تاریخ انتشار : دوشنبه 20 بهمن 1399 - 21:05
کد خبر : 34603

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس سبز پوش آغاز شد، سهام آسیا اقیانوسیه رشد کردند، ریزش ارز‌های دیجیتالی+ قیمت ها،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس سبز پوش آغاز شد، سهام آسیا اقیانوسیه رشد کردند، ریزش ارز‌های دیجیتالی+ قیمت ها، برنت تحت تاثیر کاهش تولید اوپک‌پلاس ۶۰ دلاری شد، وزیر خزانه داری آمریکا: برای دخالت در بازار‌ها خیلی زود است، بزرگترین بازار کربن جهان در چین آغاز به کار کرد و سالانه ٢ میلیون خودرو می‌خواهیم را در بر دارد.

+وزیر اقتصاد: سهام داری مثل خرید سکه و طلا نیست؛ بورس نوسانی است

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در برنامه تیتر امشب گفت: در بورس شاخص‌های مختلفی داریم. شاید در بعد رسانه‌ای یک شاخص مهم به نظر برسد؛ اما این گونه نیست باید تمام شاخص‌ها مد نظر باشد. بورس برای اینکه عمق بیشتری پیدا کند، باید ورودی‌ها بررسی و رصد شود. پذیرش و عرضه مهم است. اگر مدارک کامل باشد، ظرف یک ماه در بورس پذیرفته می‌شود. کسی که به بازار سرمایه وارد می‌شود، باید کوتاه مدت نگاه نکند؛ بورس نوسانی است.

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره ضرر برخی افراد در بورس هم گفت: سهامداری مثل خرید سکه و طلا نیست؛ در بازار سهام نباید کوتاه مدت فکر کنید. دژپسند افزود: بازار سهام برای خریدار بهتر از بازار طلاست. سهامداران نباید همه سهام خود را در یک سبد قرار دهند.

+بورس سبز پوش آغاز شد

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۳۵ هزار و ۱۵۱ واحدی معادل ۳.۱۰ درصد به یک میلیون و ۱۷۰ هزار و ۴۹۷ واحد رسیده بود، امروز در دقایق ابتدایی، نماگر کل بورس، با رشد ۲۳۶۲۷ واحدی همراه شده است. جزئیات بیشتر

سهام آسیا اقیانوسیه رشد کردند

سهام آسیا اقیانوسیه در معاملات امروز، دوشنبه، علی‌رغم اعلام قوانین جدید ضدانحصارطلبی چین که به شرکت‌های تکنولوژی تمرکز دارد، رشد کردند. نیکی ژاپن ۲.۰۸ درصد جهش کرد، در حالی که جامع‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن ۰.۹۸ درصد بالا آمد. در بازار چین کامپوزیت شانگهای ۱.۰۶ درصد و هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۰.۹۶ درصد جهش کردند. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۸۲ درصد رشد کرد و کوسپی کره‌جنوبی با رشد اندک ۰.۰۵ درصدی روبه رو شد. در بازار ارز، دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن ۰.۱۰ درصد تقویت شد و به نرخ برابری ۱۰۵.۴۷ واحد رسید، در حالی که نرخ برابری دلار با یوآن چین ۰.۱۴ درصد تضعیف شده و به ۶.۴۵۷۵ واحد بازگشت.

ریزش ارزهای دیجیتالی+ قیمتها

ارزش بیشتر ارزهای دیجیتالی با کاهش همراه شد. سی ان بی سی، برای دومین روز متوالی بیشتر ارزهای دیجیتالی دچار ریزش شدند که در بین ارزهای اصلی ریزش اتریوم و بایننس کوین از سایر ارزها بیشتر بود. از سوی دیگر، اما حمایت مجدد ایلان ماسک از دوج کوین، باعث صعود عجیب این ارز شد تا بدین ترتیب یک قله تاریخی جدید ثبت شود. از طرف دیگر در نیجریه ـ که بزرگ ترین اقتصاد آفریقاست ـ دولت در دستوری عجیب، هرگونه معامله ارزهای دیجیتالی را ممنوع اعلام کرد و به بانک ها و صرافی ها هشدار داد به شدت با تخلف در این زمینه برخود خواهد کرد.

بروزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ۱۳ ظهر به وقت شرقی) / این رده حاوی تغییرات قیمتی ده ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیتکوین

قیمت: ۳۸ هزار و ۳۴۴.۱۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۹۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۵.۰۵ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۱۵۸۰.۴۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۶.۹۸ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۸.۴۶ درصد افزایش

۳- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۸ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۴ درصد کاهش

۴- کاردانو

قیمت: ۰.۶۲۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۹۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۸۲.۸۸ درصد افزایش

۵- ریپل

قیمت: ۰.۴۱۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۶.۲۷ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۹.۵ درصد کاهش

۶- پولکا دوت

قیمت: ۱۹.۵۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۸۸ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۰.۱۹ درصد افزایش

۷- بایننس کوین

قیمت: ۶۸.۴۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۹۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۵.۶۵ درصد افزایش

۸- لایت کوین

قیمت: ۱۵۰.۳۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۴۵ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۵۴ درصد افزایش

۹- چین لینک

قیمت: ۲۴.۲۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۵۴ درصد افزایش

۱۰- دوج کوین

قیمت: ۰.۰۰۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳۲.۵۹ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۳۳.۴۶ درصد افزایش

برنت تحت تاثیر کاهش تولید اوپک‌پلاس ۶۰ دلاری شد

قیمت نفت خام در معاملات روز دوشنبه، تحت تأثیر کاهش تولید اوپک پلاس و امید به بسته کمک مالی آمریکا و بازگشت اقتصاد این کشور، جهش کرد و قیمت هر بشکه نفت برنت به ۶۰ دلار رسید. تا ساعت ۸:۳۵ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۱.۱۰ درصد جهش کرد و به ۵۹.۹۹ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۱.۰۴ درصد جهش کرد و به ۵۷.۴۴ دلار رسید. گزارش اشتغال ضعیف آمریکا در ماه ژانویه، امیدها برای تصویب سریع‌تر بسته مالی این کشور را افزایش داده است. این بسته در صورت تصویب می‌تواند باعث رشد اقتصادی و بازگشت تقاضای نفت شود.

وزیر خزانه داری آمریکا: برای دخالت در بازارها خیلی زود است

رویترز: وزیر خزانه داری آمریکا با اشاره به نوسانات اخیر بازارهای مالی گفت، هنوز خیلی زود است که نهادهای نظارتی بخواهند به این موضوع ورود و سیاست ها و قوانین جدیدی برای تنظیم وضعیت بازار اعمال کنند. ژانت یلن با بیان اینکه پیش از انجام هر کاری لازم است تا رفتار بازار و معامله گران به خوبی تجزیه و تحلیل شود، از کار مشترک وزارت خزانه داری با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا برای اطمینان بخشیدن به فعالان بازار خبر داد و گفت: این اطمینان را به سرمایه گذاران می دهم که هر کاری لازم باشد، برای ثبات بخشی به بازارهای مالی انجام خواهیم داد.

در دو هفته اخیر پس از چندین ریزش متوالی و کم سابقه، ورود سرمایه گذاران آماتور به بازار باعث شد شاخص های بورسی به رکوردهای تاریخی تازه ای دست یابند. قرار است یلن در اجلاسی مشترک با مدیران کمیسیون بورس و اوراق بهادار، کمیسیون معاملات آتی کالا، مدیران بانک مرکزی و مدیر منطقه ای فدرال رزرو در نیویورک به بررسی روند معاملات خرد در بازار بورس بپردازد تا  مشخص شود لازم است دولت اقدامی برای ثبات بخشی بیشتر به بازارهای مالی این کشور انجام دهد یا خیر.

