تاریخ انتشار : شنبه 21 فروردین 1400 - 21:23
کد خبر : 42325

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون روند نزولی شاخص بورس همچنان ادامه دارد، بورس باید در اولویت برنامه کاری نامزد‌های انتخابات

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون روند نزولی شاخص بورس همچنان ادامه دارد، بورس باید در اولویت برنامه کاری نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری باشد، سهام اپل جهش کرد، بیتکوین روی سرعت گیر، قیمت جهانی طلا افت کرد، اما به رشد هفتگی دست یافت، قیمت نفت خام افت کرد و آخر هفته طلایی دلار در معاملات جهانی را در بر دارد.

 

+روند نزولی شاخص بورس همچنان ادامه دارد!

به گزارش اقتصاددان  به نقل از تابناک ، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته ای که گذشت (چهارشنبه، ۱۸ فروردین ‌ماه) با ۴۵ هزار واحد کاهش به عدد یک میلیون و ۲۴۹ هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته قبل آن، نزدیک به ۳.۶ درصد افت داشت. حال در بازار امروز و در دقایق ابتدایی شروع فعالیت بورس، شاخص کل با کاهش بیش از پنج هزار واحدی مواجه شده است. /جزئیات بیشتر

+چرا بورس قرمزپوش شده است؟

حدادی کارشناس بازار سرمایه به روند معاملات بورس در هفته ای که گذشت اشاره کرد و افزود: بیشتر کارشناسان معتقد بودند که معاملات بورس بعد از تعطیلات نوروز با تغییر مسیر همراه می شود و ضمن قرار گرفتن بر مدار صعودی شاهد افزایش حجم و رونق معاملات این بازار خواهیم بود. وی با تاکید بر اینکه بازار هفته گذشته در حالی به معاملات خود ادامه داد که زمینه افزایش هیجان در رفتار معامله گران را ایجاد کرد، خاطرنشان کرد: معاملات بورس در سومین هفته فروردین ماه با روند نزولی آغاز شد و هر چه به پایان هفته نزدیک تر شدیم شاهد کاهش بیشتر حجم معاملات و افزایش تعداد صف های فروش در بازار بودیم. کاهش حجم معاملات به گونه ای پیش رفت که حجم معاملات بورس و فرابورس در روز چهارشنبه به رقمی حدود یک هزار و ۵٠٠ میلیارد تومان رسید، با توجه به این عدد در هفته ای که گذشت، یکی از کمترین ارزش معاملات روزانه را از دی ماه سال ٩٨ تا کنون تجربه کردیم. اکنون براساس پیش بینی های صورت گرفته نمی توان در کوتاه مدت شاهد روزهای چندان پر رونقی در معاملات بازار سرمایه باشیم. به نقل از ایرنا، حدادی به عواملی که تاثیرگذار بر شتاب روند نزولی بازار بودند اشاره کرد و اظهار داشت: موضوعاتی که این روزها بازار را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و باعث نزول بیش از حد معاملات بورس شد، نبود نقدینگی و عدم ورود سرمایه های مردم به این بازار بوده است. فشار فروش از دیگر عواملی است که به شدت روند بازار را تحت تاثیر خود قرار داد و منجر به فروش و خروج هیحانی سهامداران از بازار شد. بحث مذاکرات هسته ای در هفته ای که گذشت، بیش از هفته و روزهای های گذشته مطرح شد که این امر در احتیاط سهامداران برای سرمایه گذاری در بورس بی تاثیر نبوده است.

+بورس باید در اولویت برنامه‌ کاری نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باشد

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: نامزدهایی که قصد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران را دارند، باید بازار سرمایه را به واسطه تاثیر این بازار بر اقتصاد کشور در اولویت قرار دهند.

