تاریخ انتشار : یکشنبه 8 فروردین 1400 - 20:35
کد خبر : 40783

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت در اولین روز سال چقدر شد؟ شکر تا ماه رمضان گران نمی‌شود،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت در اولین روز سال چقدر شد؟ شکر تا ماه رمضان گران نمی‌شود، عرضه نفت امارات به آسیا باز هم کاهش می‌یابد و نوسان شاخص بورس در دومین روز کاری سال را در بر دارد.

+نوسان شاخص بورس در دومین روز کاری سال

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش هزار و ۸۸۱ واحدی معادل ۰.۱۴ درصد به یک میلیون و ۳۰۹ هزار و ۵۸۹ واحد رسیده بود، امروز و در لحظه انتشار این گزارش، نماگر کل با کاهش ۲۰۵۷ واحدی مواجه شده است. /جزئیات بیشتر

+ارزش سهام عدالت در اولین روز سال چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۹ میلیون و ۲۶ هزار و ۶۱۴ تومان رسید که نسبت به آخرین روز معاملاتی سال گذشته ۰.۷ درصد معادل ۷۲ هزار و ۶۰۴ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۵ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۶۸ تومان رسیده است.

در اولین روز بورس در سال ۱۴۰۰ ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

+بدهکاری ۹۰ هزار میلیارد تومانی ۱۱ بدهکار بزرگ به سیستم بانکی

همتی رئیس کل بانک مرکزی گفت: شیوع کرونا موجب شد رشد اقتصادی کشور که در آستانه مثبت شدن بود، بار دیگر منفی شود، اما تاب آوری اقتصاد ایران سبب شد پس از مدتی از رکود عبور کرده و رشد اقتصادی کشور مثبت شود. در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به خاطر بازگشت تحریم‌های اقتصادی، رشد منفی داشتیم، اما اقتصاد ما در حال جبران نکات منفی تحریم‌ها و مثبت شدن بود که با شیوع کرونا مواجه شدیم. وی گفت: ۱۱ بدهکار بزرگ بانکی با ۹۰ هزار میلیارد تومان بدهی در کشور وجود دارد که ما در مدت کوتاهی توانسته ایم حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان این بدهی را از آن‌ها پس بگیریم. متأسفانه منابع مالی بانکی وسوسه انگیز است و می‌تواند رانت ایجاد کند و قطعا عده‌ای تلاش می‌کنند تا از این منابع سوء استفاده کنند. ما باید سیستم بانکی و اعتبارسنجی درستی داشته باشیم تا جلوی رانت را بگیریم و برای این کار سه کار مهم را شروع کرده ایم.

+دژپسند: با افزایش نرخ سود بانکی موافق نیستم

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: نرخ بهره متغیری است که روی بازارهای دیگر اثر می گذارد. مهمترین مقوله‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که در ده سال اخیر از سال ۹۱ تا الان فقط سه سال رشد سرمایه گذاری مثبت بوده است. بقیه سنوات عمدتاً منفی بود. یکی از عوامل نرخ بهره است. بنابراین در هدف‌گذاری باید به این مقوله توجه کرد. در شرایطی که تورم ناشی از فشار هزینه است و نرخ ارز به طور قابل توجهی افزایش داشته و تامین مواد اولیه و قطعات و عوامل تولید را با هزینه و مشکل مواجه کرده است، اگر نرخ بهره افزایش یابد هزینه بنگاه‌ها را بالاتر می‌بریم. سبب می‌شود منحنی هزینه تولید به طور قابل توجهی بالا برود. چه بسا بنگاه‌ها را با نقطه تعطیل مواجه کند. یکی از کارهایی که در اقتصاد باید انجام دهیم علامت دهی است. باید به گونه‌ای باشد که در بین بازارها منابع به بازار مطلوب هدایت شود و نه بازار مزاحم. بازار ارز و سکه بازار مطلوب نیستند. مثلاً منابع به سمت بازار سرمایه برود. اگر عامل مخلی دارد از آن جلوگیری شود. بنده با افزایش نرخ سود بانکی موافق نیستم به دلایلی که گفتم.

