تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400 - 19:49
کد خبر : 46591

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون راه طولانی تا بازگشت رونق به بورس؟ ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ حمله سایبری قیمت

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون راه طولانی تا بازگشت رونق به بورس؟ ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ حمله سایبری قیمت سوخت در آمریکا را به بالاترین میزان در هفت سال گذشته رساند، دلار باز هم عقب رفت، بانک مرکزی اروپا شمشیر علیه رمزارز‌ها را از رو بست و هشدار کمیسیون اقتصادی به وزیر اقتصاد درباره انتخابات سهام عدالت را در بر دارد.

 

+۲۰۰ میلیون دلار در راه بورس

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، معاون اقتصادی رئیس جمهور، تصمیمات جلسه دویست و بیست و یکم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مورخ هفتم اردیبهشت ۱۴۰۰ را که به تأیید رئیس جمهور رسیده است، ابلاغ  کرد. این مصوبات مربوط به سه بند اول بسته حمایتی از بازار است که در ستاد اقتصادی دولت به تصویب رسید. بر اساس این ابلاغیه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اجرای مصوبه شورای عالی امنیت ملی ظرف مدت سه هفته نسبت به فروش تدریجی ۲۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی به حساب صندوق توسعه ملی اقدام و منابع حاصل را به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز کند. همچنین مقرر شده است، به منظور حمایت از تأمین مالی بنگاه های اقتصادی از طریق بازار سرمایه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به فوریت، نسبت به لغو بخشنامه‌ها و مصوبات ممنوعیت اعطای تسهیلات برای خرید سهام به شرکت‌های سرمایه‌گذاری، هلدینگ و کارگزاری‌ها اقدام  کند؛ بنابراین، سرمایه‌گذاری در خرید سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه جزو مصادیق سرمایه‌گذاری قابل قبول برای اعطای اقامت پنج ساله به اتباع خارجی است.

+راه طولانی تا بازگشت رونق به بورس؟

حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه گفت: با وجود تصمیماتی که سازمان بورس برای بازگشت رشد به معاملات بازار گرفته برخی تصور می‌کنند خروجی مثبت بازار در دو روز اخیر ادامه می‌یابد، این در حالی است که شواهد بسیاری وجود دارد که ثابت می‌کند این روند نمی‌تواند ادامه‌دار باشد. ریزش‌های شدیدی که بازار سهام در ۹ ماه اخیر از سر گذرانده، نگرانی سرمایه‌گذاران خرد بازار را به دنبال داشته؛ بنابراین، در چنین شرایطی هیچ دلیل موجهی برای بازگشت بازار به مدار صعودی وجود ندارد. بازار بعد از خبر حذف دامنه نوسان نامتقارن از شنبه در دو روز سبزپوشی خود را حفظ کرد اما این روند به معنای بازگشت شاخص و متعادل شدن بازار نیست. بازار برای متعادل شدن نیازمند محرک‌هایی است؛ محرک‌هایی که بتواند گره مشکلات را باز کند اما هیچ محرکی برای رسیدن به این امر وجود ندارد. مهم‌ترین محرکی که بورس را از لاک دفاعی به سمت تقاضا پیش می‌برد کاهش تحریم‌ها و برداشته شدن محدودیت‌های بین‌المللی است.
این موضوع در بلندمدت به قدری بر معاملات تاثیرگذار خواهد بود که می‌تواند تغییرات عمده‌ای در روند داد و ستد‌ها ایجاد کند. رویکرد دولت جدید نسبت به بازار سهام نیز بازار و سرمایه‌گذاران را از بلاتکلیفی خارج می‌کند اما با توجه به اینکه این دو موضوع با ابهامات بسیاری همراه است، اجرای مصوبات اخیر و حمایت سران قوا نیز نمی‌تواند تغییر جدی در بازار ایجاد کند. در حال حاضر قیمت حدود ۶۰ درصد سهم‌های بازار بالاتر از ارزش واقعی آن است و تنها ۴۰ درصد سهام از ارزندگی قیمت برخوردارند، از این رو نمی‌توان انتظار رشد قیمت در همه سهم‌ها را داشت. با توجه به شرایط فعلی شاخص گنجایش رشد بیشتر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد را ندارد و امیدی به رونق نیست. /دنیای اقتصاد

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۷ میلیون و ۷۸۹ هزار و ۴۳۵ تومان رسید که نسبت به دیروز ۳ درصد معادل ۲۳۱ هزار و ۸۵۲ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۶۷۳ هزار و ۶۶۱ تومان رسیده است. /نبض بورس
ارزش سهام عدالت و دارایکم در ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ چقدر شد؟

