تاریخ انتشار : یکشنبه 29 فروردین 1400 - 22:28
کد خبر : 43448

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس منفی شروع شد! ارزش سهام عدالت به چند میلیون تومان رسید؟ جدال

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس منفی شروع شد! ارزش سهام عدالت به چند میلیون تومان رسید؟ جدال بیتکوین برای حفظ سطح ۶۱ هزار دلاری، بازار جوجه یکروزه همچنان آشفته است، تعداد خانه‌های خالی ایران ده برابر انگلیس است و افت خفیف دلار در معاملات جهانی را در بر دارد.

+تصمیم جدید برای تغییر دامنه نوسان بورس

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار امروز مصوب کرد تا دامنه نوسان قیمت ها از ابتدای اردیبهشت ماه به مثبت شش و منفی سه افزایش یابد. وی تصریح کرد: پیشتر و بر اساس مصوبه شورای عالی بورس، به هیات مدیره سازمان بورس اجازه داده شد تا دامنه نوسان تدریجی افزایش یابد. از آنجا که این موضوع بعد از سه روز کاری قابل اعمال است، از ابتدای اردیبهشت دامنه نوسان جدید اعمال می شود و تا پایان اردیبهشت برقرار است. سپس سازمان بورس نسبت به افزایش تدریجی و مجدد تصمیم گیری می‌کند.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به بازنگری دستورالعمل گره معاملاتی، ابراز داشت: مقرر شد بازنگری به نحوی باشد که امکان نقدشوندگی افزایش یابد. در تغییراتی که صورت گرفت مجموع حجم معاملات در ۵ روز از ۵ درصد به ۲۰۰ درصد افزایش یافت. البته دامنه نوسان در گره معاملاتی همان دو برابر باقی ماند، اما حجم مبنا در روز گره معادل یک سهم در نظر گرفته می‌شود. همچنین هیات مدیره سازمان بورس تصویب کرد که برای فروش اوراق تبعی استفاده از رتبه بندی مجاز باشد. دهقان دهنوی در پایان خاطرنشان کرد: سازمان بورس برنامه‌های خود را برای تقویت تقاضا پیگیری کرده و ادامه می‌دهد.

ارزش خانه‌های خالی ۱،۹۵۷،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان است/ تصمیم جدید برای تغییر دامنه نوسان بورس/ تمدید مهلت تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی/ افزایش بی ضابطه قیمت خرما در بازار

+شاخص کل بورس منفی شروع شد!

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۹ هزار و ۶۳۴ واحدی معادل ۰.۷۷  درصد به یک میلیون و ۲۳۳  هزار و ۷۲۳  واحد رسید، امروز و در دقایق ابتدایی فعالیت بازار، نماگر کل با افت ۲۷۰۰ واحدی مواجه شده است. /جزئیات بیشتر

+ارزش سهام عدالت به چند میلیون تومان رسید؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۸ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۵۸۲ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی قبل تر ۰.۸ درصد معادل ۷۰ هزار تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۹۵۵ هزار و ۱۴۹ تومان رسیده است.

ارزش سهام عدالت همچنان در سرازیری

جدال بیتکوین برای حفظ سطح ۶۱ هزار دلاری

بازار ارزهای دیجیتالی شاهد زورآزمایی بین کاهشی‌ها و افزایشی‌های بازار است. به گزارش ایسنا به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، تمایل ماینرها به استخراج بیتکوین به طور قابل توجهی رو به افزایش است. طبق اعلام گلس نود، طی ۹ ماه اخیر فعالیت استخراج کنندگان بیتکوین دو برابر شده و هش ریت استخراج از شبکه بیتکوین با عبور از یک اگزا هش، به رکورد تازه ای در طول تاریخ استخراج این رمزارز محبوب رسیده است. برخی از فعالان بازار ارزهای دیجیتالی امیدوار هستند بیتکوین در ادامه رالی صعودی خود امسال موفق به عبور از سطح روانی مهم ۱۰۰ هزار دلاری شود.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۶۱ هزار و ۸۸.۳۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۸ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۶۲ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۲۳۸۹.۸۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۵۷ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۰.۸۵ درصد افزایش

۳- بایننس کوین

قیمت: ۵۲۳.۵۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۶۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۸.۵۹ درصد افزایش

۴- ریپل

قیمت: ۱.۵۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۴۸ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۸.۶۴ درصد افزایش

۵- تتر

قیمت: ۱.۰۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۵۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۳۲ درصد افزایش

۶- کاردانو

قیمت: ۱.۴۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۹۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۴.۰۳ درصد افزایش

۷- پولکا دوت

قیمت: ۴۳.۸۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۰۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۲۲ درصد افزایش

۸- دوج کوین

قیمت: ۰.۲۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۲.۷۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳۱۶.۶۹ درصد افزایش

۹- لایت کوین

قیمت: ۳۱۵.۵۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۹۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳۵.۵۹ درصد افزایش

