تاریخ انتشار : سه شنبه 12 اسفند 1399 - 19:33
کد خبر : 37731

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس سبز شد، ارزش سهام عدالت به چند هزار تومان رسید؟ بهترین روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس سبز شد، ارزش سهام عدالت به چند هزار تومان رسید؟ بهترین روز وال‌استریت از ماه ژوئن ثبت شد، دلار به داد سکه رسید، سومین صعود متوالی دلار در معاملات خارجی، بیتکوین دور گرفت، قیمت طلا افت کرد و گرانی ۱۹۳ درصدی یک میوه خاص در بازار را در بر دارد.

+مقام مسئول: قیمت دلار ۱۵ هزار تومان می شود

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، معاون اداره عملیات بازار باز بانک مرکزی گفت: اگر در سال ۱۴۰۰ بتوانیم ۲.۵ میلیون بشکه نفت را صادر کنیم، قیمت دلار معادل ۱۵ هزار تومان می شود.

رضا بوستانی در نشست موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با عنوان “چشم انداز نرخ ارز در سال ۱۴۰۰”، گفت: اینکه نرخ ارز تحت تاثیر چه عواملی قرار می‌گیرد، بسیار مهم است که طبق تئوری برابری قدرت خرید وابسته به این است چه سال پایه‌ای انتخاب و چه نرخ تورمی در نظر گرفته می‌شود. از فروردین ۱۳۶۹ تا دی ۱۳۹۹ نرخ ارز تعادلی که از این طریق بدست می‌آید، در دو قله ۱۴ تا ۱۵ و ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان قرار دارد. وی افزود: در این زمینه، صادرات نفت، یکی از متغیرهای کلیدی موثر بر نرخ ارز است، به گونه‌ای که هر زمان میزان صادرات نفت کم شده، نرخ ارز در بازار آزاد افزایش پیدا کرده است. علاوه بر این، نرخ ارز تحت تاثیر تورم نیز است که تاکنون امکان مدیریت آن فراهم نشده؛ بنابراین، در کنار متغیرهای اقتصادی چون تورم، نقدینگی و سیاست‌های پولی و ارزی در راستای نرخ ارز باید به صادرات نفت هم توجه شود که خارج از کنترل ایران است.

+شاخص کل بورس سبز شد

در حالی که روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۳ هزار و ۹۴۴ واحدی معادل ۰.۷۲ درصد به یک میلیون و ۱۸۱ هزار و ۶۵۹ واحد رسیده بود، امروز و در دقایق ابتدایی شروع فعالیت بورس، نماگر کل با رشد ۷۰۷۶ واحدی همراه شده است. /جزئیات بیشتر

+ارزش سهام عدالت به چند هزار تومان رسید؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۷ میلیون و ۷۹۵ هزار و ۲۷۷ تومان رسید که نسبت به دیروز ۰.۴ درصد معادل ۳۸ هزار و ۴۰۱ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۶۷۷ هزار و ۱۶۶ تومان رسیده است.

+زجرکشی در بورس تهران؟!

آیا بورس در حال زجرکش شدن است؟ این سوال در یک نظرسنجی از مخاطبان پرسیده شده است. ۸۷درصد شرکت‌کنندگان معتقدند دامنه نوسان نامتقارن، سیاستی نامناسب است که تنها سهامداران را زجرکش می‌کند. ۶۶درصد از فعالان بازار سهام، خواستار جراحی بورس با حذف سریع دامنه نوسان شده‌اند. این در حالی است که ۲۱درصد از این افراد به رغم نامناسب دیدن سیاست یادشده، تداوم اجرای آن را لازم دانسته‌اند و ۱۳درصد بر مفید بودن اجرای دامنه نوسان نامتقارن تاکید کرده‌اند. آن طور که به نظر می‌رسد تا درِ سیاست‌گذاری در بازار سهام بر پاشنه تصمیمات خلق‌الساعه می‌چرخد، امیدی به بهبود وضعیت این بازار نیست.

+مسکن با دلار ۲۸ هزار تومانی معامله می‌شود، اما بورس…!

یک تحلیلگر بازار سرمایه ضمن تحلیل وضعیت بازارهای موازی بازار سرمایه، اظهار کرد: بازار مسکن در تهران با دلار ۲۸ هزار و ۴۰۰ تومانی قیمت میشود و قیمت دلار نیز بالای ۲۵ هزار تومان است. فقط دلار در بازار سرمایه زیر ۲۰ هزار تومان قیمت دارد!

