تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 فروردین 1400 - 20:10
کد خبر : 42062

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس قرمز بسته شد، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ بازار سهام آسیا نوسان

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس قرمز بسته شد، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ بازار سهام آسیا نوسان کرد، قیمت جهانی طلا و نفت خام افت کرد و پیش بینی صندوق بین‌المللی پول از قیمت نفت را در بر دارد.

+شاخص کل بورس قرمز بسته شد

 به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، شاخص کل بورس اوراق بهادار دیروز با کاهش ۱۰ هزار و ۸۸۹ واحدی معادل ۰.۸۶ درصد به یک میلیون و ۲۴۹ هزار و ۸۹۶ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با رشد ۷ واحدی به ۱۷ هزار و ۹۲۴ واحد رسید.
رئیس جمهور از ارائه کارت اعتباری 7 تا 14 میلیون تومان خبر داد/ روایت مرکز آمار از هزینه خرید مسکن در تهران/ وزیر جهاد کشاورزی: جوجه‌های یک روزه از مرز‌ها خارج می‌شدند/ چینی‌ها با صنعت خودرو ایران چه خواهند کرد؟

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۸ میلیون و ۴۱۵ هزار تومان رسید که نسبت به آخرین روز معاملاتی گذشته، ۱.۱ درصد معادل ۹۶ هزار و ۹۵۳ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۵ میلیون و ۴۹ هزار تومان رسیده است.

آخرین صورتحساب سهام عدالت

+رئیس جمهور از ارائه کارت اعتباری ۷ تا ۱۴ میلیون تومان خبر داد

حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: کار دیگری که تصمیم گرفتیم ان‌شاءالله هفته آینده اعلام خواهد شد، کارت اعتباری است که در اختیار مردم قرار می‌گیرد. این کارت اعتباری را بانک‌ها در اختیار مردم قرار خواهند داد؛ اولاً هیچ نیاز به مراجعه به بانک ندارد. تماما الکترونیکی انجام می‌گیرد و بدون اینکه نیاز باشد کسی به جایی مراجعه کند، می‌تواند همه اقدامات این کارت اعتباری را انجام دهد و دریافت کند. پشتوانه این کارت اعتباری می‌تواند سهام عدالت باشد. یارانه هم می‌تواند پشتوانه باشد. اوراق دیگر هم می‌تواند پشتوانه باشد، ولی یکی از پشتوانه‌ها که بیش از ۴۰ میلیون نفر به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند، سهام عدالت است. آن‌هایی که دارای سهام عدالت، یک میلیونی هستند، می‌توانند ۱۴ میلیون اعتبار داشته باشند. آن‌هایی که ۵۰۰ هزار تومانی هستند ۷ میلیون؛ بنابراین یک خانواده‌ای که ۵۰۰ هزار تومان داده برای هر نفر و یک خانواده ۳ نفره است، می‌تواند ۲۱ میلیون اعتبار دریافت کند و این یک رفاهی است برای مردم و کمک به تولید است. یعنی با این کار هزینه‌های تولید را هم کم می‌کنیم. این یک رونق و پشتوانه‌ای برای تولید خواهد بود. اساساً هزینه‌های تولید را پایین می‌آورد. خواهش می‌کنم هفته آینده که آن را مصوب کردیم برای مردم توضیح داده شود. این هم یک کمک دیگری است که ان‌شاء الله در همین ایام و در روز‌های اول ماه رمضان، انجام می‌گیرد.

+روایت مرکز آمار از هزینه خرید مسکن در تهران

گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت قیمت مسکن در پایان سال قبل نشان می دهد که عدد شاخص در اسفند ١٣٩٩ بر اساس ماه پایه فروردین ١٣٩۵ به ۶٨٩,٩ رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٢ درصد افزایش داشته است. نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است، در حالی که نرخ تورم نقطه‌ای در اسفند ماه ١٣٩٩ به عدد ٨١,٩ درصد رسیده است؛ یعنی باید  خریداران برای خرید یک واحد مسکونی در شهر تهران نسبت به اسفند ١٣٩٨ معادل ٨١.٩ درصد بیشتر پرداخت کنند. تورم نقطه‌ای این ماه در مقایسه با ماه قبل(٩١,٣) ٩.۵ واحد درصد کاهش یافته است. اما منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت ماه جاری، نسبت به عدد شاخص ماه قبل می‌باشد که در اسفند ماه ١٣٩٩ این اطلاع به عدد ٣,٢ درصد رسیده است. تورم ماهانه اسفند در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۴,٧ درصد)، ١.۵ واحد درصد کاهش داشته است. نرخ تورم سالانه نیز درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل می‌باشد.

