تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 بهمن 1399 - 21:03
کد خبر : 35811

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون قیمت جهانی طلا به پایین‌ترین سطح ۲ هفته‌ای رسید، صعود جهانی دلار، روند شاخص کل

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون قیمت جهانی طلا به پایین‌ترین سطح ۲ هفته‌ای رسید، صعود جهانی دلار، روند شاخص کل بورس در آخرین روز هفته، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ روز بد بورس‌های اروپایی، از بورس‌های آسیایی چه خبر؟ سقوط ارز‌های دیجیتالی+ قیمت و تجارت ۶.۷ میلیارد دلاری کشور در دی ماه را در بر دارد.

قیمت جهانی طلا به پایین‌ترین سطح ۲ هفته‌ای رسید

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، چهارشنبه تحت تأثیر افزایش قیمت دلار و رشد سود اوراق قرضه آمریکا به پایین‌ترین سطح در ۲ هفته گذشته رسید. تا ساعت ۷:۲۵ به وقت تهران، قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۰.۲ درصد افت کرد و به ۱٫۷۹۱.۳۶ دلار رسید. این شاخص پیش از این تا ۱٫۷۸۵.۸۹ دلار هم پایین آمده بود که پایین‌ترین سطح از ۴ فوریه تا کنون است. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا ۰.۶ درصد افت کرد و به ۱٫۷۸۸.۴۰ دلار رسید. سود اوراق قرضه آمریکا دیشب ۹ صدم درصد جهش کرد و به ۱.۳۰ درصد رسید که در یک سال اخیر بی‌سابقه است. این باعث شد قیمت دلار از پایین‌ترین سطح سه هفته‌ای خود بازگردد و رشد کند. تقویت قیمت دلار قیمت طلا را برای دارندگان ارزهای غیر دلاری افزایش می‌دهد.

صعود جهانی دلار

ارزش دلار مقابل بیشتر ارزهای مهم افزایش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۸ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۵۲۳ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۲۱ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

+روند شاخص کل بورس در آخرین روز هفته

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۱۱ هزار و ۴۵۰ واحدی معادل ۰.۹۱ درصد به یک میلیون و ۲۴۵ هزار و ۸۳۶ واحد رسیده بود، امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با افت ۴۵۲ واحدی مواجه شده است. /جزئیات بیشتر از بازار امروز

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۸ میلیون و ۳۱۱ هزار و ۲۴۷ تومان رسید که نسبت به دیروز ۱.۳ درصد معادل ۱۱۲ هزار و ۲۶۳ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۹۸۶ هزار و ۷۴۸ تومان رسیده است.

روز بد بورس های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص “فوتسی ۱۰۰” بورس لندن با ۰.۱۱ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۷۴۸.۸۶ واحد بسته شد.  شاخص “دکس ۳۰” بورس فرانکفورت در آلمان با افت ۰.۳۲ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۴ هزار و ۶۴.۶۰ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص “کک ۴۰” بورس پاریس با عقبگرد ۰.۰۱ درصدی در سطح ۵۷۸۶.۵۳ واحد بسته شد. در مادرید شاخص “ایبکس ۳۵” ۰.۶۱ درصد پایین رفت و به ۸۱۵۳.۷۰ واحد رسید.

از بورس‌های آسیایی چه خبر؟

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص “نیک کی ۲۲۵” بورس توکیو ژاپن با صعود ۱.۲۸ درصدی تا سطح ۳۰ هزار و ۴۶۷.۷۵ واحدی بالا رفت. شاخص “هانگ سنگ” بورس هنگ کنگ ۱.۹ درصد بالا رفت و در سطح ۳۰ هزار و ۷۴۶.۶۶ واحد بسته شد. در چین شاخص “شانگهای  کامپوزیت” افزایش ۲.۱۴ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۸۰۷.۷۲ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص “اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰” بورس سیدنی با ۰.۷ درصد صعود و ایستادن در سطح ۶۹۱۷.۲۷ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص ” تاپیکس” ژاپن صعودی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است)

