تاریخ انتشار : جمعه 18 مهر 1399 - 23:14
کد خبر : 21307

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون جان گرفتن بورس‌ها در آمریکا و اروپا، آمریکا هجده بانک و نهاد مالی ایران را

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون جان گرفتن بورس‌ها در آمریکا و اروپا، آمریکا هجده بانک و نهاد مالی ایران را تحریم کرد، ثبت دومین روز آرام دلار در بازار‌های جهانی، طوفان قریب الوقوع «دلتا» قیمت نفت را به بالای ۴۲ دلار رساند، رونق تدریجی تولید خودروی برقی در جهان و تغییر پیش بینی اوپک از زمان پیک تقاضا برای نفت را در بر دارد.

+نمادهای پربیننده بورس کدامند؟

به گزارش اقتصاداان به نقل از تابناک ، در پنج روز معاملاتی این هفته بورس نمادهای بانک ملت، بانک تجارت، ایران خودرو، سایپا، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری غدیر، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان و گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند. شاخص بورس در معاملات هفته جاری ۳۷ هزار واحد افزایش داشت؛ شاخص کل در پایان روز چهارشنبه (۹ مهر ماه) با عدد یک میلیون و ۵۰۳ هزار واحد به معاملات پایان داد که این رقم در روز چهارشنبه (۱۶ مهر ماه) به عدد یک میلیون و ۵۴۰ هزار واحد رسید. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته گذشته ۳۹۷ هزار و ۵۴۷ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۴۰۷ هزار و ۱۹۷ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۶۰ هزار و ۵۲۴ واحد به عدد ۲۶۶ هزار و ۸۰۹ واحد رسید.

جان گرفتن بورسها در آمریکا و اروپا

شاخصهای مهم بورسی اروپا و آمریکا سبزپوش شدند.

در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۴۱ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۸ هزار و  ۴۱۸.۱۶ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۷ درصد صعود تا سطح ۳۴۴۴.۲۴ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۴۴ درصد افزایش در سطح ۱۱ هزار و ۴۱۴.۶۳ واحدی بسته شد.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص “فوتسی ۱۰۰” بورس لندن با ۰.۵۳ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۵۹۷۸.۰۳  واحد بسته شد. شاخص “دکس ۳۰” بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۰.۸۸ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۳ هزار و ۴۲.۲۱ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص “کک ۴۰” بورس پاریس با صعود ۰.۶۱ درصدی در سطح ۴۹۱۱.۹۴ واحد بسته شد. در مادرید شاخص “ایبکس ۳۵” ۱.۲ درصد بالا رفت و به ۶۹۹۲.۸۰ واحد رسید.

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد متفاوتی داشتند؛ تا جایی که شاخص “نیک کی ۲۲۵” بورس توکیو ژاپن با افزایش ۰.۹۶ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۶۴۷.۰۷ واحدی بالا رفت. شاخص “هانگ سنگ” بورس هنگ کنگ ۰.۲ درصد پایین رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۱۹۳.۵۷ واحد بسته شد. در چین شاخص “شانگهای  کامپوزیت” کاهش ۰.۱ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۵۸۷.۴۰ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص “اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰” بورس سیدنی با ۱.۰۹ درصد صعود و ایستادن در سطح ۶۱۰۲.۰۴  واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص ” تاپیکس” ژاپن صعودی بود.

+آمریکا هجده بانک و نهاد مالی ایران را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا پنجشنبه عصر (به وقت تهران) هجده بانک ایران را تحریم کرد.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است که این وزارت‌خانه طی رایزنی با وزارت خارجه این کشور نهادهای مالی ایران را برای قرار دادن در لیست تحریم‌ها شناسایی کرده است.

«استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا، با اشاره به تحریم این بانک‌های ایرانی گفت که این تحریم‌ها با هدف جلوگیری از دستیابی غیر قانونی ایران به دلار بوده و افزود که این تحریم‌ها ادامه خواهد یافت تا ایران برنامه هسته‌ای خود را پایان دهد.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، بانک‌های زیر تحت تحریم‌های جدید آمریکا قرار گرفته‌اند؛

۱- «تامین سرمایه امین» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.

۲- «بانک کشاورزی» که تمامی شعب آن در سرتاسر جهان تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته‌اند.

۳- «بانک مسکن» که تمامی شعب آن در سرتاسر جهان تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته‌اند.

