تاریخ انتشار : جمعه 3 اردیبهشت 1400 - 19:27
کد خبر : 44025

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

  هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون غیررسمی اعلام شد؛ سقف نرخ اجاره ۲۵ درصد ماند، بورس نیازمند صبر و حوصله

 

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون غیررسمی اعلام شد؛ سقف نرخ اجاره ۲۵ درصد ماند، بورس نیازمند صبر و حوصله است! اشتباهات دولت در بازار سرمایه مشهود است، تمدید مهلت تکمیل مدارک نامزد‌های شرکت‌های استانی سهام عدالت، خرما به وفور در انبار‌ها وجود دارد؟ و اختصاص ۳۰ میلیون دلار از اموال ایران در کره برای خرید واکسن کرونا را در بر دارد.

+غیررسمی اعلام شد؛ سقف نرخ اجاره ۲۵ درصد ماند

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری، با بیان اینکه امسال هم همانند سال گذشته افزایش ۲۵ درصدی برای نرخ اجاره تعیین شده است، گفت: طبق دستور ستاد ملی مقابله با کرونا تا سه ماه بعد از پایان کرونا مالکان باید قراردادهای اجاره مستاجران را تمدید کنند و حق تخلیه ملک را ندارند. امسال بازار اجاره گیج است و هنوز وضعیت کنونی بازار اجاره، خرید و فروش برای مردم و اصناف هم مشخص نشده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه بسیاری از خریداران معتقدند که بازار مسکن به سمت کاهش قیمت حرکت می‌کند، افزود: بسیاری از فروشندگان اعلام می‎کنند که در آستانه انتخابات بازار مسکن دچار افزایش قیمت خواهد شد؛ بنابراین تمایلی به خرید و فروش و یا معامله ندارند. بررسی‌های صورت گرفته و پیش بینی‌ها نشان دهنده آن است که قیمت‌ها روندی کاهشی دارند و بازار اجاره و همچنین بازار خرید و فروش به سمت آرامش و کاهش قیمت حرکت می‌کند. او با بیان اینکه تمامی معاملات مسکن که در مشاوران املاک انجام می‌شوند باید از طریق کد رهگیری صورت گیرند و هیچ مشاور املاکی حق ندارد بدون کد رهگیری معامله کند، افزود: به گفته مشاوران املاک بازار آرام است و به سمت ثبات قیمتی حرکت می‌کند. به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پایان تصریح کرد: طبق دستور ستاد ملی مقابله با کرونا تمامی مشاوران املاک از هفته گذشته تعطیل هستند و هیچ مشاوری حق ندارد در این ایام فعالیت صنفی داشته باشد.

+سقوط ۳۶ هزار واحدی شاخص کل بورس در یک هفته

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه، یکم اردیبهشت ‌ماه) با ۳۶ هزار واحد کاهش به عدد یک میلیون و ۲۰۷ هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته قبل آن حدود سه درصد افت داشت. شاخص کل در پایان روز چهارشنبه (‌۲۵ فروردین ماه) در حالی با رقم یک میلیون و ۲۴۳ هزار واحد به معاملات پایان داد که این رقم در روز چهارشنبه (‌یکم اردیبهشت ماه) به یک میلیون و ۲۰۷ هزار واحد رسید. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته گذشته ۴۳۴ هزار و ۴۳۹ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۴۳۰ هزار و ۷۱ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۸۲ هزار و ۹۵۵ واحد به عدد ۲۷۹ هزار و ۹۶۸ واحد رسید. در پنج روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، گروه دارویی برکت (برکت)، ایران خودرو (خودرو)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و بانک ملت (وبملت) در گروه نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. در هفته‌ای که گذشت بانک‌ها و موسسات اعتباری، فعالیت‌های هنری، سرگرمی و خلاقانه، استخراج نفت و گاز جزو اکتشافات جزو صنایع مثبت بازار بودند.