سقوط ارزهای دیجیتالی+ قیمت

ارزش بیشتر ارزهای دیجیتالی با ریزش سنگین همراه شد. به گزارش ایسنا به نقل از سی ان بی سی، گری گینزلر- گزینه پیشنهادی جو بایدن برای تصدی سمت رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا گفته است، باید نظارت بیشتری بر بازار ارزهای دیجیتالی صورت گیرد و رویکرد سختگیرانه تری برای محافظت از منافع مشتریان این ارزها اتخاذ شود. این سخنان به فاصله کمی پس از آن بیان می شود که ایلان ماسک، بنیان گذار تسلا که پیشتر دوج کوین را ارز مردم خوانده بود در تغییر موضعی آشکار توییت کرد: اگر مالکان عمده دوج کوین اقدام به فروش آن ها کنند به آن ها حق می دهم!

بروزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ۱۳ ظهر به وقت شرقی) / این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیتکوین

قیمت: ۴۸ هزار و ۳۶۲.۷۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۱۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۳۷ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۱۷۴۴.۵۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۵۵ درصد افزایش

۳- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۲۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۶ درصد کاهش

۴- پولکا دوت

قیمت: ۲۹.۶۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۳۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳۰.۷۸ درصد افزایش

۵- کاردانو

قیمت: ۰.۸۶۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۹۷ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۸.۱۳ درصد افزایش

۶- ریپل

قیمت: ۰.۵۱۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۰.۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۲.۲۲ درصد افزایش

۷- بایننس کوین

قیمت: ۱۲۸.۵۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۹۵ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۰.۷۸ درصد افزایش

۸- لایت کوین

قیمت: ۲۰۵.۲۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۹۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۸.۷۷ درصد افزایش

۹- چین لینک

قیمت: ۳۱.۵۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۷.۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۱.۱۲ درصد افزایش

۱۰- بیتکوین کش

قیمت: ۶۸۸.۵۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۷.۹۵ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳۶.۱۲ درصد افزایش

+بازگشت تخفیف‌­ها به بازار املاک

مشاوران املاک مناطق مصرفی پایتخت از بازگشت تعداد زیادی از فروشندگان به بازار معاملات خبر می‌دهند. به گفته آنها نکته مهم درخصوص رفتار جدید گروهی از فروشندگان آن است؛ افرادی که تا دو ماه گذشته نه‌تنها حاضر به ارائه تخفیف نبودند، بلکه قیمت پیشنهادی خود را بسیار متفاوت از ارزش واقعی ملک عنوان می‌کردند، اکنون حاضر هستند قیمت پیشنهادی خود را تا حد قابل‌توجهی تعدیل کنند. برای مثال یکی از مشاوران املاک در منطقه ۴ عنوان کرد، مالکی که تا ماه گذشته قیمت پیشنهادی آپارتمان نوساز خود را ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تعیین کرده بود و تمایلی به ارائه تخفیف نداشت اکنون حاضر است با قیمت پیشنهادی حدود ۲میلیارد تومان ملک خود را به فروش برساند. به نقل از دنیای اقتصاد؛ نتیجه تحقیقات میدانی از برخی مناطق پرمعامله و مصرفی پایتخت نیز نشان می‌دهد قیمت‌ها در بخش قابل‌توجهی از فایل‌های عرضه شده نسبت به حدود دو ماه گذشته عقب‌گرد کرده و مراجعه خریداران به بازار افزایش یافته است. البته خریداران نسبت به فروشنده‌ها با احتیاط بیشتری اقدام و سعی می‌کنند چانه‌زنی بیشتری برای تخفیف از فروشنده دریافت کنند. در جدول نبض بازار امروز قیمت پیشنهادی آپارتمان‌های مسکونی در برخی مناطق پایتخت ارائه شده است.

