تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 فروردین 1400 - 20:07
کد خبر : 40343

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون بسته تسهیلات ۲۰ هزار میلیارد تومانی بانک‌ها برای تولید مسکن، جهش دلار در بازار‌های خارجی،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بسته تسهیلات ۲۰ هزار میلیارد تومانی بانک‌ها برای تولید مسکن، جهش دلار در بازار‌های خارجی، اغلب شاخص‌های آسیایی سقوط کردند، قیمت جهانی طلا افت کرد، ظرفیت تولید ال‌ان‌جی روسیه سه برابر می‌شود و سقوط ۳۰۰ واحدی داوجونز در بازار‌های آمریکا را در بر دارد.

+دولت بعدی دلار را به ۱۰ هزار تومان برساند

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، حسین راغفر کارشناس اقتصادی گفت: بخش زیادی از ارز کشور برای واردات کالاهایی که در داخل امکان تولید دارند، خرج می‌شود. یکی از اصلاحات مهم تقویت پول ملی است. اولین کار دولت بعدی باید این باشد که دلار را به ۱۰ هزار تومان برساند و بیش از این میزان هم کاهش دهد. برای فعال شدن تولید منابع و اعتبارات بانکی، باید به سمت تولید حرکت کند و بانک‌هایی که در تحقق این امر همراهی نمی‌کنند، باید جریمه شوند. /ایسنا

+بسته تسهیلات ۲۰ هزار میلیارد تومانی بانک‌ها برای تولید مسکن

وزیر راه و شهرسازی گفت: در هماهنگی با بانک مرکزی، مقرر شد یک بسته ۲۰ هزار میلیاردی برای جهش تولید مسکن آماده کنیم.

جهش دلار در بازارهای خارجی

شاخص دلار با قدرت وارد کانال ۹۲ واحد شد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۶۲ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۳۰۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۷۱ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

سقوط ۳۰۰ واحدی داوجونز در بازارهای آمریکا

سهام تحت شاخص داوجونز آمریکا در معاملات دیشب، سه‌شنبه، تحت تأثیر سقوط سنگین سهام شرکت‌های مسافرتی و حمل‌ونقل افت کردند. میانگین صنعتی داو جونز ۳۰۸.۰۵ واحد یا ۰.۹ درصد سقوط کرد و به ۳۲٫۴۲۳.۱۵ واحد بازگشت. اس‌اندپی ۰.۸ درصد پایین آمد و به ۳٫۹۱۰.۵۲ واحد رسید و کامپوزیت نزدک با سقوط ۱.۱ درصدی در ۱۳٫۲۲۷.۷۰ واحد بسته شد. شاخص راسل ۲۰۰۰ که شرکت‌های کوچک آمریکا را دنبال می‌کند با سقوط سنگین ۳.۶ درصدی روبرو شد. سقوط دیشب سهام آمریکا با نگرانی از تأخیر در بازگشت به روال عادی اقتصاد اتفاق افتاد و سهام شرکت‌های مرتبط به شدت افت کرد. شرکت کارنیوال و کروز نروژ ۷ درصد سقوط کرد، امریکن ایرلاین ۶ درصد از ارزش خود را از دست داد و سهام شرکت خرده‌فروشی گپ ۸ درصد پایین آمد.

اغلب شاخص‌های آسیایی سقوط کردند

در معاملات امروز، چهارشنبه، اغلب شاخص‌های آسیایی با افزایش تردیدها نسبت به ریکاوری جهان از بحران کرونا، سقوط کردند. سازمان بهداشت جهانی در اوایل این هفته هشدار داد که گونه جدید ویروس کرونا که قدرت گسترش سریع‌تری دارد در حال رشد است. جامع‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن ۱.۶۵ درصد سقوط کرد در حالی که نیکی ژاپن با سقوط سنگین ۲.۰۴ درصدی روبه رو شد. در بازار چین، کامپوزیت شانگهای ۱.۱۳ درصد سقوط کرد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۲.۱۰ درصد از ارزش خود را از دست داد. ای‌اس‌اکس استرالیا بر خلاف بازارهای منطقه ۰.۵۰ درصد رشد کرد، در حالی که کوسپی کره‌جنوبی ۰.۳۰ درصد پایین آمد.