شریعتی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تغییر دامنه نوسان به منفی دو درصد و مثبت ۶ درصد اظهار کرد: این تصمیم موافقان و مخالفان خود را دارد. موافقین منطقی به ماجرا نگاه می کنند و نظرشان این است زمانی که دولت مردم را بدون زیرساخت فرهنگی و آموزشی به سرمایه گذاری در بازار سرمایه دعوت کرد، باعث شد جمعیت فعالین بازار سرمایه زیاد شود و از ۲۰۰ هزار نفر به چهار میلیون نفر(بدون در نظر گرفتن مشمولان سهام عدالت) برسد و باید بپذیریم که درحال حاضر جمعیت زیادی از سهام داران را افرادی تشکیل می دهند که آشنایی آن ها با این بازار عمیق نیست، بنابراین اگر دامنه نوسان منفی پنج درصد باقی میماند، بازار روزی پنج درصد پایین می آمد. فارغ از اینکه سهم ها ارزنده باشند یا خیر. بنابراین هرچند نقدشوندگی بازار فدای این شده است که قیمت سهم ها کاهش نیابد، درکل تصمیم خوبی است، در حالی است که برخی دیگر بر این باورند که هر ساز و کاری که مخالف کارایی عملیاتی بازار باشد به بازار آسیب میزند. این افراد نیز طبق منطق مالی و اقتصاد درست می گویند زیرا بازار نقدشونده نیست؛ اما ابهاماتی که روی بازار سایه انداخته بسیار تاثیرگذارتر است.

بهترین روز وال‌استریت از ماه ژوئن ثبت شد

سهام آمریکا در معاملات دیشب، دوشنبه (بامداد سه‌شنبه به وقت تهران)، با جهش بزرگی همراه شده و بهترین روز معاملاتی وال‌استریت از ماه ژوئن تا کنون را به ثبت رساندند. میانگین صنعتی داو جونز ۶۰۳.۱۴ واحد یا ۱.۹۵ درصد جهش کرد و به ۳۱٫۵۳۵.۵۱ واحد رسید. اس‌اندپی با جهش بزرگ ۲.۳۸ درصدی به ۳٫۹۰۱.۸۲ واحد رسید، در حالی که کامپوزیت نزدک ۳.۰۱ درصد جهش کرد و به ۱۳٫۵۸۸.۸۳ واحد رسید. توقف روند رشد سود اوراق قرضه آمریکا باعث شد سهام تکنولوژی در معاملات دیشب با جهش بزرگی روبرو شوند. فیسبوک ۲.۸ درصد، بوئینگ ۵.۸ درصد، اپل ۵.۳۹ درصد و تسلا ۶.۳۶ درصد جهش کردند. سود اوراق قرضه آمریکا تا ۱.۴۱ درصد پایین آمد.

+نوسان دلار صرافی ملی در کانال ۲۴

در معاملات دیروز (دوشنبه یازدهم اسفندماه ۹۹) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۲۴۲۶۳ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۴۷۵۴ تومان به متقاضی دریافت دلار در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور فروخته ‌شد که نسبت به روز قبل، ۵۳ تومان گران‌تر شده است. همچنین در این صرافی ها، هر اسکناس یورو به نرخ ۲۹۰۲۹ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۹۶۱۶ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز یکشنبه، ۱۷۴ تومان ارزان‌تر شده است.

+دلار به داد سکه رسید

در سومین روز هفته، سکه از فاز نزولی خارج شد. سکه که روز یکشنبه ۱۰۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داده بود، دوشنبه، ۱۲۰ هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۱۱ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان رسید. به گفته فعالان، عاملی که موجب شد، سکه به زیر مرز ۱۱ میلیون تومانی نرود، افزایش قیمت دلار بود. این افزایش در حالی رخ داد که بهای اونس طلا چندان به داد سکه‌بازان نرسید. طلا در ابتدای روز به بالای سطح حساس هزار و ۷۵۰ دلاری بازگشت، ولی بعد دچار افت شد؛ این موضوع موجب شد سکه‌بازان در خرید احتیاط بیشتری کنند. /دنیای اقتصاد

سومین صعود متوالی دلار در معاملات خارجی

ارزش دلار مقابل همه ارزهای مهم جهانی افزایش پیدا کرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۸ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۱۳۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۲ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

بیتکوین دور گرفت

گزارش جدید بانک سیتی باعث پمپاژ بیتکوین به قیمت های بالاتر شد. به گزارش ایسنا به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، بانک سیتی آمریکا در گزارشی به بررسی روند بازار ارزهای دیجیتالی پرداخته و نتیجه گرفته است امکان استفاده از ارزهای دیجیتالی به عنوان ارزهای ترجیحی در تجارت جهانی در آینده وجود دارد. به گفته سیتی، عملکرد اخیر بیتکوین ناشی از درگیر شدن سرمایه گذاران در بازار ارزهای دیجیتالی بوده و بر خلاف سال های قبل، این سرمایه گذاران خرد نیستند که اکثریت بازار را در اختیار دارند بلکه بازار دیگر در اختیار بازیگران بزرگ تری است.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ۱۳ ظهر به وقت شرقی) / این رده حاوی تغییرات قیمتی ده ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیتکوین

قیمت: ۴۸ هزار و ۴۲۷.۶۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۰.۹۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۷.۴۵ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۱۵۲۴.۳۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۲.۸۹ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۱.۰۸ درصد کاهش

۳- کاردانو

قیمت: ۱.۲۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۳ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۸.۱۹ درصد افزایش

۴- بایننس کوین

قیمت: ۲۴۵.۹۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲۳.۹۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۱۹ درصد کاهش

۵- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۱۱ درصد افزایش

۶- پولکا دوت

قیمت: ۳۴.۱۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۶.۴۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۲۶ درصد کاهش