+قیمت میوه شب عید خواهد شکست؟

معاون دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) وعده داد که با ورود و وفور میوه (سیب و پرتقال) در شب عید، قیمت میوه ها از جمله سیب و پرتقال بشکند.

+بانک مرکزی از افزایش سپرده‌های بانکی خبر دارد

به نقل از بانک مرکزی، گزارش وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان آبان‌ماه سال ۱۳۹۹ حاکی از آن است که مانده کل سپرده‌ها بالغ بر ۳۳۳۲۳.۵ هزار میلیارد ریال است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰,۰۸۱ هزار میلیارد ریال (۴۱.۶ درصد) و نسبت به پایان سال قبل معادل ۷۱۶۰.۶ هزار میلیارد ریال (۲۶.۴ درصد) افزایش داشته است.

بالاترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۱۸۵۷۲.۹ هزار میلیارد ریال و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل ۸۴.۸ هزار میلیارد ریال است. مانده کل تسهیلات بالغ بر ۲۵۱۳۷.۷ هزار میلیارد ریال است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۸۰۰۹.۱ هزار میلیارد ریال (۴۶.۸ درصد) و نسبت به پایان سال قبل ۵۷۸۱.۹ هزار میلیارد ریال (۲۹.۹ درصد) افزایش داشته است. بیش‌ترین مبلغ تسهیلات مربوط به استان تهران با مانده ۱۶۱۸۰.۹ هزار میلیارد ریال و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل ۸۴.۳ هزار میلیارد ریال است. شایان ذکر است که نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی ۸۱.۳ درصد است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پایان سال قبل، به ترتیب ۲.۵ و ۱.۹ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. نسبت مذکور در استان تهران ۹۵.۶ درصد و در استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۱۲ درصد است.

بانک مرکزی اعلام کرده است که یکی از علل مهم بالا بودن رقم تسهیلات و سپرده‌ها در استان تهران، استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران بوده و عمده فعالیت‌های بانکی آن‌ها از طریق شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری استان تهران انجام می‌شود.

رشد اقتصادی کشور‌های اروپایی منفی شد

مرکز آمار اتحادیه اروپا گزارش نهایی خود از رشد اقتصادی کشورهای اروپایی در چهارمین فصل سال ۲۰۲۰ را منتشر کرد که بر این اساس متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو منطقه یورو و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به ترتیب منفی ۰.۶ درصد و منفی ۰.۴ درصد بوده است که این رشد در مقایسه با متوسط رشد سه ماهه قبل در منطقه یورو ۱۳ درصد و در سطح اتحادیه اروپا ۱۲.۱ درصد کاهش پیدا کرده است. هم چنین رشد اقتصادی در دوازده ماه منتهی به دسامبر در سطح منطقه یورو به طور متوسط منفی ۶.۸ درصد و در سطح اتحادیه اروپا به طور متوسط منفی ۶.۴ درصد بوده است.

در بین کشورهای اروپایی، بیشترین رشد اقتصادی طی این مدت سال، متعلق به رومانی با ۵.۳ درصد بوده است و پس از این کشور، بلغارستان با ۲.۱ درصد و قبرس با ۱.۴ درصد قرار دارند. از طرف دیگر، کمترین رشد اقتصادی مربوط به اتریش بوده که رشد منفی ۴.۳ درصدی را تجربه کرده است. رشد ایتالیا نیز طی این مدت، منفی ۲.۰ درصد و فرانسه منفی ۱.۳ درصد اندازه گیری شده است. در بین دیگر کشورهای اروپایی، رشد سه سه ماهه چهارم بلژیک ۰.۲ درصد، هلند منفی ۰.۱ درصد،  اسپانیا ۰.۴ درصد و آلمان ۰.۱ درصد اندازه گیری شده است.

