تاریخ انتشار : سه شنبه 26 اسفند 1399 - 20:05
کد خبر : 39465

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ نکته نگران کننده این روز‌های بورس چیست؟ واردات مرغ نمایشی

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ نکته نگران کننده این روز‌های بورس چیست؟ واردات مرغ نمایشی و بر بازار نوروز بی‌تاثیر است! از بازار خودرو چه خبر؟ ارز‌های دیجیتالی ریزش کردند و نرخ‎‌های غیرمتعارف بازار رهن و اجاره را در بر دارد.

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۸ میلیون و ۴۵۷ هزار و ۵۸۵ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱.۴ درصد معادل ۱۱۷ هزار و ۴۷۷ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۵ میلیون و ۷۴ هزار و ۵۵۱ تومان رسیده است.

ارزش روز سهام عدالت چقدر است؟

+رئیس سازمان بورس پاسخ داد؛ آیا بازار سرمایه را دست کاری می‌کنید؟

محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بازار سرمایه و شاخصی که از آن ساخته می‌شود تحت تاثیر تعداد قابل توجهی شرکت شامل شرکت‌های بزرگ، متوسط و کوچک است. وی ادامه داد: مهم این است که بر اساس تحلیلی که سهامداران نسبت به ارزندگی سهام و سود آوری آن دارند، سهامی که ارزنده‌تر هستند، رشد کنند و این موضوع خودش را در شاخص نشان دهد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این پرسش که آیا بازار سرمایه را دست کاری می‌کنید، گفت: دست کاری در بازار سرمایه معنا نمی‌دهد و همیشه مکانیزم عرضه و تقاضا حکم فرماست. وظیفه سازمان بورس، نظارت بر معاملات است که تخلف و اجحافی صورت نگیرد و بازار از شفافیت و کارآیی کافی برخوردار و جریان اطلاعات از سمت شرکت‌ها به سمت سهامداران برقرار باشد و سهامداران بتوانند بر اساس تحلیل این اطلاعات، انتخاب درستی کنند. وی درباره تغییر دامنه نوسان در بازار سرمایه از منفی ۲ تا مثبت ۶ گفت: باید به علت این تصمیم گیری توجه کنیم زمانی که این تصمیم را در شورای عالی بورس پیشنهاد دادیم، خودم به باز شدن و بزرگ شدن دامنه نوسان معتقدم، زیرا کارآیی بازار سرمایه حکم می‌کند که اگر برداشتی در مورد یک سهم و کلیت آن وجود دارد بتواند اثر خود را فوری بگذارد و این اثر در پشت دامنه نوسان کوچک، جمع نشود.

+نکته نگران کننده این روزهای بورس چیست؟

رویا ذبیحی سامانی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با نبض بورس گفت: در سه روز معاملاتی هفته اخیر تعداد صفوف فروش بر روی حدودا ۳۰۰ نماد و تعداد صفوف خرید در تایم آخر بازار حدودا ۳۰ نماد بوده است. با توجه به حرکت شاخص و همچنین وضیعت صفوف، نشان دهنده این هست که بازار گرایش به نماد‌های شاخص ساز، پتروشیمی، فلزی و معدنی دارد. بخش نامه سازمان برای صندوق‌های درآمد ثابت باعث شده است که آن‌ها گرایش به خرید سهام با پی به‌ای پایین و سود تقسیمی بالا داشته باشند و خرید آن‌ها هنوز تمام نشده است و تا پایان سال احتمالا این گروه‌ها مورد توجه بازار باشند. همین موضوع باعث معاملات مثبت در این نماد‌ها شده است. نماد‌های خودرویی و بانک، تنها یک روز با اقبال بازار مواجه شدند. با توجه به حجم معاملاتشان و اینکه کف قیمتی هستند، احتمال دارد که این گروه‌ها دوباره مورد توجه بازار قرار بگیرند. این تحلیلگر بازار سرمایه در مورد وضعیت بورس در دو روز پایانی سال اظهار داشت: تسویه اعتبارات پایان سال، تقریبا تمام شده است و سمت عرضه ضعیف شده و احتمالا دو روز آخر سال بازار خوبی داشته باشیم. نکته نگران کننده این روز‌های بازار، معاملات اوراق اراد است که طی امروز اوراق بدهی دولت ۴۱ هزار میلیارد تومان بوده است که تقریبا ۶ برابر حجم معاملات خرد بازار سرمایه می‌باشد و این حجم معاملات می‌تواند رقیب جدی‌ برای بازار سرمایه باشد.

