تاریخ انتشار : دوشنبه 18 اسفند 1399 - 20:14
کد خبر : 38443

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس مثبت شد، پورابراهیمی: تصمیمات غیرعلمی در بورس نگیرید، گلایه همتی از تورم‌زا بودن بودجه،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس مثبت شد، پورابراهیمی: تصمیمات غیرعلمی در بورس نگیرید، گلایه همتی از تورم‌زا بودن بودجه، ۲۸۹ میلیون دلار حواله ارز در سامانه نیما معامله شد و هشدار به استخراج‌کنندگان رمز ارز در منازل را در بر دارد.

+بورس مثبت شد؟!

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، دیروز شاخص کل با ۵۸۶۰ واحد افزایش معادل ۰.۵۰ درصد به یک میلیون و ۱۷۵ هزار و ۵۸۴ واحد، شاخص قیمت وزنی – ارزشی با ۱۵۲۸ واحد افزایش معادل ۰.۵۰ درصد به ۳۰۶ هزار و ۶۶۱ واحد، شاخص کل هم وزن با ۹۲ واحد کاهش معادل منفی ۰.۰۲ درصد به ۴۳۰ هزار و ۸۵۱ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۶۰ واحد کاهش معادل منفی ۰.۰۲ درصد به ۲۸۱ هزار و ۴۳۴ واحد، شاخص آزاد شناور با ۵۹۲۶ واحد افزایش معادل ۰.۳۵ درصد به یک میلیون و ۷۰۲ هزار و ۲۰۸ واحد، شاخص بازار اول با ۴۷۷۷ واحد افزایش معادل ۰.۵۶ درصد به ۸۵۹ هزار و ۶۱۵ واحد و شاخص بازار دوم با ۱۰۱۶۲ واحد افزایش معادل ۰.۴۳ درصد به ۲ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۶۹۶ واحد رسید.

1324030 866 اقتصاددان نوشته

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۷ میلیون و ۷۴۵ هزار و ۲۴۸ تومان رسید که نسبت به دیروز ۰.۸ درصد معادل ۶۶ هزار و ۴۱۰ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۶۴۷ هزار و ۱۴۸ تومان رسیده است.

32034 650 اقتصاددان نوشته

+توصیه رئیس سازمان بورس به مردم؛ دارایی خود را به بورس بیاورید

دهقانی دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار  با بیان این‌که بازدهی بازار سرمایه از همه بازارهای موازی بیشتر است، تصریح کرد: بررسی‌های ده ساله‌ای که صورت گرفته نشان می‌دهد، به غیر از یک دوره‌ای که قیمت جهانی طلا چند برابر شد، بازدهی بورس از سایر بازارها بیشتر بوده است؛ سرمایه با رمزارزها از کشور خارج می‌شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه با انتقاد از تبلیغ سرمایه گذاری در رمزارزها در کشور اظهار کرد: از مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم به ماجرای تبلیغ رمزارزها وارد شود. رمزارز در کشور غیرقانونی است؛ اما عده‌ای به راحتی از درگاه بانکی خرید و فروش می‌کنند. برخی براین باورند رمزارزها بزرگترین حباب تاریخ مالی جهان است و اکنون به کانالی برای خروج سرمایه از کشور تبدیل شده است. به جای این‌که مردم دارایی خود را در جایی سرمایه گذاری کنند که نتیجه آن معلوم نیست و نفع آن به کشورهای دیگر می‌رسد به بازار سرمایه بیایند که سرمایه گذاری در این بازار منجر به توسعه اقتصادی کشور می‌شود. دهقانی دهنوی با بیان این‌که در چند ماه گذشته، سایر بازارهای مالی کشور نیز با نوسان مواجه شدند، اظهار کرد: در این میان بازار سرمایه هنوز به حالت تعادل برنگشته و برای بازگشت تعادل به این بازار باید این اعتماد را به بازار برگردانیم. بازار سرمایه بازاری هوشمند است و به همه موضوعات زودتر و بیشتر واکنش نشان می‌دهد. مردم باید بدانند که بازار سرمایه بازدهی بیشتری دارد اما باید الفبای آن را رعایت کنند. بدترین روش انتخاب سهم گوش دادن به حرف دیگران در فضای مجازی است و ما حتما با افرادی که سیگنال غلط به مردم می‌دهند برخورد خواهیم کرد.

