تاریخ انتشار : دوشنبه 13 بهمن 1399 - 21:06
کد خبر : 33662

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون با یک غوره سردی کرده و با یک مویز گرمی؟!، نرخ دلار روز گذشته چه

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون با یک غوره سردی کرده و با یک مویز گرمی؟!، نرخ دلار روز گذشته چه تغییری کرد؟، بیتکوین پایین رفت، واردکننده موز هیچ وقت صادرکننده سیب نمی‌شود، سبد نفتی اوپک با بالاترین قیمت یک سال گذشته چندان فاصله ندارد و ورود سکه به کانال ۱۱ را در بر دارد.

+افت شاخص کل بورس در شروع بازار

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۳ هزار و ۸۳۹ واحدی معادل ۰.۳۱ درصد به یک میلیون و ۲۵۰ هزار و ۹۹۲ واحد رسیده بود، امروز در دقایق ابتدایی فعالیت بورس، نماگر کل با افت ۵۷۵۲ واحدی مواجه شده است. جزئیات بیشتر از روند بازار امروز

با یک غوره سردی کرده و با یک مویز گرمی!!

سهامداران خرد که روز شنبه به دنبال رشد بیش از ۳ درصدی شاخص کل، پس از غیبت ۴‌روزه مجددا در سمت خرید سهام فعال شده و خالص خرید ۵۵۰ میلیارد تومانی را نیز رقم زده بودند، روز گذشته مجددا هراسان تصمیم به نقد کردن سهام خود گرفتند. به این ترتیب دیروز در مجموع سهامی به ارزش ۱۴۳ میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان از سبد سهام این گروه از بازیگران سهام به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. افزایش تعداد سهامداران حقیقی در یک سال گذشته که عمدتا ناآشنا با مفاهیم مالی و برخلاف ماهیت بازار سهام، ریسک‌گریز هستند سبب شده تا موج‌های هیجانی نیز در بازار افزایش پیدا کند. به نقل از دنیای اقتصاد؛ به اصطلاح سهامدارانی که «با یک غوره سردی کرده و با یک مویز گرمی» در تالار شیشه‌ای آنچنان زیاد هستند که سبب شده‌اند تا بازار حتی بدون وجود دلیلی منطقی تغییر مسیر دهد. در این راستا، روز گذشته بیشترین خروج نقدینگی از سهام سرمایه‌گذاری رقم خورد. این گروه روز یکشنبه شاهد ثبت خالص فروش ۶۴ میلیارد تومانی از سوی حقیقی‌ها بود. گروه‌ فلزات اساسی نیز در این روز انتقال سهامی به ارزش ۴۷ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی را تجربه کرد. در آن سوی بازار اما گروه شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی با محوریت «شستا» در مرکز توجهات سهامداران خرد قرار داشتند. نمادی که عامل اصلی سبزماندن شاخص کل طی معاملات این روز نیز بود. در مجموع صنعت مزبور روز یکشنبه با خالص خرید ۱۰۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی سهامداران خرد همراه شد.

+همتی: نرخ دلار به زیر ۲۰ هزار تومان می‌رسد

عبدالناصر همتی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری گفت: تغییر در بازار ارز بیشتر روانی است و انتظارات بالا و پایین می شود. مسئولان باید در اظهارات خود مراقبت کنند و جو روانی بر بازار حاکم است که برگرفته از مسائل سیاسی و تحریم و مسائل خارجی است. انتظارات تعدیل و مثبت می شود و قیمت ارز به زیر ۲۰ هزار تومان هم خواهد رسید. نگران رشد نقدینگی بودیم و تلاش داریم رشد نقدینگی منطقی باشد. به سرکوب نرخ ارز اعتقادی ندارم، اما انتظارات تعدیل خواهد شد و نرخ ارز به زیر ۲۰ هزار تومان می‌رسد. رییس کل بانک مرکزی افزود:  از ابتدا با ارز ۴۲۰۰ مخالف بودم، ولی در زمانی ۴۲۰۰ بود و ارز نیمایی ۷ هزار تومان بود، فشار تحریم، کاهش منابع ارزی و اثر آن بر اقتصاد سبب شد تا ارز نیمایی به تدریج با فاصله بیشتر رشد کند. در حال حاضر نمی‌توانیم نرخ سود را افزایش دهیم، یک دلیل آن ناترازی سیستم بانکی است که افزایش نرخ سود باعث ناترازی بیشتر بانک‌ها می‌شود، دلیل دیگر این که تورم فعلی ناشی از عرضه و تقاضا نیست، بلکه ناشی از شوک ارز و انتظارات تورمی است که باید انتظارات تورمی را کنترل کنیم و بعد از آن برای نرخ سود بانکی تصمیم بگیریم؛ اما نرخ سود بین بانکی را حتما پیگیری می‌کنیم تا به ۱۸ تا ۱۸ و نیم درصد برسد که خود به خود نرخ سود سپرده‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

+نرخ دلار روز گذشته چه تغییری کرد؟

در معاملات دیروز (یکشنبه دوازدهم بهمن ماه ۹۹) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۳۴۲۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به نرخ ۲۳۹۲۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز قبل، ۲۰۰ تومان گران‌تر شده است. همچنین در این صرافی ها، هر اسکناس یورو به نرخ ۲۸۵۵۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به نرخ ۲۹۰۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز شنبه، ۲۵۰ تومان افزایش نرخ دارد.

