تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 بهمن 1399 - 19:36
کد خبر : 33960

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون شروع سبز بورس در آخرین روز هفته، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ سهام آمریکا جهش

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شروع سبز بورس در آخرین روز هفته، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ سهام آمریکا جهش کرد، یورو عقب نشینی کرد، قیمت جهانی طلا رشد کرد؛ نقره تثبیت شد، بانک‌ها چند میلیارد اوراق بدهی خریدند؟ و ادامه روند صعودی دلار در معاملات خارجی را در بر دارد.

+شروع سبز بورس در آخرین روز هفته

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۲۸ هزار و ۲۴۱ واحدی معادل ۲.۲۹ درصد به یک میلیون و ۲۰۵ هزار و ۴۲۶ واحد رسیده بود، امروز نماگر بازار در ده دقیقه ابتدایی، بیش از ۲ هزار واحد افزایش یافته است. /جزئیات بیشتر از بورس

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

پس از پایان معاملات دیروز، ارزش هر برگه سهام عدالت، ۵۳۲ هزار تومانی دارندگان این سهام به ۷ میلیون و ۹۳۵ هزار و ۴۹۷ تومان رسید که نسبت به دیروز ۲۸۰ هزار و ۶۷۸ تومان معادل ۳.۴ درصد کاهش یافت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۷۶۱ هزار و ۲۹۸ تومان رسیده است.

سهام آمریکا جهش کرد

سهام وال‌استریت در پایان معاملات دیشب، سه‌شنبه با جهش بزرگی روبه رو شدند که در معاملات امروز چهارشنبه این سهام در بازارهای آسیایی هم این رشد ادامه پیدا کرد. گزارش عملکرد قدرتمند آمازون و آلفابت رشد سهام آمریکا را تشدید کرد. سهام آلفابت ۶ درصد جهش کرد. میانگین صنعتی داو جونز ۴۷۵.۵۷ واحد یا ۱.۵۷ درصد جهش کرد و به ۳۰٫۶۸۷.۴۸ واحد رسید. اس‌اندپی، ۱.۳۹ درصد جهش کرد و به ۳٫۸۲۶.۳۱ واحد رسید، در حالی که کامپوزیت نزدک ۱.۵۶ درصد جهش کرد و در ۱۳٫۶۱۲.۷۸ واحد بسته شد. در معاملات روز چهارشنبه، خارج از بازارهای اصلی وال‌استریت و در معاملات اینترنتی شاخص ای‌مینی داوجونز ۰.۵۰ درصد دیگر رشد کرد، در حالی که اس‌اندپی و نزدک هم به ترتیب ۰.۴ درصد و ۰.۵ درصد بالا آمدند. به این ترتیب رشد شاخص داوجونز در دو روز آغازین این هفته به ۲.۳۵ درصد رسیده است.

یورو عقب نشینی کرد

در معاملات دیروز (سه شنبه چهاردهم بهمن ماه ۱۳۹۹) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۳۴۲۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل بدون تغییر نسبت به روز قبل، به قیمت ۲۳۸۷۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد. همچنین در این صرافی ها، هر اسکناس یورو به نرخ ۲۸۴۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۸۸۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز دوشنبه، ۱۰۰ تومان کاهش نرخ دارد.

ادامه روند صعودی دلار در معاملات خارجی

شاخص دلار برای سومین روز متوالی صعودی ماند. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۲۰۳ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۱۲ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

صعود شدید قیمت یک ارز دیجیتال

قیمت اتریوم طی ۲۴ ساعت بیش از ۱۲ درصد افزایش یافت. به گزارش ایسنا، به نقل از سی ان بی سی، اتریوم که از چند روز پیش در تقلا برای شکست محدوده مقاومتی ۱۴۵۰ دلار بود، بالاخره موفق شد با قدرت از این سطح بگذرد تا امیدواری ها نسبت به ثبت رکوردهای جدید این ارز افزایش یابد. بیتکوین نیز روزی صعودی را پشت سر گذاشت.

بروزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ۱۳ ظهر به وقت شرقی) / این رده حاوی تغییرات قیمتی ده ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیتکوین

قیمت: ۳۵ هزار و ۵۰۷.۲۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۰۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۹.۲۵ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۱۴۸۷.۴۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۲.۵۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۲.۱۳ درصد افزایش

۳- تتر

قیمت: ۰.۹۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۲۴ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۲ درصد کاهش

۴- ریپل

قیمت: ۰.۳۷۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۴۸ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳۸.۹۷ درصد افزایش

۵- پولکادوت

قیمت: ۱۷.۰۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۷.۲۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۸۴ درصد افزایش

۶- کاردانو

قیمت: ۰.۴۲۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۹.۷۹ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۷.۸۰ درصد افزایش

۷- چین لینک

قیمت: ۲۳.۰۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۲۷ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۶۶ درصد کاهش

۸- لایت کوین

قیمت: ۱۴۳.۸۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۰.۶۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۷۲ درصد افزایش

۹- بیتکوین کش

قیمت: ۴۲۶.۷۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۴۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۶۱ درصد کاهش

۱۰- بایننس کوین

قیمت: ۵۰.۵۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۰۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۲.۹۳ درصد افزایش

+قیمت جهانی طلا رشد کرد / نقره تثبیت شد

قیمت جهانی طلا در معاملات روز چهارشنبه، پس از اینکه دیشب تحت تأثیر سقوط سنگین قیمت‌های نقره سقوط کرد، دوباره صعودی شد. تا ساعت ۷:۳۱ به وقت تهران، قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، ۰.۲۳ درصد رشد کرد و به ۱٫۸۴۱.۵۶ دلار رسید. این شاخص در معاملات دیشب تحت تأثیر سقوط سنگین قیمت نقره ۱.۴ درصد سقوط کرد. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم ۰.۵۰ درصد رشد کرد و به ۱٫۸۴۲.۶۰ دلار بازگشت. این شاخص دیشب ۱.۶ درصد سقوط کرده بود. قیمت جهانی هر اونس نقره هم که در معاملات دیشب ۸.۲ درصد سقوط کرده بود صبح امروز ۲.۶۲ درصد جهش کرد و به ۲۷.۰۹ دلار بازگشت. به نظر می‌رسد هجوم به خرید نقره که باعث شد قیمت این فلز گرانبها در معاملات روز دوشنبه ۱۱ درصد جهش کند، با میل به تثبیت سود سرمایه‌گذاران، فروکش کرده است.

+بازار رهن کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان

تحقیقات میدانی از بازار رهن و اجاره شهر تهران نشان می‌دهد بخشی از تقاضای بازار را مشتریانی تشکیل می‌دهند که ودیعه آنها کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان است. در مقابل به گفته برخی واسطه‌های ملکی فعال در مناطق ویژه اقشار متوسط و نیمه جنوبی پایتخت، بخشی از فایل‌های عرضه‌شده مربوط به واحدهایی است که «ودیعه کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان» دارند. نتیجه تحقیقات میدانی و بررسی‌های صورت‌گرفته از برخی فایل‌های عرضه شده در بازار رهن و اجاره، حاکی از آن است که در برخی محلات مناطق شرقی، مرکزی و جنوبی شهر تهران، تعداد بیشتری از واحدهای مسکونی با ودیعه ۱۰۰ میلیون تومان و کمتر پیشنهاد شده است. در عین حال برخی واسطه‌های ملکی معتقدند، در سال گذشته تمایل بسیاری از موجران برای دریافت ودیعه بیشتر و اجاره کمتر افزایش یافت که علت اصلی آن به واسطه بازدهی قابل توجه بازار سرمایه بود؛ اما در سال جاری و طی ماه‌های گذشته، همزمان با کاهش بازدهی بازار سرمایه، مجدد تمایل برای اجاره نسبت به دریافت «ودیعه» افزایش پیدا کرده است. نتایج تحقیقات میدانی نیز تقریبا این ادعا را ثابت می‌کند که بازار اجاره به شکل سنتی خود بازگشته است. هر چند قطعا برخی موجران همچنان بنا به دلایلی «پول پیش» را به «اجاره» ترجیح می‌دهند، اما فضای کلی بازار اجاره در حوزه نسبت دریافت ودیعه به اجاره، در مقایسه با سال گذشته تغییر کرده است. /دنیای اقتصاد

اینجا قیمت‌ها آمپر چسبانده‌اند/ صعود شدید قیمت یک ارز دیجیتال/ بازار رهن کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان/ کاهش قیمت لپ تاپ و تبلت در بازار

+بانک ها چند میلیارد اوراق بدهی خریدند؟

بانکها دیروز در سی و ششمین مرحله از حراج اوراق بدهی دولتی ۱۶۰۰ میلیارد تومان اوراق بدهی خریداری کردند.

