تاریخ انتشار : یکشنبه 20 مهر 1399 - 21:21
کد خبر : 21519

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون روز خوب بورس، کلیسای انگلیس سهام نفتی خود را فروخت، قیمت دلار و یورو در

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون روز خوب بورس، کلیسای انگلیس سهام نفتی خود را فروخت، قیمت دلار و یورو در بازار امروز یکشنبه ۲۰ مهرماه ۹۹، قیمت سکه امامی در کانال جدید، ذخایر ارزی و طلای روسیه در یک هفته ۵ میلیارد دلار جهش کرد، بودجه ۹۹ با مشکل جدی مواجه نیست و واریز یارانه‌ها ساعت ۲۴ امشب را در بر دارد.

+واکنش معاون وزیر صنعت به پیشنهاد واردات خودرو

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، سعید زرندی معاون وزیر صمت گفت: فضای تقاضا عجیب است خبر دارم روز گذشته در قرعه‌کشی یکی از خودروسازان نزدیک به دو میلیون و نهصد هزار نفر شرکت کردند، همین نشان می‌دهد که نقدینگی که در اختیار مردم است عدد بالایی است. هر چند قیمت‌های دولتی رانت‌هایی را ایجاد کرده و جذابیت ایجاد کرده تا یک شبه صد میلیون سود نصیب افراد شود که همین موجب می‌شود همه بخواهند در این بازار سرمایه‌گذاری کنند. در اقتصاد تولید محور هیچ وقت سود بادآورده وجود نخواهد داشت و اگر باشد مالیات هنگفتی برای آن اعمال می‌شود. در ادبیات دنیا بررسی کنید تا ببینید مالیات خاص برای سودهای یک شبه وجود دارد زیرا باید با زحمت، پول درآورد. اگر امروز سود خریدتان چند برابر شد باید مالیات بدهید و همین باعث می‌شود که هر کسی وارد این بازارها نشود. یکی از ضعف‌هایی که در کشور وجود دارد حرکت به سمت بازارهای موازی تولید است. عمده کشورهایی که توانستند به سمت رشد اقتصاد بروند به این دلیل بود که به تولید توجه کردند. نمی‌شود پول را در تولید بیاورید و ۵۰ دستگاه بازخواست‌تان کنند اما اگر ببرید در بازارهای موازی تولید این‌طوری نشود و سود بدون ریسک ببرید و انتظار داشته باشید سرمایه‌دارها تولید کنند و به سمت بازار ارز و طلا جذب نشوند. زرندی درباره راهکار دبیر انجمن واردکنندگان خودرو برای مهار قیمت خودرو با واردات آزاد، خاطرنشان کرد: در شرایط ایده‌آل در هر بازاری اگر تقاضا و تولید متناسب نبود یکی از راه‌ها واردات است اما وقتی در کشور مشکل ارز دارید نمی‌شود. کشوری که سخت‌ترین تحریم‌ها را دارد ارز را برای خودرو صرف نمی‌کند هر چند در بحث واردات هنوز جمع‌بندی مشخصی صورت نگرفته است. نگاه ما این است ارزی که داریم را هزینه برای ساخت داخل کنیم.

+روز خوب بورس

امروز شاخص کل با ۵۵۳۰۲ واحد افزایش معادل ۳٫۵۹ درصد به یک میلیون و ۵۹۷ هزار و ۱۲۴ واحد، شاخص‌ قیمت وزنی – ارزشی با ۱۴۵۰۰ واحد افزایش معادل ۳٫۵۹ درصد به ۴۱۸ هزار و ۷۸۲ واحد، شاخص کل هم وزن با ۸۵۳۶ واحد افزایش معادل ۲٫۰۸ درصد به ۴۱۹ هزار و ۴۹ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۵۵۹۳ واحد افزایش معادل ۲٫۰۸ درصد به ۲۷۴ هزار و ۵۷۵ واحد، شاخص آزاد شناور با ۷۲۰۳۱ واحد افزایش معادل ۳٫۴۸ درصد به دو میلیون و ۱۴۰ هزار و ۶۵۰ واحد، شاخص بازار اول با ۴۰۷۲۴ واحد افزایش معادل ۳٫۶۵ درصد به یک میلیون و ۱۵۷ هزار و ۱۰۲ واحد و شاخص بازار دوم با ۱۱۰۶۹۴ واحد افزایش معادل ۳٫۵۰ درصد به ۳ میلیون و ۲۷۲ هزار و ۱۲۲ واحد رسید.  در نیمه دوم داد و ستدهای امروز بورس، در یک میلیون و ۵۷۳ هزار نوبت معاملاتی، ۱۲ هزار و ۸۰۲ میلیارد برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۳۷ هزار و ۴۶۴ میلیارد ریال در بورس معامله شد.