بازار سهام آسیا نوسان کرد

بازار سهام آسیا در معاملات امروز، پنجشنبه، در حالی نوسان کردند که سهام اس‌اندپی آمریکا دوباره رشد کردند. جامع‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن ۰.۱۸ درصد افت کرد و نیکی ژاپن ۰.۴۴ درصد پایین آمد. در بازار چین کامپوزیت شانگهای ۰.۳۹ درصد افت کرد؛ اما هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۳۳ درصد رشد نمود. ای‌اس‌اکس استرالیا با جهش ۰.۹۵ درصدی روبه رو شد؛ اما کوسپی کره‌جنوبی به رشد اندک ۰.۰۵ درصدی دست یافت. در باز ارز، نرخ دلار همچنان بالا باقی ماند. نرخ برابری دلار با ین ژاپن و یوآن چین به ترتیب به ۱۰۹.۷۳ واحد و ۶.۵۴۹۵ واحد رسید.

قیمت جهانی طلا افت کرد

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، پنج‌شنبه، در حالی افت کرد که توجه سرمایه‌گذاران به سرعت گرفتن ریکاوری اقتصادی آمریکا جلب شد. صورت‌جلسه‌های اجلاس اخیر بانک مرکزی آمریکا منتشر شد که نشان می‌داد اعضای هیات مدیره این بانک سیاست حمایتی مالی خود را حفظ کرده‌اند. تا ساعت ۷:۱۶ به وقت تهران، قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۰.۱ درصد افت کرد و به ۱٫۷۳۵.۷۸ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم ۰.۳۴ درصد پایین آمد و به ۱٫۷۳۵.۷۰ دلار رسید. امید به آینده اقتصادی بهتر باعث شده است تا سرمایه‌گذاران از خرید سرمایه‌های امنی مانند طلا به خرید سرمایه‌های ریسک‌دارتری مانند سهام روی بیاورند.

+قیمت نفت خام افت کرد

قیمت نفت خام در معاملات امروز، پنجشنبه، تحت تأثیر افزایش ذخایر بنزین آمریکا افت کرد اما امید به ریکاوری اقتصادی سریع‌تر افت قیمت را محدود کرد. تا ساعت ۷:۲۲ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت ۰.۶۸ درصد افت کرد و به ۶۲.۷۳ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا هم ۰.۶۹ درصد افت کرد و به ۵۹.۳۶ دلار بازگشت. اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد که میزان ذخایر انبارهای نفت آمریکا در هفته گذشته ۳.۵ میلیون بشکه کاهش یافته است؛ اما همین گزارش نشان داد، میزان ذخایر انبارهای بنزین آمریکا ۴ میلیون بشکه جهش کرده‌اند. افزایش ذخایر بنزین نشان از کاهش تقاضای پالایشگاه‌های نفت برای خرید نفت خام در آینده نزدیک دارد.

پیش بینی صندوق بین‌المللی پول از قیمت نفت

صندوق بین المللی پول در ژانویه پیش بینی کرده بود قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۰ درصد رشد می کند. نویسندگان این گزارش اعلام کردند، میانگین قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ می تواند به ۵۸.۵ دلار در هر بشکه برسد و پیش بینی کردند قیمتها در سال ۲۰۲۵ به ۵۰.۷ دلار در هر بشکه کاهش خواهد یافت.

طبق گزارش صندوق بین المللی پول، افزایش قیمت نفت در سال میلادی جاری تا حدودی به دلیل محدودیت موقتی عرضه و متعادل شدن تقاضاست و همسو با پیش بینی آژانس بین المللی انرژی از کاهش مستمر سطح ذخایر نفت خواهد بود. تقاضا برای نفت در سال میلادی جاری ۹۶.۴ میلیون بشکه در روز پیش بینی می شود. طبق پیش بینی ها، میانگین قیمت هر بشکه نفت امسال ۵۸ دلار و ۵۲ سنت و سال میلادی آینده ۵۴ دلار و ۸۳ سنت در مقایسه با ۴۱ دلار و ۲۹ سنت در سال ۲۰۲۰ خواهد بود. بر اساس گزارش خبرگزاری تاس، صندوق بین المللی پول خاطرنشان کرد، قیمت نفت در فاصله اوت ۲۰۲۰ تا فوریه سال ۲۰۲۱ تحت تاثیر اخبار مثبت درباره واکسن های کووید ۱۹ و احیای اقتصادی در آسیا، به میزان ۳۹ درصد رشد کرد.