+اینجا قیمت‌ها آمپر چسبانده‌اند

گرانی خودرو دیگر چیز جدیدی نیست و مدت هاست این معضل خودنمایی می کند و هر روز دلیل و توجیهی برای آن می شنویم، اما این تنها گرانی خودرو نیست که مشکل زا شده و آنچه شاید بیشتر مشکل ایجاد کرده و قشر وسیع تری را در جامعه به خود گرفتار کرده، افزایش قیمت لوازم یدکی خودروست. یکی از فروشندگان لوازم یدکی در گفت و گو با ایسنا گفت: نوسانات نرخ دلار بازار ما را هم به هم ریخته، هرچند طبیعتا این افزایش نرخ باید بر قطعات خارجی تاثیر داشته باشد، تهیه برخی مواد اولیه قطعات داخلی نیز با ارز انجام می شود و همین نوسانات بازار ما را هم آشفته کرده و اکثر مشتری ها به دنبال قطعه استوک هستند تا به قول خودشان کارشان راه بیفتد که البته قطعه دسته دوم، امروز قیمتی چند برابری نسبت به چند وقت اخیر پیدا کرده است. تقلبی بودن اجناس که معضلی جداگانه است و وای به روزی که مشتری متوجه شود که جنس تقلبی است، البته ما هم به ندرت متوجه تقلبی بودن قطعات می‌شویم،  ولی به هر حال باید در مقابل کالایی که می‌فروشیم، پاسخگو باشیم. وی افزود: از طرفی در روز حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد مشتریان فقط برای پرسیدن قیمت وارد مغازه می‌شوند و هیچ خریدی انجام نمی‌دهند.

یک فروشنده دیگر گفت: اجناس حداقل سه برابر افزایش قیمت داشته و همین افزایش قیمت بازار ما را هم کساد کرده است. با توجه به این قیمت‌ها، مشتریان به دنبال قطعه و لوازم ارزان تر هستند که قطعا کیفیت پایین‌تری دارند، ولی متاسفانه وقتی بعد از مدتی مجبور به تعویض مجدد می‌شوند با لحنی نامناسب از ما گلایه می‌کنند، این در حالی است که ما در زمان خرید آنها را از کیفیت اجناس مطلع می‌کنیم. بازار خیلی آشفته شده، همه فکر می‌کنند هر کاری کساد شود، بازار لوازم یدکی کساد نمی‌شود، چون مردم همیشه به دنبال تعمیر و ارتقای وضعیت خودروی خود هستند، اما اصلا اینگونه نیست و وضعیت فعلی، بازار ما را هم به شدت تحت تاثیر قرار داده است. علاوه بر گرانی و افزایش بی رویه قیمت قطعات خودرو، کمیاب شدن برخی از این قطعات بر این گرانی ها دامن می زند و قطع به یقین باعث می شود خریداران با چالش عدم توانایی خرید لوازم یدکی مواجه شوند. قیمت یک دست شمع ایرانی پراید که مدتی قبل ۳۰ هزار تومان بود اکنون به بیش از ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافته است.

+کاهش قیمت لپ تاپ و تبلت در بازار

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران گفت: در ده روز گذشته قیمت لپ تاپ، تبلت و قطعات حدود ۲۰ درصد کاهش داشته است. البته بخشی از کالاهای خاص مثل لپ تاپ مخصوص گیم و همچنین سرفیس تا ۲۵ درصد هم افت قیمت داشته است. وی در پاسخ به اینکه آیا کاهش قیمت در این بازار ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: به نظر می‌رسد تاثیر کاهش قیمت دلار در این بازار محقق شده و حتی می‌توان گفت، کاهش نرخ ارز به میزان ۲۰ درصدی که افت قیمت در بازار لپ‌تاپ قطعات اتفاق افتاده نبوده است. چرا که قیمت بالای کالاهای این حوزه و در نتیجه کاهش تقاضا هم مزید بر علت و منجر به شکستن قیمت‌ها شده است. از طرف دیگر، اخیرا نرخ ارز دوباره رو به بالا بوده و احتمالا قیمت‌ها در بازار لپ‌تاپ پیش از این کاهش پیدا نمی‌کند.

 

 

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....