+وزیر صمت: میوه در مغازه‌های بالای شهر گران می‌شود/ مرغ وارداتی در راه است

وزیر صمت گفت: ستاد تنظیم بازار اختیاری در رابطه با تنظیم بازار ندارد و هیچ ابزاری برای اعمال نظارت بر بازار کالا‌های مختلف در دست این ستاد نیست. علیرضا رزم حسینی در جلسه کمیسیون تلفیق مجلس که با موضوع بررسی توزیع و تامین کالا‌های اساسی برگزار شد، افزود: وزارت جهاد کشاورزی باید مرغ را در اختیار ما بگذارد تا توزیع کنیم، ولی متاسفانه بخشی از مرغ خارج از شبکه توزیع به بازار می‌آید و قیمت مصوب در آن رعایت نمی‌شود. وی گفت: از امروز مقرر شد مرغ در کشتارگاه قیمت‌گذاری شود و مسیر آن تا رسیدن به میادین فروش دقیق مورد رصد قرار گیرد. همچنین مقرر گشته برای رفع نیاز بازار مرغ ۵۰ هزار تن از این محصول به کشور وارد شود و در اختیار مردم قرار گیرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با اینکه این موضوع جزو وظایف وزارت صمت نیست؛ اما تامین میوه برای مردم صورت گرفته و در حال حاضر پرتقال و سیب با قیمت ۱۱ تا ۱۲ هزارتومان عرضه می‌شود. البته ملاک مغازه‌های میوه فروشی بالای شهر نیستند، چون آن‌ها سرقفلی سنگین دارند و میوه را دست چین عرضه می‌دهند به همین دلیل قیمت میوه در این مغازه‌ها گران می‌شود.

+واردات مرغ نمایشی و بر بازار نوروز بی‌تاثیر است!

کارشناسان معتقدند تصمیم به واردت مرغ با ادعای تنظیم بازار نوروز نمایشی است، چون روند ثبت سفارش ورود کالا به کشور زمان‌بر بوده و نه تنها بر بازار مرغ نوروز بلکه بر بازار مرغ ماه رمضان نیز تاثیر نخواهد داشت. به گزارش ایلنا، خبر‌ها حاکی از آن است که در جلسه دیروزِ هیات دولت تصمیم به واردات ۵۰ هزار تن مرغ برای تنطیم بازار گرفته شده است. این تصمیم در حالی است که به گفته کارشناسان روند ثبت سفارش کالا زمان‌بر بوده و این واردات تاثیری بر بازار نوروز که تنها چند روز از التهاب آن باقی مانده نخواهد گذاشت و حتی به تنظیم بازار ماه رمضان پیش‌ رو نیز نرسیده و بر آن هم بی‌تاثیر است.

محمدعلی کمالی‌سروستانی، مشاور عالی هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی کشور، در گفتگو با ایلنا درباره این تصمیم دولت، اظهار کرد: بر اساس اخبار رسیده به اتحادیه، دولت با هدف تنظیم بازار تصمیم به واردات ۵۰ هزار تن مرغ گرفته است. وی ادامه داد: ادعای واردات مرغ با هدف تنظیم بازار در حالی است که تنها چند روز تا پایان سال مانده و به هیچ شکل نمی‌توان مرغ‌ها را در مدت زمان باقی‌مانده ثبت سفارش و وارد کرد. کمالی‌سروستانی با تاکید بر اینکه مرغ‌های وارداتی حتی به بازار ماه رمضان نیز نخواهند رسید، افزود: برای ثبت سفارش باید با یکی از کشور‌های تامین‌کننده وارد مذاکره شد پس از آن سازمان دامپزشکی ورود کرده و سلامت مرغ را پس از ارزیابی تایید کند، سپس تیمی همراه با ناظر شرعی به کشور مبدا فرستاده می‌شود که ذبح‌ها همگی بر اساس اصول شرعی انجام شود.