+بورس نیازمند صبر و حوصله است!

عضو شورای عالی بورس گفت: منابعی که قرار بود از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه تزریق شود، هنوز صورت نگرفته است. ماشالله عظیمی افزود: صندوق توسعه ملی به اندازه منابع خود نقدینگی وارد بازار کرده است، اما منابع این صندوق کافی نیست و نیازمند منابع بیشتری است که از روش‌های مختلف به بازار تزریق شود. عظیمی با اشاره به اینکه هماهنگی نداشتن دستگاه‌های اجرایی، یکی از مشکلات این روز‌های بازار سرمایه است، افزود: تصمیماتی که برای سازماندهی شرایط بازار گرفته می‌شود به دلیل تاخیر در اجرای مصوبات، اثری ندارد. وی بیان کرد: دولت مدعی است که از طریق فروش اوراق، نقدینگی جمع می‌کند، اما باید بداند که بازار سرمایه یک طرفه نیست و به کنش‌های بیرونی و درونی بازار واکنش نشان می‌دهد، پس باید برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه بازنگری مجدد صورت گیرد. باید در زمان رشد بازار، آموزش‌های عمومی افزایش یابد، زیرا بورس نیازمند صبر و حوصله است و از نوسانات بازار ارز تاثیر می‌گیرد. تغییر دامنه نوسان به مثبت ۶، منفی ۳ باعث افزایش سرعت نقدشوندگی در بازار می‌شود. عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه سرمایه‌گذاران باید نگاه بلندمدت به بازار سرمایه داشته باشند تصریح کرد: وقتی افراد، بدون هیچ اطلاعاتی به این بازار ورود می‌کنند در زمان اصلاح بازار، بدون هیچ تحلیلی به سرعت اقدام به فروش سهام و ایجاد صف‌های فروش می‌کنند، همین موضوع زمینه ایجاد نوسان شدید در بازار را فراهم می‌کند. /صداوسیما

+اشتباهات دولت در بازار سرمایه مشهود است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: هرچند شکی در اشتباهات دولت ندارم و اشتباهات فاحش دولت در حوزه بازار سرمایه مشهود است، ما روزهای سختی در این بازار دیده ایم و شخصا از نزدیک با فراز و نشیب های آن آشنا هستیم لذا باید با ایجاد فضای تخصصی این مسیر را پشت سر بگذاریم و برای ارتقای آن تصمیم بگیریم. پورابراهیمی افزود: ما قصد نداریم بازار را به حال خود رها یا مسائل را به دولت بعد موکول کنیم. در واقع تا روزی که دولت مستقر است تکالیف قانونی خود را دنبال خواهیم کرد و منتظر دولت آینده نخواهیم ماند؛ بنابراین با همین دولت و وزیر وقت و ظرفیت موجود کار را ادامه خواهیم داد البته در کنار آن برنامه راهبردی میان مدت و بلندمدت برای آینده نیز خواهیم داشت چرا که هرکسی بخواهد وزیر اقتصاد شود باید رأی اعتماد برنامه های خود را از کمیسیون اقتصادی و صحن علنی مجلس بگیرد لذا بحث های امشب را به عنوان یکی از محورهای اصلی و راهبردی در رأی اعتماد به وزیر آینده مدنظر قرار خواهیم داد.

این نماینده مجلس اظهار کرد: اگرچه جنس بازار سرمایه تخصصی است، براساس یکسری تصمیمات صحیح یا ناصحیح شاهد حضور افرادی در بازار سرمایه هستیم که باید ابتدا غیرمستقیم سرمایه گذاری خود را انجام می دادند اما به هر دلیل به سرمایه گذار مستقیم تبدیل شده و این مساله ریسک های بسیاری ایجاد و مردم را درگیر کرده و این گلایه ما از دولت است هرچند اکنون حرفه ای ها هم متضرر شده اند البته به فضل الهی این دوران را پشت سر خواهیم گذاشت چرا که برای بازار سرمایه، برنامه ریزی میان مدت و بلندمدت داریم.