+شکر تا ماه رمضان گران نمی شود

غلامحسین بهمنی دبیر انجمن تصفیه کنندگان شکر با اشاره به اینکه بازار شکر نوسانی نداشته است، اظهار کرد: با وجود آنکه شکر مصرف خانوار در بازار وجود دارد، کمبودی در عرضه وجود ندارد و بازار از تعادل نسبی برخوردار است. او قیمت کنونی شکر در بازار آزاد تهران را ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: نرخ کنونی شکر در جنوب کشور ارزان‌تر است. بهمنی با بیان اینکه وضعیت فعلی بازار شکر پایدار نیست، گفت: با اتمام شکر نیشکری در خرداد، قیمت دچار نوساناتی می‌شود، البته با کاهش قیمت ارز نیما یا نرخ جهانی شکر التهابی در بازار رخ نخواهد داد.

این مقام مسئول نرخ جهانی هر کیلو شکر را ۳۸۰ تا ۴۰۰ دلار اعلام کرد و افزود: با احتساب هزینه‌ها، قیمت هر کیلو شکر در بنادر ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان، شکر سفید ۱۲ تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است که با احتساب سود بنکدار و خرده فروش با قیمت ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد. او درباره آینده بازار شکر بیان کرد: گرچه قیمت شکر تابع مولفه‌هایی همچون نرخ ارز و قیمت‌های جهانی است، با افزایش ۲ برابری قیمت خرید تضمینی چغندر قند و نزدیک شدن به نرخ جهانی، پیش بینی می‌شود که بعد از ماه رمضان بازار ملتهب شود. دبیر انجمن تصفیه کنندگان شکر با بیان اینکه با افزایش نرخ خرید تضمینی چغندر قند، قیمت شکر داخلی از ۶ هزار و ۶۵۰ تومان به ۱۳ هزار تومان می‌رسد، تصریح کرد: با افزایش دو برابری قیمت در داخل، تفاوتی با شکر خارجی ندارد، هر چند این احتمال وجود دارد که در برخی مواقع شکر خارجی با ازدیاد تولید از نرخ شکر داخلی هم پایین تر باشد.

+فاصله ۲۰۰۰ درصدی قیمت ساخت با نرخ‌ها در بازار مسکن

مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور گفت: بر اساس اعلام سازمان نظام مهندسی ساختمان، کف هزینه ساخت مسکن متری ۲.۳ میلیون و سقف آن متری ۴.۶ میلیون تومان است اما می بینیم که بعضی بساز و بفروشها در تهران قیمتها را متری ۱۰۰ تا ۱۷۰ میلیون تومان و حتی بالاتر تعیین می کنند. در واقع قیمت ساخت با نرخ فروش بیش از ۲۰۰۰ درصد فاصله دارد. وی افزود: خوشبختانه از آبان ماه روند قیمتها در بازار مسکن نزولی بوده و معتقدم در سال آینده به ثبات می رسد. یعنی افزایش قیمت نخواهیم داشت. اینکه بانک مرکزی به علت در اختیار داشتن تعداد بسیاری املاک، آمار را صعودی نشان می دهد، نمی تواند نشان دهنده وضعیت واقعی بازار باشد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور با انتقاد از برخی سازندگان که انتظار سودهای بالای ۵۰۰ درصد را دارند گفت: در دهه های گذشته ساخت و ساز بسیار سودآور بود و انبوه سازان بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ درصد سود می کردند. همین مساله باعث رشد قیمت زمین و مسکن در کلانشهرها شد؛ تا جایی که قیمتها آنقدر بالا رفت که دیگر مردم توان خرید ندارند. بنابراین بازار مسکن ظرفیت خود را از دست داده و رشد مجدد قیمتها اتفاق نخواهد افتاد. از آبان ماه به دلیل اثرگذاری متغیرهای سیاسی بر بازار مسکن و همچنین در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری ایران، بازار مسکن به سمت کاهش قیمت تمایل پیدا کرده است. اما عجیب است که برخی می خواهند افزایش چند درصدی نرخ مصالح ساختمانی را ملاکی برای رشد مجدد قیمتها قرار دهند. اولا سیمان و فولاد کمتر از یک درصد قیمت فروش مسکن را به خود اختصاص می دهند، ثانیا همانطور که گفتم بازار دیگر ظرفیت ندارد. وی چشم انداز اقتصاد ایران را بعد از انتخابات ریاست جمهوری، مثبت دانست و گفت: بحمدالله تمامی شاخصها اوضاع اقتصاد کشور را امیدوارکننده نشان می دهد. این مساله به آرامش بازار مسکن نیز منجر می شود و امیدواریم در سال جاری با تثبیت قیمتها، متقاضیان واقعی بتوانند به تدریج وارد بازار شوند. افرادی هم که به هر نیت هنوز بر طبل گرانی می کوبند از رکود فعلی متنبه شوند و اجازه دهند مقداری بازار رونق بگیرد.

