تاریخ انتشار : شنبه 25 بهمن 1399 - 20:06
کد خبر : 35208

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون اعمال دامنه نوسان نامتقارن از امروز، سود سال ۹۸ سهام عدالت چه زمانی پرداخت می‌شود؟

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون اعمال دامنه نوسان نامتقارن از امروز، سود سال ۹۸ سهام عدالت چه زمانی پرداخت می‌شود؟ عقب‌نشینی نفت از قیمت ۶۱ دلاری، قیمت طلا در بازار جهانی ارزان شد، عمر خانه‌های ایرانی یک چهارم خانه‌های اروپایی، مردم بودجه غیرشفاف و تورم زا را از دولت و مجلس نمی‌پذیرند و افزایش مجدد قیمت مرغ را در بر دارد.

+اعمال دامنه نوسان نامتقارن از امروز

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، بنا به تصمیم اعضای شورای عالی بورس از امروز (شنبه ۲۵ بهمن‌ماه) تا اطلاع ثانوی، دامنه نوسان قیمت در کلیه نمادهای معاملاتی سهام در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران به‌صورت نامتقارن از منفی و مثبت ۵ درصد به مثبت ۶ و منفی ۲ درصد تغییر می‌یابد. ضمن آنکه دامنه نوسان در انواع اوراق با درآمد ثابت، اختیار معامله، اختیار فروش تبعی، آتی، آتی سبد سهام و اوراق تسهیلات مسکن بدون تغییر خواهد ماند. آنطور که سعید اسلامی بیدگلی، دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران و عضو شورای عالی بورس گفته تصمیم محدودسازی دامنه نوسان یک ماهه خواهد بود؛ تصمیمی که هر چند برای بازگشت رونق به تالار شیشه‌ای اتخاذ شده است اما هراس از صف‌سازی بیشتر موضوعی است که اغلب تحلیلگران بورسی را نگران کرده است. به ویژه آنکه پس از روند مثبت سهام در هفته گذشته، احتمال شناسایی سود در هفته جاری وجود دارد و اینجاست که کف ۲ درصدی در نظر گرفته شده برای سهام، احتمال سنگین‌تر شدن صفوف فروش و کاهش محسوس نقدشوندگی بازار را پررنگ می‌کند؛ هر چند محمدعلی دهقان دهنوی عنوان کرده از ابزارهای دیگری استفاده خواهند کرد تا نقدشوندگی بازار حفظ شود. به هر روی از امروز تا اطلاع ثانوی، دامنه نوسان در سهام بورسی و فرابورسی و بازار پایه به شرح جدول زیر خواهد بود.

نگاه فعالان بازار ارز به تحولات برجامی/ ارزهای دیجیتال بعد از روی خوش تسلا/ وعده جدید کاندیدای شهرداری نیویورک درباره بیت‌کوین/ صادرات صابون تا اطلاع ثانوی بلامانع است/ وعده سقوط قیمت موز!

+سود سال ۹۸ سهام عدالت چه زمانی پرداخت می‌شود؟

مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه گفت: زمان واریز سود سهام عدالت سال ۹۸ بستگی به فعالیت شرکت‌ها دارد، در صورت انجام اقدامات لازم از سوی شرکت‌های مربوطه، سود سهامداران را تا پایان سال پرداخت می‌کنیم.

حسین فهیمی در گفت و گو با ایرنا درباره زمان واریز سود سال ۹۸ سهام عدالت افزود: امکان واریز سود سهام عدالت افرادی که روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی وجود دارد. هر کدام از ۳۶ شرکت سرمایه‌گذاری استانی و ناشران بورسی که برای واریز سود مشمولان سهام عدالت، شرکت سپرده گذاری مرکزی را انتخاب کرده باشند این سود براساس شماره حساب اعلام شده در سجام واریز خواهد شد. اگر چنانچه مشمول سهام عدالت بخواهد سود خود را متمرکز دریافت کند و خود به دنبال سود شرکت‌ها نرود، تنها راه این اقدام، ثبت‌نام در سامانه سجام است تا از این طریق قادر باشیم سود سهامداران را پرداخت کنیم.

مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سود سهام عدالت تا پایان سال جاری به حساب سهامداران پرداخت می شود یا خیر، گفت: این موضوع بستگی به فعالیت شرکت ها دارد، هر کدام از شرکت های سهام عدالت که برای پرداخت سود، شرکت سپرده‌گذاری را انتخاب کنند و اقدامات لازم را برای این فعالیت انجام دهند،  سود سهامداران را تا پایان سال پرداخت می‌کنیم. اکنون بالغ بر ۱۲۰ شرکت حاضر در بورس، سود خود را از طریق شرکت سپرده گذاری برای سهامداران واریز و امسال بالغ بر ۲۷ میلیون نفر از طریق سامانه جامع توزیع سود، سود سالانه را دریافت کرده اند.

+نگاه فعالان بازار ارز به تحولات برجامی

ایرنا: رفتار فعالان بازار ارز در ماه‌های اخیر نشان داده است، شیب نمودار قیمت‌های در این بازار بر اساس اخبار پیرامون برجام تنظیم می‌شود. هر زمان اخبار و تحولاتی رخ دهد که احتمال احیای برجام را تقویت کند، شیب قیمت‌ها نزولی شده و در حالت بالعکس، با افزایش قیمت ارز در بازار مواجه می‌شویم. توجه فعالان بازار ارز به برجام در حدی است که دیگر تحولات مهم عرصه اقتصاد را کاملا به حاشیه برده است؛ بنابراین، عدم تصویب کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در جلسه هفته گذشته مجس شورای اسلامی نیز نتوانست تغییر خاصی را در روند معاملات بازار ارز ایجاد کند. این در حالی بود که اگر کلیات لایحه تغییر یافته در کمیسیون تلفیق تصویب می‌شد، به اعتقاد کارشناسان اقتصادی به دلیل دو مولفه تعیین نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی برای دلار دولتی و همچنین دو برابر شدن نرخ یارانه نقدی، شاخص‌های اقتصادی در سال ۱۴۰۰ تحولات بنیادین پیدا می‌کرد. اما گویا از نگاه فعالان بازار ارز، در حال حاضر هیچ عاملی توان هماوردی با عامل برجام در آینده اقتصاد ایران را ندارد. بر همین اساس فعالان بازار ارز که در هفته پیشین در پی پیشنهاد برجامی محمدجواد ظریف و همچنین ارائه گزارش عبدالناصر همتی در خصوص افزایش فروش نفت و پیشرفت‌هایی برای آزادسازی ارزهای بلوکه شده، میل کاهشی پیدا کرده بودند، اما در هفته‌ای که گذشت به دلیل اتخاذ دو موضع مهم برجامی از سوی ایران و آمریکا، عملکرد خود را در معاملات تغییر دادند.

عقب‌نشینی نفت از قیمت ۶۱ دلاری

بلومبرگ: در معاملات دیروز بازار جهانی انرژی هر بشکه نفت برنت دریای شمال ۶۰.۸۴ دلار قیمت‌گذاری شد که نسبت به روز قبل ۳۰ سنت کاهش داشته است. قیمت نفت آمریکا هم ۵۷.۸۸ دلار به فروش رسید که نسبت به روز قبل ۳۶ سنت پایین آمده است. به گزارش پایگاه رسمی سازمان کشور‌های صادر کننده نفت، اوپک، هر بشکه نفت تولیدی این سازمان نیز در معاملات روز گذشته ۶۰.۵۴ دلار قمیت‌گذاری شده است. به گزارش رویترز، دلیل کاهش دیروز قیمت نفت در بازار جهانی این است که اوپک پیش‌بینی خود برای تقاضای نفت در بازار جهانی را کاهش داده و آژانس بین‌المللی انرژی هم اعلام کرده بازار هنوز با مشکل مازاد عرضه مواجه است.

