تاریخ انتشار : شنبه 14 فروردین 1400 - 19:23
کد خبر : 41305

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون مهمترین پارامتر‌های تاثیرگذار بر معاملات بورس چیست؟ نرخ بیکاری اعلام شد، ۷۱۹ هزار آمریکایی هفته

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون مهمترین پارامتر‌های تاثیرگذار بر معاملات بورس چیست؟ نرخ بیکاری اعلام شد، ۷۱۹ هزار آمریکایی هفته گذشته بیکار شدند، سهام آمریکا جهش کرد، قیمت جهانی طلا بیش از یک درصد جهش کرد، بیتکوین در یک قدمی ۶۰ هزار دلاری شدن و صعود جهانی دلار را در بر دارد.

اولین روز هفته برای بورس بازان چگونه است؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، در حالی که در آخرین روز کاری هفته قبل، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۸ هزار و ۶۵۰ واحدی معادل ۰.۶۶ درصد به یک میلیون و ۲۹۴ هزار و ۵۴۳ واحد رسیده بود، امروز نیز شاهد افت نماگر کل بازار هستیم، به گونه ای که در لحظه انتشار این گزارش، شاخص کل بورس با کاهش بیش از پنج هزار واحدی مواجه شده است. /جزئیات بیشتر

+مهمترین پارامترهای تاثیرگذار بر معاملات بورس چیست؟

امیرباقری کارشناس بازار سرمایه گفت: اکنون مهمترین پارامتر تاثیرگذار بر بدنه بازار سرمایه، پارامتر ابهام است که مستقیم در افزایش پارامتر ریسک تاثیرگذار است، همین موضوع باعث شده تا حدودی خریداران و فروشندگان از انجام معاملات در بازار سهام عقب‌نشینی کنند. امیرباقری خاطرنشان‌ کرد: در مورد مناسبات سیاسی تاثیرگذار بر بازار سهام، بحث بازگشت آمریکا به برجام و انتخابات ریاست‌جمهوری ایران مطرح است که به دلیل ابهام در نتیجه این اتفاقات، ریسک بازار افزایش پیدا کرده است. تا حدودی به دلیل نبود روندی غالب در بازار، سهامداران از سرمایه‌گذاری در این بازار و ورود سرمایه‌های خود به بورس خودداری می‌کنند؛ بنابراین در کوتاه‌مدت و میان‌مدت نباید در بازار انتظار روندهای قوی مشابه روندهای دو سال اخیر را داشته باشیم. به لحاظ تکنیکالی در زمان ایجاد روندهای سنگین در معاملات، بازار احتیاج به اصلاح قیمتی و زمانی پیدا می کند؛ به همین دلیل در کوتاه‌مدت نباید در بازار در انتظار روندهای قوی در جهت مثبت و منفی باشیم. نکته‌ای که باید به آن دقت کرد این است که سرمایه‌گذاران ممکن است در زمان تحلیل پارامترهای حاضر و آتی، به برخی از سهام با قیمت‌های ارزنده برخورد کنند اما از آنجایی که با وجود ارزندگی قیمت‌ها روند قوی در بازار شکل نمی گیرد شاهد ورود جریان نقدینگی در بازار نخواهیم بود. این کارشناس بازار سرمایه گفت: این امر باعث می‌شود بسیاری از سرمایه‌گذاران صبر کنند تا در زمان تشکیل روند جدی در بازار حتی با قیمت‌های بالاتر به بازار ورود کنند اما در زمان قیمت پایین سهام، به دلیل نبود روند قوی سرمایه خود را وارد بازار نمی‌کنند. /ایرنا

+نرخ بیکاری اعلام شد

مرکز آمار: نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار در زمستان ١٣٩٩ منتشر شد. بررسی نرخ بیکاری افراد ١۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ٩,٧ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ١٣٩٨)، ٠.٩ درصد کاهش یافته است. در زمستان ١٣٩٩، به میزان ۴٠,٩ درصد جمعیت ١۵ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان١٣٩٨) ١.۵درصد کاهش یافته است.

جمعیت شاغلین پانزده ساله و بیشتر در این فصل ٢٣ میلیون و ١٣۵ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٠٠ هزار نفر کاهش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در زمستان ١٣٩٩، بخش خدمات با ۵٠,۴ درصد بیش­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣٣,٨ درصد و کشاورزی با ١۵.٨ درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری جوانان ١۵ تا ٢۴ ساله، حاکی از آن است که ٢٣,۶ درصد از فعالان این گروه سنی در زمستان ١٣٩٩ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ١٣٩٨) ٢.١ درصد کاهش یافته است. بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣۵ ساله نیز نشان می‌دهد که در زمستان ١٣٩٩، ١۶,٨ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به زمستان ١٣٩٨، به میزان ١.٠ درصد کاهش یافته است. بررسی سهم اشتغال ناقص جمعیت ١۵ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که در زمستان ١٣٩٩، ١٠,٨ درصد جمعیت شاغل، به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ٣٣.٩ درصد از شاغلین ١۵ ساله و بیش‌تر، ۴٩ ساعت و بیشتر در هفته کار کرده‌اند.