+پورابراهیمی: تصمیمات غیرعلمی در بورس نگیرید

پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت همه مردم را به بورس دعوت کرد و منابع زیادی وارد بازار شد، ما در روز‌هایی که حجم نقدینگی در بازار افزایش یافت، بار‌ها در مکاتبات خود اعلام کردیم که حجم منابع تناسبی با عرضه ندارد و باعث ایجاد تورم در بازار شده است و باید از روش‌هایی استفاده کنیم که مانع از این موضوع شود؛ اما تصمیمات در حوزه نظارتی انجام نشد. وی با بیان اینکه باید در این شرایط بازار سرمایه، به دولت و مسئولان کمک کنیم، تصریح کرد: اجرای مصوبات شورای عالی بورس برای سهامداران است، ما از سازمان بورس می‌خواهیم تا گزارش‌های نهایی شورای عالی بورس را به مجلس ارائه کند. پور ابراهیمی بیان کرد: اخیرا شورای عالی بورس برای مدیریت بازار تصمیم گرفته بدین صورت افرادی که زیر ۱۰ میلیون تومان سهام دارند، سود تضمین شده پرداخت می‌کنند که این روش حمایت از سهامدارن اقدامی غیرعلمی است.

+گلایه همتی از تورم‌زا بودن بودجه

همتی، رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی اینستاگرامی در خصوص بودجه ۱۴۰۰ نوشت: از این که بودجه سال ۱۴۰۰ کشور، با تفاهم نسبی دولت و مجلس تعیین تکلیف و به تصویب نهایی رسید جای شکر دارد. فارغ از محاسن و ایراداتی که می‌توان به محتوای بودجه گرفت، یک نکته مشخص شد: همه دولتها و مجالس، علیرغم انتقاد از رشد نقدینگی و تورم، حتی با پرچم اصلاح ساختاری بودجه، نهایتاً به بودجه‌ای با توان رشد بالای نقدینگی رضایت می‌دهند. درحالیکه مجلس محترم همزمان در صدد تصویب طرحی، برای اصلاح ساختار اداره بانک مرکزی، با هدف تقویت استقلال و نیز پاسخگویی بیشتر بانک مرکزی است، اعداد و ارقام بودجه مصوب و تبصره‌های متعدد آن دربرگیرنده احکامی برای تکلیف به بانک مرکزی و سیستم بانکی است که نتیجه آن می‌تواند انتشار پول پر قدرت و رشد نقدینگی باشد. کنترل نقدینگی و تورم مهمترین هدف بانک مرکزی است. با توجه به امکان تشدید رشد نقدینگی از ناحیه بودجه کشور، یکی از راه‌های کنترل رشد نقدینگی نیز تشدید کنترل ترازنامه بانک‌هاست و این شاید در تناقض با تکالیف بودجه و همچنین برنامه خروج از رکود قرار گیرد. بانک مرکزی این انتظار را هم دارد که دولت و مجلس در مسیر کنترل نقدینگی و تورم پشتیبان بانک مرکزی باشند.

+رونمایی از دلار در کانال ۲۳

در معاملات دیروز (یکشنبه هفدهم اسفندماه ۱۳۹۹) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۳۵۱۵ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۳۹۹۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته ‌شد که نسبت به روز قبل، ۲۸۶ تومان ارزان‌تر شده است. همچنین در این صرافی ها، هر اسکناس یورو به نرخ ۲۸۳۰۱ تومان از مردم خریداری و در مقابل با کاهش ۴۶۰ تومانی نسبت به نرخ روز شنبه، به قیمت ۲۸۸۷۳ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته ‌شد.

+۲۸۹ میلیون دلار حواله ارز در سامانه نیما معامله شد

دیروز در سامانه نیما معادل ۲۸۹ میلیون دلار حواله ارز عرضه و معادل ۱۱۹ میلیون دلار با میانگین هر دلار ۲۲,۶۶۰ هزار تومان معامله شد. به نظر می‌رسد واردکنندگان در انتظار کاهش بیشتر نرخ ارز باشند. همچنین معاملات اسکناس در بازار متشکل ارزی نیز معادل ۴.۹ میلیون دلار با میانگین هر دلار ۲۳,۸۰۰ تومان بوده است.

+هشدار به استخراج‌کنندگان رمز ارز در منازل!