قیمت طلا در بازار جهانی ارزان شد

در معاملات دیروز بازار جهانی فلزات گرانبها هر اونس طلا ۱۸۱۹.۳ دلار قیمت‌گذاری شد که نسبت به دیروز ۵.۴ دلار پایین‌تر بوده است. این قیمت نسبت به یک ماه پیش ۲۵.۳ دلار پایین‌تر، اما نسبت به یک سال گذشته ۲۵۳.۵ دلار بالاتر بوده است. نقره، اما ۱۵ سنت رشد قیمت را تجربه کرد و ۲۷.۰۹ دلار در هر اونس به فروش رسید. در حالی پلاتین ۶ دلار کاهش در قیمت داشت و ۱۲۲۰ دلار در هر اونس قیمت‌گذاری شد که قیمت پالادیوم ۱۰ دلار افزایش یافت و ۲۲۸۴ دلار در هر اونس داد و ستد شد. به گزارش رویترز، افزایش ارزش دلار در بازار جهانی از جمله دلایلی بود که به کاهش قیمت طلا در بازار منجر شد. به طور کلی طی هفته‌ای که گذشت قیمت این فلز ارزشمند ۰.۲ درصد بالا رفت. کارشناسان می‌گویند: هنوز هم احتمال که شاهد رسیدن قیمت طلا به سطح ۱۹۵۰ دلار در هر اونس طی سال جاری باشیم.

+عمر خانه‌های ایرانی یک چهارم خانه‌های اروپایی

عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: بدلیل نقش سازندگان فاقد صلاحیت ساختمان در ساخت و ساز‌های شهری، عمر مفید خانه‌ها در ایران کمتر از ۲۵ سال است. مجتبی صابر افزود: عمر مفید خانه‌ها که جزو سرمایه‌های ملی هر کشور محسوب می‌شود در کشور‌های آسیایی ۵۰ سال و در کشور‌های اروپایی بیش از ۱۰۰ سال است، اما فعالیت سازندگان فاقد صلاحیت در ایران موجب شده این عمر در ایران به حدود ۲۵ سال کاهش یابد و خانه‌های در این سن، کلنگی محسوب می‌شوند.

برخی از تحلیلگران حمایت ایلان ماسک و شرکت تسلا از بیت‌کوین را یک نقطه عطفی برای ارزهای دیجیتال می‌بینند. به گمان این نوع از تحلیلگران، وقتی کمپانی بزرگی مانند تسلا به این اقدام مبادرت ورزیده به تدریج بقیه شرکت‌های بزرگ نیز به این نوع ارزها روی خوش نشان خواهند داد. این دسته از تحلیلگران با بیان این موضوع که به هر حال افراد زیادی سهامدار تسلا هستند نتیجه می‌گیرند که در این زمینه حتما بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته است. در همین حین بسیاری دیگر در این زمینه تشکیک‌هایی مطرح کرده‌اند. این گروه از کارشناسان با بیان ذات نوسانی ارزهای دیجیتالی به این نوع ارزها به دید تردید می‌نگرند و به سرمایه‌گذاران هشدار می‌دهند که به آینده ارزهای دیجیتالی امید چندانی نداشته باشند.

وعده جدید کاندیدای شهرداری نیویورک درباره بیت‌کوین

راشاتودی: اندرویانگ، نامزد انتخابات شهرداری نیویورک وعده داده در صورتی که شهردار شود نیویورک را به مرکز ارزهای مجازی تبدیل کند.

در حالی یانگ این وعده را داده که قیمت بیت‌کوین در بازار جهانی به مرز ۴۹ هزار دلار رسیده است. از طرف دیگر قدیمی‌ترین بانک آمریکا نیز گفته که شرایط را برای مبادله بیت‌کوین فراهم می‌کند. بانک نیویورک ملون گفته که از این به بعد خدمات مربوط به ارز‌های مجازی و بیت‌کوین را برای مشتریانش فراهم خواهد کرد. یانگ می‌گوید می‌خواهد نیویورک را به مرکز جهانی ارز‌های مجازی تبدیل کند. یانگ در بیانیه خود گفته که در صورت انتخاب به عنوان شهرداری نیویورک که در حال حاضر مرکز جهانی فعالیت‌های مالی به شمار می‌رود من روی تبدیل کردن نیویورک به مرکز جهانی مبادلات بیت‌کوین و دیگر ارز‌های مجازی سرمایه‌گذاری خواهم کرد.

+مردم بودجه غیرشفاف و تورم زا را از دولت و مجلس نمی پذیرند

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس طی نامه ای خطاب به نوبخت گفت: بودجه غیرشفاف، تورم زا و غیرواقعی را مردم از دولت و مجلس نمی پذیرند، لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ باید دغدغه رفع بی‌عدالتی و تورم، فقرزدایی، ایجاد امنیت غذایی و دارویی و رفع بی ثباتی در بورس داشته باشد.