+بعد از سه سال خودرویی تحویل نشد

حدود ۵۰ نفر از خریداران محصولات گروه صنعت خودرو آذربایجان (آذویکو) در اعتراض به عملکرد این شرکت در برخورد با حواله‌داران و خریداران خودرو ظهر دیروز مقابل ساختمان اصلی وزارت صنعت در خیابان سمیه تهران تجمع کردند. آن‌ها از رزم حسینی وزیر صنعت خواستار مداخله برای دریافت خودرو‌های پیش خرید خود شدند، که پس از سه سال واریز وجه هنوز دریافت نکرده‌اند. گروه آذربایجان خودرو یا به طور مختصر «آذویکو»، قرار بود خودروی MG ۳۶۰ چینی را در تبریز مونتاژ کند. خودرو‌هایی که از نظر کیفیت و آپشن‌های رفاهی می‌توانست قابل رقابت با دیگر خودرو‌های ارزان‌قیمت بازار باشد. برای همین ۶۴۰۰ دستگاه هم پیش‌فروش شد، اما با تشدید تحریم‌ها تعهدات این خودروساز عملی نشد و همین موضوع باعث اعتراض خریداران و تشکیل پرونده تخلف برای این گروه خودروسازی شد.

+تجارت ۶.۷ میلیارد دلاری کشور در دی ماه

سخنگوی گمرک اظهار داشت: کارنامه تجارت کشورمان در مجموع ده ماه سال جاری، ۱۲۲ میلیون و ۷۹۰ هزار تن کالا به ارزش ۵۸ میلیارد و ۷۰۲ میلیون دلار بوده که سهم صادرات ۹۴ میلیون و ۵۴۱ هزار تن به ارزش ۲۸ میلیارد و ۶۳ میلیون دلار و سهم واردات ۲۸ میلیون و ۲۴۹ هزار تن کالا به ارزش ۳۰ میلیارد و ۶۳۹ میلیون دلار بوده است.

لطیفی در خصوص عملکرد تجارت خارجی کشور در دی ماه گفت: تجارت خارجی کشور در دی ماه، رشد ۵۵ میلیون دلاری در واردات و کاهش ۶۹۳ میلیون دلاری در صادرات را نسبت به آذر ماه تجربه کرده است. در آذرماه ماه عملکرد تجارت خارجی کشور ۷ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار بود که سهم صادرات سه میلیارد و۶۴۴ میلیون دلار و سهم واردات سه میلیارد و ۷۲۶ میلیون دلار بوده است؛ اما در دی ماه، تجارت خارجی به ۶ میلیارد و۷۳۲ میلیون دلار رسید که نسبت به آذر ماه، ۶۳۸ میلیون دلار کاهش تجارت را با ۸.۶ درصد، شاهد بودیم، که در این میان، صادرات با کاهش ۱۹ درصدی به دو میلیارد و ۹۵۱ میلیون دلار و واردات با رشد ۱.۵ درصدی به سه میلیارد و ۷۸۱ میلیون دلار رسید.

سخنگوی گمرک در خصوص مقاصد صادراتی کشور در دی ماه توضیح داد: چین با دو میلیون و ۱۵۲ هزار تن به ارزش ۸۲۷ میلیون دلار، عراق با یک میلیون و ۵۰۱ هزار تن به ارزش ۴۶۷ میلیون دلار، امارات با یک میلیون و ۳۶۱ هزار تن به ارزش ۴۴۰ میلیون دلار، ترکیه با ۳۸۲ هزار تن به ارزش ۱۹۵ میلیون دلار و افغانستان با ۵۶۹ هزار تن به ارزش ۱۸۸ میلیون دلار، جمعاً باپنج میلیون و ۹۶۵ هزار تن کالا و ارزش دو میلیارد و ۱۱۷ میلیون دلار، پنج مقصد نخست صادراتی کشورمان بودند که ۶۴ درصد کل وزن و ۷۱.۷ درصد ارزش کالاهای صادراتی کشورمان در دی ماه را به خود اختصاص دادند.

 

 

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....