بزرگترین بازار کربن جهان در چین آغاز به کار کرد

راشاتودی: بزرگترین بازار آلایندگی کربن در چین آغاز به کار کرد که این می‌تواند مهم‌ترین گام برای دستیابی این کشور به اهداف آب‌وهوایی آن باشد. چین که ۲۸ درصد از کل گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید می‌کند، حالا اولین کشوری است که بازاری ملی برای تجارت آلایندگی کربن به راه انداخته است. سال گذشته رئیس‌جمهور چین دوباره بر اهداف خود برای عاری از کربن کردن چین تا سال ۲۰۶۰ تاکید کرد. قرار است در آینده‌ای نزدیک در این بازار مجوز تولید آلایندگی کربن توسط دولت به فروش برسد. البته اینکه فعلاً این مجوزها رایگان به فروش می‌رسند، به معنای این است که پکن هنوز نگران آن است که قیمت گذاشتن بر آلایندگی کربن چه تأثیری بر رشد اقتصادی این کشور خواهد گذاشت. فعلاً سیستم تجارت آلایندگی کربن، صنعت بزرگ برق چین، که شامل بیش از ۲۰۰۰ نیروگاه است را تحت پوشش قرار خواهد داد. این صنعت حدود ۳۰ درصد از کل آلایندگی چین را ایجاد می‌کند.

+قیمت خودرو درب کارخانه تا ۳۰ درصد قابل کاهش است

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: تا زمانی که قیمت واقعی نشده و خودروساز از زیان خارج نشود وضعیت به این منوال خواهد ماند؛ هر سال وضعیت نقدینگی بدتر می‌شود و مجبوریم دست گدایی جلوی بانک دراز کرده تا از تسهیلات بانکی استفاده کنیم که البته این هم نمی‌تواند ادامه دار شود، زیرا بانک هم تا یک جایی به شرکت زیان ده وام می‌دهد. بیگلو ادامه داد: همین الان اگر قیمت مواد اولیه در فولاد و آهن و محصولات پتروشیمی اصلاح شود و به قیمت تمام شده به اضافه سود متعارف برسد، قیمت خودرو درب کارخانه تا ۳۰ درصد قابل کاهش است. منتهی ظاهراً قرار است تولیدکنندگان مواد اولیه، سودهای چند ده هزار میلیاردی ببرند، ولی خودروساز و قطعه ساز که همواره جلوی صف هستند، قرار است نفرین مردم پشتشان باشد و زیان ببینند. /مهر

+سالانه ٢ میلیون خودرو می خواهیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیاز سالانه کشور به خودرو را حدود دو میلیون دستگاه اعلام کرد و گفت: البته اگر بخواهیم خودروهای فرسوده را از رده خارج کنیم به این رقم اضافه خواهد شد و همچنین بازار صادراتی خوبی برای صادرات در منطقه و کشورهای همسایه نیز داریم. وزیر صمت با گلایه از دولتی بودن و انحصار در حوزه خودرو، این دو عامل را در کنار تحریم ها از علل مشکلات این حوزه دانست و تصریح کرد: با به وجود آمدن تحریم ها، نرخ دلار یکباره افزایش یافت که روی تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت خودرو تاثیر گذاشت و قیمت تمام شده این محصول را بالا برد. همچنین شرکت‌های همکار خودروسازی نیز کشور را ترک کردند. اما علیرغم همه این تحریم‌ها و محدودیت ها، شرکت‌های قطعه‌ساز صنایع خودروسازی، اکنون با تمام ظرفیت و دو یا سه شیفته کار می کنند و نتایج خوبی در حوزه ساخت داخل به وجود آمده است.