۴- «بانک رفاه کارگران»، که تمامی شعب آن در سرتاسر جهان تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته‌اند.

۵- «بانک شهر» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.

۶- «بانک اقتصاد نوین» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.

۷- «بانک قرض‌الحسنه رسالت» که تمامی شعب آن در سرتاسر جهان تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته‌اند.

۸- «بانک حکمت ایرانیان» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.

۹- «بانک ایران زمین» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.

۱۰- «بانک تعاون منطقه‌ای اسلامی» که شعبه‌های ایران و عراق آن تحت تحریم‌های ثانویه آمریکا قرار گرفته است.

۱۱- «بانک کارآفرین» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.

۱۲- «بانک خاورمیانه» که تمامی شعب آن در سرتاسر جهان تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته‌اند.

۱۳- «بانک قرض‌الحسنه مهر ایران» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.

۱۴- «بانک پاسارگاد» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.

۱۵- «بانک سامان» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.

۱۶- «بانک سرمایه» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.

۱۷- «بانک توسعه تعاون» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.

۱۸- «بانک گردشگری» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.

+واکنش رئیس کل بانک مرکزی به تحریم ثانویه بانکهای ایرانی

همتی در واکنش به تسری تحریم های ثانویه به باقیمانده بانک‌های ایرانی گفت: تعدادی از این بانک‌ها وظیفه انتقال منابع برای خرید دارو و مواد غذایی را به عهده دارند و بانک‌های خارجی که با این بانک‌ها مبادلاتی داشتند، عملا معافیت‌ها و مجوزهای لازم را برای تأمین مالی مبادلات دارو و محصولات غذایی دریافت کرده‌اند. رییس کل این بانک افزود: هر چند درماه‌های گذشته برای تامین دارو و غذای مردم به خاطر فشار حداکثری به شدت در مضیقه بودیم، تاکنون از مسیرها و روش‌هایی اجازه ندادیم هیچ‌گونه کمبودی در کشور ایجاد شود. از این پس نیز بانک مرکزی در کنار بخش خصوصی، تمام تلاش خود برای تأمین دارو و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم از روش‌های مختلف به کار خواهد بست و اجازه نخواهد داد از این ناحیه فشار بیشتری بر مردم وارد شود. همتی تأکید کرد: این اقدام آمریکا بیش از آنکه اثر اقتصادی داشته باشد، برای اهداف تبلیغاتی و سیاسی داخلی آمریکا انجام شده و نشانگر دروغ و فریب بودن ادعای حقوق بشر و انسان‌دوستی سران این کشور است و قطعا چنین اقداماتی در حافظه ملت ایران ثبت خواهد شد.

ثبت دومین روز آرام دلار در بازارهای جهانی

شاخص دلار امروز نیز مانند روز قبل کم تحرک بود. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۲ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۳.۶۵۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۰ دلار اعلام شد. همچنین در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۰۲ درصد کاهش به ۱۰۶.۰۰۴  ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۹۵ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۷۹ یوان چین اعلام شد.

+طوفان قریب الوقوع «دلتا» قیمت نفت را به بالای ۴۲ دلار رساند

دیروز قیمت نفت برنت با ۵۵ سنت افزایش نسبت به روز گذشته به قیمت ۴۲ دلار و ۵۴ سنت به فروش رفت. نفت وست تگزاس آمریکا افزیاش ۵۰ سنتی داشت و هر بشکه از این نوع نفت به قیمت ۴۰ دلار و ۴۵ سنت معامله شد. در سایر فرآورده‌های پالایشگاهی هم بنزین با رشد ۱.۷ دلار گالنی ۱۲ دلار و ۷۹ سنت معامله شد. نفت کوره و گازوئیل هم افزایش‌هایی به ترتیب ۱.۷۲ و ۹.۲۵ دلار را تجربه کردند. رویترز نوشت: قیمت نفت امروز تحت تاثیر خبر نزدیک شدن طوفان دلتا به خلیج مکزیک آمریکا که مهمترین منطقه تولید نفت این کشور است، افزایش یافت. بر اساس این گزارش، کارگران نفتی خلیج مکزیک با نزدیک شدن طوفان دلتا منطقه را خالی کردند. البته نگرانی از ارائه محرک‌های اقتصادی در آمریکا که چشم انداز افزایش تقاضا را کمرنگ‌تر کرده، مانع از افزایش بیشتر قیمت نفت شد.