+هشدار کمیسیون اقتصادی به وزیر اقتصاد درباره انتخابات سهام عدالت

پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طی نامه‌ای به وزیر اقتصاد درباره لزوم رفع ابهامات و مغایرت‌های برگزاری انتخابات مجامع شرکت‌های استانی سهام عدالت، تأکیدات لازم انجام شده و در صورت عدم رفع مشکلات و اصرار بر برگزاری آن به شکل کنونی، ما در کمیسیون اقتصادی مجلس، طرح دو فوریتی ابطال این انتخابات را در دستور کار قرار خواهیم داد. /بیشتر بخوانید

+رزم حسینی: ۳۵ میلیارد دلار واردات ناشی از صادرات است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از ۴۰ میلیارد دلار واردات مواد اولیه، ۳۵ میلیارد دلار آن حاصل از بخش صادرات بوده است و اگر بخش صادرات و تلاش و همت صادرکنندگان نبود، بسیاری از کارخانجات تولیدی در کشور قادر به فعالیت نبودند.

حمله سایبری قیمت سوخت در آمریکا را به بالاترین میزان در هفت سال گذشته رساند

انجمن خودروی آمریکا اعلام کرد، در روز‌های گذشته قیمت بنزین در آمریکا افزایش یافته و به زودی به سطوحی خواهد رسید که از سال ۲۰۱۴ تاکنون بی‌سابقه بوده است. روز جمعه گروهی از هکر‌ها موسوم به دارک ساید به بزگترین شبکه لوله توزیع سوخت در آمریکا حمله کردند و این شبکه را از کار انداختند. هم‌اکنون متوسط قیمت هر گالن بنزین در آمریکا به مرز ۳ دلار رسیده و در صورتی که از ۳ دلار عبور کند، متوسط قیمت بنزین در آمریکا از بیشینه خود در هفت سال گذشته عبور خواهد کرد. اتفاقات رخ داده باعث شده تا شرکت‌های کوچک و رانندگان آمریکایی به شدت نسبت به افزایش هزینه سوخت خود نگران شوند. انتظار می‌رود روند تعطیلی بزرگترین شبکه لوله توزیع سوخت در آمریکا، حداقل یک هفته یا بیشتر طول بکشد. شرکت اپراتور این خط لوله می‌گوید تلاش می‌کند تا پایان هفته بخشی از فعالیت خط لوله از سر گرفته شود. از طرف دیگر مردم آمریکا از ترس قطعی سوخت به خصوص در شرق این کشور تلاش می‌کنند تا آنجا که می‌توانند باک خودرو‌های خود را پر کنند. این خط لوله روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت، بنزین، گازوئیل و سوخت هواپیما را در میان ایالت‌های شرقی آمریکا توزیع می‌کرد و در واقع تأمین نیمی از سوخت مورد نیاز مردم شرق آمریکا را بر عهده داشت.

+قیمت‌های کاذب برخی فروشندگان ملک

گشت و گذاری در بازار خرید و فروش ملک در برخی از مناطق پایتخت نشان می‌دهد، برخی فروشندگان بر‌خلاف روند کاهشی قیمت‌ها، نرخ‌های غیرمتعارف و کاذب برای فروش واحد مسکونی خود در بنگاه‌های معاملات ملکی پیشنهاد می‌دهند. نتیجه تحقیقات میدانی حاکی از آن است، ارائه قیمت‌های نامتعارف برای املاک مسکونی بالاتر از میانگین نرخ منطقه، از سوی برخی مالکان در اردیبهشت‌ماه افزایش پیدا کرده که به اعتقاد برخی واسطه‌های مالکی، به دلیل رکود بازار در فروردین ماه و نزدیک‌شدن به فصل نقل و انتقالات، انتظارات تورمی را در بین برخی فروشندگان افزایش داده است.

به نقل از دنیای اقتصاد؛ به اعتقاد برخی از فعالان بازار خرید و فروش مسکن، همه متغیرهای موثر در بازار مسکن در شرایط فعلی مثبت است و هیچ نشانه‌ای برای افزایش قیمت و بروز انتظارات تورمی حداقل در حال‌حاضر وجود ندارد. بررسی روند فروش واحدهای مسکونی طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته نشان می‌دهد در ادواری که برخی فروشندگان با درج قیمت‌های غیرمتعارف در جهت فروش ملک خود بالاتر از نرخ‌های متعارف اقدام کردند، علاوه بر اینکه مدت زیادی را در صف انتظار برای فروش واحد خود صرف کردند، در بسیاری از موارد به دلیل نبود تقاضای مصرفی، مجبور به عقب‌نشینی از قیمت‌های اولیه خود شدند.