+تمدید مهلت تکمیل مدارک نامزد‌های شرکت‌های استانی سهام عدالت

مهلت تکمیل مدارک اشخاص حقیقی نامزدی در هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تا پنجم اردیبهشت تمدید شد.

+پیش بینی روند قیمت دلار و سکه در روز‌های آینده

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا گفت: در دو هفته گذشته به دلیل تعطیلات ناشی از کرونا کاهش قابل توجهی در تقاضای طلا رخ داده است. همین امر یکی از عوامل پایین آمدن قیمت‌ها بود. اما مهم‌ترین نبود. وی به قیمت ارز به عنوان عامل اصلی در شروع روند نزولی قیمت طلا و سکه در مدت یاد شده اشاره کرد و اظهار داشت: قیمت طلا و سکه به شدت به آینده قیمت ارز گره خورده است. در روزهای اخیر مذاکرات مثبت با کاهش قیمت ارز همراه شد و همین امر کاهش قابل توجه قیمت طلا را نیز به همراه داشت. سیر نزولی به صورتی بود که مردم از ترس اینکه قیمت دلار و طلا بیشتر پایین بیاید برای فروش هجوم آورده و به همین خاطر عرضه بسیار افزایش پیدا کرد. البته تقاضایی هم وجود نداشت. خریداران منتظر قیمت‌های پایین تر هستند.

محمدکشتی آرای افزود در مدت دو هفته‌ گذشته حباب سکه از حدود ۴۰۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت. اگر مذاکرات آن گونه که پیش‌بینی می‌شود، مثبت پیش برود، پایین آمدن قیمت ارز و طلا ادامه خواهد یافت و نه تنها حباب سکه از بین خواهد رفت، بلکه با تداوم روند از اصل قیمت سکه نیز کاسته می‌شود. وی درباره افزایش نسبی قیمت‌ها در روز گذشته عنوان داشت: بالا رفتن قیمت انس جهانی و توقف مذاکرات در این موضوع مؤثر بود. روز سه شنبه قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۵۰ هزار ریال بود که در عصر روز چهارشنبه ۱۵ هزار تومان افزایش داشت. این ۱۵ هزار تومان ناشی از بالا رفتن قیمت انس جهانی بود.

+اختصاص ۳۰ میلیون دلار از اموال ایران در کره برای خرید واکسن کرونا

رئیس اتاق مشترک ایران و کره‌جنوبی گفت: ۳۰ میلیون دلار از پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی برای خرید واکسن کرونا پرداخت شده است. به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، حسین تنهایی افزود: هفت میلیارد دلار از منابع ایران در کره جنوبی مسدود شده که ۳۰ میلیون دلار از آن برای خرید واکسن کرونا پرداخت شده است و امیدواریم با روند مثبتی که در پیش گرفته شده به زودی خبرهای امیدوارکننده‌ای در این باره به اطلاع مردم برسانیم. وی درباره اجرایی شدن تفاهمنامه میان دو کشور گفت: تاکنون درصد اندکی از آن‌ها انجام و مقرر شده بود یک میلیارد دلار بدهی این کشور به صورت نقدی به ایران پرداخت شود، اما تاکنون در عمل شاهد اجرای آن نبوده‌ایم.

از سال ۲۰۱۸ هفت میلیارد دلار پول فروش نفت ایران در دو بانک کره جنوبی بلوکه شد و از آن زمان تاکنون مذاکرات بسیاری برای پرداخت این بدهی از سوی سئول به ایران انجام شده است. یکی از محورهای گفتگو میان چانگ سیه کیون، نخست‌وزیر سابق کره‌جنوبی و مسئولان ایرانی در سفر وی به تهران چگونگی برگرداندن پول ایران به کشور بوده است.