شارژ بازار خودروهای برقی در اروپا

در سال ۲۰۲۰ فروش خودروهای برقی و هیبریدی قابل شارژ با پریز در اتحادیه اروپا از رقم یک میلیون دستگاه عبور کرد. به نقل از رویترز، در سال ۲۰۲۰ رقم فروش خودروهای برقی و نیمه برقی نسبت به سال پیش از آن سه برابر شده و تقریبا ۱۰ درصد از خودروهای فروخته شده در اتحادیه اروپا، برقی و نیمه‌برقی هستند. سال‌ها بود که خودروهای برقی و نیمه‌برقی، بازار خاص به حساب می‌آمدند؛ اما حالا به تدریج در حال تبدیل شدن به جریان اصلی و عادی هستند. البته این زمانی اتفاق افتاده که بازار خودروی اتحادیه اروپا به‌ دلیل تعطیلات سراسری و درگیری مردم با همه‌گیری کووید-۱۹ با ۲۴درصد افت مواجه بود و به رقم ۹/ ۹ دستگاه رسید. داده‌هایی که انجمن سازندگان اتومبیل اروپایی منتشر کرده است، نشان می‌دهد فروش خودروهای برقی و نیمه‌برقی از ۳۸۷هزار و ۸۰۸دستگاه در سال ۲۰۱۹ به رقم یک‌میلیون و ۴۶هزار دستگاه رسیده است.

فروش خودروهای هیبریدی خود شارژ شونده ۵۹درصد رشد پیدا کرد و به یک میلیون و ۱۸۲ دستگاه رسید. این در حالی است که فروش خودروی بنزینی و گازوئیلی به ترتیب ۳۷درصد و ۳۲درصد کاهش داشته است. با این اوصاف، هنوز خودروهای بنزینی بیشترین فروش را در اتحادیه اروپا دارند و سهم آنها از این بازار ۴۸ درصد کل فروش بود. با توجه به سخت‌گیرانه‌تر شدن اهداف آلایندگی و کربنی اتحادیه اروپا، خودروسازان می‌توانند با رعایت استانداردهای جدید از یارانه‌های دولتی برای خودروهای برقی و برنامه‌های بازگشت به حالت عادی از وضعیت اضطراری ناشی از کرونا بهره‌مند شوند، به ویژه در کشورهای فرانسه و آلمان. اما طبق آمار، فروش خودروهای تمام برقی نیز از حدود ۲۴۸هزار دستگاه در سال ۲۰۱۹ به نزدیکی ۵۳۹ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۰ رسید. /دنیای اقتصاد

سقوط ۶۸ درصدی صادرات انگلیس به اتحادیه اروپا

طبق اعلام اتحادیه شرکت‌های حمل‌ونقل و تاجران انگلیسی، از آغاز امسال و اجرای مناسبات تجاری جدید با اتحادیه اروپا، صادرات انگلستان به این اتحادیه با سقوط سنگین ۶۸ درصدی روبه رو شده است. دولت این داده‌ها را تأیید نکرده و اعلام نموده است اختلال‌های مرزی از زمانی که انگلستان اتحادیه اروپا را ترک کرده است به حداقل رسیده‌اند. از آغاز امسال تاجران و شرکت‌های حمل‌ونقل مجبور به رعایت ضوابط تجاری جدیدی شده‌اند که این شامل سیستم تجاری جدیدی برای شرکت‌های و مقامات استان انگلیس در ایرلند شمالی می‌شود. این شرایط باعث شده است تا شرایط جدیدی برای ترخیص کالا از گمرک‌های مرزی به وجود بیاید؛ آن هم در شرایطی که با وجود بحران کرونا شروط سلامتی هم برای ترخیص کالاها اضافه شده‌اند.

دستمزد‌ها در کشور‌های عربی خلیج فارس چقدر است؟

پزشکان بالاترین درآمد را بین گروه های مختلف در کشورهای عربی دارند.