+آیا وام ودیعه اجاره مسکن تمدید می‌شود؟

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای پرداخت ودیعه اجاره مسکن در دو مرحله بیش از ۲ میلیون خانوار ثبت نام کردند که ۹۲۰ هزار نفر از آنها حائز شرایط شناخته شدند. محمود محمودزاده افزود: از ۹۲۰ هزار نفر دعوت شد که مدارک خود را در سامانه بارگذاری کنند تا صحت سنجی انجام شود. به گفته وی، از این تعداد ۳۳۲ هزار نفر مدارک خود را تکمیل کردند که عیناً به نظام بانکی معرفی شدند. بر اساس آخرین آمار اخذشده از بانک، تاکنون به ۲۲۳ هزار خانوار وام ودیعه اجاره مسکن پرداخت شده است. امکان تمدید وام ودیعه اجاره مسکن فعلاً وجود ندارد. پیشنهاد داده ایم چنانچه ستاد ملی کرونا موافقت کند امکان تمدید میسر خواهد شد.

عرضه نفت امارات به آسیا باز هم کاهش می‌یابد

برخی منابع اعلام کردند که شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک ADNOC) یک هفته پیش از نشست پیش‌روی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) موسم به ائتلاف اوپک پلاس، صادرات نفت خود به مشتریان آسیایی خود را برای ماه ژوئن ۱۰ تا ۱۵ درصد دیگر کاهش داده است، در حالی که کاهش صادرات این شرکت در ماه مه ۵ تا ۱۵ درصد بود. این منابع گفتند: این کاهش عرضه شامل هر چهار نوع نفت خام صادراتی امارات (موربان، داس، ام لولو و آپر زاکوم) به مشتریان آسیایی می‌شود. این تولیدکننده به‌عنوان بخشی از تعهد امارات متحده عربی به توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش مقدار عرضه نفت خود را کاهش داده است. تخصیص نفت خام ادنوک برای ماه ژوئن پیش از نشست بعدی وزیران نفت و انرژی اوپک پلاس انجام شد. نشست وزارتی اوپک پلاس، روز یکم آوریل (۱۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۰) و برای تصمیم‌گیری برای عرضه نفت اعضای این ائتلاف در ماه می برگزار می‌شود. منابع اوپک پلاس انتظار دارند که این ائتلاف به‌ دلیل احتمال کاهش تقاضای اروپا در پی قرنطینه‌های جدید، به کاهش تولید کنونی خود پایبند بماند. یکی از این منابع با بیان اینکه کاهش عرضه ادنوک با هدف حمایت از توازن بازار نفت انجام شده است، گفت: بازار بسیار شکننده به نظر می‌رسد.

 

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....