۷۱۹ هزار آمریکایی هفته گذشته بیکار شدند

سی‌ان‌بی‌سی: طبق اعلام وزارت کار آمریکا، تعداد آمریکایی‌هایی که هفته گذشته برای اولین بار درخواست دریافت بیمه بیکاری خود را ثبت کردند از آن‌چه انتظار می‌رفت بیشتر شده و به ۷۱۹ هزار نفر رسیده است، در حالی که اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی داوجونز پیش‌بینی می‌کردند تعداد بیکاران جدید تحت پوشش بیمه آمریکا در این هفته به ۶۷۵ هزار نفر برسد. تعداد بیکاران جدید این هفته از تعداد بیکاران جدید هفته گذشته که ۶۵۸ هزار نفر اعلام شده بود هم بیشتر شده است. با این حال با وجود واکسیناسیون ۳ میلیون آمریکایی در هر روز و تسریع روند بازگشایی اقتصاد آمریکا تعداد افرادی که به طور مداوم از بیمه بیکاری استفاده می‌کردند ۴۸ هزار نفر کاهش یافته و به ۳.۸ میلیون تن رسید.

سهام آمریکا جهش کرد

سی‌ان‌بی‌سی: سهام آمریکا در پایان معاملات جمعه (بامداد شنبه به وقت تهران) جهش کرد و اس‌اندپی برای اولین بار به بالای ۴۰۰۰ واحد رسید. اعلام برنامه چند تریلیون دلاری زیرساختی جو بایدن تأثیر مثبتی بر روحیه سرمایه‌گذاران بازارهای مالی گذاشته است. میانگین صنعتی داو جونز ۱۷۱.۶۶ واحد یا ۰.۵۵ درصد رشد کرد و به ۳۳٫۱۵۵۳.۲۱ واحد رسید. اس‌اندپی ۱.۲ درصد جهش کرد و به رکورد جدید ۴٫۰۱۹.۸۷ واحد رسید، در حالی که کامپوزیت نزدک ۱.۸ درصد جهش کرد و به ۱۳٫۴۸۰.۱۹ واحد رسید. سهام آلفابت و نتفلیکس بیش از ۳ درصد جهش کردند، در حالی که سهام آمازون و مایکروسافت بیش از ۲ درصد بالا رفتند. پایین آمدن نرخ سود اوراق قرضه آمریکا هم باعث شد سهام تقویت شوند. سود اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری آمریکا که هفته پیش تا رکورد ۱۴ ماهه ۱.۷۷ درصد بالا رفته بود، دیشب تا ۱.۶۸ واحد پایین آمد. وال استریت ماه مارس را با قدرت به پایان رساند. اس‌اندپی و داوجونز به ترتیب ۴.۳ و ۶.۶ درصد رشد کردند، در حالی که با فشارهای وارد شده به سهام تکنولوژی کامپوزیت نزدک تنها ۰.۴ درصد رشد کرد.

صعود جهانی دلار

ارزش دلار مقابل بیشتر ارزهای مهم افزایش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۱ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۳.۰۴ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۶۱ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

قیمت جهانی طلا بیش از یک درصد جهش کرد

سی‌ان‌بی‌سی: قیمت جهانی طلا در معاملات پنجشنبه و جمعه با افت دلار و سود اوراق قرضه آمریکا بیش از یک درصد جهش کرد. اغلب بازارهای جهان در روز ۲ آوریل به علت عید «جمعه پاک» تعطیل بودند. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، تا پایان معاملات روز جمعه (بامداد شنبه به وقت تهران) ۱.۳ درصد جهش کرد و به ۱,۷۲۸.۸۴ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا ۰.۸۶ درصد رشد کرد و به ۱,۷۳۰.۳۰ دلار رسید. قیمت خرید نقدی هر اونس نقره در بورس نیویورک ۲.۰۹ درصد جهش کرد و به ۲۵.۰۴۵ دلار رسید.

بیتکوین در یک قدمی ۶۰ هزار دلاری شدن

بیتکوین با تثبیت خود در کانال ۵۹ هزار دلاری به دنبال عبور از مقاومت ۶۰ هزار دلار است. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، انک جی پی مورگان با انتشار گزارشی با اشاره به افزایش روزافزون سرمایه ورودی به بازار ارزهای دیجیتالی پیش بینی کرد در صورت کاهش نوسانات شدید قیمتی، بیتکوین به زودی بتواند به رقم ۱۳۰ هزار دلار برسد. این بانک نوسانات بالای بازار ارزهای دیجیتالی را بزرگ ترین مانع بر سر ورود نهادهای بزرگ به این بازارها دانسته است.  غول های بزرگ مالی آمریکایی کماکان نسبت به سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتالی مشتاق هستند. با اعلام خبر احتمال سرمایه گذاری های جدید بانک گلدمن ساکس و موسسه بلک راک در بازار ارزهای دیجیتالی، بار دیگر اوضاع به نفع گاوهای بازار تغییر کرده است و برخی تحلیل گران احتمال رسیدن بیتکوین به ۷۰ هزار دلار را طی روزهای آتی محتمل دانسته اند. در سه ماه اخیر بیتکوین بیش از ۳۰ هزار دلار افزایش قیمت داشته است.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۵۹ هزار و ۴۹۸.۳۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۰.۱۷ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۲۰۶۲.۳۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۶۹ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۳.۶۷ درصد افزایش