+افزایش اقبال‌ها به سکه

درحالی‌که دیروز در بازار ارز خبری از خریداران نبود، در بازار سکه برخی معامله‌گران موقعیت خرید گرفته بودند و در برابر افت فلز گرانبهای داخلی مقاومت می‌کردند. تحت‌ تاثیر مقاومت آن‌ها، سکه امامی ۳۰ هزار تومان رشد کرد و به بهای ۱۰ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان رسید. به گفته آن‌ها، یکی از عواملی که زمینه‌ساز مقاومت سکه‌بازان می‌شد، ماندن اونس طلا نزدیک محدوده هزار و ۷۳۰ دلاری تا ساعت ۳ بعدازظهر بود. برخی معامله‌گران بازار داخلی باور دارند که بهای طلای جهانی در هفته جاری افزایش پیدا خواهد کرد. با تکیه بر همین باور، آنها خریدهای سکه خود را بیشتر کرده‌اند. البته سکه‌بازان اعتقاد دارند که دلار نیز در محدوده ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان مورد حمایت قرار خواهد گرفت. /دنیای اقتصاد

+نرخ‎‌های غیرمتعارف بازار رهن و اجاره

تحقیقات میدانی از بازار رهن و اجاره در مناطق پرمعامله پایتخت نشان می‌دهد، برخی موجران به واسطه «داغ بودن بازار شب عید» املاک خود را با نرخ‌هایی بالاتر از نرخ متعارف منطقه ارائه دادند. نتیجه تحقیقات از برخی واسطه‌های ملکی در بازار رهن و اجاره نیز موید همین موضوع است. به اعتقاد برخی فعالان بازار رهن و اجاره در مناطق پرمعامله، در حال حاضر بازار شب عید مسکن، بازار پررونق سنتی در سال‌های گذشته نیست که مهم‌ترین علت آن شوک طولانی مدت به قیمت مسکن در حدود سه سال گذشته بوده است.

رئیس سازمان بورس پاسخ داد؛ آیا بازار سرمایه را دست کاری می‌کنید؟ / وزیر صمت: میوه در مغازه‌های بالای شهر گران می‌شود/ مرغ وارداتی در راه است/ افزایش اقبال‌ها به سکه

با این حال، برخی از واسطه‌های ملکی بر این باورند، بسیاری از موجران با تصور بازار داغ سنتی شب عید، نرخ‌های پیشنهادی برای رهن و اجاره را بیش از نرخ‌های متعارف منطقه اعلام می‌کنند. در مقابل بررسی‌ها از وضعیت سمت تقاضا نیز حاکی از آن است که متقاضیان بازار رهن و اجاره بیشتر تمایل به تمدید دارند و در صورت اجبار در خصوص تغییر ملک استیجاری خود اقدام می‌کنند. در حال حاضر بررسی برخی فایل‌های رهن و اجاره که طی یک هفته اخیر به بنگاه‌های معاملات ملکی ارائه شده است، نشان می‌دهد فایل‌هایی که در این بازه زمانی ارائه شده، عمدتا بالاتر از فایل‌های ارائه‌شده تا پیش از این بازه زمانی است. بررسی‌ها حکایت از آن دارد که این نرخ‌های غیرمتعارف عمدتا در مناطق مصرفی و پرمعامله بیشتر از سوی برخی موجران ارائه می‌شود.

