تاریخ انتشار : یکشنبه 26 بهمن 1399 - 21:11
کد خبر : 35355

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون نفت ایران در بهمن ماه بالای ۵۴ دلار فروخته شد، بازگشت توازن به بازار نفت

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون نفت ایران در بهمن ماه بالای ۵۴ دلار فروخته شد، بازگشت توازن به بازار نفت شتاب می‌گیرد، جزئیات کارت اعتباری سهام عدالت، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ افزایش قیمت بلیت قطار فشار بر مردم را چند برابر می‌کند و مرغ گران شد/ قیمت به ۲۹ هزار تومان رسید را در بر دارد.

+نفت ایران در بهمن ماه بالای ۵۴ دلار فروخته شد

به  گزارش اقتصاددان  به نقل از تابناک ، سازمان کشور‌های تولید کننده و عرضه کننده نفت، اوپک در جدیدترین گزارش اعلام کرد: متوسط قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه ژانویه ۲۰۲۱ (بهمن ۹۹) با ۵ دلار و ۱۸ سنت افزایش نسبت به ماه پیش از آن به ۵۴.۳۸ دلار رسید. بر اساس این گزارش، هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه دسامبر ۴۹.۲۰ دلار به فروش رسیده بود. قیمت نفت ایران در ماه فوریه (بهمن ۹۸) نزدیک به ۱۰ دلار کاهش یافته بود. فوریه، ماهی بود که بیشتر جهان پس از چین، درگیر شیوع ویروس کووید ۱۹ شده بود.

13991125000922 Test NewPhotoFree اقتصاددان نوشته

+افزایش تولید نفت ایران به بالای ۲ میلیون بشکه

سازمان کشور‌های صادرکننده نفت خام، اوپک در جدیدترین گزارش خود به نقل از منابع ثانویه اعلام کرد: تولید نفت ایران در ماه ژانویه ۲۰۲۱ برابر با بهمن ماه ۱۳۹۹ به ۲ میلیون و ۸۴ هزار بشکه در روز رسیده که نسبت به ماه پیش از آن ۶۲ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، ایران در ماه دسامبر برابر با آذر ۹۹ روزانه دو میلیون و ۲۲ هزار بشکه نفت تولید کرده است که این رقم در ماه پیش از آن یعنی نوامبر ۲۰۲۰ (آبان ۹۹) یک میلیون و ۹۹۵ هزار بشکه در روز بوده است. متوسط تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۸ برابر با روزانه ۳ میلیون و ۵۵۳ هزار بشکه و در سال ۲۰۱۷ برابر با ۳ میلیون و ۸۱۳ هزار بشکه در روز بوده است که این رقم در سال ۲۰۱۹ به روزانه ۲ میلیون و ۳۵۶ هزار بشکه رسیده است.

13991125000993 Test NewPhotoFree اقتصاددان نوشته

بازگشت توازن به بازار نفت شتاب می‌گیرد

به نقل از مؤسسه اطلاعات انرژی آی. سی. آی. اس، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد، قیمت نفت خام به بالاترین سطح خود از زمان تضعیف اقتصاد جهانی در سه ماه دوم سال ۲۰۲۰ به‌دنبال شیوع ویروس همه‌گیری جهانی کرونا رسیده، با این وجود، بازگشت توان بین عرضه و تقاضا همچنان شکننده است. با وجود اینکه آغاز برنامه‌های واکسیناسیون در بسیاری از کشورها خوشبینی سرمایه‌گذاران را به دنبال داشته است، خطرهای کاهشی همچنان اقتصاد جهانی را تهدید می‌کنند، این سرمایه‌گذاران معتقدند بهبود از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ به‌طور جدی آغاز می‌شود. این نهاد افزود: ازسرگیری قرنطینه‌های دوباره، محدودیت‌های حرکتی شدید و واکسیناسیون به نسبت آهسته در اروپا، بهبود پیش‌بینی شده را تا نیمه دوم امسال به تعویق انداخته است.

این نهاد مستقر در پاریس تلاش‌های کشورهای عضو ائتلاف سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک پلاس) را در افزایش قیمت‌های نفت خام مؤثر نامیده است، در حالی که به اعتقاد این آژانس، تولیدکنندگان نفت در ایالات متحده و کانادا تولید نفت خام خود را افزایش داده‌اند و اکنون بسیاری از ضررهای ناشی از همه‌گیری کرونا را با افزایش تولید جبران می‌کنند. تولید بیشتر کشورهای غیر اوپک پلاس می‌تواند در محدود کردن افزایش قیمت نفت خام تأثیرگذار باشد.

+جزئیات کارت اعتباری سهام عدالت

عباس معمارنژاد، معاون امور بانکی، بیمه‌ای و شرکت‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: دو بانک تجارت و ملی آمادگی دارند تا ۵۰ درصد ارزش سهام عدالت هر یک از متقاضیان را به شکل الکترونیکی به مردم کارت اعتباری ارایه دهند؛ این در حالی است که این کار بدون مراجعه حضوری مردم در این حوزه صورت خواهد گرفت؛ در این رابطه مردم بدون مراجعه به بانک، می توانند سهام را در تضمین بانک قرار دهند که معادل ۵۰ درصد آن را به صورت کارت اعتباری از ۳ هزار فروشگاه سطح شهر، خریداری ضروری خود را انجام خواهند داد و به مرور هم سایر بانک ها اضافه خواهند شد. وی افزود: سیستم های این بانکها به شرکت سپرده گذاری مرکزی وصل شده و غیرحضوری این ارتباط برقرار است.