+افزایش مجدد قیمت مرغ

بر اساس مشاهدات میدانی و گزارش های رسیده از برخی محله های تهران قیمت هرکیلو مرغ گرم آماده طبخ در خرده فروشی ها ۲۷ تا ۳۰ هزارتومان شده است. گفتنی است که قیمت های مذکور حدودی بوده و مربوط به برخی از محلات تهران است و ممکن است در مناطق دیگر کمتر یا بیشتر باشد. این دومین جهش قیمت مرغ در کمتر از یک ماه گذشته است و در دی ماه نیز قیمت مرغ از ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان به حدود ۲۳ هزار تومان رسیده بود. این در حالی است که بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلو مرغ گرم ۲۰ هزار و۴۰۰تومان است.

+وعده سقوط قیمت موز!

رئیس اتحادیه میدان مرکزی میوه و تره بار گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قیمت سه محصول موز، خیار و پرتقال که در هفته‌های گذشته با افزایش روبرو بوده در هفته آینده کاهش می‌یابد. دارایی نژاد افزود: قیمت موز در هفته‌های گذشته به ۵۵ هزار تومان رسیده بود که با برنامه ریزی‌های انجام شده خبر‌های خوبی در راه است و قیمت موز به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. هر کیلو موز هندی در حال حاضر در میدان میوه و تره بار بین ۳۵ تا ۳۷ هزار تومان است و موز اکوادور از ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان قیمت خورده است. دارایی نژاد افزود: این قیمت‌ها به هیچ عنوان مورد تایید اتحادیه نیست و قیمت موز باید برگردد به زیر ۳۰ هزار تومان

وی در ادامه گفت هماهنگی‌های خوبی با اتاق اصناف ایران، اتاق اصناف تهران و وزارت صمت شده که قیمت موز در اوایل اسفند متعادل شود. وی در خصوص افزایش قیمت خیار هم گفت: به دلیل سرمازدگی در منطقه جیرفت چیدن محصول خیار بوته‌ای کمی عقب افتاد، اما با گرم شدن هوا دوباره محصول به دست آمده و در حال عرضه به بازار است. وی درخصوص خیار‌های گلخانه‌ای هم گفت: گلخانه‌های سمنان، ورامین، یزد و اصفهان هم در حال چیدن محصول و عرضه به بازار هستند و در حال حاضر قیمت خیار در بازار به تعادل رسیده است و خیاری که در کف میدان مرکزی میوه و تره بار کیلویی ۱۷ هزار تومان بود در حال حاضر به ۱۲ هزار تومان رسیده و قیمت‌ها در هفته آینده باز هم کاهشی خواهد بود. دارایی نژاد در خصوص افزایش قیمت پرتقال هم گفت: تولیدات مرکبات در استان مازندران حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن می‌باشد و ما از نظر محصول پرتغال هیچ کمبود و مشکلی در کشور نداریم.

+صادرات صابون تا اطلاع ثانوی بلامانع است

ستاد تنظیم بازار اعلام کرد: صادرات صابون رختشویی تا اطلاع ثانوی با توجه به حجم زیاد دپوی این محصولات در واحد‌های تولیدی، بلامانع است.
به نقل از وزارت صمت، ستاد تنظیم بازار با صادرات صابون رختشویی تا اطلاع ثانوی منوط به سپردن تعهد نامه انجمن تولیدکنندگان مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی موافقت کرد. این تصمیم بر اساس درخواست وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص استعلام امکان رفع ممنوعیت صادرات برخی از اقلام ضروری مقابله با بیماری کرونا بوده است. گفتنی است به دلیل شیوع کرونا، دولت صدور این کالا را از اسفند پارسال ممنوع کرد که با رایزنی‌های انجام گرفته صادرات آن از تیر دوباره برقرار شد، اما این مهلت فقط تا پایان آبان بوده و با تصمیم جدید ستاد تنظیم بازار، صادرات این محصول با سپردن تعهد نامه انجمن مربوطه، تا اطلاع ثانوی مجاز است.
ع
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....