تاریخ انتشار : دوشنبه 20 اردیبهشت 1400 - 19:07
کد خبر : 46335

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس دوباره قرمز شد، همتی: تزریق پول به بورس تا ۲ روز دیگر،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس دوباره قرمز شد، همتی: تزریق پول به بورس تا ۲ روز دیگر، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، دامنه نوسان بازار سهام تغییر کرد، کرونا درآمد نصف مردم جهان را کم کرد، ضرورت راستی آزمایی قیمت تمام شده تولید خودرو، دلار به پایین‌ترین سطح در بیش از دو ماه اخیر سقوط کرد و زمان واریز یارانه نقدی اردیبهشت را در بر دارد.

+شاخص کل بورس دوباره قرمز شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۱۵ هزار و ۵۹۰ واحدی معادل ۱.۳۴ درصد به یک میلیون و ۱۵۱ هزار و ۸۷۲ واحد رسیده بود، امروز در آغاز معاملات نیز روند نزولی دارد. به گونه ای که در لحظه انتشار این گزارش، نماگر کل بورس با افت ۱۷۲۵ واحدی مواجه شده است. /بیشتر بخوانید

+همتی: تزریق پول به بورس تا ۲ روز دیگر

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک‌ها علاقمند به کمک در بورس هستند؛ دو سه تصمیم مهم در خصوص انتشار اوراق از سوی سازمان بورس در شورای عالی هماهنگی اقتصادی اتخاذ شده است که وضعیت بورس را بهتر می‌کند. تقاضا برای ارز کم شده؛ ولی ریال منابع ارزی فروخته شده صندوق توسعه ملی را به زودی به صندوق تثبیت بازار سرمایه می‌پردازیم. بانک‌ها می‌توانند به شرکت‌های سرمایه گذاری وام بدهند؛ ضمن اینکه ۲۰۰ میلیون دلار صندوق توسعه ملی نیز باید کم کم منابع را به فروش برسانیم؛ این در حالی است که تقاضا برای ارز اکنون کم شده است؛ امروز هم به معاونت ارزی دستور دادم که هر چقدرکه از این منابع صندوق توسعه ملی فروختند، ریال آن را به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز کنند. امروز هم بورس برای دامنه نوسان تصمیماتی گرفته است که این می‌تواند کمک کننده باشد؛ این در حالی است که بالای ۵۰ درصد سهام بورس ارزنده است و اگر اعتماد را برگردانیم، وضعیت بورس بهتر خواهد شد.

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۷ میلیون و ۴۶۵ هزار و ۴۴۴ تومان رسید که نسبت به دیروز ۲.۲ درصد معادل ۱۷۰ هزار و ۷۹ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۴۷۹ هزار و ۲۶۶ تومان رسیده است.

+دامنه نوسان بازار سهام تغییر کرد

هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه عصر دیروز ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰؛ با توجه به مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر افزایش تدریجی و پیروی مطالعات صورت گرفته در خصوص متقارن سازی دامنه در همین مقطع و سپس افزایش تدریجی دامنه به صورت متقارن تصمیم گرفت. از همین رو دامنه نوسان به جای +۶ و ۳- به مثبت و منفی ۵ تغییر یافت و در آینده با رصد شرایط بازار نسبت به افزایش دامنه اقدام خواهد شد. همچنین در خصوص دامنه نوسان و حجم مبنا در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران مقرر شد از روز شنبه مورخ ۱۴۰۰/۰۲/۲۵؛ حداقل ارزش مبنا در حجم مبنا برای تمامی نمادهای معاملاتی سهام بورس اوراق بهادار تهران، بازار اول و دوم فرابورس ایران به ۱۵ میلیارد ریال و همچنین این مقدار در خصوص بازار پایه تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز به ترتیب ۱۰ میلیارد، ۵ میلیارد و ۳.۵ میلیارد تغییر یابد.

+رئیس کل بانک مرکزی: دلار پتانسیل پایین رفتن زیر ۲۰ هزار تومان را هم دارد

همتی درباره هدفگذاری تورمی گفت: هدفگذاری ما این بود که مجموعه سیاست ها را خواستیم به این سمت ببریم. ما گفتیم حداقل به هسته سخت نزدیک کنیم و تقریبا اردیبهشت ۹۹ بود که تا پایان اردیبهشت امسال پیش بینی شد. کرونا درآمدهای ارزی دولت را دچار شوک کرد و دوم اینکه در فشار حداکثری افتاد. ما نرخ ارز را در تورم هدف ۱۷ هزار تومان گذاشته بودیم که به ۳۳ هزار تومان رسید، ولی الان کنترل شد و رسید به ۲۰ هزار تومان. روند مداخله در بازار طی سال‌های گذشته تغییر کرده و مداخله در بازار متشکل ارزی و توسط خود صادرکنندگان انجام می‌شود. همانطور که امروز بانک مرکزی حتی یک دلار هم ارز در بازار عرضه نکرده، اما ارزهای عرضه شده در بازار متشکل متقاضی نداشته که نشان می‌دهد دلار پتانسیل پایین رفتن زیر ۲۰ هزار تومان را هم دارد.

