تاریخ انتشار : شنبه 30 اسفند 1399 - 21:20
کد خبر : 39998

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد مثبت تولید ناخالص داخلی صنعت، خطر قاچاق گندم محتمل است؟!، ۵۵ هزار تن روغن

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد مثبت تولید ناخالص داخلی صنعت، خطر قاچاق گندم محتمل است؟!، ۵۵ هزار تن روغن به بنادر کشور رسید، باید املاک خود را در سامانه ثبت کنید، رشد بی سابقه قیمت مسکن کانادا در سه دهه اخیر و ادعای فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت ایران به چین را در بر دارد.

+رشد مثبت تولید ناخالص داخلی صنعت

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، بر اساس آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی، رشد مثبت تولید ناخالص داخلی صنعت در هر سه فصل به ترتیب معادل ۱.۳، ۱۱.۹ و ۹.۸ درصد بوده است. بر این اساس رشد تولید ناخالص داخلی صنعت از ۵۶۸ هزار میلیارد ریال در ۹ ماهه ۱۳۹۸ به ۶۱۳ هزار میلیارد ریال در ۹ ماهه ۱۳۹۹ رسید و رشد ۷.۸ درصدی را تجربه کرد. همچنین بر اساس آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران رشد مثبت تولید ناخالص داخلی صنعت در دو فصل متوالی تابستان و پاییز به ترتیب معادل ۰.۵ و ۳.۱ درصد در شرایط رکود اقتصادی بوده است. بر این اساس رشد تولید ناخالص داخلی صنعت از ۶۶۹ هزار میلیارد ریال در ۹ ماهه ۱۳۹۸ به ۶۷۴ هزار میلیارد ریال در ۹ ماهه ۱۳۹۹ رسید و رشد ۰.۸ درصدی را شاهد بوده است. همچنین تورم فصلی پاییز به تابستان ۱۳۹۹ از ۳۱.۷ درصد به ۲۱.۸ درصد کاهش یافت. روند شاخص تولید کننده در سه فصل ابتدایی ۱۳۹۹ صعودی بوده، اما سرعت رشد آن در پاییز نسبت به تابستان کمتر شده که از این رو تورم فصلی کاهش یافته است.

+پیش‌بینی قیمت نفت در تابستان امسال

رویترز: گلدمن ساچز پیش‌بینی کرده که قیمت نفت برنت به دلیل افزاییش تقاضا در تابستان امسال به بشکه‌ای ۸۰ دلار خواهد رسید. بر اساس این گزارش قیمت نفت قرار بود این هفته پس از نگرانی‌ها درباره کاهش تقاضا در اروپا و نیز تقویت ارزش دلار ۹ درصد کاهش یابد اما قیمت‌های آتی نفت برنت در روز پنج‌شنبه ۷ درصد افت داشت. قیمت نفت برنت در ۸ مارس به بالای ۷۰ دلار در هر بشکه رسید که بیشترین قیمت از زمان آغاز پاندومی کووید ـ ۱۹ محسوب می‌شد. قیمت نفت برنت امروز به بشکه‌ای ۶۳٫۴۷ دلار رسیده است. علیرغم کاهشی که در بازار نفت دیده می‌شود اما همچنان گلدمن ساچز انتظار دارد که با متعادل شدن بازار در ماه‌های آینده قیمت افزایش یابد.

در این میان «وال‌استریت بانک» هم گفته است کاهش تقاضا در اتحادیه اروپا و نیز افزایش عرضه نفت از سوی ایران باعث تعادل در بازار نفت خواهد شد که در سه ماهه دوم سال ۷۵۰ هزار بشکه در روز تراز را مثبت می کن بنابراین انتظار می‌رود که کشورهای موسوم به اوپک‌پلاس برای جبران این مسأله تصمیم جدید بگیرند. گلدمن ساچز اعلام کرده است برآورد می‌کنیم که بازار نفت همچنان با کسری بزرگ ۲ و نیم میلیون بشکه در روز علیرغم صحبت‌هایی که درباره افزایش عرضه ۷۰۰ هزار بشکه نفت ایران هست،‌وجود داشته باشد.

