تاریخ انتشار : یکشنبه 26 اردیبهشت 1400 - 19:03
کد خبر : 47083

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

 هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس قرمز بسته شد، دلار بی‌خریدار ماند! کاهش شاخص دلار در بازار جهانی،

 هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس قرمز بسته شد، دلار بی‌خریدار ماند! کاهش شاخص دلار در بازار جهانی، قیمت سکه در کانال افزایش، صعود طلا چراغ سبز گرفت و فراخوان یک خودروساز در روسیه را در بر دارد.

+شاخص کل بورس قرمز بسته شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، در روز جاری بیشتر شاخص‌های بورس با کاهش مواجه بودند. شاخص کل با ۷۹۱ واحد کاهش، معادل منفی ۰.۰۷ درصد به یک میلیون و ۱۸۸ هزار و ۸۰۴ واحد، شاخص قیمت وزنی – ارزشی با ۲۰۵ واحد کاهش معادل منفی ۰.۰۷ درصد به ۳۰۸ هزار و ۸۴۷ واحد، شاخص کل هم وزن با ۴۲۰۴ واحد کاهش، معادل منفی ۱.۰۱ درصد به ۴۱۰ هزار و ۷۰۳ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۲۷۲۶ واحد کاهش، معادل منفی ۱.۰۱ درصد به ۲۶۶ هزار و ۲۹۱ واحد، شاخص آزاد شناور با ۴۰۳۷ واحد کاهش معادل منفی ۰.۲۴ درصد به یک میلیون و ۷۱۳ هزار و ۵۰۹ واحد، شاخص بازار اول با ۲۱۷ واحد کاهش معادل منفی ۰.۰۲ درصد به ۸۷۴ هزار و ۶۹۷ واحد و شاخص بازار دوم با ۲۸۴۴ واحد کاهش معادل منفی ۰.۱۲ درصد به ۲ میلیون و ۳۸۷ هزار و ۸۶۹ واحد رسید. /جزئیات بیشتر

بورس امروز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰/ این نمادها بیشترین تاثیر را بر شاخص کل داشتند

+افزایش قیمت دلار در بازار امروز

قیمت دلار آمریکا (اسکناس)، امروز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در صرافی‌های بانکی برای خرید به ۲۱ هزار و ۸۵۸ تومان و برای فروش به ۲۲ هزار و ۳۰۰ تومان رسید که نسبت به روز قبل، ۲۵۳ تومان گران‌تر شده است. همچنین قیمت هر اسکناس یورو نیز برای خرید ۲۶ هزار و ۱۴۱ تومان و برای فروش ۲۶ هزار و ۶۷۰ تومان است که نسبت به روز شنبه، ۱۱۹ تومان افزایش نرخ دارد.

+دلار بی‌خریدار ماند!

روز گذشته (۲۵ اردیبهشت ماه) در سامانه نیما، حدود ۳۲۲ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور عرضه شد؛ اما کمتر از یک سوم آن خریدار داشت. به گزارش ایسنا، طبق اعلام بانک مرکزی، از ۳۲۲ میلیون دلار عرضه حدود ۱۰۳ میلیون دلار معامله شده است. بر اساس معاملات انجام شده، میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۰ هزار و ۵۷۴ تومان بوده و حاکی از آن است که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ مذکور بوده و روند آن در روزهای اخیر نزولی بوده است.

کاهش شاخص دلار در بازار جهانی

برای سومین روز متوالی ارزش دلار کاهش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۶ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۲۸۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۰۹ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

+قیمت سکه در کانال افزایش

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: به دلیل افزایش قیمت ارز، امروز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ شاهد رشد قیمت‌ها در بازار طلا و سکه هستیم. محمد کشتی آرای در مصاحبه با صداوسیما افزود: قیمت انس جهانی ۱۸۴۴ دلار و به این ترتیب قیمت سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان فروخته شده است. وی گفت: هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۴۸ هزار تومان فروخته شده است.

صعود طلا چراغ سبز گرفت

تحلیلگران می گویند طلا در موقعیت خوبی قرار دارد زیرا سرمایه گذاران به دنبال پناهگاه امن دارایی در برابر تورم هستند. تجدید علاقه به طلا پس از انتشار آماری روی داد که نشان داد شاخص قیمت مصرفی آمریکا در آوریل بر مبنای سالانه ۴.۲ درصد افزایش داشت که بزرگترین رشد در ۱۳ سال گذشته بود. در این بین، قیمت تولیدکننده آمریکا هم بر مبنای سالانه ۶.۲ درصد رشد کرد که بزرگترین رشد قیمت ثبت شده بود. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا با ۱۴ دلار و ۱۰ سنت معادل ۰.۸ درصد افزایش، در ۱۸۳۸ دلار و ۱۰ سنت بسته شد و برای کل هفته حدود ۰.۴ درصد رشد هفتگی ثبت کرد.

