تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 فروردین 1400 - 18:42
کد خبر : 41057

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون بیشترین و کمترین نرخ تورم ماهانه برای کدام استان؟ ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ دلار

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بیشترین و کمترین نرخ تورم ماهانه برای کدام استان؟ ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ دلار مچ بقیه ارز‌ها را خواباند، ادامه روز‌های بد وال استریت، سود اوراق قرضه ده ساله آمریکا به بالاترین رکورد چهارده ماهه رسید، اردوغان معاون بانک مرکزی ترکیه را عزل کرد و تجارت ۷۳ میلیارد دلاری کشور در سخت‌ترین شرایط را در بر دارد.

+بیشترین و کمترین نرخ تورم ماهانه برای کدام استان؟

  به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، مرکز آمار ایران تغییرات نرخ تورم استان‌ها در اسفند ۹۹ را اعلام کرد که بر اساس آن، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند برای خانوار‌های کشور به عدد ۳۶.۴ درصد رسید. در اسفند ماه ۱۳۹۹ عدد شاخص کل برای خانوار‌های کشور (۱۰۰=۱۳۹۵) به ۲۹۸،۱ رسید که نسبت به ماه قبل ۱.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوار‌های کشور مربوط به استان کرمان با ۲.۷ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان گیلان با ۰.۸ درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوار‌های کشور ۴۸.۷ درصد می‌باشد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان چهارمحال و بختیاری (۵۸.۵ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (۴۲.۹ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ۹۹ برای خانوار‌های کشور به عدد ۳۶.۴ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان کرمانشاه (۴۰.۱ درصد) و کمترین آن مربوط به استان مرکزی (۳۳.۳ درصد) است.

+بورس بازهم قرمز شد!

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۳ هزار و ۷۹۹ واحدی معادل ۰.۲۹ درصد به یک میلیون و ۳۰۳ هزار و ۸۹ واحد رسید. امروز و در لحظه انتشار این گزارش، نماگر کل با افت بیش از پنج هزار واحدی مواجه شده است. /جزئیات بیشتر

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۸ میلیون و ۹۴۱ هزار و ۸۳۲ تومان رسید که نسبت به آخرین روز معاملاتی گذشته ۰.۱ درصد معادل ۱۱ هزار و ۳۲۳ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۵ میلیون و ۳۶۵ هزار و ۹۹ تومان رسیده است.

34026 547 اقتصاددان نوشته

+دلار مچ بقیه ارزها را خواباند

شاخص دلار با قدرت وارد کانال ۹۳ واحد شد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۳۲ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۳.۲۸۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۶۰ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

ادامه روزهای بد وال استریت

همه شاخص های مهم بورسی وال استریت ریزش کردند.

در وال استریت همه شاخص ها نزولی بودند، تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۴۲ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۳ هزار و ۸۰.۹۲ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۴۱ درصد ریزش تا سطح ۳۹۵۶.۱۷ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۲۸ درصد کاهش در سطح ۱۳ هزار و ۷.۴۷ واحدی بسته شد.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص “فوتسی ۱۰۰” بورس لندن با ۰.۵۳ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۶۷۷۲.۱۲ واحد بسته شد.  شاخص “دکس ۳۰” بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۱.۲۹ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۸.۶۱ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص “کک ۴۰” بورس پاریس با پیشروی ۱.۲۱ درصدی در سطح ۶۰۸۸.۰۴ واحد بسته شد. در مادرید شاخص “ایبکس ۳۵” ۱.۲۲ درصد بالا رفت و به ۸۵۹۵.۲۰ واحد رسید.

سود اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا به بالاترین رکورد ۱۴ ماهه رسید

سود اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا، بنچ‌مارک سود اوراق قرضه، در معاملات دیروز، با امید سرمایه‌گذاران به شتاب‌گرفتن ریکاوری اقتصادی آمریکا، رشد کرد و از ۱.۷۷ درصد فراتر رفت. این امید وجود دارد که با تسریع روند واکسیناسیون کرونا در آمریکا اقتصاد این کشور زودتر به وضعیتی قدرتمند بازگردد. سود اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا امروز تا ۱.۷۷۲ درصد بالا رفت و سپس تا ساعت ۱۷ به وقت تهران در ۱.۷۶ درصد تثبیت شد. سود اوراق ۳۰ ساله آمریکا هم به ۲.۴۵۶ درصد افزایش یافت.

