تاریخ انتشار : یکشنبه 12 اردیبهشت 1400 - 19:34
کد خبر : 45255

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، پیش‌بینی روند معاملات بورس، دلار معاملات هفتگی را صعودی تمام

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، پیش‌بینی روند معاملات بورس، دلار معاملات هفتگی را صعودی تمام کرد، دلار صرافی‌های بانکی به زیر ۲۳ هزار تومان رفت، بیتکوین ۶۰ هزار دلار را پس میگیرد؟ پرداخت وام ازدواج ۷۰ میلیونی به بانک‌ها ابلاغ شد و تاثیر منفی کرونا بر بازار خودروی فرانسه را در بر دارد.

+کامبک بورس تهران ناتمام ماند؛ شاخص سقوط کرد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، در حالی که روز گذشته، ریزش بیش از ۱۳ هزار واحدی شاخص کل بورس را شاهد بودیم، امروز نیز سقوط شاخص ادامه یافته است، به گونه ای که در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با کاهش بیش از یازده هزار واحدی مواجه شده است. /جزئیات بیشتر 

کامبک بورس تهران ناتمام ماند؛ شاخص سقوط کرد/ نرخ تسعیر دلار بانک‌ها ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان شد/ چک‌ها تا ۲۰ اردیبهشت ماه برگشت نمی‌خورند/ رکوردداران تورم فروردین کدامند؟

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۷ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۶۴۰ تومان رسید که نسبت به دیروز ۱.۸ درصد معادل ۱۴۶ هزار و ۸۱۴ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۷۴۲ هزار و ۷۸۴ تومان رسیده است.

37558 424 اقتصاددان نوشته

+پیش‌بینی روند معاملات بورس

امیرعلی امیرباقری، کارشناس بازار سرمایه به روند معاملات بورس در هفته جاری اشاره کرد و افزود: انتظار داریم در هفته جاری همچنان روند سنگین و قوی در بازار شکل نگیرد اما از بازار یکپارچه قرمز هم فاصله خواهیم گرفت؛ بنابراین با بازاری به نسبت متعادل و معقول تری روبه رو هستیم که همین امر منجر به این می شود تا به مرور نگاه ها دوباره به بازار سرمایه بازگردد و تا حدودی از نگرانی فعالان بازار کاسته شود. یکی از نکاتی که باید به آن دقت کرد این است که نه تنها بورس بلکه سایر بازارها با ورود اقتصاد ایران به فاز نسبی رکودی و روشن شدن چشم اندازهای سیاسی تحت تاثیر قرار می گیرند و بر معاملات آنها تاثیرگذار خواهند بود. وی به گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی در خصوص بازار مسکن و حکایت آن از کاهش سه درصدی قیمت ملک در ماه گذشته اشاره کرد و افزود: به هر حال در این دو سال این کاهش قیمت، کاهشی پررنگی بوده است و انتظار داریم این رویه در میان مدت ادامه پیدا کند.

امیرباقری به بازار ارز و طلا اشاره کرد و گفت: این دو بازار به شدت همبستگی به چشم اندازهای سیاسی دارند و این بازارها هم در کوتاه مدت با ترمیم چشم اندازهای سیاسی و تورم انتظاری روند صعودی سنگین را به خود نمی گیرند. حاکمیت اقتصادی با بررسی متغیرها و آمارها به این نتیجه رسیده است که جلوی سرکوب نرخ ارز را بگیرد و در میان مدت و بلندمدت نرخ ارز را با واقعیات اقتصادی تنظیم کند تا از انتقال تورم به آینده جلوگیری شود و دوباره شاهد ورود شوک به بدنه بازارها نباشیم. ماحصل این بحث این است که نه تنها بازار سرمایه بلکه  کلیه بازارها در کوتاه مدت از روند صعودی سنگین محروم خواهند بود و اقتصاد ایران به مرور به سمت واقعی سازی پیش می رود. /ایرنا

+دلار معاملات هفتگی را صعودی تمام کرد

ارزش دلار در آخرین روز از معاملات هفتگی مقابل بیشتر ارزها افزایش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۴ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۲۷۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۵ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

+دلار صرافی‌های بانکی به زیر ۲۳ هزار تومان رفت

در اولین روز هفته، موج جدیدی از فروشندگان وارد بازار ارز شدند. نتیجه این اتفاق، نزول قیمت دلار تا نزدیک مرز ۲۳هزار تومانی بود. یکی از نشانه‌هایی که در ابتدای هفته توجه معامله‌گران بازار آزاد را جلب کرد، افت قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی بود. روز شنبه، صرافی‌های بانکی نرخ فروش دلار خود را به کانال ۲۲هزار تومانی بردند؛ امری که نشان می‌داد، بازارساز به‌دنبال افت بیشتر قیمت‌هاست. به باور فعالان، اگر خبر غیرمنتظره‌ای به بازار مخابره نشود، اسکناس آمریکایی در معاملات خیابان فردوسی نیز به کانال ۲۲هزار تومانی خواهد رفت.