دلار باز هم عقب رفت

ارزش دلار مقابل بیشتر ارزهای مهم کاهش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۵ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۰۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۰۸ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

تورم چین دو برابر شد!

نرخ تورم چین در دوازده ماه منتهی به آوریل به مثبت ۰.۹ درصد رسید. این نرخ تورم که ۰.۴۵ درصد بیشتر از  تورم ماه قبل و  ۰.۱ درصد بیشتر از نرخ پیش‌بینی شده توسط کارشناسان بوده، بیش از همه تحت تأثیر افزایش تورم بخش حمل و نقل قرار گرفته که تورم آن به مثبت ۴.۹ درصد افزایش پیدا کرده است. این بالاترین تورم ثبت شده ده ماه اخیر در چین بوده است.

آیا وارد دور تازه‌ای از ریزش بیتکوین می‌شویم؟

ناتوانی بیتکوین در فتح کانال ۶۰ هزار دلاری باعث افزایش نگرانی ها از اصلاح عمیق در بازار رمزارزها شده است. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، بیتکوین برخلاف انتظار اولیه معامله گران در روزهای اخیر در شکستن مرز روانی مهم ۶۰ هزار دلاری ناکام بوده است و برخی از کارشناسان معتقدند تداوم این وضعیت بازار را با فشار فروش سنگینی مواجه خواهد کرد. پانکای بالانی- مدیر صرافی دلتا- با اشاره به اینکه فتح نشدن ۶۰ هزار دلار می تواند منجر به اصلاح قیمت این رمزارز تا ۴۰ هزار دلار شود گفت: به نظرم مسیر صعودی بیتکوین در کوتاه مدت از دست رفته است.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۴۷۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۷۳ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۴۷ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۹ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۵۶ هزار و ۴۹۹.۲۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۷۴ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۸۲ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۴۰۴۳.۴۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۱۵ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۴.۲۶ درصد افزایش

۳- بایننس کوین

قیمت: ۶۶۲.۸۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۵۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۷.۰۱ درصد افزایش

۴- دوج کوین

قیمت: ۰.۴۹۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۶۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۸.۶۱ درصد افزایش

۵- کاردانو

قیمت: ۱.۷۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۱۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳۷.۲۴ درصد افزایش

۶- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد کاهش

۷- ریپل

قیمت: ۱.۴۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۱۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۵۳ درصد افزایش

۸- پولکا دوت

قیمت: ۳۷.۵۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۴۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵.۸۲ درصد افزایش

۹- بیتکوین کش

قیمت: ۱۴۷۹.۲۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۹۸ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵۳.۲۷ درصد افزایش

۱۰- لایت کوین

قیمت: ۳۷۰.۴۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۴۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۱.۷۸ درصد افزایش

بانک مرکزی اروپا، شمشیر علیه رمزارزها را از رو بست!

عضو هیات مدیره بانک مرکزی اروپا به طرز بی سابقه ای از ارزهای دیجیتال انتقاد کرد. به گزارش ایسنا به نقل از کوین دسک، فابیو پانه تا- عضو هیات مدیره بانک مرکزی اروپا- با انتقاد از مصرف بالای انرژی در جهان برای استخراج ارزهای دیجیتالی گفت که رمزارزها به یک تهدید واقعی برای تحقق اهداف توسعه پایدار تبدیل شده اند. این اقتصاددان ایتالیایی با بیان اینکه انرژی مصرف شده برای استخراج رمزارزها میزان قابل توجهی است، افزود: تمام تلاش اتحادیه اروپا این بوده که تولید کربن دی اکسید را کاهش دهد؛ اما شاهدیم با وجود همه گیری کرونا، شاهد کاهش چشمگیر تولید کربن دی اکسید نبوده ایم که یکی از دلایل اصلی آن همین استخراج ارزهای دیجیتالی است.  این مقام اروپایی با اشاره به اینکه مصرف برق شبکه بیتکوین در حال حاضر از کل مصرف برق کشور هلند بالاتر رفته است، کنترل و محدود ساختن پیامدهای زیانبار ارزهای دیجیتالی بر روی محیط زیست را از راه های مختلف نظیر قانون گذاری و اخذ مالیات خواستار شد. پانه تا، مقابله با پیامدهای محیط زیستی ارزهای دیجیتالی را اولویتی نه تنها در سطح اروپا بلکه در سطح جهانی دانست.

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....