بارت میلک، مدیر استراتژی کالا در شرکت تی دی سکیوریتیز در گفت و گو با کیتکونیوز اظهار کرد: هرچند تورم رشد کرده، هنوز زود است بگوییم دائمی یا موقتی است. شرکت تی دی سکیوریتیز در حال حاضر بر این باور است که تورم موقتی است. با اینکه قیمت های کالا همچنان بالاتر می رود، در اقتصاد جهانی ظرفیت کافی برای پذیرش سیکل افزایشی قیمت وجود دارد. وی در ادامه افزود: با توجه به افزایش تورم و موضع بانک مرکزی آمریکا برای حفظ سیاست پولی فعلی، طولی نخواهد کشید که اونس طلا به بالای ۱۸۵۰ دلار صعود می کند. اگر این سطح قیمت که هدف اولیه در هفته جاری است، شکسته شود، هدف بعدی شکستن قیمت ۱۹۰۰ دلار خواهد بود.

+روغن خوراکی گران شد

براساس اعلام سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان قیمت مصوب فروش انواع روغن ساخته شده از امروز مورخ ۱۴۰۰.۲.۲۶ افزایش می‌یابد؛ بنابراین، روغن مایع ۳۵ درصد و انواع روغن جامد ۳۰ درصد گران می‌شود. /فارس

+ورود ۱۲ میلیون ایرانی به بازار رمز ارز

فرزین فردیس، نایب رئیس‌کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران گفت: ارزش کل بازار رمزارزها در جهان تا ۸ می ۲۰۲۱ به ۲۴۶۰ بیلیون دلار رسیده و ارزش کل بازار بیت کوین طی همین مدت ۱۱۱۰ بیلیون دلار برآورد شده است. همچنین تعداد رمزارزهای پذیرش و لیست شده در صرافی‌های معروف دنیا تا ۱۵ آوریل ۲۰۲۱ عدد ۴۷۰۱ را نشان می‌دهد. در حالی که تعداد رمز ارزها در سال ۲۰۱۳ تنها ۶۶ عدد بود. او با بیان اینکه «بازیگران و ذینفعان یک سیستم مالی پولی، مردم، دولت و کسب‌وکارها هستند» ادامه داد: در بازار رمزارزها نیز مردم مانند همیشه جلوتر از بقیه حرکت کرده‌اند. بر اساس پژوهشی که شرکت مشاوره مدیریت ایلیا روی ۵۶۰۰ نفر از جمعیت ۱۸ تا ۶۵ ساله کشور به انجام رسانده است، ۳۱ درصد از پرسش شوندگان ادعا کرده‌اند که در حال حاضر صاحب رمز ارز هستند. ۶ درصد اعلام کرده‌اند که پیش از این از چنین دارایی برخوردار بوده‌اند. ۶۳ درصد هم گفته‌اند که هیچ گاه رمز ارز نداشته‌اند.

او با بیان اینکه «۶۲ درصد مردمی که رمز ارز خریداری کرده‌اند، در شش ماه اخیر وارد بازار شده‌اند و حجم مبادله روزانه رمزارزها در پایان اسفند بین ۵ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود» توضیح داد: ۷۷ درصد از دارندگان رمز ارز، اعلام کرده‌اند که به قصد سرمایه گذاری و حفظ ارزش پول وارد این بازار شده‌اند. ۱۵ درصد سرمایه گذاری در این بازار را شغل و حرفه خود برشمرده‌اند، ۳ درصد به دلیل حمایت از تکنولوژی، ۳ درصد به دلیل کنجکاوی و سرگرمی، یک درصد به دلیل جابه‌جایی بین‌المللی پول و یک درصد برای پرداخت و خرید وارد این بازار شده‌اند.