۱۰- بیتکوین کش

قیمت: ۱۰۳۰.۸۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۷۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶۱.۸۱ درصد افزایش

افت خفیف دلار در معاملات جهانی

ارزش دلار مقابل سایر ارزها تقریبا ثابت ماند. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۳ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۵۴ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۸۷ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

+بازار جوجه یکروزه همچنان آشفته است

حبیب اسدالله نژاد، نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی از آرامش بازار مرغ خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ گرم در خرده فروشی ها ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است. وی با اشاره به اینکه مشکلی در عرضه مرغ وجود ندارد، افزود: هم اکنون مرغداران با نرخ مصوب اقدام به عرضه می کنند، چنانچه کمبودی در بازار دیده می شود به مشکلات سیستم توزیع بازمی گردد و هیچ ارتباطی به مرغدار ندارد. اسدالله نژاد با بیان اینکه بازار جوجه یکروزه همچنان آشفته است، گفت: در حال حاضر بسیاری از واحدها به سبب عدم دسترسی به جوجه یکروزه امکان جوجه ریزی ندارند که این موضوع پیام خوبی برای آینده بازار مرغ نیست. نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: میزان جوجه توزیعی به سبب ازدیاد حجم تقاضا یا قاچاق کافی نیست. این مقام مسئول از کمبود جوجه یکروزه در بازار خبر داد و گفت: کاهش عرضه جوجه موجب شده قیمت در بازار غیر واقعی بالا رود، به طوری که قیمت هر قطعه جوجه یکروزه با نرخ مصوب ۲ هزار تومان فاصله دارد. نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: در حال حاضر مرغداران برای تامین جوجه یکروزه دچار چالش هستند به گونه ای که حتی با نرخ ۶ هزار و ۲۰۰ تومان هم نمی توانند تامین کنند. /باشگاه خبرنگاران جوان

+ارزش خانه‌های خالی ۱،۹۵۷،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان است

طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود ۲.۶ میلیون واحد مسکونی خالی در ایران وجود دارد. متوسط مساحت خانه‌ها در ایران طبق آخرین آمار از معاملات کشور در تابستان ۱۳۹۹ به میزان ۱۰۵ متر مربع بوده است. میانگین قیمت مسکن کشور در همان مقطع نیز متری هفت میلیون و ۱۷۲ هزار تومان بود که از طرف وزارت راه و شهرسازی اعلام شد. یعنی ارزش هر واحد مسکونی در کشور به طور میانگین ۷۵۳ میلیون و ۶۰ هزار تومان است و اگر همین رقم را ملاکی برای قیمت خانه‌های خالی قرار دهیم ارزش تقریبی ۲.۶ میلیون واحد خالی به عدد افسانه‌ای ۱۹۵۷ تریلیون و ۹۵۶ میلیارد تومان می‌رسد! البته واضح است که این ارقان از تابستان گذشته تاکنون نیز افزایش یافته است.

حدود ۵۰۰ هزار واحد از ۲.۶ مسکن خالی کشور در تهران قرار دارد. قیمت هر متر خانه در تهران طی اسفندماه ۱۳۹۹ به طور متوسط ۳۰.۲ میلیون تومان و میانگین مساحت واحدهای معامله شده در پاییز سال گذشته ۸۷ متر بوده است؛ یعنی به طور تقریبی هر خانه در تهران هم اکنون ۲ میلیارد و ۶۲۷ میلیون تومان ارزش دارد. اگر این مبلغ را برای واحدهای خالی در نظر بگیریم هم اکنون با ۱۳۱۳ تریلیون و ۷۰۰ میلیارد تومان حبس سرمایه از طریق خانه‌های بدون سکنه تهران مواجهیم. این در حالی است که عمده آپارتمان‌های خالی تهران در شمال شهر قرار دارند که ارزش آنها بیش از متوسط قیمت پایتخت است. /ایسنا

ارزش خانه‌های خالی ۱،۹۵۷،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان است/ تصمیم جدید برای تغییر دامنه نوسان بورس/ تمدید مهلت تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی/ افزایش بی ضابطه قیمت خرما در بازار

+تعداد خانه‌های خالی ایران ده برابر انگلیس است

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سرمایه های هنگفتی از کشور در ۲.۵ میلیون واحد خالی از سکنه حبس شده است گفت: ایران ده برابر کشور انگلیس خانه خالی دارد.