+نوبخت: استقراض از بانک مرکزی ادعایی باطل و توهم است

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در گفتگویی در شبکه اجتماعی کلاب هاوس گفت: هنرمان این است که بدون پول پرفشار بانک مرکزی، هم طرح‌های عمرانی در حال پیشرفت هستند و هم حقوق و یارانه‌ها به موقع پرداخت می‌شوند. وی با تاکید بر اینکه استقراض دولت از بانک مرکزی، ادعایی باطل و نوعی توهم است؛ افزود: اگرچه فقط ۶ درصد از درآمد نفتی مورد انتظار در سال ۹۹ محقق شده، اما ۷۵ درصد درآمدهای مالیاتی سال جاری تا کنون محقق شده که ۲۰ درصد بیش از سال گذشته در همین تاریخ است.

+همتی: گفته نوبخت شوخی است

رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با بدهکاری دولت به بانک مرکزی یا بانک مرکزی به دولت و اظهار نظر رئیس سازمان برنامه و بودجه در این رابطه که بانک مرکزی را بدهکار دانسته، بیان کرد: حتما (رئیس سازمان برنامه و بودجه) شوخی کردند. دولت به بانک مرکزی بدهکار است و بانک مرکزی در دو سال گذشته ۱۳ میلیارد دلار ارز بابت خرید کالای اساسی به دولت داده است، مقام معظم رهبری هم فرمودند، بدهی دولت به بانک مرکزی باید در مدت سه سال پرداخت شود و در ترازنامه بانک مرکزی هم بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب داریم که مربوط به این دولت هم نیست از دولت‌های گذشته باقی مانده است. قبلا هم مطرح کردم  هر موقع بانک مرکزی به دولت بدهکار شد، حکمرانی اقتصادی درست شده یعنی دولت دست به سرمایه‌گذاری زده است.

کرونا درآمد نصف مردم جهان را کم کرد

خبرگزاری فرانسه: در دو سال اخیر اقتصاد جهانی شاهد یکی از بدترین شرایط خود در نتیجه شیوع ویروس کرونا و تعطیلی گسترده کسب و کارها بود. شمار زیادی از مردم در سراسر جهان کار خود را به شکل موقت یا همیشگی از دست دادند و بخش بزرگی هم با کاهش محسوس درآمدهای خود مواجه شدند. موسسه گالوپ در بررسی جدید خود دریافته است از هر دو نفر، یک نفر در نتیجه شیوع کرونا با کاهش درآمدهای خود مواجه شده است. طبق برآورد این موسسه که با مشارکت ۳۰۰ هزار نفر از ۱۱۷ کشور تهیه شده، مجموع درآمد شاغلین جهانی طی این مدت ۱.۶ تریلیون دلار کاهش یافته است. در بین کشورهای مختلف، بیشترین کاهش درآمد در تایلند به ثبت رسیده که درآمد شاغلین در آن ۷۶ درصد به نسبت دوران قبل همه گیری کمتر شده است. در طرف مقابل اما سوییسی ها با کاهش ۱۰ درصدی، کمترین خسارت را از کرونا دیده اند. در بولیوی، میانمار، کنیا، اوگاندا، کنیا و اندونزی هم کاهش درآمدها بیش از ۷۰ درصد بوده است. این رقم برای آمریکا هم ۳۴ درصد کاهش عنوان شد.

+ضرورت راستی آزمایی قیمت تمام شده تولید خودرو

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گقت: ما در طرح مجلس برای راستی آزمایی قیمت تمام شده خودرو، ساز و کار افشاء قیمت کل اقلام و قطعات مورد استفاده برای ساخت خودرو را پیش بینی کرده ایم بنابراین تا زمانی که این طرح تعیین تکلیف نشود و تصویری روشن از قیمت تمام شده هر خودرو برای مردم توسط خودروسازان ارائه نشود، کمیسیون صنایع و معادن با افزایش قیمت خودروهای تولید داخل مخالف است. فیروزی با بیان اینکه در سال گذشته به بهانه افزایش نرخ دلار و افزایش قیمت فولاد و مواد اولیه موردنیاز تولید قطعات خودرو، افزایش‌های متعددی در قیمت خودرو صورت گرفته است، ادامه داد: در سال جاری نرخ دلار کاهش چشمگیری داشته و اتفاق خاصی هم در سال جاری نیافتاده که موثر بر افزایش قیمت خودرو باشد. حتی به جهت آغاز مذاکرات وین، بازار خودرو و بسیاری از کالاها راکد و قیمت‌ها کاهشی شده است. این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: وضعیت کرونا و کاهش سفرها هم سبب شده که تقاضای خرید خودرو کاهش یابد و خرید و فروش خودرو تا حدودی راکد شود، لذا تمام عوامل نشانگر کاهش قیمت خودرو و رکود بازار است.

