تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 مهر 1399 - 20:18
کد خبر : 20335

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد شاخص کل بورس در آخرین روز هفته، نرخ دلار در صرافی‌های مجاز افزایش یافت،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد شاخص کل بورس در آخرین روز هفته، نرخ دلار در صرافی‌های مجاز افزایش یافت، قیمت جهانی طلا به بالاترین سطح یک هفته‌ای رسید و سپس افت کرد، نفت ۴۰ دلار شد و پیش‌بینی اقتصاد چین در شرایط کرونایی را در بر دارد.

رشد شاخص کل بورس در آخرین روز هفته

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک : شاخص کل با ۱۰۴۶۸ واحد افزایش معادل ۰٫۷۰ درصد به یک میلیون و ۵۰۳ هزار و ۴۰۷ واحد، شاخص‌ قیمت وزنی – ارزشی با ۲۷۴۵ واحد افزایش معادل ۰٫۷۰ درصد به ۳۹۴ هزار و ۲۳۷ واحد، شاخص کل هم وزن با ۸۲۱ واحد کاهش معادل منفی ۰٫۲۱ درصد به ۳۹۷ هزار و ۵۷۴ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۵۳۸ واحد کاهش معادل منفی ۰٫۲۱ درصد به ۲۶۰ هزار و ۵۲۴ واحد، شاخص آزاد شناور با ۱۰۳۶۱ واحد افزایش معادل ۰٫۵۲ درصد به یک میلیون و ۹۹۱ هزار و ۹۳۷ واحد، شاخص بازار اول با ۷۹۹۶ واحد افزایش معادل ۰٫۷۵ درصد به یک میلیون و ۷۵ هزار و ۳۹۸ واحد و شاخص بازار دوم با ۱۹۷۸۳ واحد افزایش معادل ۰٫۶۴ درصد به ۳ میلیون و ۱۳۵ هزار و ۳۱۵ واحد رسید. در نیمه دوم داد و ستدهای امروز بورس، در ۹۵۷ هزار و ۴۱۸ نوبت معاملاتی، ۱۱ هزار و ۱۵۲ میلیارد برگه اوراق بهادار به ارزش ۹۷ هزار و ۳۲۸ میلیارد ریال در بورس معامله شد.

گزارش بورس امروز چهارشنبه 9 مهر 99/ نمادهایی پرتقاضا کدام بودند؟/ بازگشت به کانال 1.5 میلیون واحدی

گزارش بورس امروز چهارشنبه 9 مهر 99/ نمادهایی پرتقاضا کدام بودند؟/ بازگشت به کانال 1.5 میلیون واحدی

+نماینده مجلس: خرید و فروش خودرو در بورس جواب می دهد

ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع مجلس در رابطه با دلیل تبدیل شدن خودرو به کالای سرمایه‌ای گفت: «موضوع تورم‌های چند رقمی به سیاست‌های اشتباه اقتصادی ما برمی‌گردد. نقدینگی کشور را نمی‌توانیم به سمت تولید سوق دهیم و این نقدینگی به سمت بازارهای کالایی هجوم می‌آورد از جمله خودرو، مسکن و سکه. این بیماری مزمنی است که سال‌ها کشور به آن درگیر است. خودرو یک کالای سرمایه‌ای شده است و عده‌ای برای کسب سود خودرو صفر را خریده و در بازار آزاد بفروشند. مسکن نیز به همین مشکل دچار شده است و شاهد التهابات چند ساله اخیر آن هستیم.» وی در رابطه با فلسفه و اهداف شکل‌گیری طرح ساماندهی بازار خودروهای سبک، افزود: «ما در گام اول به دنبال کنترل سوداگری در سمت عرضه و تقاضا بودیم، به نحوی عرضه و تقاضا را مدیریت کردیم که نه عرضه کننده خودرو، نه مصرف‌کننده نه دلالان نتوانند از خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای از خودرو بهره ببرند. این فلسفه اصلی شکل‌گیری این طرح است. بهترین و آماده‌ترین روش نیز عرضه خودرو در بورس کالا است.» وی در رابطه با امکان افزایش قیمت‌ها در بورس کالا اظهار داشت: «یک تصور اشتباه در رابطه با بورس است که قیمت‌ها را بالا می‌برد؛ در حالی که این تفکر غلط است چه در بورس کالا چه در بورس اوراق، بالا رفتن‌ها توجیه اقتصادی دارد و اگر غیر از این باشد، مثل وضعیت حال حاضر بورس اوراق بهادار قیمت‌ها پایین می‌آید. اگر سازوکار درست باشد، به راحتی می‌تواند بازار خودرو را نیز مدیریت و تقاضا را واقعی کرد.»