سخنگوی صنعت برق از تعیین جریمه سنگین برای استخراج کنندگان رمز ارز در منازل مسکونی علاوه بر ضبط این دستگاه‌ها و تحویل به مراجع قضایی خبر داد. مصطفی رجبی مشهدی در گفت و گویی تلویزیونی با اشاره به اینکه افزایش نرخ رمز ارز سبب ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاری در این بخش شده است، اظهار کرد: با توجه به این موضوع صاحبان سرمایه‌های خرد، غیرمجاز اقدام به خرید دستگاه‌های کم بازده می‌کنند که این موضوع سبب افزایش قابل توجه مصرف برق خواهد شد. وی با بیان اینکه نصب این دستگاه‌ها در منازل سبب بروز خسارت به وسایل داخل واحد مسکونی و همچنین همسایگان و شبکه برق می‌شود گفت: درصورت شناسایی این گروه از استخراج کنندگان رمز ارز، برق واحد متخلف به نرخ برق صادراتی که رقم بسیار بالایی است، محاسبه می‌شود. سخنگوی صنعت برق افزود: طبق برنامه‌ریزی وزارت نیرو، متقاضیان استخراج رمز ارز می‌توانند در سطح گسترده این مزارع را در شهرک‌های صنعتی مشخص شده نصب کنند و البته برق آن‌ها نیز با نرخ مشخص و بدون دریافت یارانه محاسبه خواهد شد.

+تیغ مالیات در راه خانه‌های خالی از مرداد ۱۴۰۰

پارسا رییس سازمان امور مالیاتی درباره ساز و کار اخذ مالیات از اینفلوئنسرهای فضای مجازی با بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده و تعیین و تکلیف موضوعاتی مانند صفحات غیرحقیقی و طرفدار یک شخص و … اظهار داشت: اخذ مالیات از اینفلوئنسرهای فضای مجازی پیشنهاد نمایندگان مجلس است و دولت این پیشنهاد را نداده؛ اما این موضوعات از جمله احراز هویت مالکان صفحات اینستاگرامی یا اینکه نحوه اخذ مالیات از صفحات طرفداران یک شخص (fan page)  که نسبت به انجام تبلیغات اقدام می‌کنند، مورد بحث است، در آیین نامه اجرایی باید این موضوعات به گونه‌ای تنظیم شود که قابل اجرا باشد.

وی با بیان اینکه اخذ مالیات از اینفلوئنسرها ایده خوبی است؛ اما اجرایی کردن آن به گونه‌ای که انصاف و کارایی رعایت شود، باید در آیین‌نامه به دقت دیده شود، ادامه داد: موافق این ایده هستم، چون فرقی نمی‌کند که منشا درآمد چه باشد، از حدی بالاتر از حداقل معیشت باشد، باید مشمول مالیات شود. رییس سازمان امور مالیاتی با اشاره به آخرین اقدامات در بحث اخذ مالیات از خانه‌های خالی و موضوعاتی مبنی بر مبهم بودن دیتاهای ارایه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی گفت: طبق قانون و تقسیم کاری که انجام شده، شناسایی و تشخیص خانه‌های خالی بر عهده وزارت راه و شهرسازی است و سازمان امور مالیاتی بر اساس نتیجه کار وزارت راه و شهرسازی، قانون مالیات را به اجرا می‌رساند. با کلاس‌چک اطلاعات مختلف یک واحد خالی تشخیص داده می‌شود. سازمان امور مالیاتی مجری لیستی است که وزارت راه و شهرسازی آن را به عنوان خانه‌های خالی ارایه می‌دهد. وی با بیان اینکه اجرای خانه‌های خالی عملا در بودجه ۱۴۰۰ دیده می‌شود، گفت: با این قانون که امسال در مجلس تکرار شد و نوع قانون که نوشته شده، باید چهار ماه در سال خانه خالی باشد که مشمول مالیات شود. رییس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این سوال که اولین مالیات از خانه خالی چه زمانی اخذ می‌شود، گفت: با توجه به قانون، عملا وصول مالیات از خانه‌های خالی از مرداد ماه سال ۱۴۰۰ آغاز می‌شود.

قیمت نفت برنت از ۷۰ دلار فراتر رفت

قیمت نفت خام در معاملات امروز، دوشنبه به دنبال حمله به تأسیسات نفتی سعودی با جهش ۲ درصدی روبرو شد. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، تا ساعت ۷:۱۲ به وقت تهران، ۲.۰۵ درصد یا ۱.۴۵ دلار جهش کرد و به ۷۰.۷۸ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۲.۰۳ درصد یا ۱.۳۴ دلار افزایش یافت و به ۶۷.۴۳ دلار رسید. قیمت نفت برنت در معاملات امروز به بالاترین سطح خود از ژانویه ۲۰۲۰ تا کنون رسیده است. عربستان سعودی اعلام کرد، یک مجتمع ذخیره سوخت در یکی از بزرگترین بنادر صادرات نفت این کشور هدف حمله موشکی پهپادی قرار گرفته است. حوثی های یمنی مسئولیت این حمله را به عهده گرفتند.

 

 

 

اقتصاددان منتظر نظرات و پیشنهادات و راه حل های سازنده شما سروران در دیدگاه ها می باشد.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....