تاریخ انتشار : سه شنبه 10 فروردین 1400 - 19:11
کد خبر : 40971

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون روز منفی شاخص کل بورس، وال استریت قرمز شد، دلار در بازار جهانی بالا رفت،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون روز منفی شاخص کل بورس، وال استریت قرمز شد، دلار در بازار جهانی بالا رفت، زنگنه: صنعت نفت ایران سرحال و سرزنده است، رئیس مجلس: می‌توان حوزه اقتصادی را به ثبات رساند و ارزش ۱۸۲۰ میلیارد دلاری بازار جهانی ارز‌های دیجیتال را در بر دارد.

+روز منفی شاخص کل بورس

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، در حالی که روز یکشنبه، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۲ هزار و ۷۰۲ واحدی معادل ۰.۲۱ درصد به یک میلیون و ۳۰۶ هزار و ۸۵۹ واحد رسید، امروز و در لحظه انتشار این گزارش، نماگر کل بورس با افت بیش از ۲۵۰۰ واحدی مواجه شد./جزئیات بیشتر

وال استریت قرمز شد

در وال استریت بیشتر شاخص ها نزولی بودند، تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۱۷ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۳ هزار و ۱۲۸.۰۸ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۱۳ درصد ریزش تا سطح ۳۹۶۹.۵۰ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا، یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۶۷ درصد کاهش در سطح ۱۳ هزار و ۵۰.۰۹ واحدی بسته شد. در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص “فوتسی ۱۰۰” بورس لندن با ۰.۰۷ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۷۳۶.۱۷ واحد بسته شد.  شاخص “دکس ۳۰” بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۰.۴۷ درصدی و ایستادن در سطح ۱۴ هزار و ۸۱۷.۷۱ واحدی به کار خود پایان داد و شاخص “کک ۴۰” بورس پاریس با پیشروی ۰.۴۵ درصدی در سطح ۶۰۱۵.۵۱ واحد بسته شد. در مادرید شاخص “ایبکس ۳۵” ۰.۰۸ درصد پایین رفت و به ۸۴۹۲.۱۰ واحد رسید.

+ادامه گرانی دلار در روز‌های نیمه تعطیل

در بازار امروز (لحظه انتشار پیمانه)، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز به نرخ ۲۵۰۰۶ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۲۵۵۱۱ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که این رقم نسبت به روز یکشنبه ۲۸۲ تومان گران‌تر شده است. همچنین در این صرافی ها، هر اسکناس یورو به نرخ ۲۹۰۰۶ تومان از مردم خریداری و در مقابل با رشد ۳۰۳ تومانی نسبت به آخرین نرخ روز یکشنبه، به قیمت ۲۹۵۹۲ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود.

ادامه گرانی دلار در روز‌های نیمه تعطیل/ طلا در مسیر ارزانی بیشتر گام برداشت/ بیش از ۱۲۰ روز خانه خالی نگه ندارید/ مقام مسئول: متوسط قیمت مرغ در تهران بیش از ۳۰ هزار تومان است/ جریمه به کارگیری نیروی کار خارجی غیرمجاز در سال ۱۴۰۰

دلار در بازار جهانی بالا رفت

ارزش دلار مقابل بیشتر ارزهای مهم افزایش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۵ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۸۶۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۶۶ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

+طلا در مسیر ارزانی بیشتر گام برداشت

قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی تحت تاثیر قوی‌تر شدن دلار آمریکا و بازده اوراق خزانه، به پایین‌ترین حد در بیش از دو هفته گذشته نزول کرد. به گزارش ایسنا، بهای معاملات اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد کاهش، به ۱۷۰۶ دلار و ۴۳ سنت رسید، در حالی که اوایل معاملات تا مرز ۱۷۰۴ دلار نزول کرده بود که پایین‌ترین قیمت از ۱۲ مارس بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۴ درصد کاهش، به ۱۷۰۷ دلار و ۳۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه با ۱.۲ درصد کاهش، در ۱۷۱۲ دلار و ۲۰ سنت بسته شد. طلا که در شرایط آشفتگی اقتصادی و سیاسی به پناهی برای دارایی امن تبدیل می‌شود، به رشد بازده اوراق خزانه حساس ،زیرا بالا رفتن بازده، هزینه نگهداری این فلز ارزشمند را افزایش داده و جذابیت سرمایه گذاری در آن را کمتر می کند.