دوج کوین بیش از هر چیز دیگری در دنیا سوددهی داشته است!

سی ان بی سی: دوج کوین که در دنیای رمزارزها در ابتدا بیشتر یک شوخی و سرگرمی بود اکنون با ارزش بازاری معادل ۹۲ میلیارد دلار به چهارمین رمزارز بزرگ دنیا تبدیل شده است. تنها در ۶ ماه اخیر این رمزارز بیش از ۲۶ هزار درصد رشد داشته است که این بازدهی عجیب آن را به پرسودده ترین دارایی دنیا تبدیل کرده و بعید است دست کم به زودی شاهد شکسته شدن این رکورد باشیم. در مقام مقایسه خوب است بدانید طی این مدت بازدهی شاخص اس اند پی ۵۰۰ حدود ۲۰ درصد، بیتکوین ۲۸۶ درصد و اتریوم ۶۹۸ درصد بوده است.

مت گرین اسپن- مدیر سبد دارایی در موسسه کوانتوم اکونومیکس- گفت: بهتر است شرکت های بزرگ بورسی فکری به حال خود کنند چرا که در حال حاضر و با در نظر گرفتن بازدهی رمزارزها، این بازدهی های بورسی است که به نظر یک جوک می آید. برخلاف بیتکوین و بیشتر ارزهای دیجیتالی که دارای محدودیت تعداد استخراج هستند، دوج کوین دارای هیچ محدودیتی نیست و همین مساله شماری از فعالان بازار را متعجب کرده است که این رمزارز چرا چنین رشدی داشته است. هر چند مشخص نیست که چرا و چگونه ایلان ماسک عاشق دوج کوین شد اما بی شک یکی از دلایل اصلی رشد عجیب این رمزارز حمایت های گسترده ماسک از آن بوده است. ایلان ماسک دوج کوین را ارز مردم خوانده و حتی در آخرین برنامه تلویزیونی خود نیز از آن تمجید کرده است. با این حال همه چیز برای دارندگان دوج کوین رویایی نبوده است. این ارز پرنوسان ترین دامنه را در بین ۱۰ رمزارز برتر داشته و تاکنون نوسانات روزانه ۲۰ تا چند درصدی زیادی در قیمت آن دیده است. مساله ای که تاکنون شمار زیادی از معامله گران این ارز را شکست داده و تمام دارایی آن ها را نابود کرده است. /ایسنا

دلار به پایین‌ترین سطح در بیش از دو ماه اخیر سقوط کرد

ارزش دلار در معاملات امروز، دوشنبه، تحت تأثیر منفی گزارش اشتغال ناامیدکننده آمریکا قرار گرفت و به پایین‌ترین سطح در ۲ ماه اخیر رسید. در گزارش اشتغال ماه آوریل آمریکا که روز جمعه منتشر شد اعلام شد اقتصاد آمریکا در آن ماه تنها ۲۲۶ هزار شغل جدید ایجاد کرده است در حالی که اکثر کارشناسان انتظار داشتند بیش از ۱ میلیون شغل جدید ایجاد شده باشد. انتشار این گزارش باعث شد سود اوراق قرضه آمریکا پایین آمده و متعاقب آن ارزش دلار در مقابل ارزهای مهم جهان افت کند. شاخص دلار به دنبال اعلام این گزارش در معاملات روز جمعه بیش از ۰.۴۰ درصد افت کرد و تا ۹۰.۳۳۸ واحد پایین آمد که پایین‌ترین سطح از ۲۶ فوریه تا کنون است. دلار با تداوم این افت در معاملات امروز، دوشنبه، تا ساعت ۸:۲۶ به وقت تهران، تا ۹۰.۲۶۷ واحد پایین آمد که این پایین‌ترین رقم این شاخص در بیش از ۲ ماه اخیر است.

+زمان واریز یارانه نقدی اردیبهشت

امروز صد و بیست و سومین مرحله یارانه نقدی واریز می‌شود. یارانه نقدی اردیبهشت ماه طبق روال ماه‌های قبل ساعت ۲۴ امشب (دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. این یارانه در بیش از یک سال گذشته در روز بیستم هر ماه واریز شده و ۷۸ میلیون نفر جزء مشمولان این یارانه هستند. مبلغ آن نیز از نخستین واریزی تا این ماه تغییری نکرده و همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. همچنین یازدهمین قسط مرحله اول وام یک میلیون تومانی به مبلغ ۳۵ هزار تومان از یارانه این ماه ۲۱ میلیون خانوار کسر می‌شود.

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....