تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 بهمن 1399 - 19:39
کد خبر : 34096

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون ریزش ۳۲ هزار واحدی شاخص بورس، ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزارتومانی چقدر شد؟، نحوه انتقال

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ریزش ۳۲ هزار واحدی شاخص بورس، ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزارتومانی چقدر شد؟، نحوه انتقال سهام عدالت متوفیان، افت خفیف دلار در معاملات جهانی، رالی اتریوم ادامه دارد و توزیع گوشت قرمز ۷۰ هزار تومانی از اول اسفند را در بر دارد.

+صحت و سقم چاپ اسکناس برای جلوگیری از ورشکستگی بانکها

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ،بانک مرکزی: به اطلاع می رسد، خبری جعلی توسط رسانه های معاند در فضای مجازی در حال انتشار است مبنی بر این که رییس کل بانک مرکزی عنوان کرده است، برای جلوگیری از ورشکستگی بانک ها و تامین منابع مالی «چاره ای به غیر از چاپ اسکناس نداریم »که بدین وسیله تکذیب می‌شود.

+ریزش ۳۲ هزار واحدی شاخص بورس

در آخرین روز هفته، شاخص کل در بازار بورس ۳۲ هزار و ۴۱۷ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۱۷۳ هزار واحد رسید.

+ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزارتومانی چقدر شد؟

پس از پایان معاملات روز ۱۵ بهمن ماه، ارزش هر برگه سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی دارندگان این سهام به ۷ میلیون و ۶۶۵ هزار و ۷۶۹ تومان رسید که نسبت به دیروز ۲۶۹ هزار و ۷۲۸ تومان معادل ۳.۳ درصد کاهش یافت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۵۹۹ هزار و ۴۶۱ تومان رسیده است.

 

+نحوه انتقال سهام عدالت متوفیان

آمارها از فوت بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار دارنده سهام عدالت طی ۱۰ سال گذشته خبر می دهد و ورثه این افراد باید اقداماتی را انجام دهند تا فرایند انتقال سهام فرد متوفی طی و سهام منتقل شود.

در ابتدا وراث قانونی می توانند جهت اطلاع از وضعیت سهام عدالت متوفیان به نشانی اینترنتی samanese.ir مراجعه و با ورود اطلاعات هویتی متوفی از مشمول بودن وی کسب اطلاع کرده و صورت وضعیت دارایی سهام عدالت مربوط را مشاهده کنند. پس از انجام امور مربوط به انحصار وراثت، وراث باید به سامانه شرکت سپرده گذاری مرکزی مراجعه و خدمات انتقال سهام را انتخاب کنند. در این قسمت مدارک لازم برای انتقال سهام که شامل گواهی نامه واریز مالیاتی، گواهی انحصار وراثت، گواهی فوت، اصل شناسنامه و کارت ملی متوفی و ورثه میشود ذکر شده است. پس از تهیه مدارک مذکور، یکی از ورثه به عنوان نماینده به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و مدارک مذکور را تحویل می دهد و این دفاتر فرمی که توسط نماینده تکمیل شده است را برای شرکت سپرده گذاری مرکزی ارسال می کند. شرکت سپرده گذاری مرکزی پس از بررسی مدارک مذکور، طی پیامکی نتیجه را به نماینده وراث اعلام می کند. در واقع اگر مدارک نقصی نداشته باشد، مراتب انتقال انجام می شود، در غیر این صورت، به نماینده اطلاع داده شده و نماینده باید نقص مدرک را برطرف کند.

+افت قیمت دلار در بازار امروز

بر اساس جدیدترین نرخ‌های بازار امروز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز به نرخ ۲۳۳۰۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل با افت ۲۰ تومانی نسبت به روز قبل، به قیمت ۲۳۷۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۲۸۱۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به نرخ ۲۸۵۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، ۱۰۰ تومان ارزان‌تر شده است.

افت خفیف دلار در معاملات جهانی

شاخص دلار نسبت به روز قبل کمی پایین رفت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۸ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۱۳۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۱۱ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

رالی اتریوم ادامه دارد

اتریوم در ادامه رکوردشکنی های خود به کانال ۱۶۰۰ دلار رسید. به نقل از سی ان بی سی، اتریوم که از چند روز پیش در تقلا برای شکست محدوده مقاومتی ۱۴۵۰ دلار بود، بالاخره موفق شد با قدرت از این سطح عبور کند تا امیدواری ها نسبت به ثبت رکوردهای جدید این ارز افزایش یابد. بیتکوین نیز روزی صعودی را پشت سر گذاشت.  قرار است برای نخستین بار در یک پلتفرم مالی در شیکاگو قراردادهای آتی مبتنی بر اتریوم رونمایی و معامله شود.

بروزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ۱۳ ظهر به وقت شرقی) / این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است

۱- بیتکوین

قیمت: ۳۶ هزار و ۹۱۴.۱۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۸۸ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۱.۱۸ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۱۶۲۵.۷۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۹.۹۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۸.۷۵ درصد افزایش

۳- تتر

قیمت: ۰.۹۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۱۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۶ درصد کاهش

۴- ریپل

قیمت: ۰.۳۸۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۰۹ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵۳.۶۰ درصد افزایش

۵- پولکادوت

قیمت: ۱۹.۵۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۳.۰۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۵.۹۸ درصد افزایش

۶- کاردانو

قیمت: ۰.۴۴۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۹۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳۸.۳۶ درصد افزایش

۷- لایت کوین

قیمت: ۱۵۳.۴۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۷.۴۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۸.۵۰ درصد افزایش

۸- چین لینک

قیمت: ۲۸.۸۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۸.۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۹.۲۱ درصد افزایش

