تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 بهمن 1399 - 21:53
کد خبر : 34866

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش نرخ دلار صرافی ملی به کانال ۲۴، دلار جهانی عقب رفت، روند افزایشی طلای

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش نرخ دلار صرافی ملی به کانال ۲۴، دلار جهانی عقب رفت، روند افزایشی طلای جهانی ادامه یافت، رشد سهام آسیا اقیانوسیه علی‌رغم توقف رشد سهام آمریکا، قیمت نفت سال آینده به ۱۰۰ دلار صعود می‌کند؟ و تداوم رشد قیمت نفت به دنبال افت غیرمنتظره ذخایر نفتی آمریکا را در بر دارد.

+افزایش نرخ دلار صرافی ملی به کانال ۲۴

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، در معاملات دیروز (سه شنبه بیست و یکم بهمن ماه ۹۹) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۲۳۷۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به نرخ ۲۴۱۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز قبل، ۴۰۰ تومان گران‌تر شد. همچنین در این صرافی ها، هر اسکناس یورو به قیمت ۲۸۷۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۹۱۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز دوشنبه، ۵۵۰ تومان گران‌تر شده است.

پیش بینی قیمت دلار بعد از ۲۲بهمن/ خبر مهم همتی برای بدهکاران بانکی/ پسر ۱۲ ساله‌ای از بورس میلیونر شد/ بیت کوین دوباره رکورد زد؛ ماسک نوسان می‌گیرد؟

+پیش بینی قیمت دلار بعد از ۲۲بهمن

اقتصاد آنلاین نوشت: «به گفته تحلیلگران، دلار ۲۵هزار تومانی که دیروز بازار ارز به خود دید متناسب با نرخ فعلی درهم نیست و جو روانی تنش‌های لفظی ایران و غرب بر سر برجام باعث شده دلار بالاتر از قیمت واقعی‌اش قرار بگیرد، حالا در چنین شرایطی افزایش نرخ درهم به سطح ۷۰۰۰تومان روند صعودی دلار را تشدید خواهد کرد. بلاتکلیفی معامله‌گران تا سوم اسفند در حالی که تا چند هفته پیش تصور می‌شد با حضور بایدن در کاخ سفید تحریم‌های ایران به سرعت لغو شود، حالا با افزایش تنش‌های لفظی بین دو کشور انتظار معامله‌گران کاملا تغییر کرده و تردید نسبت به آینده جای امیدواری را گرفته است. البته تغییر رفتار بازار ارز طی این مدت صرفا تحت تاثیر اخبار و اظهارنظر‌های سیاسی بوده و هنوز در عمل اقدامی برای برجام و تحریم‌ها صورت نگرفته است. به همین دلیل، خرید و فروش‌ها همچنان در سایه احتیاط انجام می‌شود و فعالان بازار به افزایش قیمت دلار چندان دل خوش نمی‌کنند، زیرا با انتشار هر خبر سیاسی نرخ ارز در لحظه تغییر خواهد کرد. اما درواقع معامله‌گران چشم انتظار سررسید مهلت ظریف به آمریکا هستند، زیرا همانطور که گفته شده در صورت عدم لغو تحریم‌ها، ایران سوم اسفند ماه اجرای پروتکل‌های الحاقی را متوقف خواهد کرد؛ بنابراین، در این مدت هر خبر سیاسی منفی می‌تواند نرخ ارز را به رقم‌های بالاتری برساند و حتی ممکن است با دخالت بازارساز و یا انتشار اخبار مثبت دلار مجددا کانال ۲۴هزار تومان را پس بگیرد.»

