تاریخ انتشار : شنبه 18 اردیبهشت 1400 - 19:39
کد خبر : 46046

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس در آغاز هفته، سهام آمریکا رشد کرد، بهترین هفته برای قیمت جهانی

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس در آغاز هفته، سهام آمریکا رشد کرد، بهترین هفته برای قیمت جهانی طلا در شش هفته گذشته، قیمت نفت خام رشد هفتگی ۲ درصدی ثبت کرد، عربستان برای اولین بار در سال جاری، قیمت نفت آسیا را کاهش می‌دهد، تغییرات تورم ماهانه در سال ۹۹ چگونه بود؟ و دلار ریزش کرد را در بر دارد.

+شاخص کل بورس در آغاز هفته

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، در حالی که هفته گذشته شاهد ریزش  ۳۵ هزار و ۵۸۸ واحدی معادل منفی ۲.۹۴ درصدی شاخص کل بورس بودیم، امروز در زمان انتشار این پیمانه، نماگر کل بازار با رشد ۱۰۴۵ واحدی همراه شده است. /جزئیات بیشتر

سهام آمریکا رشد کرد

سهام آمریکا در پایان معاملات دیشب (بامداد شنبه به وقت تهران) علی‌رغم گزارش اشتغال ناامیدکننده این کشور رشد کرد و شاخص داوجونز به رکورد تاریخی جدیدی دست یافت. میانگین صنعتی داو جونز ۲۲۹.۲۳ واحد یا ۰.۶۶ درصد رشد کرد و به رکورد ۳۴٫۷۷۷.۷۶ واحد رسید. اس‌اندپی ۰.۷۴ درصد رشد کرد و به رکورد جدید ۴٫۲۳۲.۶۰ واحد رسید، در حالی که کامپوزیت نزدک ۰.۸۸ درصد بالا آمد و در ۱۳٫۷۵۲.۲۴ واحد بسته شد. در این هفته میانگین صنعتی داو جونز با پاره کردن نوار افت دو هفته‌ای خود ۲.۷ درصد رشد کرد و اس‌اندپی ۱.۲ درصد بالا آمد؛ اما کامپوزیت نزدک ۱.۵ درصد از ارزش خود را از دست داد. در حالی که گزارش اشتغال ماهانه آمریکا بسیار ناامیدکننده بود، ولی این باعث نشد شاخص‌های سهام پایین بیایند؛ سرمایه‌گذاران معتقدند با وجود این گزارش، فدرال‌رزرو فعلاً سیاست‌های تسهیل‌کننده خود، مانند نرخ بهره صفر درصدی، را در جای خود نگاه خواهد داشت.

بهترین هفته برای قیمت جهانی طلا در ۶ هفته گذشته

قیمت جهانی طلا در پایان معاملات دیشب (بامداد شنبه به وقت تهران) تحت تأثیر گزارش اشتغال ناامیدکننده آمریکا رشد کرد و بهترین رشد هفتگی در شش هفته گذشته را به ثبت رساند. گزارش اشتغال ماهانه آمریکا بسیار از آن‌چه انتظار می‌رفت ضعیف‌تر بود و این باعث شد ارزش دلار و سود اوراق قرضه آمریکا افت کنند. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۱.۲ درصد جهش کرد و به ۱٫۸۳۷.۵۴ دلار رسید. این شاخص در ساعاتی از معاملات دیشب تا ۱.۵ درصد هم جهش کرده و به ۱٫۸۴۲.۹۱ دلار رسیده بود که بالاترین سطح از ۱۱ فوریه تا کنون است. به این ترتیب، جهش هفتگی شاخص اسپات‌گلد به ۳.۸ درصد رسید که این بهترین هفته این شاخص از اوایل نوامبر تا کنون است. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم ۱.۳ درصد جهش کرد و به ۱٫۸۳۸.۸۰ دلار رسید؛ اما آن‌چه رشد قیمت طلا را محدود کرده، کاهش تقاضای آن در هند است که بحران کرونا در آن بسیار وخیم شده است.

پیش بینی تحلیلگران از روند قیمت طلا در هفته جاری

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۶ تن شرکت کردند که از میان آنها ۱۴ تن معادل ۸۸ درصد به افزایش قیمت طلا و دو نفر معادل ۱۳ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند. در نظرسنجی هفته جاری هیچ نظر خنثی وجود نداشت. در این بین، مجموعا ۱۴۸۵ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران خُرد شرکت کردند که از میان آنها، ۱۱۲۲ نفر معادل ۷۶ درصد به افزایش قیمت و ۲۰۳ نفر معادل ۱۴ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند، در حالی که ۱۶۰ نفر معادل ۱۱ درصد نظر خنثی داشتند.

