تاریخ انتشار : سه شنبه 3 فروردین 1400 - 21:10
کد خبر : 40247

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون واریز مرحله دوم سود سهام عدالت تا قبل از ماه رمضان، زمان واریز نخستین یارانه

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون واریز مرحله دوم سود سهام عدالت تا قبل از ماه رمضان، زمان واریز نخستین یارانه سال ۱۴۰۰ اعلام، بانک‌ها پنجشنبه ۵ فروردین دوباره باز می‌شوند، نباید اجازه دهیم سرمایه ملی در خدمت دلالی قرار گیرد، مالکان مکلف به ثبت انواع مالکیت در سامانه املاک و اسکان شدند و دومین افت متوالی دلار در بازار جهانی را در بر دارد.

+واریز مرحله دوم سود سهام عدالت تا قبل از ماه رمضان

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس در پاسخی مبنی زمان واریز دومین مرحله از سود سهام عدالت گفت: تمام تلاش سازمان بورس و سازمان خصوصی سازی بر آن است که مرحله دوم سود سهام عدالت تا قبل ماه رمضان واریز شود. وی به دلیل دو مرحله ای شدن واریز سود سهام عدالت هم اشاره کرده  و گفت: شرکت های بورس هشت ماه فرصت دارند تا سودهای خود را پرداخت کنند. بعضی از این شرکت ها مهلتشان پایان یافت؛ اما برخی از شرکت های دیگر همچنان فرصت دارند. /باشگاه خبرنگاران جوان

+زمان واریز نخستین یارانه سال ۱۴۰۰ اعلام

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: هفدهمین مرحله یارانه معیشتی دهم فروردین ۱۴۰۰ به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

در این اطلاعیه آمده است: میزان یارانه همانند دوره‌های قبل به حساب خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان واریز خواهد شد.

+بانک‌ها پنجشنبه پنجم فروردین دوباره باز می‌شوند

بانک‌ها از پنجشنبه پنجم فروردین ۱۴۰۰ شروع به کار می‌کنند؛ بنابراین، نخستین روز کاری بانک‌ها در سال ۱۴۰۰ پنجشنبه پنجم فروردین خواهد بود.

+همتی: بانک مرکزی برای سخت ترین شرایط آمادگی کامل دارد

رئیس کل بانک مرکزی کنترل نقدینگی، سیاستگذاری نوین پولی، راه اندازی و توسعه سامانه‌های پرداخت الکترونیک و مدیریت درست منابع محدود ارزی را از مهم‌ترین اقدامات این بانک در سال ۹۹ برشمرد. همتی در یک گفت وگوی تلویزیونی به مناسبت آغاز سال جدید شمسی با مرور شرایط سخت اقتصادی چندسال اخیر گفت: از سه سال گذشته که فشار حداکثری بر اقتصاد کشور اعمال شده است، بانک مرکزی با تمام توان و با مدیریت صحیح، منابع محدود ارزی کشور را مدیریت کرد و نیازهای ارزی را پاسخگو بوده است. وی افزود: به مردم اطمینان می دهیم، برای سخت ترین شرایط نیز بانک مرکزی آمادگی کامل دارد.

+تبعات برکناری رییس بانک مرکزی ترکیه؛ لیر سقوط کرد

رویترز: طیب رجب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، طی روز‌های گذشته رئیس‌کل بانک مرکزی این کشور را عزل و شخص دیگری را که در قبال نرخ سود بانکی رویکرد نزدیک‌تری را به سیاست‌های اردوغان دارد جانشین وی کرد. در پی این اقدام، لیر ترکیه در معاملات نخست صبح دیروز ۱۷ درصد سقوط کرد. سحاب کاپچی اوغلو در ساعات نخست روز شنبه از سوی اردوغان به عنوان رئیس کل بانک مرکزی ترکیه منصوب شد. این سومین بار از اواسط سال ۲۰۱۹ است که اردوغان اقدام به اخراج رئیس کل بانک مرکزی ترکیه می‌کند.

ارزش لیر ترکیه از ۷.۲۱ لیر در برابر دلار در روز جمعه، به حدود ۸.۵ لیر در برابر دلار رسید و تقریبا به کمترین سطح ارزش خود در تاریخ معاملاتی نزدیک شده است. کارشناسان بانک گلدمن ساکس آمریکا و دیگر کارشناسان پیشتر نسبت به سقوط لیر ترکیه در صورت روی کار آمدن کاپچی‌اوغلو هشدار داده بودند چرا که سیاست‌های وی بر رویکرد‌های متفاوتش در کنار سال‌ها دخالت دولت در سیاست‌های بانک مرکزی ترکیه، باعث زیر سوال رفتن بانک مرکزی ترکیه می‌شود. کارشناسان بر این باورند که کاپچی‌اوغلو به زودی سیاست‌های رئیس کل قبلی را تغییر خواهد داد و این در حالی است که وی در اولین مصاحبه خود گفته برنامه‌ای برای تغییر جدی در سیاست‌های بانک مرکزی ندارد. اختلاف اردوغان با رئیس‌کل قبلی بر سر افزایش شدید نرخ بهره بانکی در این کشور بود و اردوغان مدت‌هاست که خواستار پایین آمدن نرخ بهره است.