+هشدار وزارت صمت به شرکت‌های پخش

مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام کرد که فروش هرگونه کالا به همراه روغن نباتی از سوی شرکتهای پخش تخلف محسوب می‌شود. صدیف بیک زاده تاکید کرد که این ممنوعیت طی‌ نامه‌ای به انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران نیز ارسال و ابلاغ شده است. به گفته  وی در صورت احراز تخلف فروش هر کالایی به همراه روغن نباتی، مجوز پخش شرکت مربوطه تعلیق خواهد شد. مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت همچنین از شهروندان درخواست کرد تا در صورت مشاهده چنین مواردی، مراتب را به سامانه ۱۲۴، سازمان حمایت و یا سازمان‌های صمت استانی گزارش دهند.

به گزارش ایسنا، اواخر شهریورماه بود که عرضه روغن جامد در فروشگاه ها کم شد و قیمت آن نیز افزایش یافت. کمتر از یک ماه بعد نیز روغن مایع در بازار کمیاب شد؛  به طوری که این کالا یا در مغازه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ نبود یا به هر نفر تنها یک روغن فروخته می شد. اگر چه بنا بر وعده مسئولان مربوطه قرار بود از اوایل دی ماه روغن در بازار توزیع و مشکل این کالای پرمصرف حل شود،  اما به نظر می رسد این وعده در بخش روغن جامد هنوز  عملیاتی نشده است؛  به طوری که اوایل اسفند فروش روغن جامد با کارت ملی خبرساز شد، اما معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت فروش روغن با کارت ملی را تکذیب کرد و از افزایش ۲۵ درصدی تولید روغن خبر داد. با این حال اواخر اسفند بالاخره قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی به وجود مشکلاتی در بازار روغن جامد اذعان کرد و وعده داد که این مشکلات در فروردین ۱۴۰۰ برطرف شود. در این مدت گزارش‌هایی هم از فروش اجباری روغن از سوی شرکت‌ها پخش یا از سوی فروشگاه‌ها به مردم منتشر شد که بر اساس قانون نظام صنفی تخلف محسوب می‌شود.

+خطر قاچاق گندم محتمل است؟!

علیقلی ایمانی رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران گفت: بر اساس اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی تعیین قیمت‌های خرید بر عهده شورای گذاشته شده است. این شورا موظف است قیمت های خرید محصولات را نحوی تعیین کنند که علاوه بر تامین هزینه و سود کشاورزان تضمینی برای بقای تولید محصولات و حفظ امنیت غدایی باشد. ایمانی با تاکید بر اهمیت تعیین به موقع و مناسب قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت: تعیین به موقع و مناسب قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی علاوه بر تداوم تولید، از خروج محصول از مسیر درست آن جلوگیری می‌کند. وی با اشاره به توقف تشکیل شورای تعیین خرید تضمینی محصولات کشاورزی نسبت به تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم هشدار داد.

ایمانی با بیان اینکه تا چند روز دیگر برداشت گندم در کشور آغاز می شود، اظهار کرد: آغاز برداشت گندم سالجاری نزدیک است، اما هنوز قیمت آن تعیین تکلیف نشده است و این موضوع می‌تواند خطر خروج گندم از مسیر خرید تضمینی و عدم تامین ذخایر استراژیک را به همراه داشته باشد. به نقل از ایلنا؛ وی پیش بینی کرد با توجه به قیمت بالای گندم در بازار آزاد، قیمت بالای سبوس و کاه گندم این محصول سر از بازار دلالی درآورد. قیمت هر کیلوگرم گندم در بازار آزاد ۵ هزار تومان، هر کیلوگرم سبوس گندم ۵ هزار تومان و هر کیلوگرم کاه گندم ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است در حالی که دولت قبل از اصلاح قانون خرید تضمینی در مهرماه سالجاری قیمت خرید هر کیلوگرم گندم از کشاورزان را ۴ هزارتومان اعلام کرد. به گفته وی؛ همچنین خطر قاچاق گندم با توجه به قیمت بالای آن در کشورهای همسایه محتمل است. ایمانی تبدیل شدن گندم به گزینه‌ای برای خوراک دام را از دیگر خطرناک قابل پیش‌بینی برای گندم سالجاری برشمرد. ایمانی عدم تعیین نوع ارز برای واردات نهاده‌های دام برای ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ را زمینه ساز نگرانی دامداران از آینده بازار نهاده و سوق آن ها به مصرف گندم برای خوراک دام عنوان کرد.