+خرما به وفور در انبار‌ها وجود دارد؟

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران درباره بازار خرما که این روز‌ها دستخوش افزایش قیمت شده است، گفت: خرما به فراوانی در انبار‌ها وجود دارد و صادر نشده است؛ حالا که تقاضا برای آن بالاست اگر به دست مصرف کننده نرسد روی دست صادر کننده می‌ماند. محمدحسن شمس‌فرد در گفتگو با میزان، درباره بازار خرما که این روز‌ها دستخوش افزایش قیمت شده است، گفت: خرده فروش‌ها باعث افزایش قیمت این محصول هستند و قیمت خرما افزایش پیدا نکرده است. وی افزود: اتحادیه خشکبار و آجیل فروش‌ها تعهد سپرده بودند که نگذارند قیمت داخلی بالا برود، ولی با وجود این، سودجو‌ها قیمت تعیین می‌کنند و نهادی هم بر آن‌ها رسیدگی نمی‌کند. شمس‌فرد بیان کرد: با وجود افزایش تقاضا در ماه مبارک رمضان برخی از فروشندگان با قیمت بالا این محصول را به مصرف کنندگان می‌فروشند.

+صادرات شتر آزاد شد

گمرک ایران در بخشنامه ای به گمرکات اجرایی کشور، رفع ممنوعیت شتر نر مولد با مجوز وزارت جهاد کشاورزی را ابلاغ کرد. علی اکبر شامانی مدیر کل دفتر صادرات گمرک ایران در بخشنامه‌ای به گمرکات اجرایی کشور با اشاره به بخشنامه ۸ خرداد ۹۷ مبنی بر ممنوعیت صادرات هر گونه دام زنده و گوشت گرم و همچنین بخشنامه ۷ اردیبهشت ۹۸ مبنی بر ممنوعیت صادرات شتر، اعلام کرد: بر اساس اعلام جدید وزارت صمت در ۲۵ فروردین ۱۴۰۰، ممنوعیت صادرات شتر نر و مولد با دریافت مجوز از وزارت جهاد کشاورزی رفع شده است.

بیست و سومین تورم متوالی منفی امارات

به نقل از تریدینگ اکونومیکس، به نظر می‌رسد روند کاهش قیمت ها در همسایه جنوبی کماکان ادامه داشته باشد؛ چرا که نرخ تورم امارات در ماه فوریه باز هم در محدوده منفی ماند. این نرخ تورم که بیست و سومین تورم ماهانه منفی این کشور محسوب می‌شود، بیش از همه تحت تاثیر کاهش قیمت بخش فرهنگ و آموزش قرار گرفته که نرخ تورم آن به منفی ۱۸.۶۴ درصد رسیده است. طبق اعلام مرکز آمار امارات، تورم در بخش لوازم منزل منفی ۳.۳۷ درصد اندازه گیری شده است. بالاترین تورم ها نیز مربوط به تفریح و سرگرمی با ۱.۵۲ درصد و مواد غذایی معادل ۱.۴۲ درصد افزایش پیدا کرده است. بر مبنای ماهانه نیز تورم امارات در ماه فوریه منفی ۰.۴۱ درصد اندازه‌گیری شده که ۰.۲۶ درصد کمتر از تورم ماه قبل بوده است.