۳- بایننس کوین

قیمت: ۳۴۱.۹۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۸۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳۶.۲۱ درصد افزایش

۴- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۴ درصد افزایش

۵- کاردانو

قیمت: ۱.۲۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۲۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۲۴ درصد کاهش

۶- پولکا دوت

قیمت: ۳۹.۴۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۴۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۱.۲۰ درصد افزایش

۷- ریپل

قیمت: ۰.۶۰۱  دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۰۹ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۵۰ درصد افزایش

۸- یونی سواپ

قیمت: ۲۹.۴۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۳۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۶۱ درصد افزایش

۹- لایت کوین

قیمت: ۲۰۸.۸۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۵۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۴.۵۱ درصد افزایش

۱۰- چین لینک

قیمت: ۳۱.۴۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۳۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۷.۳۴ درصد افزایش

+افت دلار با انتظارات برجامی؟

برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام به‌ طور مجازی، یکی از عواملی است که می‌تواند زمینه‌ساز افت بیشتر قیمت دلار در ابتدای هفته جاری شود. قرار بود نمایندگان ایران و ۱+۴ در نشست یاد شده درباره چشم‌انداز و شرایط بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای مذاکره کنند. گفته می‌شود، مذاکرات روز سه‌شنبه حضوری در وین پی گرفته می‌شود. بازار ارز و معامله‌گران دلار به‌طور ویژه اخبار مربوط به برجام را پیگیری می‌کنند و در صورتی که گشایش خاصی رخ دهد، آنها به سرعت در موقعیت فروش قرار خواهند گرفت. برگزاری این نشست تا حدی بازیگران ارزی را از بازار عقب برد. سکه‌بازان نیز تا حدی در خریدهای خود محتاط رفتار کردند. البته سکه‌بازان در طول تعطیلات نیز به دلیل افت قیمت اونس تا حدی محتاطانه‌تر از دلاری‌ها در معاملات فعالیت کردند. /دنیای اقتصاد

+عرضه گسترده مرغ ۲۴۹۰۰ تومانی؛ فروش مرغ تکه‌ای ممنوع شد

وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: با هدف تنظیم بازار مرغ از امروز شنبه ۱۴ فروردین مرغ گرم روزانه در سطح استان تهران عرضه خواهد شد. با توجه به هماهنگی های وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت معدن و تجارت توزیع گسترده مرغ در تمامی میادین و فروشگاه های عرضه مرغ استان تهران با قیمت مصوب ۲۴۹۰۰ تومان صورت خواهد گرفت.

همچنین بر اساس تصمیم گرفته شده در نخستین جلسه قرارگاه ساماندهی مرغ کشور، تا اطلاع ثانوی عرضه مرغ تکه‌ای (قطعه شده) در کلیه واحدهای صنفی ممنوع اعلام شد.

دورخیز شرکت‌های آمریکایی برای افزایش تولید نفت

رویترز: مؤسسه بیکرهاگز اعلام کرد: شرکت‌های نفتی آمریکایی طی هفته گذشته تعداد دکل‌های نفتی خود را به میزان قابل توجهی افزایش دادند. در واقع افزایش هفتگی تعداد دکل‌های نفتی در آمریکا از ژانویه سال جاری بی‌سابقه بوده است. افزایش قیمت نفت طی هفته‌های گذشته، شرکت‌های نفتی آمریکایی را به سمت افزایش تولید سوق داده است. طی هفته‌ای که گذشت، شرکت‌های آمریکایی ۱۳ دکل نفتی و گازی به دکل‌های خود افزوده و تعداد آن‌ها را به ۴۳۰ دکل رسانده‌اند. البته تعداد دکل‌های نفتی و گازی آمریکا در شرایط کنونی نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۳۵.۲ درصد پایین‌تر است.

در ماه آگوست سال گذشته تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا به ۲۴۴ واحد رسید که کمترین میزان از سال ۱۹۴۰ تا کنون محسوب می‌شود. اما پس از آنکه روند افزایش قیمت نفت آغاز شد طی مدت ۸ ماه شاهد روند افزایشی تعداد دکل‌های نفتی و گازی در آمریکا هستیم. قیمت نفت آمریکا در سه ماهه نخست سال جاری ۲۲ درصد رشد کرده و دلیل آن نیز تأثیر آغاز واکسیناسیون سراسری در بسیاری از کشور‌ها از جمله آمریکا بوده که چشم‌انداز تقاضا برای نفت را مثبت کرده است.

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....