+ادعای فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت ایران به چین

وال‌استریت ژورنال مدعی شده است چین به طور فزاینده‌ای میزان واردات نفت از ایران و ونزوئلا را افزایش داده است. شرکت آمریکایی کپلر اعلام کرده انتظار می‌رود چین در ماه مارس ۹۱۸ هزار بشکه در روز از ایران نفت خریداری کرده باشد که بیشترین فروش از زمان تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران طی دو سال گذشته محسوب می‌شود. این شرکت مدعی شده آمارهای ردیابی کشتی‌ها هم این میزان فروش نفت را تأیید کرده و حتی رقم یک میلیون بشکه در روز را اعلام کرده اند. یک کارشناس انرژی در حوزه نفت و رئیس شرکت انرژی آمریکایی گفته است: « اگر ایران یک میلیون بشکه در روز با قیمت فعلی نفت بفروشد هیچ حساسیت و عجله‌ای برای مذاکره با آمریکا نخواهد داشت.»

+۵۵ هزار تن روغن به بنادر کشور رسید

معاون فنی گمرک گفت: اکنون ۳۴۵ هزار تن روغن خام در بنادر کشور موجود و منتظر انجام تشریفات گمرکی برای ترخیص و ورود به کشور است.

+پیش بینی بازار لوازم خانگی در سال ۱۴۰۰

نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در مورد وضعیت بازار لوازم خانگی در روزهای منتهی به عید نوروز اظهار کرد: با اینکه شب عید است روز به روز با کاهش تقاضا مواجه هستیم. در ابتدای سال ۹۹ با شیوع بیماری کرونا بازار لوازم خانگی نیز مانند دیگر صنایع تحت تاثیر قرار گرفت. در ادامه با افزایش قیمت‌ها قدرت خرید مردم هم در حوزه لوازم خانگی رو به کاهش رفت و بازار دچار رکود شد در حدی که حتی شب عید هم در بازار تقاضای قابل توجهی وجود نداشت.  بعد از عید هم با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان و روزهای انتخابات را پیش رو داریم قطع به یقین بازار خوبی در انتظار لوازم خانگی نیست. کمااینکه تولید در امسال افزایش پیدا کرده و می‌توان گفت کالا از جمله یخچال، یخچال فریزر و ماشین لباسشویی در بازار به وفور وجود دارد. به نقل از ایلنا؛ اسلامیان در مورد وضعیت بازار در سال ۱۴۰۰ پیشبینی کرد: به طور کلی به نظر نمی‌آید سال ۱۴۰۰ از نظر کسب و کار سال پررونقی باشد، برای مثال با پیش رو داشتن انتخابات ریاست جمهوری در این سال جو روانی در جامعه حاکم می‌شود که مردم منتظر ایجاد یک تغییر می‌شوند. همه منتظر می‌شوند تا ببینند چه کسی روی کار می‌آید، موضوع برجام به کجا می‌رسد و در نتیجه چه تاثیری روی بازار می‌گذارد تا خرید خود را انجام دهند.  از طرف دیگر وضعیت اقتصادی مردم هم تاثیرگذار است، قدرت خرید مردم واقعا کم شده است. خرید یک یخچال فریزر ۲۰ میلیون تومانی در توان یک فرد عادی نیست. بنابراین گرچه نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از سال آینده داشت اما من فکر می‌کنم در سال ۱۴۰۰ با رکود بیشتری مواجه خواهیم بود.

+باید املاک خود را در سامانه ثبت کنید

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، تمامی سرپرستان خانوار از تاریخ ۱۹ فروردین ماه به مدت دو ماه فرصت دارند املاک تحت تملک خود را در سامانه املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir ثبت کنند.

رشد بی سابقه قیمت مسکن کانادا در سه دهه اخیر

داده های منتشر شده توسط مرکز آمار کانادا نشان می دهد که متوسط رشد قیمت مسکن نوساز در این کشور در ماه فوریه به بالاترین سطح خود از سال ۱۹۸۹ تاکنون رسیده است که این مساله نگرانی ها از ایجاد حباب قیمتی را تشدید می کند. نرخ بهره بسیار پایین کانادا باعث شده است تا تمایل مردم برای دریافت وام و خرید مسکن افزایش پیدا کند. به دنبال شیوع کرونا و با هدف حمایت از اقتصاد، بانک مرکزی ناچار شد نرخ بهره را به ۰.۲۵ درصد کاهش دهد. دیوید روزنبرگ- کارشناس اقتصاد کانادا- گفت: فکر می کنم مدت ها طول می کشد که نرخ بهره به سطوح بالای قبل برگردد و این یعنی حباب بازار مسکن بزرگ تر خواهد شد.

