تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 اسفند 1399 - 20:42
کد خبر : 39774

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس در ایستگاه پایانی سال کجا ایستاد؟ ارزش سهام عدالت در آخرین روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس در ایستگاه پایانی سال کجا ایستاد؟ ارزش سهام عدالت در آخرین روز سال چقدر شد؟ دلار در بازار جهانی عقب نشست، بیتکوین بالاخره صعودی شد، قیمت طلا در بازار جهانی دستکاری می‌شود؟ و تورم ۳۰ درصدی قیمت کالا‌ها و خدمات مصرفی کل کشور را در بر دارد.

+شاخص کل بورس در ایستگاه پایانی سال کجا ایستاد؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ،  شاخص کل با ۱۷۱۸۳ واحد افزایش معادل ۱.۳۳ درصد به یک میلیون و ۳۰۷ هزار و ۶۵۸ واحد، شاخص قیمت وزنی – ارزشی با ۴۴۷۵ واحد افزایش معادل ۱.۳۳ درصد به ۳۴۰ هزار و ۵۳۸ واحد، شاخص کل هم وزن با ۱۸۶۲ واحد افزایش معادل ۰.۴۳ درصد به ۴۳۹ هزار و ۷۹۵ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۱۲۱۴ واحد افزایش معادل ۰.۴۳ درصد به ۲۸۶ هزار و ۶۹۵ واحد، شاخص آزاد شناور با ۱۹۱۲۵ واحد افزایش معادل ۱.۰۵ درصد به یک میلیون و ۸۳۴ هزار و ۵۱۰ واحد، شاخص بازار اول با ۱۶۷۹۸ واحد افزایش معادل ۱.۷۶ درصد به ۹۶۹ هزار و ۴ واحد و شاخص بازار دوم با ۲۰۱۸۱ واحد افزایش معادل ۰.۷۸ درصد به ۲ میلیون و ۶۰۲ هزار و ۸۵۴ واحد رسید. به این ترتیب، در نیمه دوم داد و ستد‌های امروز بورس، در ۷۳۰ هزار و ۵۹۳ نوبت معاملاتی، ۷ میلیارد و ۶۳۴ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۶۷ هزار و ۸۵۹ میلیارد ریال در بورس معامله شد.

شاخص کل در آخرین روز سال ۹۹ چه روندی را طی خواهد کرد؟

 

+ارزش سهام عدالت در آخرین روز سال چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۹ میلیون و ۹۹ هزار و ۲۱۸ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۳ درصد معادل ۲۶۹ هزار و ۵۲۸ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۵ میلیون و ۴۵۹ هزار و ۵۳۰ تومان رسیده است.

33282 473 اقتصاددان نوشته

+زمان پرداخت سود سهام عدالت اعلام شد

اطلاعیه سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص زمان توزیع سود سهام عدالت منتشر شد. متن اطلاعیه به شرح زیر است: بدین وسیله ضمن تبریک اعیاد شعبانیه به استحضار مشمولین محترم سهام عدالت می‌رساند، به موجب مصوبه مورخ ۱۲ اسفند ۹۹ شورای عالی بورس و اوراق بهادار مقرر شده است، سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر که در مجامع سال جاری تقسیم سود داشته‌اند، یکجا تجمیع شده و به مشمولین سهام عدالت اعم از کسانی که روش مستقیم سهامداری را انتخاب کرده یا در روش غیر مستقیم سهامداری مانده‌اند پرداخت شود. در پی مصوبه یاد شده بخشی از وجوه یاد شده با مشارکت و همکاری سازمان محترم خصوصی‌سازی از شرکت‌های سرمایه پذیر دریافت شده و در مرحله اول ۵۰ درصد از سود متعلق به هر سهامدار در هر دو روش مستقیم و غیر مستقیم در آستانه سال نو توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سهامی عام) در روز پنجشنبه مورخ ۲۸ اسفند ۹۹ در حساب بانکی اعلامی تمامی مشمولین در بانک مربوطه کارسازی خواهد شد. مابقی وجه پس از دریافت آن از شرکت‌های سرمایه پذیر در مرحله دوم به همان نحو پرداخت خواهد شد.