+خبر مهم همتی برای بدهکاران بانکی

رییس کل بانک مرکزی در صفحه خود در اینستاگرام نوشت: مهلت استفاده از شرایط ویژه امهال بدهی واحدهای تولیدی به بانک‌ها تا پایان شهریور ۱۴۰۰ تمدید شد. به تقاضای برخی از واحدهای تولیدی که دارای مطالبات معوق هستند و از آنجا که برخی از واحدهای تولیدی نتوانسته بودند درفرصت تعیین شده از شرایط ویژه تمدید بدهی خود بهره مند بشوند، «شورای پول واعتبار» در جلسه عصر امروز خود مهلت استفاده از این فرصت امهال بدهی را تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ تمدید کرد. براساس مصوبه، بانک‌ها و موسسات اعتباری موظف هستند مطالبات واحدهای تولیدی که تمام یا بخشی از آن غیرجاری شده است را به درخواست آنها برای یک بار و حداکثر به مدت ۵ سال با اخذ ۷ . ۵ درصد از میزان بدهی و با تنفس ۶ ماهه امهال کنند. سازوکار اجرایی این اقدام در چارچوب روش های امهال بانک‌ها و موسسات اعتباری است که در شهریور ماه سال گذشته به شبکه بانکی ابلاغ شد و از ابتدای امسال، لازم الاجرا شده است.

دلار جهانی عقب رفت

شاخص دلار دچار ریزش نسبتا سنگینی شد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۴۸ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۵۰۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۲ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

روند افزایشی طلای جهانی ادامه یافت

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر افت ارزش دلار و تقویت انتظارات برای تصویب بسته محرک مالی عظیم آمریکا افزایش یافت و نزدیک به بالاترین حد خود در یک هفته اخیر ایستاد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد افزایش، به ۱۸۴۲ دلار و ۴۱ سنت رسید. قیمتها در معاملات روز گذشته به ۱۸۴۸ دلار و ۴۰ سنت صعود کرده بودند که بالاترین قیمت از دوم فوریه بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۳ درصد افزایش، به ۱۸۴۳ دلار و ۵۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز سه شنبه با ۰.۲ درصد افزایش، در ۱۸۳۷ دلار و ۵۰ سنت بسته شده بود.

رشد سهام آسیا اقیانوسیه علی‌رغم توقف رشد سهام آمریکا

سی‌ان‌بی‌سی: سهام آسیا اقیانوسیه در معاملات امروز، چهارشنبه، در حالی رشد کردند که دیشب در معاملات وال‌استریت نوار رشد چند روزه سهام آمریکا پاره شد. جامع‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن ۰.۷۷ درصد رشد کرد در حالی که نیکی ژاپن با رشدی ۰.۱۹ درصدی مواجه شد. در بازار چین، کامپوزیت شانگهای ۱.۰۳ درصد جهش کرد و کامپوننت شنزن با جهش بزرگ‌تر ۱.۸۹ درصدی روبه رو شد. هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ در حالی با جهش ۱.۸۳ درصدی روبرو شد که ای‌اس‌اکس استرالیا و کوسپی کره‌جنوبی هر دو ۰.۵۲ درصد رشد کردند.

+تداوم رشد قیمت نفت به دنبال افت غیرمنتظره ذخایر نفتی آمریکا

قیمت نفت خام در معاملات امروز، چهارشنبه، به دنبال انتشار گزارشی که نشان می‌داد میزان ذخایر نفت انبارهای آمریکا به طرز غیرمنتظره‌ای افت کرده است، تقویت شد.

تا ساعت ۹:۵۷ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک جهانی قیمت نفت، ۰.۲۰ درصد نسبت به قیمت بسته شده دیشب، تقویت شد و به ۶۱.۲۰ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین غرب تگزاس آمریکا، دابلیوتی‌آی، هم ۲ سنت افزایش یافت و به ۵۸.۳۲ دلار رسید. مؤسسه خصوصی سوخت آمریکا، ای‌پی‌آی، در گزارش جدید خود اعلام کرد میزان ذخایر انبارهای نفت این کشور در هفته منتهی به ۵ فوریه ۳.۵ میلیون بشکه افت کرده و به ۴۷۱.۱ میلیون بشکه رسیده است، در حالی که اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند میزان این ذخایر با افزایشی ۹۸۵ هزار بشکه‌ای روبه رو خواهد شد.