سهام اپل جهش کرد

سی‌ان‌بی‌سی: میانگین صنعتی داو جونز در پایان معاملات دیشب (بامداد شنبه به وقت تهران) نزدیک به ۳۰۰ واحد جهش کرد تا در یک رکورد تاریخی جدید به کار خود پایان دهد. خوش‌بینی به بازگشت اقتصادی آمریکا باعث شد تا این هفته وال‌استریت به سود بزرگی دست پیدا کند. میانگین صنعتی داو جونز ۲۹۷.۰۳ واحد جهش کرد تا به رکورد ۳۳٫۸۰۰.۶۰ واحد برسد. اس‌اندپی ۵۰۰ با ۰.۸ درصد رشد تا برای سومین روز متوالی رکوردشکنی کند. این شاخص در ۴٫۱۲۸.۸۰ واحد بسته شد. کامپوزیت نزدک با ۰.۵ درصد افزایش در ۱۳٫۹۰۰.۱۹ واحد بسته شد. سهام مرتبط با بازگشایی اقتصاد پیشتاز رشد سهام بودند. سهام شرکت کارنیوال ۲.۶ درصد جهش کرد و سهام جنرال الکتریک و جی‌پی مورگان به ترتیب ۱ درصد و ۰.۸ درصد رشد کردند. این هفته شاخص داوجونز ۲ درصد رشد کرد، اس‌اندپی ۲.۷ درصد و نزدک ۳.۱ درصد به ارزش خود افزودند. سهام اپل این هفته بیش از ۸ درصد جهش کرد، در حالی که سهام آمازون و آلفابت هر دو بیش از ۶ درصد جهش کردند.

+وزیر اقتصاد دولت دهم: ۱۰ برابر شدن قیمت دلار، نتیجه برجام بود

سید شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد دولت دهم گفت: از روزی که دولت یازدهم کار خود را شروع کرد، به جای اینکه در امتداد توسعه روابط با شرق، توسعه رابطه با غرب را با حفظ سه اصل عزت، حکمت و مصلحت دنبال کند، ارائه نوعی تصویر غیر واقعی و دست نیافتنی با مناسبات را شروع و در عین حال روابط موجود با کشورهای حوزه شرق و حتی حوزه‌هایی مانند آمریکای لاتین و همسایگان را مخدوش کرد. وی تصریح کرد: رفته رفته به سمتی حرکت کردیم، که توسعه روابطمان با غرب را گره زدیم و ملاحظه کردیم که بزرگ‌ترین نتیجه آن، حتی با وجود آنکه کشورهای شرق هم در آن حضور داشتند، به برجام منتهی شد که توافق بسیار شکننده‌ای بود. در شکنندگی آن همین بس که با خروج آمریکا از برجام، مختصر نتایج آن هم به سرعت از دست رفت و حالا چون مناسبات با مشرق و نیز حوزه شرق و کشورهای همسایه و آمریکای لاتین محدود شده بود، آسیب پذیری ما بیشتر شد.  ملاحظه کردیم که نرخ ارز این بار تا ده برابر افزایش یافت؛ به این معنا که اگر در پی تحریم‌های قبلی، نرخ ارز از هزار تومان تا ۳ هزار تومان رسید، این بار از ۳ هزار تومان تا ۳۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد و ما بسیاری از پیامدهای سنگین را به همین دلیل تجربه کردیم. /مهر

+رییس مجلس: تعادل قیمت‌ها با پیش خرید مصالح ساختمانی در بورس کالا

محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: تعهد دادیم نام سال برای مجلس زینت تابلوها و سخنرانی‌ها نشود. ‏مجلس در همین چند روز ابتدای سال، قانون «جهش تولید مسکن» برای تولید سالانه  یک میلیون واحد مسکن را تصویب کرد. بر اساس این قانون، زمین‌های دولتیِ احتکارشده پس از شفاف‌سازی، وارد چرخۀ تولید مسکن برای مردم خواهند شد. برای پیش‌بینی پذیر کردن قیمت تمام‌شده، تمهیدات لازم برای پیش خرید مصالح ساختمانی در بورس کالا درنظر گرفته شده است وبرای کاهش هزینه‌ها نیز تخفیف ۳۰ درصدی در صدور پروانه ساخت و پایان کار اعمال خواهد شد. قانون تحول‌آفرین جهش مسکن، می‌تواند موتور پیشران تولید و اشتغال در کشور باشد.