+نباید اجازه دهیم سرمایه ملی در خدمت دلالی قرار گیرد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: برای تحقق شعار امسال، موانع باید برطرف شود و نباید اجازه دهیم سرمایه ملی و سرمایه مردم در بانک‌ها و سرمایه در بورس در خدمت دلالی قرار بگیرد. حمیدرضا حاجی بابایی با بیان این که در سال‌های اخیر مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به تولید داشتند درباره علت این موضوع افزود: سرمایه گذاری در کشور، افزایش اشتغال، افزایش سرمایه در گردش و کاهش وابستگی به خارج، همه در گرو تولید است که مقام معظم رهبری به آن توجه ویژه داشتند. وی اضافه کرد: باید بازار سرمایه رونق پیدا کند که این موضوع نیاز به ریل گذاری و مدیریت دارد، کارگاه‌های تولیدی نیز باید به وضعیت قابل قبول برسد و در کل باید روی تولید به ویژه جهش تولید، فکر کنیم. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در سال ۹۲ در جهت جهش تولید کار‌های خوبی انجام شد، اما در مجموع رضایتمندی نداشت؛ یکی از دلایل این موضوع هم این بود که بازار سرمایه در خدمت تولید قرار نگرفت و این سرمایه به بورس راه پیدا کرد. همچنین بانک‌ها که باید به عنوان رونق دهنده بازار سرمایه باشند به بورس وارد شدند؛ ضمن اینکه بورس هم در خدمت تولید نبود. حاجی بابایی افزود: در سال ۱۴۰۰ باید همه توان مجلس، دولت و قوه قضائیه در تولید باشد. وی با بیان این که باید همه به سمتی حرکت کنند که هرگونه نقدینگی که در کشور وجود دارد در مسیر تولید قرار گیرد، ادامه داد: بازار پولی باید تعریف شود و جایگاه پول کشور ارتقا یابد.

+حاجی‌دلیگانی: بانک‌ها‌ مهم‌ترین مانع تولید هستند

حاجی‌دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مهمترین موانع تولید در کشور گفت: مهمترین مانع جریان پایدار تولید در کشور، رفتار و عملکرد سیستم بانکی است که باید به نحو مطلوب اصلاح شود. وی با اشاره به آثار فعالیت نظام بانکی کشور علیه جریان تولید، افزود: زمانی‌که بنگاه اقتصادی برای تولید از بانکی تسهیلات می‌گیرد، عملکرد نظام بانکی به گونه‌ای است که به لحاظ روانی مالکیت بنگاه دیگر در اختیار کارآفرین نبوده و مدام سنگینی بانک را بر سر خود حس می‌کند. /فارس

+مالکان مکلف به ثبت انواع مالکیت‌ در سامانه املاک و اسکان شدند

محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، با تاکید بر اینکه مالکان از ۱۹ فروردین مکلف به ثبت مالکیت در سامانه املاک و اسکان هستند، گفت: هر خانواری می‌تواند یک محل سکونت اصلی و یک محل سکونت فرعی در شهر دیگری داشته باشد و اینها به عنوان خانه خالی تلقی نمی‌شود و مازاد بر آن، اگر مشخص شود و بیش از چهارماه خالی بماند، مشمول قانون جدید می شود. الزام ثبت مالکیت توسط مالکان در سامانه املاک و اسکان به استناد ماده ۵۴ الحاقی است که چندی پیش در مجلس تصویب شد و قانون جدیدی است که در تکمیل قوانین قبلی تصویب شده و بر اساسا آن، همه خانوارها اعم از شهری و روستایی مکلف هستند مالکیت خود را در سامانه ثبت کنند که این مالکیت شامل خانه های استیجاری، ملکی و تجاری و هر نوع مالکیت می‌شود.

محمودزاده، درباره نقش وزارت راه در خصوص درج مالکیت، توضیح داد: سامانه املاک و اسکان توسط وزارت راه و شهرسازی برای شناسایی خانه‌های خالی طراحی و راه‌اندازی شده و هم‌اکنون سامانه گسترش یافته و برای شناسایی انواع مالکیت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، مالکان باید برای ثبت مالکیت خود به نشانی http://amlak.mrud.ir مراجعه کنند. محمودزاده ادامه داد: علاوه بر آن مالکان هر نوع ملکیتی دارند، باید در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند و چنانچه در دو ماه که قانون مشخص کرده است، مالکیت ها ثبت نشود، به عنوان خانه خالی شناخته می‌شود و مشمول اخذ مالیات خواهد شد.