+نرخ تسعیر ارز بانک‌ها ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان شد

بانک مرکزی در بخشنامه  ای اعلام کرد: نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی ها و بدهی های ارزی بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی برای گزارشگری مالی پایان سال مالی ۱۳۹۹ به منظور اعمال در دفاتر بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی و تهیه صورت مالی، مبلغ ۱۹۰۰۰۰ ریال برای هر یورو ( مبلغ  ۱۵۹۰۰۰ ریال برای هر دلار آمریکا)  و سایر اسعار بر مبنای نرخ برابری آن به یورو در پایان اسفند ۹۹ تعیین شود.

بیتکوین ۶۰ هزار دلار را پس میگیرد؟

ورود موج تازه سرمایه های ورودی باعث افزایش قیمت ارزهای دیجیتالی از جمله بیتکوین شد.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۲۱۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۲.۶ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۱ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۵۷ هزار و ۴۲۹.۵۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۸۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۶.۶۸ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۲۸۶۰.۶۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۳۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳۰.۴۵ درصد افزایش

۳- بایننس کوین

قیمت: ۶۱۸.۲۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۰۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۵.۶۰ درصد افزایش

۴- ریپل

قیمت: ۱.۵۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۶۵ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴۸.۰۵ درصد افزایش

۵- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۶- کاردانو

قیمت: ۱.۳۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۴۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۹.۵۰ درصد افزایش

۷- دوج کوین

قیمت: ۰.۳۵۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۳.۸۳ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳۵.۴۳ درصد افزایش

۸- پولکا دوت

قیمت: ۳۶.۴۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۵۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۳.۲۱ درصد افزایش

۹- یونی سواپ

قیمت: ۳۹.۴۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۱۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳۲.۱۰ درصد افزایش

۱۰- بیت کوین کش

قیمت: ۹۹۲.۱۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۶۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۸.۷۱ درصد افزایش

+پرداخت وام ازدواج ۷۰ میلیونی به بانک‌ها ابلاغ شد

بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج ۷۰ میلیون تومانی را به بانک‌ها ابلاغ کرد.

+چک‌ها تا ۲۰ اردیبهشت ماه برگشت نمی‌خورند

محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهور پس از جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: امروز در ستاد ملی کرونا با توجه به آثار اقتصادی کرونا تصمیماتی برای واحدهای تولیدی گرفته شد که قدری بتوانند سرپا باشند. وی ادامه داد: یکی از موارد این بود که با توجه به تعطیلی اصناف و اینکه برخی از واحدها امکان فروش محصولات خود را نداشتند اما بر اساس روال متعارف چک‌هایی را صادر کرده‌اند و عملاً امکان پر کردن موجودی حساب و پرداخت چک را پیدا نمی‌کنند و این به طور زنجیره بار مشکلاتی را ایجاد می کند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور تاکید کرد: تصمیم‌گیری در این مورد ابعاد مختلفی دارد اما در مجموع ستاد ملی کرونا به این تصویب رسید که برای بازه از اول تا بیستم اردیبهشت ماه یک تنفسی به مبادلات با چک دهد و بانک ها و موسسات اعتباری از صدور گواهی عدم پرداخت چک اجتناب کنند و محاکم و ضابطین قضایی هم از صدور اجراییه و اجرای آنها خودداری کنند یعنی گویی که یک فرصتی را ایجاد کردیم تا این شرایط غیر عادی به شرایط عادی برگردد. تصمیم دیگر در رابطه با بحث‌های مالیاتی بود به سبب همین محدودیت‌ها ممکن است بعضی از واحدها نتوانسته باشند مالیات بر عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده سال ۹۹ خود را پرداخت کند و ممکن است اقساط معوق داشته باشند و سررسید اقساط رسیده باشد، مهلت پرداخت تا پایان خرداد ۱۴۰۰ امهال شد. واحدها در مواردی به سبب اینکه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده در دوره دوم و سوم سال ۹۹ یعنی پاییز و زمستان، تسلیم نکرده باشند جریمه می‌شوند لذا این جرایم با تصویب ستاد ملی کرونا بخشیده شد.

+ساعت کاری بانک‌ها در ۱۲ و ۱۶ اردیبهشت تغییر کرد

طبق اعلام دبیر شورای هماهنگی بانک‌ها ساعت کاری بانک‌ها در ۱۲ و ۱۶ اردیبهشت تغییر کرد. علیرضا قیطاسی اعلام کرد: بر اساس مصوبه دولت و به منظور استفاده مناسب از فضایل و معنویت شب‌های قدر و بهره مندی از برکات عدیده این لیالی نورانی و شریف، فعالیت بانک‌ها در روزهای یکشنبه ۱۲ و پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه مصادف با نوزدهم و  بیست و سوم ماه مبارک رمضان با دو ساعت تاخیر آغاز می‌شود.