۹- بیتکوین کش

قیمت: ۴۳۷.۷۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۹۹ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۶.۹۰ درصد افزایش

۱۰- بایننس کوین

قیمت: ۵۱.۳۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۳۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۶.۳۳ درصد افزایش

+وزیر صنعت: مخالف انحصار خودروسازان هستم

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مخالف انحصار و قیمت‌گذاری دستوری در خودروسازی هستیم. رزم حسینی افزود: این موضوع، مطالبه خودروسازان نیز هست و آنها نمی‌خواهند در یک فضای انحصاری فعالیت کنند بلکه خواستار رشد در یک فضای رقابتی هستند. وی با بیان اینکه انحصار در صنعت هنگامی به وجود می‌آید که دولتی‌ها به آن ورود کنند، گفت: اگر دولتی‌ها دست از انحصار بردارند و سیاست دولت این باشد که رقابت در بازار به وجود آید، همه فعالان اقتصادی در بازار حضور پیدا می‌کنند.

خودروهای باد کرده در آمریکا

در انبارهای نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش آمریکا هنوز خودروهای مدل ۲۰۲۰ موجود است که این نمایندگی‌ها سر وقت موفق به فروش آنها نشده‌اند. به نقل از دنیای اقتصاد، انبوهی از خودروهای مازاد فروخته نشده در سال ۲۰۲۰ روی دست نمایندگی‌ها مانده است؛ حتی پرفروش‌ترین خودروها، وانت‌ها و خودروهای شاسی بلند مدل ۲۰۲۰ هم با افت شدید فروش نسبت به سال ۲۰۱۹ مواجه شدند و نمی‌توان گفت این مصیبت فقط دامن مدل‌هایی را گرفته که چندان محبوب نیستند.

آشفتگی فروش خودرو در سال گذشته به کنار، آمار انبارها هم نشان می‌دهد که خودروسازان بیش از ظرفیت بازار خودرو تولید کرده‌اند. پژوهش ای‌سی کارز در مورد ۷۰۰ هزار دستگاه خودروی نوی فروخته نشده در انبارها نشان می‌دهد صدر جدول را «فورد اسکیپ» اشغال کرده است. در فهرست ۱۰ خودروی نویی که مدل ۲۰۲۰ آن روی دست نمایندگی‌ها مانده، مدل‌های فورد اکواسپورت با ۳/ ۷۱ درصد مقام دوم، اکسپدیشن با ۰۸/ ۶۱ درصد مقام چهارم، اکسپدیشن مکس با ۲/ ۵۹ درصد مقام پنجم و فورد رنجر با ۵/ ۵۱ درصد مقام هشتم را به خود اختصاص داده‌اند. مقام سوم متعلق به شورولت بولت با ۹/ ۶۸ درصد خودروی جدید مدل ۲۰۲۰ باقی‌مانده در انبارهای نمایندگی‌هاست. مقام ششم متعلق به هیوندایی سانتافه با ۷/ ۵۷ درصد است. بقیه موارد هم تا مقام دهم عبارتند از: کرایسلر۳۰۰ (۵۲ درصد)، دوج چارجر (۲/ ۵۱ درصد)، بیوک انویژن (۱/ ۵۱ درصد). نکته جالب این فهرست، هیوندایی سانتافه، تنها برند غیرآمریکایی جدول ۱۰ خودروی اول فروخته نشده در انبارهای نمایندگی‌هاست. شاید دلیل آن هم این است که این کراس اوور کُره‌ای، در مدل ۲۰۲۰ با مدل ۲۰۲۱ تفاوت قیمتی چندانی به خود نمی‌بیند، اما مدل ۲۰۲۱ آن تعداد زیادی نوآوری و روزآمدی ارزشمند دارد. قیمت پایه سانتافه ۲۰۲۱ در آمریکا بیش از ۲۸ هزار دلار است که فقط ۵۷۵ دلار با مدل ۲۰۲۰ آن اختلاف قیمت دارد. به‌طور طبیعی خریداران به مدل ۲۰۲۱ روی می‌آورند.

+تورم ماهانه مسکن چه تغییری کرد؟

مرکز آمار ایران: منظور از نرخ تورم ماهانه املاک مسکونی شهر تهران، درصد تغییر عدد شاخص قیمت ماه جاری، نسبت به عدد شاخص ماه قبل می‌باشد که در دی ماه ١٣٩٩ این اطلاع به عدد ٨,٢ درصد رسیده است. تورم ماهانه دی در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (٨.۵- درصد)، ١۶.٧ واحد درصد افزایش داشته است.

+توزیع گوشت قرمز ۷۰ هزار تومانی از اول اسفند

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: از ابتدای اسفند گوشت منجمد وارداتی به قیمت ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان در میادین میوه و تره بار توزیع می‌شود تا به کاهش قیمت این محصول کمک کند. طلایی در پاسخ به سوال خبرنگاران که چرا تنظیم بازار نرخ ۱۲۰ هزار تومانی برای گوشت قرمز منجمد وارداتی تعیین کرد و این امر خود منجر به افزایش قیمت‌ها در بازار می‌شود گفت: بنده نیز موافق این موضوع هستم و این موضوع در تنظیم بازار مطرح و مصوبه یاد شده اصلاح شد و از این به بعد قیمت گوشت وارداتی بر اساس مدارک مثبته تعیین می‌شود. مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام در ارتباط با قیمت تخم مرغ تصریح کرد: قیمت مصوب هر شانه تخم مرغ در میادین میوه و تره بار ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان و به صورت بسته بندی ۳۶ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین قیمت مرغ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان است که این محصولات بدون محدودیت عرضه می‌شوند.

 

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....