+رئیس مجلس: اعتبارات خرج وام دادن به نور چشمی‌ها و ابربدهکاران می‌شد

محمد باقر قالیباف در توییتر نوشت: بخش مهمی از اعتبارات خرج وام دادن به نور چشمی ها و ابر بدهکاران بانکی می شد و نوبت مردم که می رسید می گفتند بودجه نداریم. رییس مجلس افزود: مجلس با هدف سوق دادن منابع به سمت رفع نیازهای مردم و برای حمایت از خانواده وام ازدواج را به ۲۰۰ میلیون تومان برای زوج های جوان و ۱۴۰ میلیون تومان برای همه زوج ها افزایش داد.

+تجارت ۷۳ میلیارد دلاری کشور در سخت‌ترین شرایط

وزیر صمت گفت: پارسال ۱۴۶ میلیون تن کالا در کشور تامین (واردات) یا صادرات شده و ۷۳ میلیارد دلار تجارت کشور در سال گذشته بوده است. وی با اشاره به اینکه ۳۴ میلیون تن واردات کالا‌ها داشته‌ایم، اضافه کرد: این میزان از تجارت کالا به صورت صادرات و واردات در شرایطی محقق شد که تحت سخت‌ترین تحریم‌های ظالمانه و همچنین شیوع ویروس کرونا قرار داشتیم.

+تشکیل کمیته تخصصی ساماندهی بازار مرغ و تخم‌مرغ

بنا به مصوبات ستاد تنظیم بازار که روز ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ و به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، مقرر گشت کمیته‌ای تخصصی جهت ساماندهی بازار مرغ و تخم‌مرغ تشکیل شود. این کمیته با ریاست وزیر جهاد کشاورزی و با عضویت قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی و دیگر مسئولان مربوطه تشکیل خواهد شد. طبق مصوبات جلسه دیروز ستاد تنظیم بازار، مقرر شد این کمیته با داشتن اختیارات کامل از سوی ستاد تنظیم بازار نسبت به برنامه‌ریزی و تولید و توزیع مرغ، از طریق شرکت‌های تولیدکننده عمده مرغ و نیز با همکاری و خدمت گرفتن از ظرفیت مرغ‌داری‌های دیگر، اقدامات لازم را انجام دهد.

+توضیح بانک مرکزی درباره پرداخت‌های ریالی

بانک مرکزی اعلام کرد: تامین ریال از منابع بانک مرکزی، به پشتوانه ارزهای مسدودی، موجب رشد پایه پولی و نقدینگی می‌شود. در ادامه پیام توئیتری این بانک آمده است:  بانک مرکزی نمی‌تواند از پرداخت‌های ریالی خودداری کند که طبق نص صریح قانون موظف به انجام آن است.

اردوغان معاون بانک مرکزی ترکیه را عزل کرد

رئیس‌جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، ۱۰ روز پس از اخراج رئیس بانک مرکزی ترکیه، امروز، سه‌شنبه، معاون بانک مرکزی، مورات ستینکایا، را هم اخراج کرد. به دنبال انتشار این خبر نرخ لیر ترکیه ۱۳ درصد در برابر دلار آمریکا سقوط کرد. مصطفی دومان، از بانکداران معروف ترکیه، از سوی اردوغان به اداره این سمت منصوب شد. آقای دومان قبلاً یکی از مدیران مورگان استنلی بوده است. روزنامه گازته که این خبر را منتشر کرده، هیچ دلیلی برای برکناری ستینکایا مدیر سابق بورس استانبول، ذکر نکرده است.