ایزدخواه در رابطه با سازوکار خرید و فروش خودرو در بورس کالا گفت: «ابتدا برای کنترل بازار، باید مشکل را تشخیص داد که همان تقاضای سوداگرانه و سرمایه‌ای است. با عرضه خودرو در بورس کالا، خودروساز موظف می‌شود که تنها خودرو را در بورس کالا عرضه کند. اگر خودرویی خارج از بورس کالا توسط خودروساز عرضه شود، نه پلاک می‌شود و نه سند رسمی خواهد داشت. در آنجا کاملاً شفاف عرضه می‌شود که هر خودروساز به چه نوع و میزانی عرضه می‌شود. اگر تقاضاکننده بخواهد خودرو خریداری شده از بورس کالا را پس از خرید به فرد دیگری منتقل کند، مالیات سنگینی از وی دریافت می‌شود که انگیزه فروش را به صفر می‌رساند. پس از دو سال این مالیات نیز حذف می‌شود.»

+نرخ دلار در صرافی های مجاز افزایش یافت

در معاملات امروز (چهارشنبه نهم مهرماه ۹۹) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۸۶۵۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۲۸۷۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، گران‌تر شده است. همچنین هر یورو در این صرافی ها، به قیمت ۳۳۶۵۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۳۳۷۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز سه شنبه، ۴۰۰ تومان رشد نرخ دارد.

+قیمت سکه به کانال ۱۴ میلیون تومان وارد شد

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، در بازار آزاد تهران امروز چهارشنبه ۹ مهر ماه ۱۳۹۹ به ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۳۰۷ هزار و ۷۶۴ تومان است.

قیمت جهانی طلا به بالاترین سطح یک هفته‌ای رسید و سپس افت کرد

شب گذشته در آستانه اولین مناظره انتخاباتی آمریکا با افت ارزش دلار قیمت جهانی طلا به بالاترین سطح ۱ هفته‌ای رسید، در حالی که صبح امروز و پس از این مناظره قیمت‌ها دوباره افت کرد. شب گذشته قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس فلزات لندن ۰.۵ درصد رشد کرد و به ۱,۸۸۹.۸۵ دلار رسید که بالاترین قیمت در یک هفته اخیر است. این شاخص تا ساعت ۹:۱۵ امروز با اندکی افت به ۱,۸۸۹.۲۶ دلار بازگشت. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم ۰.۷ درصد رشد کرد و به ۱,۸۹۵.۷۰ دلار رسید. این شاخص صبح امروز تا ساعت ۹:۲۳ در این قیمت باقی ماند. آنچه به رشد قیمت‌های جهانی طلا کمک کرد افت ۰.۴ درصدی ارزش دلار در برابر ارزهای مهم جهان در آستانه مناظره ترامپ و بایدن بود.

نفت ۴۰ دلار شد

با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا که امکان اجرای محدودیت های بیشتر بر فعالیت ها را زیاد کرده، قیمت نفت برای دومین روز در معاملات روز چهارشنبه کاهش یافت. این محدودیت ها می تواند تقاضا برای سوخت را کاهش دهد. هر بشکه نفت برنت با ۵۲ سنت کاهش ۴۰٫۵۱ دلار و هر بشکه نفت خام آمریکا با ۴۰ سنت کاهش ۳۸٫۸۹ دلار معامله شد. با عبور شمار مبتلایان به کووید ۱۹ از یک میلیون نفر که در سه ماه گذشته دو برابر شده است، هر دو شاخص نفتی امروز بیش از ۳ درصد افت کرد. آوتار ساندو، مدیر ارشد بخش کالاهای اساسی در موسسه فیلیپ فیوچرز گفت: «افزایش شمار مبتلایان، زنگ خطر برای تقاضا برای انرژی را روشن کرده است.»

پیش‌بینی اقتصاد چین در شرایط کرونایی

بانک جهانی طی گزارشی درباره پیش‌بینی اوضاع اقتصادی آسیا- اقیانوسیه اعلام کرد که انتظار می‌رود اقتصاد چین برای سال ۲۰۲۰ رشد مثبت ۲ درصدی داشته و در سال ۲۰۲۱ معادل ۷٫۹ درصد افزایش تولید ناخالص داخلی داشته باشد. این گزارش می‌افزاید برخلاف چین اما اقتصادهای منطقه‌ای و همسایه‌های این کشور رشد منفی را تجربه خواهند کرد. بانک جهانی بر این باور است دلیل رشد اقتصادی چین افزایش هزینه‌کرد دولتی، صادرات خوب، و کاهش نرخ ابتلا به کرونا از ماه مارس است. این بانک در گزارش خود می‌گوید البته کاهش مصرف داخلی در چین در این کشور تاثیر منفی خواهد داشت. انتظار می‌رود دیگر کشورهای منطقه آسیا اقیانوسیه رشد منفی ۳ و نیم درصدی را تجربه کنند.