خوش بینی به افزایش قیمت طلا در میان تحلیلگران وال استریت در پی بهترین رشد هفتگی طلا از اوایل نوامبر به این طرف تجدید شد. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا با ۱۵ دلار و ۶۰ سنت معادل ۰.۹ درصد افزایش، در ۱۸۳۱ دلار و ۳۰ سنت بسته شد. بهای طلا در اواسط معاملات جمعه تا مرز ۱۸۴۴ دلار و ۴۰ سنت پیش رفته بود. طلا برای کل هفته ۳.۲ درصد افزایش قیمت ثبت کرد که بزرگترین افزایش هفتگی از هفته منتهی به ۲۹ اکتبر بود. اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در ساکسو بانک به کیتکونیوز گفت: به دلیل آمار اشتغال مایوس کننده، صحبت اخیر بانک مرکزی آمریکا درباره احتمال تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه تا پایان سال کاملا از بحث خارج است. وی در ادامه افزود: قیمت طلا ممکن است با کاهش بازده اوراق قرضه و وادار شدن برخی سرمایه گذاران به پوشش معاملات خرید سفته ای خود، به روند صعودی ادامه دهد.

قیمت نفت خام رشد هفتگی ۲ درصدی ثبت کرد

قیمت نفت خام در پایان معاملات دیشب آمریکا (بامداد شنبه به وقت تهران) با امید به بازگشت اقتصادی جهان رشد کرد و شاخص‌های نفت به رشد هفتگی خوبی دست یافتند. اما این رشد قیمت‌ها با نگرانی از وضعیت بحرانی هند محدود شد. بحران کرونا در هند همچنان هر روز وخیم‌تر می‌شود و این سرمایه‌گذاران را در مورد افت شدید تقاضای نفت این کشور که سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت خام جهان است، نگران کرده است. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت ۰.۲۸ درصد رشد کرد و به ۶۸.۲۸ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا هم ۰.۲۹ درصد رشد کرد و به ۶۴.۹۰ دلار رسید. به این ترتیب شاخص‌های نفت خام توانستند این هفته تحت تأثیر برداشتن محدودیت‌های قرنطینه‌ای و ترافیکی در آمریکا و اروپا بیش از ۲ درصد رشد کنند تا دومین رشد هفتگی متوالی آنها ثبت شود.

عربستان برای اولین بار در سال جاری قیمت نفت آسیا را کاهش می‌دهد

اویل‌پرایس: تحقیق رویترز از مدیران پالایشگاه‌های آسیایی نشان داد آنها انتظار دارند عربستان سعودی در ماه ژوئن قیمت نفت خام ارسالی به آسیا را کاهش دهد که این اولین کاهش قیمت در سال جاری خواهد بود. طبق این گزارش رویترز منابع آگاه از پالایشگاه‌های آسیا اعلام کرده‌اند که عربستان سعودی تخت تأثیر کاهش تقاضای نفت هند، قرار است در ماه ژوئن قیمت رسمی فروش نفت بنچ‌مارک سبک عرب را ۰.۲۸ دلار در هر بشکه کاهش دهد. در صورتی که این اتفاق محقق شود، این اولین کاهش رسمی قیمت نفت از سوی عربستان سعودی در سال جاری خواهد بود. آخرین باری که عربستان سعودی قیمت نفت خام را در مهمترین بازار خود کاهش داده بود، به دسامبر ۲۰۲۰ مربوط می‌شود. علاوه بر نامشخص بودن چشم‌انداز تقاضای نفت از سوی سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان، شاخص قیمت‌گذاری بنچ‌مارک نفت دوبی به ضعیف‌ترین وضعیت خود در دو ماه اخیر رسیده است. این‌ها مهمترین عوامل تاثیرگذار بر کاهش قیمت نفت سعودی هستند. در ماه آوریل میزان مصرف بنزین در هند به پایین‌ترین سطح از آگوست ۲۰۲۰ رسید و میزان مصرف سوخت دیزل هم به کم‌ترین سطح خود از اکتبر گذشته افت کرد.