پرواز ارزهای دیجیتالی/باینانس کوین در صدر

ارزش بیشتر ارزهای دیجیتالی مهم افزایش پیدا کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، شرکت پی پال اعلام کرد به زودی امکان خرید کالاهای مورد نیاز شهروندان آمریکایی از خرده فروشی های آنلاین با استفاده از ارزهای دیجیتالی را فراهم خواهد کرد. طبق اعلام پی پال، دارندگان ارزهای دیجیتالی اتریوم، بیتکوین، بیتکوین کش و لایت کوین خواهند توانست در درگاه های پرداخت پی پال ارزهای دیجیتالی خود را مستقیم به دلار تبدیل کنند. غول پرداختی ویزاکارد که یکی از دو شرکت اصلی پرداخت بین المللی محسوب می شود از انجام نخستین تراکنش بر حسب ارزهای دیجیتالی در این شبکه خبر داد. بر اساس طرح در دست اجرا توسط مسترکارد امکان انجام تراکنش ها بر بستر ارزهای دیجیتالی بدون نیاز به تبدیل آن ها به ارزهای فعلی وجود خواهد داشت. قرار است در آینده نزدیک، امکان انجام این معاملات در ویزا مهیا شود.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۵۸ هزار و ۹۴۱.۰۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۸۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۴۳ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۱۸۳۷.۴۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۳۳ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۷.۰۸ درصد افزایش

۳- بایننس کوین

قیمت: ۲۹۷.۹۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۹.۲۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۳.۴۱ درصد افزایش

۴- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۴ درصد کاهش

۵- کاردانو

قیمت: ۱.۲۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۲ درصد افزایش

۶- پولکا دوت

قیمت: ۳۴.۱۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۲۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۲۴ درصد کاهش

۷- ریپل

قیمت: ۰.۵۶۷  دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۸۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۷۴ درصد کاهش

۸- یونی سواپ

قیمت: ۲۸.۵۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۲۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۳.۴۹ درصد کاهش

۹- تتا

قیمت: ۱۲.۹۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۳۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۲۷ درصد افزایش

۱۰- لایت کوین

قیمت: ۱۹۷.۵۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۶۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵.۴۷ درصد کاهش

رشد قیمت مسکن در آمریکا رکورد ۱۴ ساله را شکست!

طبق اعلام آژانس فدرال مسکن آمریکا، در سراسر این کشور متوسط قیمت مسکن در ماه فوریه نسبت به فوریه سال گذشته ۱۲ درصد افزایش یافته است.  به نقل از فاکس بیزینس، به دنبال کاهش شدید در بخش عرضه مسکن، متوسط رشد قیمت خانه ها در بزرگ ترین اقتصاد جهان در ماه ژانویه به بالاترین سطح خود در طول ۱۴ سال اخیر رسیده است. در بازه زمانی ۱۲ ماهه، رشد قیمت مسکن در ۲۰ شهر بزرگ آمریکا ۱۱.۱ درصد اندازه گیری شده که این رقم نسبت به بازه مشابه به ماه قبل ۰.۹ درصد افزایش داشته است.

از ۲۰  شهر بزرگ آمریکا، متوسط قیمت مسکن در ۱۹ شهر در ماه ژانویه به نسبت ماه قبل افزایش پیدا کرده است. شهر فونیکس در ایالت آریزونا رکورددار افزایش قیمت در این بازه بوده تا جایی که رشد ۱۵.۸ درصدی قیمت مسکن در این شهر در یک سال اخیر به ثبت رسیده است. شهر سیاتل در واشنگتن با ۱۴.۳ درصد افزایش و سن دیگو در کالیفرنیا با رشد ۱۴.۲ درصدی در رده های بعدی قرار دارند. کریگ لازارا، مدیر اجرایی در موسسه اس اند پی دی جی آی گفت: اثر کرونا بر روی بخش مسکن کاملا محسوس باقی مانده است و خریداران با انگیزه بیشتری به دنبال خرید خانه هستند، در حالی که عرضه مسکن به دلیل مشکلات مواد اولیه کاهش یافته است. این افزایش قیمت در حالی رخ می دهد که فروش خانه ها در این کشور کاهش یافته است. داده های منتشره نشان می دهند که در ماه فوریه ۶.۲۲ میلیون واحد مسکن در این کشور معامله شده اند که نسبت به ماه قبل ۶.۶ درصد کاهش پیدا کرده است. با وجود کاهش کلی خانه های معامله شده، میزان فروش خانه های جدید نسبت به ماه قبل ۹ درصد افزایش داشته است.

 

 

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....