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۸ میلیون و ۵۲۸ هزار و ۲۱۲ تومان رسید که نسبت به دیروز ۸.۶ درصد معادل ۶۸۱ هزار و ۲۱۲ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۵ میلیون و ۱۱۶ هزار و ۹۲۷ تومان رسیده است.

ارزش سهام عدالت و دارایکم در ۲۵ بهمن ماه ۹۹

بیتکوین برای دومین روز متولی ریزشی ماند

بیتکوین نتوانست جایگاه خود را در کانال ۴۷ هزار دلاری حفظ کند. به نقل از سی ان بی سی، نخستین صندوق ETF مبتنی بر بیتکوین برای نخستین بار در جهان مجوز حضور در بورس کانادا را دریافت کرد. در واکنش به این مساله یکی از مقامات کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا تایید کرد که تقاضاهای مشابهی برای راه اندازی چنین صندوق هایی در آمریکا نیز وجود دارد و افزود این کمیسیون در حال بررسی درخواست هاست. از سوی دیگر یکی از نامزدهای شهرداری نیویورک وعده داده است در صورت پیروزی در انتخابات، این شهر را به قطب ارزهای دیجیتالی در دنیا تبدیل کند.

غول پرداختی پی پال اعلام کرد برنامه ای برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتالی ندارد. جان رینی- مدیر مالی این شرکت با تاکید بر این که فرصت های خوبی در حوزه ارزهای دیجیتالی وجود دارد، افزود: ما از توسعه خدمات مالی با استفاده از فناوری بلاک چین استقبال می کنیم؛ اما فعلا تمایلی به خرید ارزهای دیجیتالی موجود در بازار نداریم. نمی خواهیم پول نقد خود را در دارایی هایی نظیر ارزهای دیجیتالی فعلی سرمایه گذاری کنیم. به گزارش ایسنا، ند سگال، مدیر مالی توییتر از احتمال سرمایه گذاری توییتر در بیت کوین و افزوده شدن این ارز دیجیتالی به ترازنامه مالی این شرکت خبر داده است. به گفته سگال، توییتر در حال امکان سنجی این مساله است که حقوق کارکنان خود را بر حسب بیتکوین پرداخت کند. پیش از این نیز اخباری از احتمال سرمایه گذاری اپل روی بیتکوین منتشر شده بود. تسلا نیز اعلام کرده ۱.۵ میلیارد دلار روی بیتکوین سرمایه گذاری کرده است.

بروزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ۱۳ ظهر به وقت شرقی) / این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیتکوین

قیمت: ۴۶ هزار و ۸۹۶.۹۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۸۳ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۶.۰۳ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۱۷۹۵.۳۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۳۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۸۸ درصد افزایش

۳- تتر

قیمت: ۰.۹۹۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۴۷ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۹ درصد کاهش

۴- کاردانو

قیمت: ۰.۹۱۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۰۸ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶۲.۳۱ درصد افزایش

۵- ریپل

قیمت: ۰.۶۱۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۵۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳۵.۸۱ درصد افزایش

۶- پولکا دوت

قیمت: ۲۷.۶۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۶.۲۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳۸.۹۸ درصد افزایش

۷- بایننس کوین

قیمت: ۱۳۲.۳۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۳۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۷۷.۴۱ درصد افزایش

۸- لایت کوین

قیمت: ۲۱۴.۸۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۳.۳۸ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳۲.۶۶ درصد افزایش

۹- چین لینک

قیمت: ۳۱.۱۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۹۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۹.۶۳ درصد افزایش

۱۰- استلار

قیمت: ۰.۵۵۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۵.۱۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵۹.۲۴ درصد افزایش

افزایش قیمت بلیت قطار فشار بر مردم را چند برابر می‌کند

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما بحث افزایش قیمت بلیت قطار را در کمیسیون عمران مجلس دنبال خواهیم کرد و مسئولان راه آهن و وزارتخانه باید در این زمینه پاسخگو باشند. کمال حسین پور در گفت وگو با ایسنا با اشاره به افزایش قیمت بلیت قطار، بیان کرد: بنده معتقدم در شرایط فعلی و با توجه به موقعیت اقتصادی مردم افزایش قیمت بلیت قطار به هیچ وجه قابل قبول نیست. به دلیل شیوع ویروس کرونا استفاده از خودرو شخصی برای ورود به بسیاری از شهرها ممنوع است و افرادی که به دلیل کار با درمان یا تحصیل مجبور به سفر هستند باید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند. وی در ادامه اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت بلیت هواپیما خیلی از افراد جامعه توان استفاده از آن را ندارند؛ حال آن که افزایش قیمت بلیت قطار فشار را بر قشرهای آسیب پذیر و حتی متوسط جامعه چند برابر می کند.