+قیمت نفت تحت تأثیر قرنطینه‌های جدید

قیمت نفت خام دیشب، سه‌شنبه، تحت تأثیر وضع قرنطینه‌های جدید در اروپا ۶ درصد سقوط کرد؛ اما صبح امروز، چهارشنبه، با باز شدن بازار اندکی از این سقوط جبران شد. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، بیش از ۵.۹ درصد سقوط کرد و تا ۶۰.۵۰ دلار هم پایین رفت اما صبح امروز تا ساعت ۸:۴۹ به وقت تهران با ۰.۱۳ درصد رشد به ۶۰.۸۷ دلار بازگشت. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی هم که دیشب ۶.۲ درصد سقوط کرد و به ۵۷.۳۲ دلار رسید، صبح امروز با ۰.۱۲ درصد رشد به ۵۷.۸۳ دلار بازگشت. هر دو شاخص نفت خام به پایین‌ترین سطح خود از اوایل فوریه تا کنون رسیدند و حالا بیش از ۱۴ درصد از رکوردهای اخیر خود پایین‌تر هستند. محدودیت‌های قرنطینه‌ای جدید در اروپا ـ که دوباره حمل‌ونقل را محدود کرده‌اند ـ تأثیر منفی بزرگی بر قیمت نفت گذاشته‌اند.

ظرفیت تولید ال‌ان‌جی روسیه سه برابر می‌شود

تاس نوشت: میخائیل میشوستین روز دوشنبه (دوم فروردین‌ماه) اعلام کرد، دولت روسیه به برنامه طولانی مدت توسعه تولید گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) چراغ سبز نشان داده است. بر اساس این برنامه، پیش‌بینی می‌شود که ظرفیت تولید ال‌ان‌جی این کشور در پانزده سال سه برابر شود. نخست وزیر روسیه گفت: برنامه جدید امکانات بیشتری برای گازرسانی به اراضی روسیه، از جمله شرق دور و قطب شمال را فراهم می‌کند. میشوستین افزود: این برنامه بر اساس رویکردی جامع با هدف تنوع بخشیدن به منابع تأمین گاز و اول از همه در استفاده فعال از منابع قطب شمال و شرق دور است. وی یادآور شد: برای سرمایه‌گذارانی که چنین طرح‌ها و پروژه‌های صنایع وابسته را اجرا می‌کنند، شرایطی جذاب ایجاد می‌شود. نخست وزیر روسیه تصریح کرد: با توجه به اینکه تقاضای جهانی ال‌ان‌جی به‌ دلیل سازگاری با محیط زیست، افزایشی روزافزون را تجربه می‌کند، افزایش صادرات ال‌ان‌جی اهمیتی دو چندان دارد.

+فرار مالیاتی ۴۵ هزار میلیارد تومانی در سال ۹۹

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: سال گذشته تحت راهبرد کلی وصول و هوشمند سازی نظام مالیاتی مجموعه اقداماتی را انجام دادیم که منجر به وصول بیش از ۱۰۰ درصد کل درآمدهای مالیاتی مصوب کشور شد. وی افزود: بسترهای لازم برای جمع شدن همه اطلاعات کشور در سازمان امور مالیاتی در حال فراهم شدن است. امیدواریم امسال نسخه اول پایانه فروشگاهی سامانه مودیان را که همه فروشگاه‌ها و کسب و کارها و عوامل اقتصادی کشور را به سازمان امور مالیاتی وصل می‌کند، عملیاتی کنیم. این مساله موجب حداکثر شدن شفافیت اقتصادی و حداقل شدن فرارهای مالیاتی می‌شود. پارسا گفت: در این صورت رقابت بین تولید کننده شناسنامه دار بیشتر می‌شود؛ مبنای اصلی اخذ مالیات، تولید واقعی است. مبارزه با فرار مالیاتی، خط قرمز ماست. میزان فرارهای مالیاتی در سال ۹۹ حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان است. تمرکز بر تراکنش‌های بانکی ۴۰ هزار نفری که بیشترین گردش حساب بالای ۵ میلیارد تومان را در دستور کار خود قرار دادیم.