+از بازار خودرو چه خبر؟

سعید موتمنی در مورد وضعیت بازار خودرو در روزهای پایانی سال، اظهار داشت: تا یک ماه پیش، مصرف کنندگان واقعی در بازار حضور داشتند اما از روز شنبه این هفته، هیچ مشتری در بازار نیست. رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران افزود: معاملات در نقطه صفر قرار دارد و قیمت‌ها نیز همچنان ریزشی است؛ به عنوان مثال قیمت خودروی پراید ۱۱۱ از ۱۱۲ میلیون تومان به ۱۰۰ تا ۱۰۴ میلیون تومان رسیده است. وی ادامه داد: قیمت‌ها به سطح آذر ماه رسیده و این روند نزولی ادامه خواهد داشت؛ باید توجه داشت که در صورت افزایش عرضه و کاهش نرخ دلار، قیمت خودرو در بازار کاهش بیشتری خواهد داشت و به زیر قیمت مصوب خواهد رسید. موتمنی افزود: در همین راستا می‌توان به قیمت خودروی کوییک اتوماتیک اشاره کرد که در کارخانه ۲۳۲ میلیون تومان است؛ اما به دلیل افزایش عرضه از سوی کارخانه، نرخ در بازار به ۱۹۸ تا ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است. وی گفت: نکته مهم اینکه قیمت‌هایی که در آگهی‌های اینترنتی ثبت می‌شود، نزدیک ۵ یا ۶ میلیون تومان بیشتر از بازار است و مصرف کننده در بازار می‌تواند خودرو را ارزان‌تر هم بخرد؛ به عنوان نمونه، هرچند قیمت خودروی پراید ۱۱۱ در آگهی‌ها ۱۰۴ تومان است اما در بازار می‌توان این خودرو را به قیمت ۹۹ تا ۱۰۰ تومان هم خریداری کرد. /مهر

+دلار ۱۱۰۰۰ تومانی؛ نرخ تسعیر ارز بانک‌ها

نرخ تسعیر عبارت است از نرخ تبدیل دو واحد پولی به یکدیگر (شامل انواع نرخ‌های برابری رسمی، قراردادی و غیره) که در فرایند تسعیر بکار گرفته می‌شود، به‌ نحوی‌ که نتایج آن عموماً با آثار تغییرات نرخ ارز بر جریان‌های وجوه نقد واحد تجاری و ارزش ویژه آن هماهنگی داشته باشد و این اطمینان را ایجاد کند که صورت‌های مالی، تصویری مطلوب از نتایج عملکرد ارائه می‌دهد.

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای، نرخ تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به منظور تهیه صورت‌های مالی پایان سال ۱۳۹۹ بانک‌ها را برای هر یورو، معادل ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان و برای هر دلار، ۱۱ هزار تومان اعلام کرد. همچنین، این نرخ برای سایر ارزها نیز طبق نرخ برابری آن یه یورو در پایان اسفند سال جاری تعیین می‌شود.

61880394 اقتصاددان نوشته

ارزهای دیجیتالی ریزش کردند

ارزش بیتکوین و بیشتر ارزهای دیجیتالی با ریزش مواجه شد. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، یک مقام هندی به رویترز گفته است که دولت در نظر دارد هرگونه فعالیت مرتبط با رمزارزها از جمله استخراج، نگهداری، معامله یا انتقال آن ها را در این کشور ممنوع اعلام و متخلفان را جریمه کند. با توجه به جمعیت بالای معامله گران هندی ممکن است، این تصمیم در صورت اجرایی شدن پیامدهای زیادی برای بازار داشته باشد. البته این مقام هندی گفته است به دارندگان این ارزها شش ماه فرصت برای خروج از بازار مهلت داده خواهد شد.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ۱۳ ظهر به وقت شرقی) / این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۵۵ هزار و ۹۷۳.۹۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۶.۴۳ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۰.۵۹ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۱۷۷۶.۳۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۳ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۷۴ درصد افزایش

۳- بایننس کوین

قیمت: ۲۵۶.۳۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۹۵ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۳.۵۹ درصد افزایش

۴- کاردانو

قیمت: ۱.۰۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۳۷ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۸.۱۲ درصد کاهش

۵- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد کاهش

۶- پولکا دوت

قیمت: ۳۴.۷۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۵۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۲۷ درصد افزایش

۷- ریپل

قیمت: ۰.۴۴۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۹۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۷.۱۱ درصد کاهش

۸- یونی سواپ

قیمت: ۲۹.۹۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۵۵ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۹.۲ درصد کاهش

۹- لایت کوین

قیمت: ۲۰۱.۵۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۷.۰۷ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۸.۹۱ درصد افزایش

۱۰- چین لینک

قیمت: ۲۷.۲۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۷۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۰.۸۹ درصد افزایش

 

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....