افزایش نرخ دلار در معاملات خارجی

ارزش دلار مقابل بیشتر ارزهای مهم صعودی شد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۲ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۴۲۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۲۱ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

+افزایش قیمت دلار در بازار تهران

در معاملات دیروز (شنبه بیست و پنجم بهمن ماه ۹۹) بازار ارز، بهای دلار و یورو با افزایش نرخ رونمایی شد. به گونه‌ای که هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۴۴۸۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل با افزایش ۲۸۰ تومانی نسبت به روز پنج شنبه، به قیمت ۲۴۹۸۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته ‌شد. همچنین در این صرافی ها، هر اسکناس یورو به نرخ ۲۹۷۷۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۳۰۲۷۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته ‌شد که نسبت به پایان هفته قبل، ۳۲۰ تومان گران‌تر شده است.

+اثر دلار بر سکه امامی

افزایش قیمت دلار موجب شد که سکه‌بازان با قدرت بیشتری در موقعیت خرید قرار بگیرند. روز شنبه، سکه ۶۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۱۱ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان رسید. سکه بیش از یک ماه است که نوسان بالای مرز ۱۲ میلیون تومانی را تجربه نکرده است و در صورتی که به بالای این مرز بازگردد، می‌تواند موج جدیدی از خریداران را به بازار بکشاند. گفته می‌شود که پس از ساعت سه بعدازظهر، فلز گرانبهای داخلی تا محدوده ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد. افزایش قیمت سکه امامی در شرایطی رخ داد که روز جمعه بهای اونس طلا در بازارهای جهانی نتوانست خود را بالای هزار و ۸۳۰ دلار تثبیت کند. /دنیای اقتصاد

+مرغ گران شد/ قیمت به ۲۹ هزار تومان رسید

عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: التهاب دوباره به بازار مرغ بازگشته و گرانفروشی مرغ به ۲۹ هزار تومان رسیده است. به نقل از صدا و سیما، عظیم حجت افزود: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۲۰ هزار تومان و مرغ گرم در خرده فروشی‌ها ۲۹ هزار تومان است؛ هر چند در برخی مناطق، مرغ با قیمت بالای ۳۰ هزار تومان هم عرضه می‌شود. حجت گفت: سامانه بازار گاه تا ۴۰ روزگی جوجه، نهاده تخصیص می‌دهد، ضمن آنکه تا دو هفته اول پس از ورود جوجه به سالن، مرغداران مجبور به تأمین نهاده از بازار آزاد هستند. با وجود افزایش کرایه‌های حمل و نقل و نرخ مصوب ذرت و کنجاله سویا، قیمت جدید مرغ اعلام نشده است. در حالی که مسئولان قول دادند طی ۲۰ روز قیمت‌ها را اصلاح کنند، متأسفانه با گذشت بیش از دوبرابر این مدت زمان، تغییری در نرخ ایجاد نشده است.

+املاک با قیمت کمتر از ۵ میلیارد در تهران

مشاوران املاک از بازگشت تعداد زیادی از فروشندگان به بازار خبر می‌دهند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، مشاوران املاک در مناطق مختلف شهر تهران به ویژه در مناطق مصرفی و نیمه جنوبی عنوان می‌کنند: طی هفته‌های اخیر تعداد زیادی از فروشندگان با مشاهده شرایط جدید بازار، تصمیم خود را برای عقب‌نشینی از بازار تغییر داده و مجددا فایل خود را عرضه کرده‌اند. به گفته مشاوران املاک نکته جالب در مورد این گروه از فروشندگان آن است که تعدادی از آنها علاوه بر عرضه ملک خود، قیمت‌های پیشنهادی را نیز قدری تعدیل کرده‌اند.

از دیگر شرایط جدید بازار معاملات آپارتمان‌های مسکونی، بازگشت فایل‌های کوچک متراژ است. به گفته فعالان بازار مسکن برخلاف ماه‌های گذشته، در هفته‌های اخیر در میان فایل‌های عرضه شده، تعدادی فایل کوچک متراژ نیز به چشم می‌خورد.مشاوران املاک باتوجه به شرایط جدید بازار عنوان می‌کنند، اکنون گروهی از متقاضیان خرید که در ماه‌های گذشته به دلیل نوسان شدید قیمت‌ها امکان تصمیم‌گیری قطعی و حضور در بازار را نداشتند، می‌توانند مجددا برای خرید اقدام کنند. به توصیه فعالان بازار، این گروه از خریداران باید در هر منطقه، فروشندگانی را پیدا کنند که نسبت به ماه‌های قبل، قیمت پیشنهادی خود را تعدیل کرده‌اند.

افزایش تولید نفت ایران به بالای ۲ میلیون بشکه/ بیتکوین برای دومین روز متولی ریزشی ماند/ افزایش نرخ دلار در معاملات خارجی و داخلی/ اثر دلار بر سکه امامی/ املاک با قیمت کمتر از ۵ میلیارد در تهران

 

 

 

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....