گزارش بورس امروز یکشنبه 20 مهر 99/ سبزپوشی بازار

گزارش بورس امروز یکشنبه 20 مهر 99/ سبزپوشی بازار

کلیسای انگلیس سهام نفتی خود را فروخت

صندوق مستمری کلیسای بزرگ انگلیس اعلام کرد به خاطر اینکه شرکت بزرگ نفتی اگزون موبیل آمریکا نتوانسته به هدف گذاری خود در کاهش آلایندگی عمل کند تمام سهام خود در این شرکت را این هفته فروخته است. صندوق مستمری این کلیسا ۳٫۶۲ میلیارد دلار دارایی داشته و یکی از سهامداران اگزون موبیل بوده که بارها از این شرکت بزرگ نفتی خواسته است تا در باره عملکرد خود در حوزه کاهش آلایندگی گزارش داده و از این شرکت خواسته تا راهکاری را در راستای کاهش آلایندگی فعالیت‌هایش و همچنین محصولات آن بیابد. سخنگوی صندوق مستمری کلیسای انگلیس گفت از آنجا که اگزون نتوانسته به هدف گذاری خود برای کاهش آلایندگی دست یابد این صندوق تمام سرمایه‌گذاری خود در اگزون را بیرون کشیده است. در عین حال سه شرکت بزرگ نفتی اروپایی ارائه گزارش درباره فعالیت‌های خود در راستای کاهش آلایندگی را آغاز کرده و متعهد شدند طی سال‌های آینده میزان آلایندگی فعالیت ها و تولیدات خود را کاهش دهند. اگزون موبیل تاکنون این کار را نکرده و همین امر اعتراض  برخی سهامداران آنها را در پی داشته است. به عنوان مثال شرکت بلک راچ، که یکی از سهامداران اگزون است مدت‌هاست تلاش می‌کند تا شرکت‌های اگزون موبیل و شورون را بر آن دارد که در زمینه فعالیت‌های خود برای کاهش آلایندگی با شفافیت بیشتری عمل کنند.

+قیمت دلار و یورو در بازار امروز یکشنبه ۲۰ مهرماه ۹۹

در معاملات امروز (یکشنبه بیستم مهرماه ۹۹) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز به قیمت ۳۰۰۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل با افزایش ۱۲۰۰ تومانی نسبت به نرخ پایانی روز قبل به قیمت ۳۱۱۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته ‌شد. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت ۳۵۶۵۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۳۶۸۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته ‌شد که نسبت به روز شنبه، ۱۷۰۰ تومان گران‌تر شده است.

+عرضه روزانه ۵۰ میلیون دلار به صورت اسکناس از فردا

بانک مرکزی: با هدف مدیریت و تنظیم بازار ارز کشور مقرر شد سقف خرید کارگزاران ( بانک ها و صرافی ها) در بازار متشکل ارزی از روز کاری دوشنبه مورخ ۱۳۹۹٫۷٫۲۱ به ۵۰۰ هزار دلار افزایش یابد. همچنین بر این اساس بانک مرکزی، روزانه از طریق بازار ساز ۵۰ میلیون دلار در بازار یاد شده به صورت اسکناس عرضه خواهد کرد.

+استعفای رییس‌کل بانک مرکزی تکذیب شد

ایبِنا: «در پی انتشار برخی اخبار در فضای مجازی مبنی بر استعفای رئیس کل بانک مرکزی، رسانه مرجع نظام بانکی کسب اطلاع کرد این مطلب کذب محض است. این نوع شایعات با اهداف خاص و در چارچوب جنگ اقتصادی دشمن جهت ایجاد التهاب در بازار ارز و پول مطرح می شود.»