مرکز آمار کانادا با ابراز نگرانی از روند سریع رشد قیمت مسکن گفته است این مساله قدرت خرید شهروندان کم درآمد را کاهش و مدت زمان لازم برای خانه دار شدن آن ها را افزایش خواهد داد. در بین ۲۷ شهر بزرگ کانادا متوسط رشد قیمت مسکن در ماه فوریه هفت درصد بوده است اما بر خلاف روال معمول که ونکوور پیشتاز رشد قیمت ها بود، این شهر با رشد چهار درصدی یکی از کمترین مقادیر رشد را داشته است. به جز پنج شهر که با رشد منفی قیمت ها مواجه بوده اند در ۲۷ شهر بزرگ دیگر شاهد افزایش قیت مسکن نوساز در دوره فوق بوده ایم. برخی از سازندگان بزرگ مسکن کانادا، یکی دیگر از دلایل گران شدن قیمت ها را افزایش هزینه ساخت و افزایش دستمزد کارگران عنوان کرده اند. پس از شیوع کرونا و اخلال در زنجیره تامین، روند توزیع مصالح ساختمانی در کانادا دچار اختلالاتی شده که به افزایش قیمت آن ها دامن زده است. انتظار می رود با توجه به بازگشایی کارخانه ها و واردات مصالح لازم، از شدت رشد قیمت مصالح در ماه های آتی کاسته شود.

+هزینه آجیل شب عید خانواده‌ها

بررسی بازار آجیل عید نوروز در سطح شهر و میادین میوه و تره بار نشان می دهد که خانواده ها برای خرید آجیل بایستی چقدر هزینه کنند. به گزارش ایسنا براساس مشاهدات میدانی از برخی از خرده فروشی های سطح شهر تهران هرکیلو پسته اکبری درجه یک حدود ۳۰۰ هزارتومان، پسته احمد آقایی حدود ۳۰۰ هزارتومان، مغز بادام کیلویی ۲۸۵ تا ۳۲۰ هزارتومان، مغز فندق حدود ۳۹۵ هزارتومان، بادام هندی حدود ۳۰۰ هزارتومان، تخمه  جابونی شور ۷۸ تا ۸۰ هزارتومان، تخمه آفتابگردان ۵۶ هزارتومان و نخودچی ۵۵ هزارتومان است. گفتنی است که قیمت های ذکر شده حدودی  بوده و ممکن است در برخی  مناطق بیشتر یا کمتر باشد. در میادین میوه وتره بار نیز قیمت هرکیلو بادام زمینی غلاف‌دار ۴۵ هزار تومان، بادام پوست کاغذی ۱۵۳ هزار تومان،  پسته احمدآقایی ۱۸۹ هزار تومان،  پسته اکبری هر کیلو ۲۱۰ هزار تومان، پسته فندقی  ۱۷۳ هزار تومان، پسته کله قوچی  ۱۹۵ هزار تومان، تخمه جابونی ممتاز هر کیلوگرم ۴۵ هزار تومان، تخمه کدوی درشت مروی  ۹۹ هزار تومان،  فندق با پوست درشت  ۱۶۳ هزار تومان،  گردو با پوست کاغذی ۱۱۰ هزار تومان،  مغز بادام  ۱۹۸ هزار تومان،  مغز بادام زمینی ممتاز  ۷۷ هزار تومان و نخودچی دو آتیشه درشت هر کیلوگرم ۴۲ هزار تومان است.

+وزیر اقتصاد: خبر‌های خوشی برای اقتصاد داریم

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در پیام نوروزی اش گفت: امیدواریم در سال آینده بتوانیم زندگی پر رونق را برای آحاد جامعه به ارمغان بیاوریم، وزارت اقتصاد عمدتا زمینه ساز رشد و جهش تولید است. وی افزود: امسال تلاش کردیم با مالیات، بهبود فضای کسب و کار، خصوصی سازی ، خزانه داری، بیمه، بورس و تسهیل فرایند گمرک اقتصاد را به پیشرفت برسانیم به طوری که می توان گفت امروز خبرهای خوشی برای اقتصاد داریم.

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....