+یک مقام مسئول: قیمت فعلی گندم به تولید ضربه می‌زند

مشاور نظام صنفی کشاورزی گفت: قیمت فعلی گندم انگیزه تولید این محصول را از بین می‌برد و به تولید آن ضربه میزند. به نقل از صدا و سیما، محمد بازرگان گفت: در حال حاضر قیمت گندم از جو و ذرت پایین‌تر بوده و تولید این محصول صرفه اقتصادی خود را برای کشاورزان از دست داده است. وی تاکید کرد: با ادامه روند فعلی، تولید دچار چالش می‌شود و دولت مجبور خواهد شد که چندین میلیون تن گندم وارد کشور کند.

آخر هفته طلایی دلار در معاملات جهانی

ارزش دلار جهانی مقابل همه ارزهای مهم افزایش پیدا کرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۴ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۲۵۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۸۰ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

بیتکوین روی سرعت گیر

ارزش بیتکوین در بین شک و تردیدهای معامله گران از روند روزهای آتی، رشد کمی داشت. به گزارش ایسنا به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، در ادامه روند ورود شرکت های بزرگ به بازار ارزهای دیجیتالی، این بار نوبت به یکی از بزرگ ترین شرکت های چینی رسیده است. طبق اعلام مدیران شرکت میتو، این شرکت ۱۰۰ میلیون دلار در بیتکوین و اتریوم سرمایه گذاری خواهد کرد. این اقدام در راستای تنوع بخشی به دارایی های این شرکت در زمان همه گیری کرونا و کاهش آسیب پذیری به سبد دارایی های نقدی این شرکت انجام می شود.

پس از آن که صرافی کوین بیس موفق شد مجوز عرضه اولیه سهام خود در بورس نیویورک را از کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا کسب کند، حالا دیگر صرافی بزرگ ارزهای دیجیتالی به نام کراکن نیز اعلام کرده که در تدارک عرضه سهام خود در بورس برای سال ۲۰۲۲ میلیاردی است. این صرافی اکنون چهارمین صرافی بزرگ دنیا محسوب می شود و بیش از ۶ میلیون مشتری دارد. جسی پاول- مدیرعامل این صرافی- پیشتر گفته بود بیتکوین پتانسیل رسیدن به یک میلیون دلار را دارد. مجموع ارزش بازار ارزهای دیجیتالی اکنون به چیزی در حدود دو تریلیون دلار رسیده که این به معنای ارزش بازاری معادل ارزش بازار شرکت اپل به عنوان دومین شرکت بزرگ در جهان است.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ده ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۵۸ هزار و ۲۹۴.۶۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۴۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۵۱ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۲۰۷۲.۳۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۲۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۱۲ درصد کاهش

۳- بایننس کوین

قیمت: ۴۴۴.۵۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۶.۳۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۶.۷۶ درصد افزایش

۴- ریپل

قیمت: ۱.۰۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۷۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۷۳.۰۹ درصد افزایش

۵- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۲ درصد افزایش

۶- کاردانو

قیمت: ۱.۲۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۴۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۲۱ درصد کاهش

۷- پولکا دوت

قیمت: ۴۰.۵۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۵۰ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۳۷ درصد افزایش

۸- یونی سواپ

قیمت: ۲۹.۸۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۶ درصد افزایش

۹- لایت کوین

قیمت: ۲۲۴.۵۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۸۵ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۷.۱۰ درصد افزایش

۱۰- چین لینک

قیمت: ۳۱.۹۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۶۵ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۷۸ درصد افزایش