+رکوردداران تورم فروردین کدامند؟

در میان کالا‌های خوراکی بررسی شده در گزارش مرکز آمار در فروردین‌ماه سال‌جاری، گوجه فرنگی با رشد قیمتی ۲/ ۱۸ رکورددار افزایش قیمت است. از آن سو بخش قابل توجهی از سبزیجات و میوه‌ها شاهد کاهش قیمت بودند. خوراکی قابل توجهی که در فروردین‌ماه کاهش قیمت را تجربه کرد، تخم‌مرغ بود. در اولین ماه بهار این خوراکی با کاهش ۱/ ۶ درصدی قیمت روبه‌رو شد. در ماه‌های گذشته تخم‌مرغ شاهد رشد قیمت بالایی بود و به پای ثابت اظهارات مسئولان اقتصادی تبدیل شده بود و در کمتر از یک سال رشد بیش از ۱۰۰ درصدی را تجربه کرد. افزایش قیمت نهاده‌ها و هزینه‌های بسته‌بندی از اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت تخم‌مرغ اعلام شد. در فروردین‌ماه محصولات پروتئینی و حبوبات به رشد قیمت ادامه دادند. طی ماه گذشته مرغ با ۹/ ۵ درصد، گوشت گوسفند ۲/ ۵ درصد و ماهی قزل‌آلا ۷/ ۴ درصد رشد قیمت را تجربه کرد. در گروه حبوبات نیز نخود با ۶/ ۶ درصد، لپه ۸/ ۴ درصد و عدس با ۳/ ۴ درصد بالاترین رشد قیمت در فروردین را به ثبت رساندند.

کامبک بورس تهران ناتمام ماند؛ شاخص سقوط کرد/ نرخ تسعیر دلار بانک‌ها ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان شد/ چک‌ها تا ۲۰ اردیبهشت ماه برگشت نمی‌خورند/ رکوردداران تورم فروردین کدامند؟

قیمت چوب در آمریکا ۲۵۰ درصد جهش کرد

راشاتودی: قیمت چوب و الوار در آمریکا با وجود بحران کرونا سر به فلک کشیده و حتی موجب افزایش قیمت مسکن شده است. اتحادیه ملی سازندگان مسکن آمریکا اعلام کرد: قیمت چوب و الوار از آوریل ۲۰۲۰ تا به حال ۲۵۰ درصد جهش کرده است. این جهش قیمت باعث شده است قیمت یک مسکن متوسط تک خانوار بیش از ۲۴ هزار دلار افزایش یابد. تنها در یک روز از معاملات هفته گذشته، قیمت پیش‌خرید هر هزار فوت مربع الوار ۲ در ۴ اینچ از ۴۸ دلار به ۱٫۴۲۰ دلار رسید. این جهش آسمان‌خراش‌وار باعث شد تا معاملات چوب تعلیق شود. داستین جالبرت، اقتصاددانان ارشد آی‌آراس‌آی، می‌گوید: بازار چوب آمریکا با مشکل مواجه شده و ممکن است در ماه‌های آینده از کنترل خارج شود. علت افزایش شدید قیمت چوب این است که محدودیت‌های ایجاد شده برای مقابله با پاندمی کرونا، عرضه چوب را مختل کرده است و این عرضه کاهش یافته نمی‌تواند از پس تقاضایی که در هفته‌های اخیر تحت تأثیر داغ شدن فصل ساخت‌وساز مسکن، بالا رفته بربیاید.

تاثیر منفی کرونا بر بازار خودروی فرانسه

رویترز: بر اساس داده‌هایی که روز شنبه از سوی کمیته خودروسازان فرانسوی منتشر شد، شماره گذاری خودرو‌های نو در فرانسه در ماه آوریل ۲۵.۳۸ درصد کاهش یافت که نشان می‌دهد، بازار خودرو در سال ۲۰۲۱ هنوز به سطح قبل از همه گیری ویروس کرونا بازنگشته است. کمیته خودروسازان فرانسوی تصمیم گرفت محاسبه تغییرات را نسبت به سال ۲۰۱۹ پیشنهاد بدهد چرا که وضعیت در سال ۲۰۲۰ به علت قرنطینه‌ها و محدودیت‌های مرتبط با همه گیری کووید-۱۹ عادی نبود. این کمیته گزارش کرد ۱۴۰ هزار و ۴۲۸ خودرو شخصی در فرانسه شماره گذاری شدند. ۲۱ روز کاری در آوریل ۲۰۲۱ محاسبه شده است که با روز‌های کاری در سال ۲۰۱۹ برابری می‌کند. شماره گذاری خودرو‌های نو گروه ستلانتیس Stellantis که از مارک‌های پژو، سیتروئن، دِ اس و اُپل تشکیل شده است، ماه گذشته میلادی ۳۰.۶۲ درصد نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۱۹ کاهش پیدا کرد. گروه رنو متشکل از مارک‌های رنو، داچیا و آلپین نیز در ماه آوریل با کاهش ۳۲.۵ درصدی فروش خودرو‌های نو خود در فرانسه مواجه شد.

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....