+قیمت سکه امامی در کانال جدید

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران به ۱۶ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان است. هر اونس طلا در بازارهای جهانی یک هزار و ۹۳۱ دلار، هر گرم طلای ۱۸ عیار  یک میلیون و ۴۶۰ هزار و ۱۲۵ تومان،  قیمت طلای ۲۴ عیار هر گرم یک‌میلیون و ۹۱۹ هزار تومان و هر مثقال طلا ۶ میلیون و ۲۲۲ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. /ایرنا

ذخایر ارزی و طلای روسیه در یک هفته ۵ میلیارد دلار جهش کرد

طبق گزارش جدید بانک مرکزی روسیه، افزایش میزان ذخایر ارزی و خارجی این کشور ادامه داشته و طبق آخرین داده‌ها به ۵۸۵.۸ میلیارد دلار رسیده است. داده‌ها نشان می‌دهد ذخایر بین‌المللی بانک مرکزی روسیه از ۲۵ سپتامبر تا ۲ اکتبر ۵.۱ میلیارد دلار رشد کرده است. بانک مرکزی عامل اصلی رشد این ذخایر را ارزش‌گذاری مثبت نرخ ارز و بالا رفتن قیمت طلا اعلام کرده است. آمار نشان می‌دهد که از ۱ ژانویه روسیه ۳۱.۴ میلیارد دلار به ذخایر ارزی خارجی خود افزوده است. این در حالی است که این ذخایر در سال گذشته هم ۱۸.۳ درصد رشد کرده بودند. در ماه آگوست جهش قیمت‌های جهانی طلا باعث شد که ارزش ذخایر ارزی و خارجی روسیه به بالاترین سطح تاریخ خود رسیده و از ۶۰۰ میلیارد دلار فراتر برود. رکورد قبلی ۵۹۸.۱ میلیارد دلار و مربوط به آگوست ۲۰۰۸ بود.

+گران‌تر کنیم کسی آب معدنی نمی‌خورد

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران با اعلام “ما اگر افزایش قیمت بیشتری را اعمال کنیم مشتری خود را از دست خواهیم داد”، گفت: در زمان حاضر هزینه‌ها برای ما افزایش قابل‌توجهی پیدا کرده است. محمد فروهر با اشاره به اینکه هزینه‌های تمام‌شده کالا برای تولیدکنندگان هر روز افزایش قابل‌توجهی پیدا می‌کند، اظهار کرد: صنعت تولید آب معدنی و آشامیدنی ایران نیز متأثر از این موضوع شاهد افزایش قیمت تمام‌شده است، با وجود این، بازار بیش از این کشش افزایش قیمت ندارد. /تسنیم

+بودجه ۹۹ با مشکل جدی مواجه نیست

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در این کشور ما مشکل پول و اعتبار نداریم. در همین وضعیت با سازماندهی که توسط دولت و رؤسای سه قوه انجام شده است نمی‌توان گفت که بودجه ۹۹ با مشکل جدی مواجه است، در همین سال ۹۹ کارهای بزرگی در بودجه انجام شد و در ۹۸ انجام نشد. مجلس همه ظرفیت‌ها را در اختیار دولت قرار داده است تا همه با هم از این جنگ اقتصادی با موفقیت عبور کنیم.

+فردا تکلیف قیمت بلیت هواپیما مشخص می‌شود

وزیر راه و شهرسازی مجدد با افزایش قیمت بلیت هواپیما مخالفت کرد و گفت: فردا جلسه مشترک ایرلاین‌ها با رییس سازمان هواپیمایی برگزار می‌شود و نتیجه نهایی اعلام خواهد شد اما ما به هیچ وجه افزایش قیمت را نمی‌پذیریم.

واریز یارانه‌ها ساعت ۲۴ امشب

ساعت ۲۴ امروز (یکشنبه ) یارانه‌ های نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. یارانه مهر ماه صد و شانزدهمین مرحله از یارانه‌های نقدی است که به روال ماه‌های قبل روز بیستم ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. یارانه هر نفر به مانند ۱۰ سال گذشته همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است که به همراه افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. در روزهای گذشته برخی اخبار نادرست از واریز یارانه در روز هفدهم ماه حکایت داشت که در نهایت طبق اعلام سازمان هدفمندی این واریز امروز انجام خواهد شد.

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....