+وزیر جهاد کشاورزی: جوجه‌های یک روزه از مرز‌ها خارج می‌شدند

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در دو روز گذشته متوجه این موضوع شدیم که از مرز‌های بانه و سقز، جوجه یکروزه از کشور خارج شده و این موضوع ضربه بزرگی به تولید گوشت و مرغ وارد کرده است. کاظم خاوازی در جلسه کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: موضوع خروج جوجه‌های یکروزه از کشور را با نهاد‌های مربوطه از جمله اطلاعات سپاه در میان گذاشتیم و امیدواریم این موضوع به طور کلی برطرف شده باشد. وی با اشاره به اینکه در سال گذشته، بیشترین میزان جوجه ریزی صورت گرفت گفت:  اما با وجود این موضوع، بازار مرغ دچار مشکل شد که علل متفاوتی دارد. خاوازی افزود: یکی از علت‌های مهم به هم ریختن بازار مرغ، قیمت گذاری‌های متفاوت این محصول در استان‌های مختلف بود که این موضوع باعث شد، مثلا مرغی که می‌بایست از یزد به جنوب کرمان می‌رفت به دلیل قیمت بهتر به فارس برود و در آنجا به فروش برسد که این مساله باعث به هم ریختن بازار مرغ و عدم تعادل در توزیع شد. وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: نکته دیگر، احتکار و انجماد است. متاسفانه گروه‌های بزرگی دست به احتکار و انجماد زدند حتی برخی دستگاه‌ها که به بدنه حاکمیت وصل هستند و نباید دست به انجماد مرغ می‌زدند این کار را انجام دادند.

+چینی‌ها با صنعت خودرو ایران چه خواهند کرد؟

محمدرضا نجفی منش عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره جایگاه فعلی چین در صنعت خودروسازی، گفت: این کشور در سال‌های گذشته، فعالیت گسترده‌ای را در حوزه خودرو آغاز کرده و میزان تولیدات خود را نیز افزایش داده است. با این وجود از زمان شیوع کرونا با کاهش جهانی تقاضا، تولیدات چین نیز کاهش یافته و در این مدت، ایران در کنار دو کشور دیگر، تنها تولیدکنندگان خودرویی بوده‌اند که با وجود کرونا، تولیدات خود را افزایش دادند.

نجفی منش در پاسخ به این که آیا پس از این توافق همکاری، چینی‌ها ساختار صنعت خودرو ایران را تغییر خواهند داد، بیان کرد: چینی‌ها در هر توافقی به دنبال منافع خود هستند، همانطور که ما نیز در قراردادها باید به منافع خود فکر کنیم. از این رو اینکه ایران شرایط صنعت خودرو خود را به چه سمتی ببرد و از تولیدکنندگان چگونه حمایت شود که امکان عقد قرارداد یا مشارکت با طرف‌های چینی را داشته باشند، اهمیت فراوانی دارد. از سوی دیگر، ما باز تاکید می‌کنیم که قرار دادن تمام تخم مرغ‌ها در سبد چین، منطقی نیست و باید این مشارکت و همکاری با سایر کشورهای جهان نیز ادامه یابد. وی افزود: در دوره تحریم، بسیاری از قطعاتی که ورود آنها به ایران دشوار شده بود، با تولید داخل پوشش داده شد، هرچند ما هنوز در مواد اولیه، واردات داریم و چین یکی از تامین کنندگان این مواد است. از این روی دیگر نه چین مانند سال‌های گذشته، در صنعت خودرو حرفی برای گفتن ندارد و نه ما مانند سال‌های نه چندان دور برای تولید خودرو، نیاز به واردات گسترده قطعه داریم. تا زمانی که قرارداد با چین نهایی شود، آنچه بیشترین اهمیت را دارد، حفاظت از داشته‌ها و دستاوردهای کشور در تولید و تلاش برای به دست آوردن منافع در قرارداد با خارجی‌هاست.

 

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....