تاریخ انتشار : شنبه 18 بهمن 1399 - 20:23
کد خبر : 34336

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون قیمت جهانی طلا و نقره جهش کرد، برنت معاملات هفته را در آستانه ۶۰ دلاری

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون قیمت جهانی طلا و نقره جهش کرد، برنت معاملات هفته را در آستانه ۶۰ دلاری شدن به پایان رساند، چشم‌انداز بازار مسکن در سال آینده، بازار خودروی صفر دست دلالان است، ۷۷۹ هزار آمریکایی دیگر به خاطر کرونا شغل خود را از دست دادند و بروزرسانی قیمت ارز‌های دیجیتالی را در بر دارد.

+شاخص بورس بازهم سقوط کرد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، در حالی که در پایان هفته قبل، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۳۲ هزار و ۴۱۷ واحدی معادل ۲.۶۹ درصد به یک میلیون و ۱۷۳ هزار و ۵۰ واحد رسیده بود، امروز در دقایق ابتدایی فعالیت بازار سرمایه، نماگر کل بورس با ریزش بیش از بیست و سه هزار واحدی مواجه شده است.  /جزئیات بیشتر از بورس امروز

شراکت چین با سوئیفت برای تقویت جهانی یوان

بانک مرکزی چین قرارداد شراکتی با سازمان پرداخت‌های بین‌المللی، سوئیفت، امضا کرد تا استفاده جهانی یوان را تقویت کرده و راه را برای ایجاد یوآن دیجیتال هموار کند. سیستم ملی اطلاعات عمومی شرکت‌های مالی چین اعلام کرد: در این ارتباط شرکت جدیدی تحت عنوان خدمات اطلاعاتی درگاه مالی (فاینانس گیت‌وی اینفورمیشن سرویس) در ۱۶ ژانویه در پکن ثبت و ۱۰ میلیارد یورو (۱۲ میلیون دلار) به عنوان سرمایه این شرکت اعلام شده است. سهام‌دار اصلی این شرکت سوئیفت خواهد بود و ۵۵ درصد سهام را در اختیار خواهد داشت، در حالی که مرکز تراکنش‌های مالی ملی چین، که زیرمجموعه بانک مرکزی این کشور است، ۳۴ درصد سهام را در اختیار خواهد داشت. سوئیفت در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما بیش از سی سال است، در سیستم مالی چین مشارکت داریم و مانند همه کشورهایی که در آنها فعالیت می‌کنیم برای هماهنگی با سیستم‌های قانون‌گذاری مالی اقدامات و اصلاحات لازم را انجام می‌دهیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: این شراکت یک ارتقای جدید برای هماهنگی با سیستم مالی چین و تقویت خدمات ما برای مشتریانمان در این کشور است. شراکت با سوئیفت به دنبال افزایش نگرانی پکن از اینکه آمریکا دسترسی این کشور به سوئیفت را قطع کند، انجام می‌شود. از سوی دیگر در داخل چین هم دولت خواستار کاهش وابستگی به دلار و تقویت یوآن در تراکنش‌های مالی است. بنابراین با وجود تلاش‌های پکن برای به وجود آوردن یک سیستم جایگزین جهت سوئیفت از این شراکت به عنوان یک استراتژی برای تقویت جهانی‌سازی یوآن استفاده کرده است.

قیمت جهانی طلا و نقره جهش کرد

سی‌ان‌بی‌سی: قیمت جهانی طلا و نقره در معاملات دیشب، جمعه، پس از آن جهش کرد که گزارش اشتغال جدید آمریکا ناشی از تشدید پاندمی کرونا، ناامیدکننده بود و باعث افت دلار شد. گزارش اشتغال ماه ژانویه آمریکا دیشب توسط وزارت کار این کشور منتشر شد که نشان می‌داد عملکرد بازار این کشور به حد مورد انتظار نرسیده است. این گزارش باعث شد تا احتمال تصویب سریع‌تر بسته مالی جدید آمریکا افزایش یافته و دلار افت کند. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات گلد، ۱.۰۷ درصد جهش کرد و به ۱٫۸۱۱.۶۲ دلار بازگشت. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا ۱.۳۴ درصد جهش کرد و به ۱٫۸۱۵.۲۶ دلار رسید. قیمت خرید نقدی هر اونس نقره در بورس نیویورک ۳.۰۵ درصد جهش کرد و به ۲۷.۰۴ دلار رسید.