دومین افت متوالی دلار در بازار جهانی

ارزش دلار برای دومین روز متوالی در برابر بیشتر ارزها کاهش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۲ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۷۲۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۸۲ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

اونس طلا برای صعود لنگید

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی با وجود افت ارزش دلار و بازده اوراق خزانه آمریکا، کاهش پیدا کرد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد کاهش، به ۱۷۳۸ دلار و ۹۳ سنت رسید. در بازار آمریکا هر اونس طلا با ۰.۲ درصد کاهش، در ۱۷۳۸ دلار بسته شد. دیوید میدن، تحلیلگر شرکت سی ام سی مارکتس اظهار کرد: طلا باید بالاتر می رفت اما چنین اتفاقی نیفتاد. اگر دلار و بازده اوراق قرضه رشد کنند، طلا ممکن است کاهش قیمت بیشتری پیدا کند.

از بازار جهانی ارزهای دیجیتال چه خبر؟

بیتکوین در آستانه ورود به ۵۵ هزار دلار قرار گرفت. به گزارش ایسنا به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، مدیر سابق بخش ارتباطات کاخ سفید معتقد است، با توجه به رشد سرسام آور پایه پولی آمریکا، شرکت های بیشتری باید در تراز مالی خود بیتکوین نگهداری کنند. آنتونی اسکراموچی با بیان اینکه بیتکوین راه مناسبی برای خلاصی از نتایج کنفرانس برتون وودز ارائه کرده است، افزود: بیتکوین این پتانسیل را دارد تا بار دیگر پول را به ابزاری استاندارد تبدیل کند که کارکرد بهتری برای طبقات متوسط و ضعیف جامعه خواهد داشت. پس از کانادا، حالا قرار است برزیل به عنوان دومین کشور در قاره آمریکا مجوز راه اندازی یک صندوق بورسی ETF مبتنی بر بیتکوین را صادر کند. این صندوق مستقر در شهر سائوپائولو که مجوزهای لازم را از کمیسیون بورس و اوراق بهادار برزیل کسب کرده، قرار است از ماه ژوئن فعالیت خود را در بورس برزیل آغاز کند. این صندوق چهارمین صندوق مبتنی بر ارزهای دیجتالی خواهد بود که در قاره آمریکا به فعالیت خواهد پرداخت. در حالی که برخی از کارشناسان انتظار آغاز دور جدید صعودی ارزهای دیجیتالی را دارند دولت فرانسه اعلام کرد، بیتکوین های مصادره شده از هکرها به ارزش ۲۸ میلیون یورو را به حراج خواهد گذاشت. طبق عرف معمول فرانسه حراج دولتی در شرایطی انجام می شود که دولت انتظار کاهش قیمت آن دارایی را داشته باشد و این مساله باعث ایجاد تردیدهایی بین معامله گران در خصوص آغاز مسیر صعودی بیتکوین شده است.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۷۸۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۳.۱۷ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۶۵ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۲ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ده ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۵۶ هزار و ۸۵.۵۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۷۸ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۸۴ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۱۷۴۸.۷۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۸۵ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۲۵ درصد کاهش

۳- بایننس کوین

قیمت: ۲۶۷.۹۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۹۹ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۷۷ درصد افزایش

۴- کاردانو

قیمت: ۱.۱۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۶۸ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۳.۴۱ درصد افزایش

۵- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۳ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۲ درصد افزایش

۶- پولکا دوت

قیمت: ۳۶.۶۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۰۵ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵.۹۵ درصد افزایش

۷- ریپل

قیمت: ۰.۵۶۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۱.۵۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳۳.۹۱ درصد افزایش

۸- یونی سواپ

قیمت: ۳۵.۱۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۱۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۱.۵۹ درصد افزایش

۹- لایت کوین

قیمت: ۱۹۳.۸۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۹۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۷۲ درصد کاهش

۱۰- چین لینک

قیمت: ۲۸.۶۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۰۷ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵.۰۳ درصد افزایش

توییتی که ۲.۹ میلیون دلار فروش رفت

“همین الان حساب توییترم را ایجاد کردم”؛ نخستین توییتی بود که جک دورسی، مدیرعامل توییتر در ۲۱ مارس سال ۲۰۰۶ در این پلتفرم ارسال کرده بود.

این توییت به عنوان توکن تعویض ناپذیر (NFT) دو هفته پیش از سوی مدیرعامل توییتر به فروش گذاشته شده بود. توکن تعویض ناپذیر، نوعی دارایی دیجیتالی منحصر است که در سال ۲۰۲۱ محبوبیت پیدا کرده و به عنوان امضاهای دیجیتالی شناخته می شوند تا نشان دهند چه کسی صاحب تصاویر، ویدیوها و سایر رسانه های آنلاین است. این توییت در وب سایتی به نام Valuables که متعلق به شرکت آمریکایی سنت است، به حراج گذاشته شده بود. به گفته کامرون حجازی، مدیرعامل و یکی از موسسان شرکت سنت، این توییت با استفاده از ارز دیجیتالی اتر به قیمت ۱۶۳۰.۵۸۲۵۶۰۱ اتر خریداری شد که در لحظه فروش دو میلیون و ۹۱۵ هزار و ۸۳۵ دلار ارزش داشت.

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....