۷- ریپل

قیمت: ۰.۴۳۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۸.۱۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۳.۱۳ درصد کاهش

۸- لایت کوین

قیمت: ۱۷۱.۳۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۸.۰۸ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۳.۹۷ درصد کاهش

۹- چین لینک

قیمت: ۲۶.۴۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۰.۸۳ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۱.۸۸ درصد کاهش

۱۰- استلار

قیمت: ۰.۴۱۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۵۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۷۲ درصد کاهش

+گرانی ۱۹۳ درصدی یک میوه خاص در بازار

در مدت اخیر قیمت موز در بازار نوسان زیادی داشته و با رشد قابل توجه تا بیش از ۶۰ هزار تومان نیز فروش رفته است. این در حالی است که بررسی تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از وضعیت قیمت کالاهای خوراکی نشان می‌دهد، در بهمن ماه پارسال، قیمت هر کیلو موز به طور متوسط حدود ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان بوده که در بهمن امسال به متوسط ۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. حداقل قیمت هر کیلو موز حدود ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان و حداکثر آن ۵۵ هزار و ۸۰۰ تومان در بهمن و متوسط ۳۳ هزار و ۴۰۰ تومان در دی ماه ثبت شده است؛ بنابراین، قیمت هر کیلو موز در بهمن امسال نسبت به دی ماه ۳۳ درصد و در مقایسه با بهمن پارسال ۱۹۳.۲ درصد گران شده است.

+رکود عمیق بازار خودرو‌های خارجی

یک فعال بازار خودروهای خارجی گفت: قیمت‌ها حدود یک ماهی است، در بازار ساکن مانده که عامل اصلی آن ثبات قیمت دلار است. کوروش طواحن خاطرنشان‌کرد: اکنون خرید و فروش‌ها در بازار بسیار اندک و انگشت‌شمار شده، خریداران انتظاراتی به خاطر شرایط رکود فعلی دارند و بیشتر چانه‌زنی می‌کنند؛ اما فروشندگان نیز بر قیمت‌های اعلامی خود اصرار دارند. وی، نزدیک شدن به ایام پایانی سال را عاملی برای پایین آمدن قیمت‌ها ندانست و افزود: اگر همچون سال‌های گذشته واردات خودرو انجام می‌شد، آن وقت می‌توانستیم انتظار داشته باشیم که عرضه خودروها در روزهای منتهی به عید افزایش یابد، اما چون دیگر وارداتی در کار نیست، پیش از عید و پس از عید نیز تفاوتی نمی‌کند.

طواحن در عین حال یادآور شد: چند سالی هست که به معنای قدیم، شب عید نداریم و اکثر مردم خرید خودرو را در برج ۱۰ یا ۱۱ انجام می‌دهند. وی پیش‌بینی‌کرد: تا پایان سال و چند هفته باقی مانده تا پایان سال ۹۹ شرایط ثبات فعلی در بازار ادامه داشته باشد، مگر اینکه اتفاق خاصی در حوزه دلار یا سیاست‌های خارجی بیفتد. به گزارش ایرنا، در دسته خودروهای خارجی هر دستگاه سانتافه صفر کیلومتر مدل ۲۰۱۷ مونتاژی کرمان‌موتور یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان قیمت داشت، لکسوس ان. ایکس صفرکیلومتر مدل ۲۰۱۷ سفیدرنگ سه میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد و تیگوان، شاسی‌بلند فولکس واگن آلمان نیز بین ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تا ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت‌ خورد.

+رئیس اتحادیه گوشت: فروش قسطی گوشت نداریم

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران، خبر فروش قسطی گوشت را که به نقل از وی در فضای مجازی منتشر شده است، تکذیب کرد. به نقل از صدا و سیما، علی اصغر ملکی اظهار داشت: این روزها گوشت گران است و کسی آن را قسطی در اختیار قصابی‌ها قرار نمی‌دهد که آن‌ها نیز بخواهند چنین کاری انجام دهند. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران افزود: این خبر کذب است و در جایی گوشت اقساطی به فروش نمی‌رسد.

قیمت جهانی طلا افت کرد

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، سه‌شنبه، ابتدا تحت تأثیر افت سود اوراق قرضه آمریکا رشد کرد اما در ادامه نتوانست این سود را حفظ کند. سود اوراق قرضه آمریکا که در انتهای هفته گذشته به رکورد یک ساله ۱.۶ درصد رسیده و باعث سقوط قیمت طلا شده بود، دیشب تا ۱.۴۱ درصد پایین آمد. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، تا ساعت ۷:۲۸ به وقت تهران، ۰.۵۹ درصد افت کرد و به ۱٫۷۱۲.۹۴ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا ۰.۷۱ درصد تا این لحظه افت کرد و به ۱٫۷۱۰.۸۰ دلار رسید. قیمت خرید نقدی هر اونس نقره در بورس نیویورک ۲.۰۰ درصد سقوط کرد و به ۲۶.۱۴۵ دلار رسید.

اقتصاددان منتظر نظرات و پیشنهادات و راه حل های سازنده شما سروران در دیدگاه ها می باشد.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....