قیمت جهانی طلا افت کرد اما به رشد هفتگی دست یافت

قیمت جهانی طلا در پایان معاملات دیشب (بامداد شنبه به وقت تهران) با رشد سود اوراق قرضه آمریکا افت کرد اما توانست از از لحاظ هفتگی رشد کند. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۰.۷ درصد افت کرد و به ۱٫۷۴۴.۰۷ دلار رسید. این شاخص در معاملات روز پنج‌شنبه به بالاترین سطح خود از اول مارس تا کنون رسید و ۱٫۷۵۸.۴۵ دلاری شد. اسپات‌گلد این هفته ۰.۹ درصد رشد کرد. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا ۰.۸ درصد افت کرد و به ۱٫۷۴۴.۸۰ دلار رسید. سود اوراق قرضه آمر یکا و متعاقب آن دلار از پایین‌ترین سطح ۲ هفته‌ای خود بازگشتند تا میل به خرید طلا در بین سرمایه‌گذاران کاهش یابد. قیمت هر اونس نقره ۰.۸ درصد افت کرد و به ۲۵.۲۳ دلار رسید.

+قیمت نفت خام افت کرد

قیمت نفت خام در پایان معاملات دیشب (بامداد شنبه به وقت تهران) در حالی افت کرد که چشم‌انداز افزایش عرضه نفت خوش‌بینی به رشد تقاضا را خنثی کرد. در حالی که انتظار می‌رود، با افزایش توزیع واکسن کرونا در جهان به زودی شاهد بازگشت تقاضای نفت خام باشیم؛ اما توافق اعضای اوپک پلاس برای افزایش تدریجی تولید نفت در آینده نزدیک باعث نگرانی سرمایه‌گذاران شده است. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۲۵ سنت افت کرد و به ۶۲.۹۵ سنت رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا هم ۰.۲۸ سنت یا ۰.۴۷ دلار افت کرد و به ۵۹.۳۲ دلار رسید. شاخص برنت این هفته ۲ درصد سقوط کرد؛ اما با این حال فاصله خود را با رکورد پایین ۶۰.۴۷ دلاری که ۲ هفته قبل به ثبت رسانده بود حفظ کرد. شاخص نفت آمریکا هم این هفته با سقوط ۳ درصدی روبه رو شد.

+افت واردات رسمی نفت چین با افزایش خرید نفت از ایران

شرکت ارائه خدمات تحلیلی انرژی، اویل‌اکس اعلام کرد، واردات رسمی نفت چین در ماه مارس ۸.۸۱ درصد سقوط کرده و به ۱۱.۲۶ میلیون بشکه در روز رسیده است که علت آن برقراری جریان بزرگ نفت ایران به سوی چین است که در این داده‌ها نیامده است. در هفته‌های اخیر، گزارش های مختلف حاکی از این است که چین واردات نفت خام خود از ایران را به طور قابل‌توجهی افزایش داده است. این افزایش واردات به قدری بوده که بنادر استان شاندونگ چین که بیشتر پالایشگاه‌های مستقل در آن قرار دارند با ازدحام و ترافیک شدید نفتکش‌ها روبه رو شده‌اند. طبق برخی تخمین‌ها در ماه مارس چین روزانه بین ۸۵۶ هزار تا ۱ میلیون بشکه نفت خام از ایران وارد کرده است که این بیش از دو برابر مقدار این واردات در ماه فوریه است. تخمین‌های اویل‌اکس نشان می‌دهد که در ماه مارس واردات نفت چین از کشورهای خاورمیانه به جز ایران با بالاترین افت ماهانه روبه رو شده و بیشترین کاهش واردات مربوط به عراق و عربستان سعودی بوده است. تحلیل‌گران این شرکت بر این باورند که توافق مشارکت استراتژیک بلندمدت چین و ایران تأثیر مهمی در این رابطه داشته است.

 

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....