در گزارش قبلی بانک جهانی که چند هفته پیش منتشر شده بود رشد اقتصادی چین برای ۲۰۲۰ مثبت یک درصد عنوان شده بود. در واقع منطقه آسیا اقیانوسیه توانسته تا آنجایی که امکان دارد از شدت گرفتن شیوع کرونا، آنگونه که در اروپا و آمریکا شاهد هستیم جلوگیری کند و کارشناسان بر این باورند که این مسئله می‌تواند به یک نقطه قوت در بلند مدت تبدیل شود.

+محاسبات معاون وزیر: هر متر مسکن در تهران ۱۰ میلیون تومان است نه بیست و چند میلیون

فارس: بازار مسکن این روزها اوضاع مناسبی را پشت سر نمی‌گذارد و روند رشد نجومی قیمت مسکن بدون توقف به راه خود ادامه می‌دهد. به استناد آمار بانک مرکزی، در ۶ ماهه نخست سال جاری متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در پایتخت با رشد ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی، ۷۴ درصد رشد را تجربه کرده است. در حالیکه رشد قیمت مسکن در مدت مشابه سال گذشته تنها ۱۳ درصد محاسبه شده است.

در همین ارتباط پس از جلوگیری از انتشار آمار حوزه مسکن که زمینه دشواری اظهار نظرهای کارشناسی پیرامون این بازار را به وجود آورد و به غیر شفاف شدن بازار و در نتیجه افزایش قیمت مسکن منجر شد؛ امروز محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: «اگر قیمت‌های درست و صحیح را اعلام کنیم در بازار مسکن راهنماست، اما اگر فقط آمار خام را منتشر کنیم طبیعی است که گمراه‌کننده خواهد بود، به‌عنوان نمونه در شهر تهران متوسط قیمت مسکن را بیست و چند میلیون تومان اعلام می‌کنند، اما از نظر علمی وقتی از یک جامعه‌ای می‌خواهیم آماری را استخراج کنیم باید بخشی را که قیمت غیرطبیعی دارد خارج کنیم.» معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به خارج کردن آمار مرتبط با منطقه ۱ تهران به عنوان آمار غیر طبیعی، عنوان کرد:«اگر در تهران عدد منطقه ۱ را از متوسط قیمت مسکن خارج کنیم، متوسط قیمت مسکن پایتخت به ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان خواهد رسید.» محمودزاده، در تشریح دلایل توقف انتشار آمار مرتبط با حوزه مسکن، گفت:« یکی از دلایلی که اعلام می‌شد آمار مربوط به متوسط قیمت مسکن گمراه‌کننده است همین مورد بوده است، با انتشار متوسط قیمت مسکن واقعی در واقع شاهد شفافیت و ارائه دقیق اطلاعات در بازار مسکن خواهیم بود.»

وعده مقام مسئول: منتظر کاهش قیمت شمش و میلگرد باشید

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، تولیدکنندگان شمش باید ۶۰ درصد تولید خود را در بورس کالا عرضه کنند و بر این اساس، انجمن تولیدکنندگان فولاد از وزارت صمت اختیار سه ماه خواست و قول داد این عرضه را انجام دهد و وزارت صمت اجازه داد، اما این عرضه محقق نشد. وی با بیان اینکه وقتی شمش فولاد صادر می‌شود و دلار آن باز می‌گردد باید به نرخ نیمایی تبدیل شود، گفت: روز سه شنبه قیمت شمش معامله شده در بورس کالا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم و یک تن شمش ۵۰۰ دلار با ارز نیمایی بود در حالی که قیمت فوب ۴۰۳ دلار است و هزینه حمل و نقل از در کارخانه تا بورس نیز ۲۵ دلار است. مهم نیست که تک تک تولیدکنندگان شمش، ۶۰ درصد تولید خود را در داخل توزیع کنند بلکه باید انجمن تولیدکنندگان فولاد ۶۰ درصد تولید را به هر شکلی که صلاح می‌داند در بورس کالا توزیع کند. وی همچنین از کاهش قیمت شمش و میلگرد در آینده نزدیک خبر داد و افزود: اگر تولیدکنندگان شمش‌های فولادی، کف عرضه را رعایت نکنند محدودیت صادراتی خواهند داشت. پیشنهادهای جدیدی را به ستاد تنظیم بازار خواهیم داد که مبنای قیمت پایه شمش حدود ۷۵ درصد درب کارخانه است و سقف معاملات را حداکثر با ۹۵ درصد این عدد خواهیم بست. مبنای محاسبه ارز نیمایی میانگین سه ماهه گذشته است. وی تصریح کرد: به جز معاملات باطل شده در بورس کالا، تولید کنندگان شمش از تعهد ۶۰ درصدی خود دو میلیون تن عقب هستند.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....