فردیس در ادامه به موقعیت کسب‌وکارها در این بازار پرداخت و گفت: ۸۸ درصد کسب و کارها اعلام کرده‌اند که رمزارز خود را از طریق پلت فرم‌های خرید و فروش آنلاین به دست آورده‌اند. ۵ درصد از طریق صرافی فیزیکی، ۴ درصد از طریق استخراج، یک درصد در ازای فروش محصولات و خدمات و ۲ درصد هم از طریق دریافت از دوستان و اقوام صاحب رمز ارز شده‌اند. او با اشاره به کوچ ۵۰ میلیون دلار سرمایه از پلت فرم‌های داخلی در ۹۰ ساعت به دنبال ابلاغ بخشنامه شاپرک به شرکت‌های پرداخت یار گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد، ۲.۵ میلیون حساب کاربری رمز ارز در صرافی‌های داخلی وجود دارد که با احتساب کارکرد چهار یا پنج به یک، حدوداً دوازده میلیون نفر در ایران رمز ارز دارند.

+مالیات خودرو ندهید، چه می‌شود؟

بودجه امسال، صاحبان خودروهای با ارزش بالای یک میلیارد تومان را مکلف به پرداخت مالیات تا پایان بهمن سال جاری کرده است که با شناسایی لوکس‌نشینان از هفته آینده شروع می‌شود. طبق قانون، تمام مالکان انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل که در پایان هر سال مجموع ارزش آن‌ها بیش از یک میلیارد تومان باشد، باید مالیات مربوطه را به خزانه دولت واریز کنند؛ بنابراین، مالیات خودروهای تا یک و نیم میلیارد تومان (نسبت به مازاد یک میلیارد تومان) یک درصد، تا مبلغ سه میلیارد تومان (نسبت به مازاد یک و نیم میلیارد تومان) دو درصد، تا مبلغ چهار و نیم میلیارد تومان (نسبت به مازاد سه میلیارد تومان) سه درصد و نسبت به مازاد چهار و نیم میلیارد تومان هم چهار درصد خواهد بود.

با توجه به کف قیمت مالیات‌گیری (یک میلیارد تومان) تقریبا هیچ خودروی تولید یا مونتاژ داخلی مشمول مالیات نخواهد شد و مالیات مربوطه مخصوص خودروهای وارداتی است که قیمت روز و سال ساخت یا ورود آنها ملاک میزان مالیات خواهد بود. طبق محاسبات انجام شده؛ به عنوان مثال، مالیات خودرو آزرا به ارزش حدود دو نیم میلیارد تومان، نسبت به مازاد یک و نیم میلیاردی، حدود ۲۰ میلیون تومان می‌شود. قانون، در صورتی فرد را مکلف به پرداخت این مالیات می‌داند که مجموع ارزش چندین یا یک خودروی آن به بیش از یک میلیارد تومان برسد. به عبارت دیگر، اگر فردی دارای دو خودرو به ارزش‌های ۵۰۰ و ۷۰۰ میلیون تومانی باشد، مکلف به پرداخت مالیات است. همچنین، ثبت نقل و انتقال خودروهایی که به موجب این بند برای آنها مالیات وضع شده است، قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است که متخلفین از حکم این بند در پرداخت مالیات متعلقه مسئولیت تضامنی دارد؛ بنابراین، در صورتی که صاحبان خودروهای لوکس مالیات متعلقه را پرداخت نکنند، نمی‌توانند نقل و انتقال یا اجاره خودروی خود را انجام دهند.

فراخوان یک خودروساز در روسیه

آژانس تنظیم مقررات فنی و اندازه‌گیری فدرال روسیه اعلام کرد که شرکت «ام‌ ام‌ سی روس»، نماینده رسمی میتسوبیشی در روسیه، ۳ هزار و ۲۱۷ دستگاه خودروی میتسوبیشی «اوتلندر» را فراخوان خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری تاس، این نهاد ناظر در ادامه تاکید کرد، فراخوان مذکور خودروهای ساخته شده بین ماه می تا سپتامبر سال ۲۰۱۶ را شامل خواهد شد. آژانس تنظیم مقررات فنی و اندازه‌گیری فدرال روسیه گفت: دلایل فراخوانی این وسایل‌نقلیه به‌دلیل عملکرد ضعیف ترمزدستی است. همه وسایل نقلیه بررسی می‌شوند و در صورت لزوم، کالیپرهای ترمز عقب تعویض می‌شوند. براساس این گزارش، همه اقدامات برای دارندگان این وسایل نقلیه رایگان انجام خواهد شد. این ناظر همچنین تاکید کرد، نمایندگی رسمی میتسوبیشی در روسیه مالکان خودرو را از نیاز به تعمیرات مطلع خواهد کرد.

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....