ذخایر ارز خارجی چین به ۳.۲ تریلیون دلار افزایش یافت

ذخایر ارز خارجی چین که بزرگترین ذخایر دنیاست در ماه آوریل به دنبال ضعف دلار نسبت به ماه قبل از آن افزایش داشت. اطلاعات بانک مرکزی چین نشان می‌دهد، ذخایر ارز خارجی این کشور ۲۸.۱۵ میلیارد دلار افزایش یافته و به ۳.۱۹۸ تریلیون دلار رسیده است. تحلیلگرانی که رویترز از آن‌ها نظرسنجی کرده بود، انتظار داشتند این ذخایر تا ۳.۲ تریلیون دلار نسبت به ۳.۱۷ تریلیون دلار ماه مارس افزایش یابد. طبق گزارش بانک مرکزی چین، این افزایش نتیجه کاهش ارزش دلار در برابر ارز‌های بزرگ دنیا و افزایش قیمت سرمایه‌های جهانی بوده است. ارزش یوان ۱.۲ درصد در ماه آوریل نسبت به دلار افزایش داشت، در حالی که ارزش دلار آمریکا ۲.۱ درصد در برابر ارز‌های برتر دنیا پایین آمده بود.

جریان ورود سرمایه‌های خارجی به چین در ماه آوریل به دنبال رشد اقتصاد این کشور در سه ماهه اول سال جاری میلادی ادامه داشت. چین با ۱۳.۵ میلیارد دلار ۹۵ درصد از جریان ورود سرمایه‌های خارجی به بازار‌های نوظهور را در ماه گذشته میلادی در اختیار داشته است. ذخایر طلای چین در پایان آوریل برابر با ۶۲.۶۴ میلیون اونس بود که تغییری نسبت به ماه قبل از آن نداشت. ارزش ذخایر طلای چین در پایان آوریل تا ۱۱۰.۷۳ میلیارد دلار نسبت به ۱۰۹.۱۸ میلیارد دلار انتهای ماه مارس افزایش داشت. چین در سه ماهه اول سال جاری میلادی ۷۵.۱ میلیارد دلار مازاد حساب جاری ثبت کرد که برابر با ۲ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور بود.

 

+تغییرات تورم ماهانه در سال ۹۹ چگونه بود؟

بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور در سال ۱۳۹۹ مربوط به ماه های مهر (۷ درصد)، تیر (۶.۴ درصد) و آبان (۵.۲ درصد) و کمترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به ماه های اسفند (۱.۸ درصد) دی (۱.۸ درصد) و خرداد (۲ درصد) است.

پیش بینی تحلیلگران از روند قیمت طلا در هفته جاری/ ذخایر ارز خارجی چین به ۳.۲ تریلیون دلار افزایش یافت/ وزیر راه و شهرسازی: قیمت‌ها در بازار مسکن کاهشی است

+وزیر راه و شهرسازی: قیمت‌ها در بازار مسکن کاهشی است

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت سامانه املاک و اسکان گفت: در سامانه جامع املاک و اسکان همه شهروندان ملکف هستند وضعیت سکونت خود را ثبت کنند، این یک الزام برای همه مردم به شمار می رود که باید در مهلت قانونی که تعیین شده شهروندان آن را انجام دهند. تلاش ما این است که جریان تولید مسکن در کشور پایدار باشد و با توانمندسازی در فراهم کردن زمین و تسهیل‌گری جهت اخذ مجوزها، مردم بتوانند در ساخت واحدهای خود روبه جلو حرکت کنند. همه این موارد در قالب اصلاح آیین نامه ها انجام گرفته است که ۵۰۰ هزار مسکن در طرح اقدام ملی مسکن در دست اجرا قرار گرفته و  این برنامه از شرایط پرالتهاب بازار جلوگیری می کند. شواهد نشان می دهد این روند به یک سمت با ثبات تر در حال حرکت است.

وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه تاثیرات این اقدام در بازار مسکن مشخص است، افزود: در حال حاضر این اقدمات در بخش مسکن و اجاره اثرگذار و قیمت ها در بازار مسکن رو به کاهش بوده است. اسلامی بیان کرد: شرایط بازار مشخص است و تغییراتی که در بحث نرخ طلا و ارز رخ داده، ملموس در بازار مسکن و سایر بازارها نشانه های آن ظهور کرده و ما می توانیم نتایج آن را ببینیم. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بحث اجاره و قراردادهای آن هر مستاجری که واحد مسکونی را در سال گذشته اجاره کرده امسال هم می تواند آن را تمدید کند، افزود: قراردادهای اجاره و میزان افزایش آن از ۱۳۹۹ به ۱۴۰۰ در دستور کار است و ستاد ملی مقابله با کرونا در زمان سالگرد تعیین نرخ اجاره بها قیمت آن را اعلام می کند. این شرایط در بخش اجاره تنها مربوط به واحدهای مسکونی است و مشمول واحدهای تجاری نمی شود. /باشگاه خبرنگاران جوان

+دلار ریزش کرد

ارزش دلار تحت تاثیر افزایش نرخ بیکاری آمریکا مقابل همه ارزهای مهم کاهش پیدا کرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۷۹ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۲۱۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۱۰ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....