+واردات در سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار کاهش یافت

رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه هیات دولت درباره شعار امسال گفت: از مقام معظم رهبری بابت نامگذاری امسال به تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها سپاسگزاری می‌کنم. یازده سال است که رهبر معظم انقلاب موضوعات اقتصادی را به عنوان نام سال‌ها انتخاب می‌کنند. بخصوص سه سال اخیر که به تولید توجه‌ای ویژه شده است. وزارت صمت در کنار وزارتخانه‌های نفت و جهاد کشاورزی برای تولید گام برمی‌دارند؛ سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار از حجم واردات کشور را کاهش دادیم که بخشی از آن به سمت تولید داخل رفت و این روند را امسال نیز ادامه خواهیم داد. وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: بخش عمده‌ای از واردات ما، کالاهای واسطه‌ای برای تولید است و ۵۰ درصد واردات سال گذشته نیز از محل صادرات و با استفاده از سامانه نیمای بانک مرکزی انجام شد. رزم حسینی با تاکید بر اینکه امسال مسیر سرمایه گذاری در تولید را هموارتر می‌کنیم گفت: بخشی ازمانع زدایی ها به لغو قوانین برمی‌گردد؛ سال گذشته، برخی قوانین مخل تولید را به مجلس ارائه دادیم. کمیسیون‌های تخصصی مجلس همکاری خوبی با وزارت صمت داشتند. وی درباره حمایت از تولید گفت: امسال قرار است معادن را فعال‌تر کنیم. از همین رو در پایان ماه جاری ۴ تا ۵ هزار معدنی که کارهای اداری صدور مجوز آن انجام شده ولی افراد آن را فعال نکرده اند آزاد خواهیم کرد و به صورت مزایده به دست مردم می‌دهیم که هم به تولید و هم به صادرات و اشتغال کمک شایانی خواهد کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت رشد صنعتی ایران در سال ۹۹ را ۷.۵ درصد عنوان و اظهار کرد: روابط وزارت صمت با تشکل‌ها، اتاق بازرگانی و صنعتگران افزایش خواهد یافت و امسال به دنبال رونق تولید هستیم.

+بورس از هفتم فروردین بازگشایی می شود

در حالی که بازار سرمایه در روز ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ آخرین روز کاری خود را در سال گذشته با شاخص کل یک میلیون و ۳۰۷ هزار واحدی به پایان رساند و از ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ وارد فاز تعطیلات شد، حال قرار است پس از گذشت دوره تعطیلات ۹ روزه، بار دیگر از هفتم فروردین ماه سال ۱۴۰۰ نخستین روز کاری خود را در سال جدید تجربه کند. همچنین همه فعالیت‌های بورس در روز دوشنبه نهم فروردین ۱۴۰۰ به دلیل ولادت صاحب الزمان (عج) تعطیل خواهد بود؛ اما بازار بار دیگر از سه شنبه دهم فروردین آغاز به کار می‌کند. بازار سرمایه همچنین در روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین تعطیل است با این حساب از مجموع شانزدهم روز گذشته و پیش رو شامل سه روز پایانی ۹۹ و ۱۳ روز نخست ۱۴۰۰، بازار سرمایه تنها چهار  روز فعالیت خواهد داشت.

قیمت جهانی طلا افت کرد

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، چهارشنبه، پایین آمد؛ اما اندکی بعد با جبران این افت رشد کرد. عامل اصلی افت طلا این بود که دلار پس از سخنان رئیس بانک مرکزی آمریکا تقویت شد. جرومی پاول، رئیس فدرال‌رزرو دیشب به کنگره آمریکا اطمینان داد که با بسته مالی جدید تورم از کنترل خارج نخواهد شد. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن تا ساعت ۱۰:۳۷ به وقت تهران، ۰.۲۲ درصد رشد کرد و به ۱٫۷۳۰.۸۶ دلار بازگشت. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم تا این لحظه ۰.۳۰ درصد رشد کرد و به ۱٫۷۳۰.۷۰ دلار رسید. قیمت طلا پس از سخنرانی پاول تا ۱٫۷۲۶.۲۸ دلار پایین آمده بود.

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....