+قیمت نفت سال آینده به ۱۰۰ دلار صعود می‌کند؟

قیمت نفت تحت تاثیر سیاست پولی آسان و شعله ور شدن تورم تا مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود خواهد کرد.

آمریتا سن، تحلیلگر نفتی ارشد شرکت انرژی اسپکتس در مصاحبه با بلومبرگ با بیان مطلب فوق، اظهار کرد: به همین دلیل،  قیمت ها در حال حاضر روند صعودی پیدا کرده اند. ما همچنان قیمت نفت بالای ۸۰ دلار و حتی ۱۰۰ دلار در سال ۲۰۲۲ را با توجه به نقدینگی که به سیستم مالی تزریق شده است، پیش بینی می کنیم.

روسیه تولید نفت را پس از پایان تواافق اوپک پلاس افزایش می‌دهد؟

صندوق بین المللی پول در گزارشی نوشت که انتظار دارد به محض پایان یافتن توافق کاهش تولید اوپک پلاس، تولید نفت روسیه به سرعت افزایش یابد، ضمن اینکه نسبت به سرمایه گذاری این کشور در بخش نفت برای ادامه تولید کنونی اصرار دارد. صندوق بین المللی پول در گزارش ماه فوریه خود اعلام کرد قیمت تمام شده سر به سر برای روسیه به هر بشکه ۳۰ تا ۴۰ دلار نزدیک است. در ادامه این گزارش آمده است: «یک دوره طولانی قیمت نفت زیر این سطح، می‌تواند دوام آوری بلندمدت بخش نفت و گاز روسیه را تهدید کند.» روسیه بخشی از توافقی با اوپک و سایر تولیدکنندگان نفت موسوم به اوپک پلاس است که برای جلوگیری از عواقب همه گیری کرونا و کاهش تقاضا، تولید نفت را کاهش دادند.

به نوشته این گزارش، تولید نفت روسیه در سال گذشته برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸، کاهش یافت و به ۱۰.۲۷ میلیون بشکه در روز رسید که کمترین میزان در نزدیک به یک دهه محسوب می‌شود. بر اساس توافق کاهش تولید، قرار است، تولید نفت در اوپک پلاس به تدریج تا زمانی که این توافق در آوریل ۲۰۲۲ منقضی شود، افزایش یابد.

IMF در مورد تولید نفت روسیه اعلام کرد: «نگه داشتن تولید نفت در سطح کنونی به سرمایه گذاری قابل توجهی نیاز خواهد داشت. قیمت تمام شده سر به سر، برای نفت روسیه به هر بشکه ۳۰ تا ۴۰ دلار نزدیک است.» تولیدکنندگان نفت و گاز روسیه، سال گذشته در بحبوحه تقاضای پایین برای انرژی و تحت تاثیر همه گیری کرونا، به میزان قابل توجهی از سرمایه گذاری‌های خود کاستند که بیش از ۲۰ درصد بود.

 

پسر ۱۲ ساله‌ای از بورس میلیونر شد

که وون، پسر ۱۲ ساله کره ای مانند بسیاری از هم سن و سالان خود وقتش را پای کامپیوتر می گذراند، با این تفاوت که به جای بازی های کامپیوتری به تابلوهای معاملات خیره می شود و با تحلیل اخبار بورسی سعی می کند بهترین سهام را خریداری کند. او اکنون ۲۵ میلیون وون ( ۲۲ هزار و ۴۰۰ دلار) پول از طریق معامله گری در بورس به دست آورده است.

که وون دوست دارد روزی به یک فرد مانند وارن بافت تبدیل شود و می گوید: دوست دارم روزی مثل او شوم. با پدر و مادرم جدی صحبت کرده ام تا در بازار حضور داشته باشم. برای آن که به حداکثر سود برسم ترجیح می دهم به جای تمرکز روی الگوهای کوتاه مدت بر اهداف بلندمدت تمرکز کنم. هر چند در ماه های اخیر شاخص بورس کره جنوبی ریزش زیادی داشت، سرمایه گذارانی مانند وون که شرکت های فناوری نوپا را انتخاب کرده بودند به سوددهی خوبی رسیدند. اکنون حدود دو سوم سهام شرکت های کره ای که در بورس عرضه شده، در اختیار جوانان و نوجوانان قرار دارد که بیش از هر زمان دیگری در تاریخ این کشور است. با شیوع کرونا و خانه نشینی مردم، علاقه کره ای ها به حضور در بازار بورس بیشتر هم شده و ورود سرمایه های جدید رکورد زده است.