به گزارش ایسنا به نقل از گلف تلنت، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، همواره یکی از بالاترین نرخ های دستمزد را در خاورمیانه داشته اند. در ادامه با سطح دستمزد مشاغل مختلف در این کشورها آشنا می شوید؛

۱- حسابدار

امارات

متوسط سطح دستمزد ماهانه: ۵۰۰۰ درهم

معادل دلاری: ۱۴۰۰ دلار

عربستان

متوسط سطح دستمزد ماهانه: ۶۰۰۰ ریال

معادل دلاری: ۱۶۰۰ دلار

کویت

متوسط سطح دستمزد ماهانه: ۴۵۰ دینار

معادل دلاری: ۱۵۰۰ دلار

قطر

متوسط سطح دستمزد ماهانه: ۵۵۰۰ ریال

معادل دلاری: ۱۵۰۰ دلار

عمان

متوسط سطح دستمزد ماهانه: ۵۵۰ ریال

معادل دلاری: ۱۴۰۰ دلار

۲- معلم

امارات

متوسط سطح دستمزد ماهانه: ۹۵۰۰ درهم

معادل دلاری: ۲۶۰۰ دلار

عربستان

متوسط سطح دستمزد ماهانه: ۱۱ هزار و ۵۰۰ ریال

معادل دلاری: ۳۰۰۰ دلار

کویت

متوسط سطح دستمزد ماهانه: ۹۵۰ دینار

معادل دلاری: ۳۱۰۰ دلار

قطر

متوسط سطح دستمزد ماهانه: ۹۵۰۰ ریال

معادل دلاری: ۲۶۰۰ دلار

عمان

متوسط سطح دستمزد ماهانه: ۸۰۰ ریال

معادل دلاری: ۲۱۰۰ دلار

۳- تحلیلگر مالی

امارات

متوسط سطح دستمزد ماهانه: ۱۱ هزار درهم

معادل دلاری: ۳۰۰۰ دلار

عربستان

متوسط سطح دستمزد ماهانه: ۱۵ هزار ریال

معادل دلاری: ۴۰۰۰ دلار

کویت

متوسط سطح دستمزد ماهانه: ۱۲۵۰ دینار

معادل دلاری: ۴۲۰۰ دلار

قطر

متوسط سطح دستمزد ماهانه: ۱۶ هزار ریال

معادل دلاری: ۴۴۰۰ دلار

عمان

متوسط سطح دستمزد ماهانه: ۱۶۵۰ ریال

معادل دلاری: ۴۲۰۰ دلار

۴- پزشک

امارات

متوسط سطح دستمزد ماهانه: ۲۲ هزار و ۵۰۰ درهم

معادل دلاری: ۶۱۰۰ دلار

عربستان

متوسط سطح دستمزد ماهانه: ۱۸ ریال

معادل دلاری: ۴۸۰۰ دلار

کویت

متوسط سطح دستمزد ماهانه: ۱۸۰۰ دینار

معادل دلاری: ۶۰۰۰ دلار

قطر

متوسط سطح دستمزد ماهانه: ۲۲۰۰۰ ریال

معادل دلاری: ۶۰۰۰ دلار

عمان

متوسط سطح دستمزد ماهانه: ۲۲۰۰ ریال

معادل دلاری: ۵۶۰۰ دلار

۵- پرستار

امارات

متوسط سطح دستمزد ماهانه: ۸۰۰۰ درهم

معادل دلاری: ۲۱۰۰ دلار

عربستان

متوسط سطح دستمزد ماهانه: ۵۵۰۰ ریال

معادل دلاری: ۱۵۰۰ دلار

کویت

متوسط سطح دستمزد ماهانه: ۴۵۰ دینار

معادل دلاری: ۱۵۰۰ دلار

قطر

متوسط سطح دستمزد ماهانه: ۶۰۰۰ ریال

معادل دلاری: ۱۷۰۰ دلار

عمان

متوسط سطح دستمزد ماهانه: ۶۰۰ ریال

معادل دلاری: ۱۸۰۰ دلار

 

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....