پیش‌بینی می‌شود طوفان دلتا با سرعت ۱۹۳ کیلومتر در ساعت باشد. به همین دلیل تولید کنندگان نفت تجهیزات وامکانات این منطقه را خالی کردند و باعث شده میزان تولید نفت ۱.۵ میلیون بشکه در روز کاهش یابد. بر اساس آمار‌های دولتی خلیج مکزیک در ماه جولای ۱.۶۵ میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کرد. این منطقه حدود ۱۷ درصد کل نفت آمریکا را تولید می‌کند که تاکنون بار‌ها با طوفان‌های شدید آسیب دیده است.

 

موج جهانی دلارزدایی و ذخیره طلا تشدید شد

داده‌های جدید صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد، در سه ماهه دوم امسال روند کنار گذاشتن استاندارد دلار در جهان ادامه یافته و سهم ارز آمریکا در ذخایر ارزی خارجی جهان به شدت کاهش یافته است. طبق داده‌های آی‌ام‌اف در حالی که سهم دلار در ذخایر ارزی جهان در سه ماهه اول امسال با هجوم مردم جهان برای ذخیره کردن پول خود در مراحل اولیه بحران کرونا افزایش یافته بود، در سه ماهه دوم روند نزولی بیش از دو سال اخیر را از سر گرفت. در این گزارش آمده است: سهم یورو در ذخایر ارزی جهان در سه ماهه دوم اندکی افزایش یافت و سهم ین ژاپن افت کرد. اما در این سه ماهه، سهم یوآن چین از ذخایر ارزی جهان با بزرگترین رشد خود روبرو شد. بانک آمریکا در گزارش خود اعلام کرد: به نظر می‌رسد، فضای دلارزدایی در جهان دست‌نخورده مانده است. سهم دلار از ذخایر ارزی جهان به ۶۱.۳ درصد کاهش یافته است. این بانک در گزارش خود اعلام کرد بانک‌های مرکزی جهان بیشتر به سوی طلا روی آورده‌اند. داده‌ها نشان می‌دهد تقاضای طلا از سوی بانک‌های مرکزی در سال گذشته به ۶۵۰.۳ تن رسیده که تنها اندکی از رکورد خرید ۶۵۶.۲ تن که مربوط به ۲۰۱۸ است، کمتر است.

تغییر پیش بینی اوپک از زمان پیک تقاضا برای نفت

اوپک در گزارش “دورنمای نفت جهان ۲۰۲۰” پیش بینی کرد که تقاضای جهانی برای نفت در اواخر دهه ۲۰۳۰ به پیک (اوج) خود برسد و پس از آن رو به کاهش برود. به گزارش ایسنا، جدیدترین پیش بینی اوپک منعکس کننده تاثیر پایدار بحران ویروس کرونا بر اقتصاد و عادات مصرف کننده است. سایر پیش بینی ها هم حاکی از آن است که پاندمی ممکن است عامل تعیین کننده برای پیک تقاضا برای نفت باشد. اوپک در این گزارش اعلام کرد، مصرف نفت از ۹۰.۷ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ به ۱۰۷.۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۳۰ افزایش خواهد یافت. این رقم ۱.۱ میلیون بشکه در روز کمتر از پیش بینی سال گذشته اوپک و بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز کمتر از پیش بینی سال ۲۰۰۷ این گروه از میزان تقاضا در سال ۲۰۳۰ است. در گزارش اوپک آمده است: تقاضای جهانی برای نفت با نرخ نسبتا مطلوبی در نیمه اول دوره مورد اشاره رشد خواهد کرد و در نیمه دوم ثابت خواهد شد. تقاضای آتی به دلیل اثرات پایدار مربوط به قرنطینه و تعطیلی های ناشی از شیوع کووید ۱۹ بر اقتصاد جهان و عادات مصرف کننده، کمتر از نرخ های پیش بینی شده در گذشته خواهد بود.

+رونق تدریجی تولید خودروی برقی درجهان

بسیاری از صنایع خودروسازی از جمله خودروهای برقی در حالی‌ به دلیل شیوع ویروس کرونا فعالیت‌های خود را به حال تعلیق درآورده‌اند، زمزمه‌هایی از افزایش تولید در جهان به گوش می‌رسد. خودروهای تمام برقی یکی از انواع خودروهای تولیدی هستند که اخیرا با رونق اندک صنایع با رشد محبوبیت و استقبال مشتریان در بازارهای جهانی روبرو شده‌اند. هرچند بسیاری از کشورهای جهان می‌کوشند به منظور مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و حفظ بیشتر محیط زیست، تمرکز صنایع خود را بر تولید خودروهای تمام الکتریکی و برقی متمرکز کنند، ‌شیوع بیماری کرونا سبب بروز اختلال در بازار این صنایع شده است. در میان شرکت‌های بزرگ تولیدکننده خودروهای برقی، تسلاموتورز بدون شک یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده خودروهای برقی، الکتریکی قدرتمند و لوکس در جهان به شمار می‌رود.