لی یون جو، مادر این کودک کره ای، با انتقاد از عقب ماندن نظام آموزشی از بازارهای مالی گفت: تعجب می کنم چرا باید این همه مدرک دانشگاهی برای عده ای مهم باشد. پسر من از راه تجربی موفق تر از خیلی از افرادی بوده که تحصیلات دانشگاهی دارند. سبد سهام این سرمایه گذار جوان کره ای شامل سهام پیام رسان کاکایو، سامسونگ الکترونیکس و هیوندای موتور است. او می گوید ترجیح می دهد به جای رفتن به دانشگاه، سرمایه گذار بزرگی شود.

بیت کوین دوباره رکورد زد؛ ماسک نوسان می‌گیرد؟

برای دومین روز متوالی، بیشتر ارزهای دیجیتالی صعودی ماندند که در بین ارزهای اصلی صعود بیتکوین و بایننس کوین از سایر ارزهای بیشتر بود.

بروزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ۱۳ ظهر به وقت شرقی) / این رده حاوی تغییرات قیمتی ده ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیتکوین

قیمت: ۴۷ هزار و ۴۰.۶۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۹.۸۹ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳۵.۱۷ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۱۷۴۸.۰۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۹۹ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۸.۹۸ درصد افزایش

۳- تتر

قیمت: ۰.۹۹۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۱۸ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۲ درصد افزایش

۴- کاردانو

قیمت: ۰.۶۹۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۹۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵۹.۹۱ درصد افزایش

۵- ریپل

قیمت: ۰.۴۶۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۷۸ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۷.۷۸ درصد افزایش

۶- پولکا دوت

قیمت: ۲۳.۱۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۲۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳۴.۰۱ درصد افزایش

۷- بایننس کوین

قیمت: ۱۰۵.۴۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴۱.۸۸ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۰۹.۷۳ درصد افزایش

۸- لایت کوین

قیمت: ۱۷۵.۹۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۹.۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۳.۱۹ درصد افزایش

۹- چین لینک

قیمت: ۲۶.۲۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۸۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۵.۹۱ درصد افزایش

۱۰- بیت کوین کش

قیمت: ۴۹۶.۱۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۱۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۸.۶۲ درصد افزایش

طی هفته‌های گذشته، ایلان ماسک، بنیانگذار شرکت تسلا، ورود سنگینی به بازار ارز‌های مجازی داشته است. به گزارش فارس، ایلان ماسک پیشتر نیز با رشته توئیت‌های خود باعث شده بود که ارزش سهام تسلا نوساناتی در بورس وال استریت را تجربه کند و اصطلاحا از این کار نوسان می‌گرفت و همین امر باعث شده بود که اقدامات وی بار‌ها از سوی مقامات ناظر بازار مورد کنکاش قرار گیرد. احتمال دارد ماسک این بار هم بخواهد با توجه به اینکه فعلا بازار ارز‌های مجازی ناظری ندارد راحت‌تر از گذشته دست به نوسان گرفتن از بیت کوین و دیگر ارز‌های مجازی زده و با بالا و پایین کردن قیمت آن پول‌های هنگفتی به جیب بزند. طی هفته‌های گذشته حتی چند توئیت ماسک درباره یک ارز مجازی گمنام به نام “داگ کوین” یا “داج کوین” باعث شده بود شاهد بالا رفتن شدید اقبال عمومی این ارز در بازار جهانی باشیم، به گونه‌ای که قیمت این ارز تنها در ۲۴ ساعت بیش از ۱۳۰ درصد رشد کرد.

 

 

 

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....