+تمدید مهلت تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی

محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور اظهار داشت: بر اساس مصوبه سال قبل ستاد ملی کرونا، مهلت‌های تعیین شده در قانون تسهیل تسویه بدهی، تا آخر سال ۱۳۹۹ پایان می‌پذیرفت. وی تاکید کرد: با پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، موضوع در دستور کار کارگروه آثار اقتصادی مقابله با کرونا قرار گرفت و در جلسه هفته قبل کارگروه، بعد از بررسی و با توجه به شرایط اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، تاکید شد این تمدید در جهت پشتیبانی از واحدهای تولیدی و تحقق شعار سال صورت پذیرد. لذا موضوع در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح و با موافقت اعضا، تاریخ‌های تعیین شده در مصوبه قبلی ستاد به مدت شش ماه تمدید شد تا واحدهای تولیدی با شرایط مطلوب‌تری نسبت به تسویه بدهی اقدام کنند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: بر اساس قانون مذکور اشخاص حقیقی با تسهیلات زیر ۵۰۰ میلیون تومان و بنگاه‌های اقتصادی حقوقی با تسهیلات زیر ۲ میلیارد تومان، در رشته فعالیت‌های تولیدی شامل کشاورزی، شیلات، استخراج معادن، صنعت، ساختمان و تأمین برق، آب و گاز مشمول این قانون هستند. جریمه تأخیر این تولیدکنندگان بخشوده می‌شود و بدهی آنان بر اساس نرخ قرارداد اولیه و به صورت ساده (و نه مرکّب) محاسبه می‌شود. نهاوندیان افزود: تولید کنندگانی مشمول تسهیلات این قانون هستند که بخواهند بدهی غیرجاری خود را نقداً تسویه کنند. دولت و ستاد ملی کرونا تصمیم گرفت در جهت پشتیبانی از تولید و تسهیل تسویه بدهی، نسبت به تمدید مهلت‌های تعیین شده در این قانون اقدام کند. بر اساس مصوبات ستاد اقتصادی دولت که به دستگاه‌ها ابلاغ شده است، رفع موانع تولید و پشتیبانی از این بخش در دستور کار ستاد قرار گرفته و همه پیشنهادهای دستگاه‌ها و بخش خصوصی و تعاونی، در جهت مانع زدایی و پشتیبانی از تولید برای تصویب در هیأت دولت و شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در حال جمع بندی نهایی است و متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.

+بانک‌ها به نرخ‌های سود مصوب شورای پول و اعتبار پایبند باشند

همتی رئیس کل بانک مرکزی در نخستین جلسه دوره ای خود در سال ۱۴۰۰ با مدیران عامل بانکها سال گذشته را از منظر فشار اقتصادی بر اقتصاد ایران بی سابقه خواند و گفت: سال گذشته با وجود تمام مشکلاتی که برای اقتصاد کشورمان حادث شد، شاخص های نظام بانکی به سمت بهبود حرکت کرد. وی افزود: با وجود فشار و مشکلات در سال گذشته و علی رغم انتظارات بانک مرکزی و شبکه بانکی، با این حال توانست نسبتاً عملکرد مناسبی را از خود ارائه کند و توانستیم به اهداف میان مدت مدنظر دست یابیم.

رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه این بانک تلاش بسیاری را برای کنترل نقدینگی انجام داده است: ما سال گذشته تلاش ها و فعالیت های بسیاری را برای کنترل نقدینگی به کار بستیم که اگر این تلاش‌ها نبود، نقدینگی به مراتب به بیش از این میزان می‌رسید. همتی با تأکید بر لزوم پایبندی بانکها به نرخ‌های سود مصوب شورای پول و اعتبار تاکید کرد: ضروری است که در این زمینه معاونت نظارت بانک مرکزی، نظارت خود را تشدید و با بانک‌هایی که نرخ ها را رعایت نمی کنند، برخورد لازم را به عمل آورد. وی در ادامه تأکید کرد: همچنین بانک ها باید نرخ سود تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار را رعایت کنند و در تسهیلات‌دهی به منابع و مصارف خود دقت داشته باشند.

+افزایش بی ضابطه قیمت خرما در بازار

مشاهدات عینی حکایت از آن دارد که قیمت انواع خرما به طور تقریبی بین ۱۵ تا ۲۵ درصد افزایش داشته است. در حال حاضر قیمت خرمای پیارم با افزایش بین ۱۰ تا ۳۰ هزار تومانی در بازار بین ۸۰ تا ۱۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، قیمت خرمای خاصویی از ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان به حدود ۴۸ هزار تومان رسیده، همچنین خرمای زاهدی نیز با افزایش چند هزار تومانی بین ۳۳ تا ۳۵ هزار تومان و خرمای عسلی نیز بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد. خرمای مضافتی و کبکاب هم ظرف یک هفته اخیر افزایش ۴ تا ۵ هزار تومانی را تجربه کرده، به طوری که خرمای مضافتی با قیمت بین ۲۱ تا ۳۳ هزار تومان و کبکاب با قیمت بین ۱۳ تا ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. پیشتر وزیر جهاد کشاورزی از ذخیره ۱۳۰ هزار تن خرما برای عرضه در ماه مبارک رمضان در راستای ثبات قیمتی آن خبر داده بود و همچنین رئیس سازمان حمایت نیز از ثابت ماندن قیمت خرما در ماه مبارک رمضان سخن به میان آورد. /صدا و سیما

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....