دلار در بازار جهانی عقب نشست

ارزش دلار جهانی مقابل بیشتر ارزهای مهم کاهش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۳۴ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۵۶۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۸۲ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

بیتکوین بالاخره صعودی شد

بیتکوین بار دیگر موفق شد تا کانال ۵۷ هزار دلاری را باز پس گیرد. به گزارش ایسنا به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، بررسی روند معاملات نشان می دهد که تمایل معامله گران قدیمی برای نگهداری بیتکوین رو به افزایش است و بیشتر بیتکوین های تازه عرضه شده مربوط به معامله گران تازه کار تر است. صندوق سرمایه گذاری گری اسکیل که یکی از بزرگ ترین صندوق های سرمایه گذاری در حوزه رمزارزها نیز محسوب می شود بار دیگر در اتریوم سرمایه گذاری کرد و ۱۰ هزار اتریوم دیگر به دارایی های خود افزود. اتریوم این روزها در حال توسعه شبکه خود است.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ۱۳ ظهر به وقت شرقی) / این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۵۷ هزار و ۶۰۶.۱۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۸۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۲۲ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۱۸۲۷.۶۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۵۹ درصد کاهش

۳- بایننس کوین

قیمت: ۲۶۳.۵۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۱۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۹.۲۸ درصد کاهش

۴- کاردانو

قیمت: ۱.۲۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۷.۸۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۷.۱۲ درصد افزایش

۵- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۱۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۱۳ درصد افزایش

۶- پولکا دوت

قیمت: ۳۵.۸۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۹۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۷.۹ درصد کاهش

۷- ریپل

قیمت: ۰.۴۷۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۳۵ درصد افزایش

۸- یونی سواپ

قیمت: ۳۰.۹۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۶.۳۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۲۲ درصد کاهش

۹- لایت کوین

قیمت: ۲۰۳.۴۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۶۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۲۲ درصد کاهش

۱۰- چین لینک

قیمت: ۳۱.۰۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۳.۹۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۶۱ درصد کاهش

+نظر وزیر درباره قیمت مسکن ۱۴۰۰؛ دلیلی برای افزایش قیمت وجود ندارد

وزیر راه گفت: با توجه به رویکرد‌ها و سیاست‌های در پیش گرفته شده هیچ علتی برای افزایش قیمت مسکن در سال جدید وجود ندارد. محمد اسلامی در حاشیه جلسه هیات دولت افزود: باید اجازه دهیم شرایط کشور عادی سازی شود و از التهاب آفرینی و جوسازی‌هایی که موجب برهم ریختن بازار مسکن و کاذب شدن قیمت‌ها می‌شود اجتناب کنیم. رعایت این موضوع برای همه کسانی که جایگاه و تریبون دارند فرض است و باید به آن توجه ویژه داشته باشند. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اولویت‌های کاری‌اش در سال جدید افزود: پروژه‌های عمرانی و زیرساختی کلیدی وجود دارد که بخشی از آن باید توسط دولت فعلی افتتاح شود و همچنین طرح‌های راه آهن، آزادراهی، حفاظت از طرح اقدام ملی مسکن، ساماندهی شهر‌ها و ایجاد طرح جامع و تفصیلی برای همه شهر‌ها از مهمترین کار‌های پیش رو در سال جدید است.

+قیمت طلا در بازار جهانی دستکاری می‌شود؟

به نقل از راشاتودی، مکس کایزر و استیسی هربرت دو کارشناس آمریکایی در برنامه خود به نام کایزر ریپورت به موضوع قدرت خرید دلار در پی تصویب اجرای بسته ۱.۹ تریلیون دلاری کمک اقتصادی از سوی کنگره آمریکا پرداختند و معتقدند که این بسته نهایتا به کاهش ارزش دلار در بازار جهانی منجر خواهد شد. آن‌ها در خلال صحبت‌های خود به مقایسه روند قیمت طلا و بیت کوین هم پرداختند. هربرت می‌گوید در مقایسه با دوازده ماه گذشته قیمت طلا تقریبا هیچ رشدی نداشته و پس از رشد ماه‌های گذشته دوباره به سطح قیمتی خود در زمان پیش شیوع گسترده کورنا در جهان رسیده و این در حالی است که بیت کوین ۵۷۴ درصد رشد کرده است. کایزر نیز می‌گوید: این مساله نشان می‌دهد، طلا از یک ساختار کشف قیمت آزاد بی بهره است و این در حالی است که کشف قیمت بیت کوین آزاد است؛ بنابراین، بیت کوین در حال اثبات چیزی است که ۱۸ سال پیش از سوی کمیته مقابله با کلاهبرداری در بازار طلا مطرح شد. وی افزود: قیمت طلا دستکاری می‌شود و روند کشف قیمت درستی ندارد، اما کشف قیمت بیت کوین درست است.