از سوی دیگر متوسط نرخ تورم کویت در دوازده ماه منتهی به فوریه با ۰.۰۸ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه منتهی به ماه قبل به ۳.۰۳ درصد رسید که این نرخ، بالاترین تورم ثبت شده در کویت از ماه فوریه سال ۲۰۱۷ تاکنون محسوب می شود. در بین بخش‌های مختلف، تورم در بخش مواد غذایی و نوشیدنی با ۹.۴۶ درصد و فرهنگ و آموزش  با ۶.۱۵ درصد بیشترین نقش افزایشی را در نرخ تورم داشته اند. از سوی دیگر تورم در بخش حمل و نقل منفی ۰.۴۴ درصد بوده است. بر مبنای ماهانه، نرخ تورم کویت در این ماه ۰.۱۷ درصد اندازه‌گیری شده است که ۰.۰۶ درصد کمتر از تورم ثبت شده در ماه قبل بوده است. متوسط نرخ تورم این کشور در بازه زمانی ۱۹۷۴ تا ۲۰۲۰ معادل ۱.۹۷ درصد بوده است که بالاترین نرخ تورم ثبت شده مربوط به دسامبر ۱۹۷۷ با ۲۱.۵ درصد و کمترین تورم ثبت شده نیز مربوط به فوریه ۲۰۰۹ با منفی ۴.۸۲ درصد بوده است.

+کرمان موتور گران کرد؛ ایران‌خودرو تکذیب!

در حالی که چند هفته‌ از بحث‌های پیرامون افزایش قیمت مصوب خودروها برای سه ماه نخست سال جاری می‌گذرد، همچنان شورای رقابت منتظر اعلام نرخ تورمی فصلی از سوی بانک مرکزی و سپس تصمیم‌گیری برای قیمت خودروهاست. هنوز مصوبه افزایش قیمت صادر نشده، کرمان موتور در بخشنامه جدید فروش جک S۳، قیمت آن را افزایش داده است، در حالی که شایعه افزایش قیمت محصولات ایران‌خودرو نیز طی چند روز اخیر به‌گوش می‌رسید؛ اما دیروز (پنجشنبه) این خودروسازی در اطلاعیه‌ای، این موضوع را تکذیب کرد.

 

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رضاطهماسبی شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲:۰۲

باسلام : انشاالله و به پشتوانه قبور همیشه نورانی وگلباران یکایک شهدای معظم هشت سال دفاع مقدس وخون های نورانی و طاهر شهدای والامقام مدافعین حرم مطهر زینب (سلام الله علیها) که انشاالله خداوند کریم و رحیم همگی مارا مدیون این خون های طاهر و نورانی شهدا نمیراند ۰ احترامأ پیرو ۳۱ سری گزارشات و کامنت های ارسالی به مقامات ومسئولان محترم نظام و ارسال به مدیریت شرکت ایران خودرو که پاسخی از سوی آن مدیریت شرکت نیامده است ، مع الوصف توصیف نهایتأ مدیریت شرکت ایران خودرو را خواهان وخواستار ارسال گزارش به مقامات و مسئولان محترم نظام قلمداد است ۰ در این خصوص قطعأ جریان نفوذی وپنهانی است که پشتوانه ایست برای اینان که با گستاخی و بیشرمی خواستار ارسال مظلومیت ۰۰۰ و۰۰۰ میباشند و چرایی ان نکته ایست غیر قابل باور که ریشه یابی نهادهای مسئول را می طلبد ۰ و عملکرد پیدا وپنهان این شبکه نفوذ که علاوه بر گستاخی در عدم حرمت حرمات ۰۰۰ همواره ضربات اصلی به واسطه خیانت اینان به صنعت کشور وارد شده است که دراین مهم ( واکاوی پرونده کروز و عظام با دکتر علی خاکساری) درگفتگو با نود اقتصادی قابل تامل است ۰ که انشاالله نهادهای مسئول شبکه نفوذ را شناسایی و منهدم نمایند ۰ ” فرشاد مقیمی مدیریت عامل گروه صنعتی شرکت ایران خودرو و مدیران مسئول “بزودی پاسخگوی نکات ارسالی به مقامات و مسئولان محترم نظام مقدس والهی جمهوری اسلامی ایران و قضات محترم متعددی از دستگاه محترم قضا خواهند بود۰
رضا طهماسبی کد ملی ۰۳۲۱۳۹٨۳٨۶ مورخ شنبه ۴/ اردیبهشت / ۱۴۰۰

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....