. این رشد بیش از ۵درصدی نسبت به سپتامبر سال گذشته رقم خورد. چین دارای بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان و یکی از بازارهای موردتوجه نیسان بحران‌زده است تا بتواند پس از سه سال انواع بحران‌های مدیریتی و مالی که با بازداشت کارلوس گوسن، رئیس پیشین این شرکت آغاز شدند، بار دیگر ارقام فروش خود را بهبود دهد. با توجه به انعقاد قرارداد همکاری و ساخت پروژه‌های مشترک بین نیسان و دانگ‌فنگ در سال ۲۰۰۳، نیسان اکنون به یکی از قدرتمندترین خودروسازان ژاپنی در بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان بدل شده است. این شرکت اکنون عنوان چهارمین خودروساز بزرگ خارجی در چین را دارد. کارلوس گوسن مدیرعامل پیشین نیسان، عنوان جبهه جدید را به بازار چین داده بود. اکنون چین تنها روزنه امید برای نیسانی است که روزهای بحرانی را تجربه می‌کند.

جدیدترین قیمت خودرو‌های داخلی و مونتاژی

امروز و در گروه سایپا، هر دستگاه خودروی پراید ۱۱۱ بین ۱۴۰ تا ۱۴۳ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ بین ۱۲۲ تا ۱۲۵ میلیون تومان و قیمت پراید ۱۳۲ بین ۱۲۴ تا ۱۲۷ میلیون تومان قیمت خورده است. آگهی‌دهندگان تیبا۲ قیمت ۱۶۵ میلیون تومانی و تیبا صندوق‌دار ۱۴۹ میلیون تومانی برای خودروهای خود درخواست می‌کنند. همچنین در سایت‌ها ساینا نزدیک به ۱۶۰ میلیون تومان و کوییک دنده‌ای ۱۸۱ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. در گروه ایران‌خودرو نیز آگهی‌دهندگان هر دستگاه پژو۲۰۶ تیپ۲ را به حدود ۲۳۸ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ۵ به ۳۰۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ وی‌هشت (صندوق‌دار) به ۲۹۸ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای به  ۴۳۶ میلیون تومان و پژو ۲۰۷  اتوماتیک را به حدود ۵۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده‌اند.

بر پایه این گزارش، دارندگان پژو ۴۰۵ جی. ‌ال. ‌ایکس بنزینی قیمت ۲۱۶ میلیون تومان، پژو پارس ساده ۲۵۴ میلیون تومان، سمند ال. ‌ایکس ۲۱۰ میلیون تومان، سمند سورن ۲۷۵ میلیون تومان، رانا ۲۴۰ میلیون تومان، دنا معمولی ۳۳۰ میلیون تومان، دنا پلاس دنده‌ای ساده ۴۰۵ میلیون تومان، دنا پلاس دنده‌ای توربو شارژ ۴۸۵ میلیون تومان و دنا پلاس اتوماتیک توربو شارژ حدود ۶۶۱ میلیون تومان برای خودروهای خود مطالبه می‌کنند. به نقل از ایرنا؛ این گزارش می‌افزاید: امروز در دسته خودروهای مونتاژی نیز قیمت هر دستگاه پژو ۲۰۰۸ به حدود یک میلیارد و ۱۶۷ میلیون تومان، سیتروئن سی‌۳ به یک میلیارد و ۵۶ میلیون تومان، سراتو یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان، ساندرو اتوماتیک ۵۴۴ میلیون تومان، هایما اس۷ به ۸۵۰ میلیون تومان، جک اس ۵ به حدود ۸۱۰ میلیون تومان و چانگان ۵۴۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

+لوازم خانگی گران‌تر می‌شود؟

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران از افزایش ۱۳۰ درصدی مولفه‌های تولید نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار در سال ۱۳۹۷ صرفا ۲۵ قلم محصولی که از ارز دولتی استفاده می‌کنند مشمول قیمت گذاری هستند؛ بنابراین تولیدکنندگان معتقدند طبق مستنداتی که به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارائه داده اند باید افزایش قیمت داشته باشند.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....