+قائم مقام وزیر صمت: بازار بسیار آرامی داریم

محمدصادق مفتح در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: طبق روال سال‌های گذشته، ذخیره‌سازی میوه شب عید انجام و از روز گذشته در میادین میوه‌ و تره بار توزیع شد. قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با بیان اینکه سیب و پرتقال به وفور در میادین میوه‌ و تره بار و مغازه‌ها وجود دارد، افزود: بازار بسیار آرامی داریم و قیمت‌ها رو به کاهش است. با تمهیداتی که اندیشیده شد، قیمت موز به یک سوم کاهش یافته و منطقی شده است. با وجود اینکه شکر در این ایام، هم مصرف خانگی دارد و هم مصرف صنعتی و تولیدی، اما خوشبختانه امسال مشکلی در این زمینه نداریم. قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی اضافه کرد: روغن مایع سرخ کردنی به وفور در مغازه‌ها موجود است و مشکلی نداریم، اما روغن جامد مقداری در بازار کم است که برنامه‌ریزی کرده‌ایم تولید افزایش یابد.

+تورم ۳۰ درصدی قیمت کالا‌ها و خدمات مصرفی کل کشور

مرکز آمار ایران با انتشار گزارش فصلی اقتصاد ایران در پاییز ۹۹ اعلام کرد: شاخص قیمت کالا‌ها و خدمات مصرفی کل کشور در پاییز ۹۹ (بر مبنای سال ۱۳۹۵) رقم ۲۷۲،۴ بوده که درصد تغییرات دوازده ماه منتهی به آذر ماه ۱۳۹۹ نسبت به دوره مشابه قبل (نرخ تورم) ۳۰.۵ درصد بوده است. بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، محصول ناخالص داخلی در فصل پاییز ۱۳۹۹ به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰، یک میلیون و ۵۳۲ هزار و ۳۲۳ میلیارد ریال بوده که رشد آن نسبت به مدت مشابه سال قبل ۰،۲ درصد بوده است. در این فصل رشد اقتصادی بدون نفت نیز ۰.۲ درصد بوده است.

تولید نفت انگلیس در حال کاهش است

آمار نفت و گاز انگلیس نشان می‌دهد به خاطر کاهش سرمایه گذاری در حوزه نفتی ناشی از تبعات شیوع ویروس کرونا، تولید نفت این کشور به میزان قابل توجهی در حال پایین آمدن است. این شرکت می‌گوید: طی سال گذشته تولید نفت انگلیس نسبت به سال ۲۰۱۹، به میزان ۵ درصد کاهش یافته و این روند ادامه خواهد یافت؛ چراکه سرمایه گذاری در حوزه عملیات و توسعه در این کشور در سال ۲۰۲۰ معادل ۲۳ درصد کاهش یافته و به کمترین میزان از سال ۲۰۰۴ تاکنون رسیده است.

بی‌یردر میشی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز انگلیس گفت: بسیاری از شرکت‌ها در صنعت نفت انگلیس شرایط شکننده‌ای را تجربه می‌کنند و این در حالی است که شاهد بازگشایی اقتصاد‌ها هستیم. وی معتقد است که امسال برای صنعت نفت انگلیس سال پرچالشی خواهد بود، چون شرکت‌ها همچنان با مشکلات عملیاتی ناشی از تبعات شیوع کرونا روبه رو خواهند بود.

این شرکت پیش بینی کرده که امسال و سال آینده هم سالانه تولید نفت انگلیس ۵ تا ۷ درصد کاهش یابد که این مسأله نه تنها به خاطر کاهش سرمایه گذاری در حوزه توسعه بوده، بلکه به خاطر تأخیر در اجرای عملیات‌های نگهداری، تعمیرات است که در سال گذشته و به خاطر بحران کرونا اتفاق افتاده است. از طرف دیگر، خبر‌ها حاکی از آن است که دولت انگلیس می‌خواهد اجرای عملیات‌های اکتشافی جدید برای نفت و گاز در دریای شمال را هم ممنوع کند.

 

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....