تسلا اولین شرکت آمریکایی است که در مدت کوتاهی موفق شد در قرن بیست و یکم به سرعت به سودآوری برسد و در مقایسه با سایر شرکت‌های خودروسازی زودتر پله‌های ترقی را طی کند. این شرکت توانسته است در سال‌های اخیر تحولات شگرفی را در زمینه تولید خودروهای برقی ایجاد کند. بر اساس آمارها، خودروی برقی تسلا موفق شده است در سال ۲۰۱۹ میلادی گوی سبقت را از سایر رقبا برباید و جایگاه نخست را از نظر تولید خودرو در جهان به خود اختصاص دهد. اخیرا تسلا از همکاری خود و پاناسونیک برای تولید باتری‌های لیتیومی جدیدی خبر داده است که به واسطه چینش جدید این باطری، ‌ میزان تولید انرژی را افزایش می‌دهد و همچنین فضای اشغال شده توسط باتری با کاهش روبرو می شود. به نقل از ایرنا؛ به گفته مقامات تسلا استفاده از باتری‌های جدید می‌تواند سبب کاهش ۲۵ هزار دلاری خودروهای تسلا شود در نتیجه مشتریان بیشتری در جهان از این خودرهای دوستدار محیط زیست برخودار خواهند شد.

مقام مسئول: خودروسازها طرفدار قیمت حاشیه بازار هستند!

رضا شیوا رئیس شورای رقابت در خصوص دلایل مخالفت شورای رقابت با عرضه خودرو در بورس، گفت: در رابطه با بحثی که این روز‌ها مطرح است و در روزنامه‌ها و سایت‌ها به آن پرداخته می‌شود، اینکه شورای رقابت موافق یا مخالف قیمت گذاری در بورس است باید گفت، یکبار رای گیری کردیم و مخالف این بودیم که خودرو در بورس مطرح شود. وی با بیان اینکه بعضی از روزنامه‌ها دقیق متوجه طرح مجلس از قیمت گذاری خودرو در بورس نیستند، بیان کرد: مجلس می‌خواهد قیمت خودرو در بورس کشف شود و ما هم بر اساس دستورالعمل قیمت منصفانه را اعلام کنیم. این مقام مسئول گفت: شورای رقابت این وظیفه را در رابطه با کالا‌های انحصاری دارد تا قیمت منصفانه را اعلام کند و به مصرف کننده واقعی برسد، اما زمانی که در قیمت خودرو در بورس کشف شود با قیمت منصفانه فاصله زیادی خواهد داشت. اگر قیمت خودرو در بورس عرضه شود، مصرف کننده و خودروساز راضی نخواهد بود. اکنون فکر می‌کنم مصرف کننده راضی به قیمت خودرو باشد، چون قیمت ما منصفانه است. قیمت ما با قیمت حاشیه بازار فاصله زیادی دارد و نشان می‌دهد، قیمت منصفانه داریم و مصرف کننده نیز راضی بوده و قیمت‌ها تعادلی و منصفانه است.

رئیس شورای رقابت بیان کرد: برای اطلاع می‌گویم، افرادی که می‌گویند خودروساز نیز راضی نیست، باید بگویم خودروساز‌ها انحصارگر و طرفدار قیمت حاشیه بازار هستند و این دلیلی نیست که بگوییم آن‌ها راضی به قیمت نیستند! بیست ماه شورای رقابت خارج از قیمت گذاری خودرو بود و بیشترین زیان را خودروسازان داشتند، مگر شما وکیل خودروساز‌ها هستید که از زبان خودروساز‌ها صحبت می‌کنید؟ این مقام مسئول تشریح کرد: ما برای قیمت خودرو هزینه دور زدن تحریم و سود خودروساز را در نظر گرفتیم، روزنامه‌ها و سایت‌ها نباید این حرف را بزنند که ما به فکر خودمان هستیم.

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....