برنت معاملات هفته را در آستانه ۶۰ دلاری شدن به پایان رساند

قیمت نفت خام در معاملات دیشب با امید به ریکاوری اقتصادی جهان و تداوم کاهش تولید اوپک پلاس، در آستانه ۶۰ دلاری شدن بسته شد. دیروز در شروع معاملات روز جمعه، قیمت برنت به بالاترین سطح یک سال اخیر رسید و خیز خود برای ۶۰ دلاری شدن را آغاز کرد. همچنین قیمت‌های نفت خام با رکوردشکنی بازارهای سهام آمریکا در انتظار بسته مالی جدید این کشور، تقویت شدند. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۰.۸۵ درصد رشد کرد و در ۵۹.۳۴ واحد بسته شد. قیمت نفت برنت این هفته ۶ درصد جهش کرد و به ۶۰ دلار نزدیک شد. آخرین باری که قیمت نفت برنت به ۶۰ دلار رسید هنوز پاندمی کرونا آغاز نشده بود. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا هم ۱.۳۴ درصد جهش کرد و در ۵۷.۰۷ دلار بسته شد.

+چشم‌انداز بازار مسکن در سال آینده

زرگر مرادی کارشناس اقتصاد مسکن در پاسخ به اینکه ادامه روند قیمت مسکن در ماه‌های آتی را چگونه ارزیابی می‌کنید، بیان کرد: در ماه‌های اخیر از یک سو شاهد برخی اظهار نظرات با این عنوان هستیم که عنوان می‌کنند ۵۰ درصد قیمت مسکن کاذب است و یا اینکه بیان می‌شود، باید منتظر سقوط و کاهش شدید قیمت مسکن باشیم. برخی هم در نقطه مقابل از سونامی قیمت مسکن در آینده نزدیک خبر می‌دهند. وی ادامه داد: اما من تصورم این است که این گونه اظهار نظرها از هر دو جهت فاقد پشتوانه علمی است، چون قیمت زمین به عنوان یکی از اصلی ترین مؤلفه‌های قیمت تمام شده مسکن هنوز بسیار بالاست. همچنین در سایر هزینه‌ها مانند مصالح ساختمانی، مجوزها و پروانه‌های ساختمانی و … شاهد کاهش قیمت خاصی نبودیم؛ حتی شواهدی از افزایش هزینه‌ها در سال آینده هم وجود دارد. به نقل از مهر؛ کارشناس اقتصاد مسکن تصریح کرد: بنابراین ریسک تولید مسکن برای بخش خصوصی بالاست و همین باعث شده، تعداد واحدهای پروانه‌های ساختمانی صادره به مراتب کمتر از تعداد واحدهای مورد نیاز باشد. در نتیجه فرض سقوط قیمت مسکن با این تصور که در تهران به میانگین قیمتی زیر ۲۰ میلیون برسیم، کاملاً دور از ذهن است.

بایدن: اقتصاد آمریکا در وضعیت دشواری قرار دارد

جو بایدن، رییس جمهور آمریکا در جلسه ای مشترک با نانسی پلوسی، رییس کنگره و شماری از رهبران دموکرات در مجلس سنا به بررسی وضعیت اقتصاد آمریکا پرداخت و از قانون گذاران آمریکایی خواست تا مسیر را برای تصویب و اجرایی شدن لایحه حمایتی پیشنهادی دولت وی از بخش های مختلف اقتصادی که به ۱.۹ تریلیون دلار اعتبار نیاز دارد، هموار کنند. جو بایدن با اشاره به اینکه اقتصاد آمریکا در وضعیت دشواری قرار دارد گفته است: از نظر برخی نمایندگان کنگره کاری که تا به حال (برای احیای رشد اقتصادی و کاستن از تبعات کرونا) انجام داده ایم، کافی بوده است و عده ای هم معتقدند ما هیچ کاری نکرده ایم. از نظر من هیچ کدام از این دو طرز تفکر صحیح نیست و با وجود انجام کارهای بسیار هنوز باید اقدامات بیشتری انجام دهیم. پای زندگی مردم در میان است و همه چیز از کرونا آسیب دیده است. ما باید به همه کسانی که از این وضعیت متضرر شده اند کمک کنیم.

+بازار خودروی صفر، دست دلالان است

عبدالرضا عساکره رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل اهواز با اشاره به وضعیت خودروهای تولید داخل در بازار، اظهار کرد: بیشتر افرادی که خودروهای صفر خرید و فروش می‌کنند، نمایشگاه‌داران و دلالان هستند و مصرف‌کنندگان واقعی به ندرت خودروی صفر می‌خرند. تعداد معاملات خودرو در بازار، زمانی که قیمت خودرو و دلار افزایشی است بیشتر می‌شود و زمانی که قیمت‌ها ثابت باشند معاملات کاهش می‌یابند که این موضوع در بازار خودروی ایران، برعکس تمام دنیاست. وی با اشاره به خودروهای محبوب تولید داخل در بازار افزود: اکنون خودرو پژو ۴۰۵ اس ال ایکس با قیمت ۱۹۰ میلیون تومان، پژو پارس ال ایکس با قیمت ۲۶۰ میلیون تومان، پژو پارس با قیمت ۲۲۵ میلیون تومان و سمند ال ایکس با قیمت ۱۸۵ میلیون تومان در بازار آزاد از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