+جریمه به کارگیری نیروی کار خارجی غیرمجاز در سال ۱۴۰۰

محسن ابراهیمی، مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به تعیین حداقل دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۸۸۵ هزار و ۱۶۵ ریال (۸۸ هزار و ۵۱۵ تومان)، مطابق با بند ج ماده ۱۱ قانون تنظیم بخشی از درآمد‌های دولت، هر کارفرمایی که غیر مجاز از نیروی کار خارجی استفاده و یا در مشاغلی به جز شغل تعیین شده در پروانه کار اقدام کند، به ۵ برابر حداقل دستمزد یعنی ۴ میلیون و ۴۲۵ هزار و ۸۲۵ ریال (۴۴۲ هزار و ۵۸۲ تومان) برای هر روز اشتغال جریمه می‌شود. در صورت استنکاف از پرداخت این جریمه، کارفرما مطابق با ماده ۱۸۱ قانون کار به محاکم قضایی معرفی خواهد شد.

+زنگنه: صنعت نفت ایران سرحال و سرزنده است

بیژن زنگنه وزیر نفت در مصاحبه با رادیو گفت: این روزها می بینیم بر اثر زحماتی که طی این سالها کشیده شده، پتروشیمی و سیستم پایین دستی نفتی سرحال است که در شرایط امروز تحریم خیلی کمک کشور بوده است. وی به صادرات انواع فرآورده های نفتی اشاره کرد و افزود: علاوه بر صادرات، توانستیم انواع خوراک برای صنایع داخلی کشور را فراهم کنیم و نیازی به واردات آنها نداشتیم که به تبع آن، تراز بازرگانی مان نیز بهبود یافته است. زنگنه درباره استفاده از واژه سرحال برای صنعت نفت و پتروشیمی در حالی که کشور تحت فشارهای ظالمانه تحریم قرار دارد و آمریکا آرزوی به صفر رساندن نفت ایران را دارد، گفت: زحمت زیادی برای روند حاکم کشیده و از تجربه مدیریتی و شجاعت عملیاتی و فکر جوانان استفاده شد و این دو با هم تلفیق شد و توانستیم خیلی از مواقع تحریم ها را دور بزنیم و از فشارها عبور کنیم. البته بر زندگی مردم و تراز بازرگانی خارجی و کم شدن ارز تاثیر گذاشت؛ اما آنچه آنها خواهانش بودند که از پا در آوردن ما بود، به مقصودشان نرسیدند و من همیشه گفتم که ما می مانیم و ترامپ به گورستان تاریخ می پیوندد و همین طور شد؛ مردم ما هستند و صنعت نفت ما نیز سرحال و زنده است.

+رئیس مجلس: می توان حوزه اقتصادی را به ثبات رساند

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس نمادی از همه کشور و عصاره ملت است، خاطرنشان کرد: با یک برنامه ریزی مدون و دقیق و تلاش همه قوا، طی ۵ سال آتی، کشور به سرعت ساماندهی شده و حوزه اقتصادی به ثبات می رسد؛ لذا اگر فهم با هم زندگی کردن و با هم اداره کردن کشور و نگاه منصفانه ایجاد شود، باعث خواهد شد تا فشار به مردم کاهش یابد.

ارزش ۱۸۲۰ میلیارد دلاری بازار جهانی ارز‌های دیجیتال

ادامه گرانی دلار در روز‌های نیمه تعطیل/ طلا در مسیر ارزانی بیشتر گام برداشت/ بیش از ۱۲۰ روز خانه خالی نگه ندارید/ مقام مسئول: متوسط قیمت مرغ در تهران بیش از ۳۰ هزار تومان است/ جریمه به کارگیری نیروی کار خارجی غیرمجاز در سال ۱۴۰۰

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۸۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۲.۹ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۶۵ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۲ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌کوین دوازده سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

+مقام مسئول: متوسط قیمت مرغ در تهران بیش از ۳۰ هزار تومان است

مدیرکل دفتر امور بازرگانی وزارت صمت اظهار داشت: قیمت مصوب مرغ، ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان بوده، اما متوسط قیمت بازار در کشور بیش از ۲۴ هزار تومان و در سطح تهران بیش از ۳۰ هزار تومان است. این قیمت‌ها دست کم ۲۰ درصد از قیمت مصوب بیشتر است.

+بیش از ۱۲۰ روز خانه خالی نگه ندارید

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: خانوارهایی که بیش از دو واحد مسکونی (یکی در شهر محل سکونت و دیگری در شهر و روستایی غیر از محل سکونت) داشته باشند و بیش از ۱۲۰ روز خالی باشد، مشمول مالیات می‌شود.

ادامه گرانی دلار در روز‌های نیمه تعطیل/ طلا در مسیر ارزانی بیشتر گام برداشت/ بیش از ۱۲۰ روز خانه خالی نگه ندارید/ مقام مسئول: متوسط قیمت مرغ در تهران بیش از ۳۰ هزار تومان است/ جریمه به کارگیری نیروی کار خارجی غیرمجاز در سال ۱۴۰۰

 

 

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....