۷۷۹ هزار آمریکایی دیگر بخاطر کرونا شغل خود را از دست دادند

۷۷۹ هزار آمریکایی در هفته گذشته تحت تأثیر پاندمی کرونا و محدودیت‌های آن شغل خود را از دست داده و درخواست حمایت از بیکاری خود را به ثبت رساندند. البته باید اشاره کرد که این میزان بیکاری هفتگی کمترین میزان در دو ماه اخیر بوده و از مقدار مورد انتظار کارشناسان هم کمتر است. اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی داوجونز پیش‌بینی کرده بودند تعداد افراد تحت پوشش بیمه که بیکار شده‌اند در هفته گذشته به ۸۳۰ هزار نفر برسد. تعداد افرادی در بحران کرونا به طور مداوم از بیمه بیکاری استفاده کرده‌اند علی‌رغم افت شدید همچنان بالا باقی ماند و به ۱۷.۸ میلیون نفر رسید.

+جدیدترین خبر از کارت اعتباری سهام عدالت

دهقان دهنوی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با بانک ها و تمهید مقدمات لازم در شرکت سپرده گذاری مرکزی تصریح کرد: با تصویب هیات مدیره سازمان بورس، مقرر شد؛ اعطای کارت اعتباری به دارندگان سهام عدالت توسط بانک‌ها طی هفته پیش رو عملیاتی شود. همچنین مذاکره لازم برای تعمیم این خدمات به سایر سهامداران به ویژه سهامداران خرد نیز در دستور کار قرار گیرد.

جدیدترین خبر از کارت اعتباری سهام عدالت/ شراکت چین با سوئیفت برای تقویت جهانی یوان/ بایدن: اقتصاد آمریکا در وضعیت دشواری قرار دارد/ دلار ریزش کرد/ پرداخت حقوق کارکنان با بیت کوین؟!

کانادا به دنبال دریافت غرامت نفتی از آمریکا

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که کانادا به فکر دریافت غرامت از دولت جدید آمریکا به خاطر لغو اجرای خط لوله انتقال نفت از آلبرتا به نوادا است.

+دلار ریزش کرد

شاخص دلار در آستانه عقب نشینی از کانال ۹۱ واحد قرار گرفت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۵۶ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۰۳۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۱۱ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

پرداخت حقوق کارکنان با بیت کوین؟!

سی ان بی سی: با افزایش مقبولیت رمزارزها، شهردار شهر میامی آمریکا از امکان پرداخت حقوق کارکنان سازمان متبوعش با بیت کوین خبر داد. پیش از این نیز ایلان ماسک به تمجید از بیتکوین روی آورده و در اظهار نظر کم سابقه ای گفت، فکر می کند بیتکوین به زودی به مقبولیت عمومی گسترده ای خواهد رسید. وی بیتکوین را ابتکاری بسیار خوب خوانده که آن را دیر کشف کرده است. هند که به دلیل جمعیت بالای خود یکی از بازارهای اصلی ارزهای دیجیتالی در جهان محسوب می شود در حال بررسی طرحی است که در صورت تصویب آن در مجلس، خرید و فروش بیتکوین و سایر ارزهای دیجیتالی را ممنوع اعلام و دولت را موظف می کند تا چارچوبی برای توسعه ارز دیجیتالی ملی این کشور فراهم کند. ممنوعیت پیشنهادی شامل تمام ارزهای دیجیتالی خصوصی می شود، مگر موارد خاصی که بانک مرکزی هند، ادامه قانونی ماندن معاملات آن ها را ضروری تشخیص دهد.

بروزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ۱۳ ظهر به وقت شرقی)

۱- بیتکوین

قیمت: ۳۷ هزار و ۵۶۰.۱۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۳۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۹۱ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۱۷۰۲.۴۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۳۸ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۶.۴۷ درصد افزایش

۳- تتر

قیمت: ۰.۹۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۴۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۲ درصد کاهش

۴- ریپل

قیمت: ۰.۴۳۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵۲.۸۸ درصد افزایش

۵- پولکادوت

قیمت: ۲۰.۵۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۰۳ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۱.۹۷ درصد افزایش

۶- کاردانو

قیمت: ۰.۵۲۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۱۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۱.۹۷ درصد افزایش

۷- چین لینک

قیمت: ۲۱.۹۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۷.۰۸ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۱.۷۳ درصد افزایش

۸- لایت کوین

قیمت: ۱۵۱.۱۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۱.۵۱ درصد افزایش

۹- بایننس کوین

قیمت: ۶۲.۸۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۴.۵۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴۶.۹۶ درصد افزایش

۱۰- بیت کوین کش

قیمت: ۴۲۹.۶۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۷۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵.۹۳ درصد افزایش

 

 

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....