+ورود سکه به کانال ۱۱

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز (یکشنبه) با افزایش ۱۱۰ هزار تومانی نسبت به روز شنبه ۱۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد. علاوه براین، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۰۲ هزار تومان و هر مثقال طلا به چهار میلیون ۷۷۵ هزار تومان رسید.

قیمت جهانی طلا رشد کرد

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، دوشنبه روند رو به رشدی را آغاز کرد اما در بازار فلزات گرانبها درخشش نقره توجهات را به خود جلب کرد و قیمت آن به بالاترین سطح شش ماهه نزدیک شد. تا ساعت ۷:۱۹ به وقت تهران، قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۰.۸۴ درصد رشد کرد و به ۱٫۸۶۱.۶۶ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا ۰.۷۲ درصد رشد کرد و به ۱٫۸۶۰.۶۰ دلار رسید. قیمت هر اونس نقره با جهش بزرگ ۷.۱۰ درصدی به ۲۸.۸۲۵ دلار رسید. قیمت نقره پس از آن با این جهش فوق‌العاده روبه رو شد که در انتهای هفته گذشته، فعالان شبکه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاران را تشویق کردند، با آغاز معاملات امروز به خرید سهام شرکت‌های معدن‌کاری نقره و خرید این فلز گرانبها هجوم بیاورند. نسبت طلا به نقره که نشان می‌دهد برای خرید یک اونس طلا چند اونس نقره لازم است به پایین‌ترین سطح خود از ۲۰۱۴ تا کنون رسید.

طلای سیاه گران شد

قیمت نفت خام در معاملات امروز، دوشنبه با کاهش عرضه از سوی عربستان و کاهش ذخایر نفت آمریکا رشد کرد. تا ساعت ۷:۱۰ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۰.۶۲ درصد رشد کرد و به ۵۵.۳۷ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۰.۴۰ درصد رشد کرد و به ۵۲.۴۱ دلار رسید. کاهش غیرمنتظره ذخایر نفت خام انبارهای آمریکا از یک طرف و تداوم کاهش تولید روزانه یک میلیون بشکه‌ای عربستان سعودی از طرف دیگر باعث تقویت قیمت‌ها شده است.

بیتکوین پایین رفت

بیتکوین در ادامه روند نزولی خود وارد وارد کانال ۳۲ هزار دلاری شد.

بروزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ۱۳ ظهر به وقت شرقی) / این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیتکوین

قیمت: ۳۲ هزار و ۷۵۵.۳۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۰۳ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۶۶ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۱۳۰۱.۲۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۷۴ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۰۱ درصد کاهش

۳- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۳۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۲۲ درصد کاهش

۴- ریپل

قیمت: ۰.۴۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲۳.۶۸ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶۸.۵۷ درصد افزایش

۵- پولکادوت

قیمت: ۱۶.۰۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۶۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۹.۰۷ درصد کاهش

۶- کاردانو

قیمت: ۰.۳۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۳۵ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۱۳ درصد کاهش

۷- چین لینک

قیمت: ۲۲.۴۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۶۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۴۶ درصد کاهش

۸- لایت کوین

قیمت: ۱۲۷.۶۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۸۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۹۹ درصد کاهش

۹- بیتکوین کش

قیمت: ۳۹۴.۴۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۷.۶۴ درصد کاهش

۱۰- بایننس کوین

قیمت: ۴۳.۸۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۷۴ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۷.۳۹ درصد افزایش

نوسان سهام آسیا اقیانوسیه با کند شدن رشد تولید چین

سهام آسیا اقیانوسیه در معاملات امروز، دوشنبه پس از انتشار گزارشی که نشان می‌داد، رشد تولید چین به سطح مورد انتظار نرسیده است، نوسان کردند. جامع‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن ۰.۸۲ درصد رشد کرد و نیکی ژاپن ۰.۸۷ درصد بالا آمد. در بازار چین، کامپوزیت شانگهای ۰.۰۸ درصد افت کرد، در حالی که هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ توانست به جهش ۱.۴۲ درصدی دست یابد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۵۹ درصد رشد کرد، در حالی که کوسپی کره‌جنوبی با جهش ۱.۷۵ درصدی روبه رو شد. در بازار ارز، دلار بخشی از سقوط روز جمعه خود در مقابل یوآن چین را جبران کرد. نرخ برابری دلار با یوآن چین ۰.۵۴ درصد تقویت شد و به ۶.۴۵۷۵ واحد بازگشت.

+واردکننده موز هیچ وقت صادرکننده سیب نمی‌شود

شهریاری عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه شرط واردات موز در ازای صادرات سیب شرطی عجیب و غیرمنطقی است، توضیح داد: امروز دیگر کسی شک ندارد که نمی‌توان برای بازارهای اقتصادی تعیین تکلیف کرد و این عرضه و تقاضای واقعی است که در نهایت مشخص می‌کند یک محصولی چگونه به فروش رفته یا چگونه خریداری شود. از سوی دیگر، هرجا محدودیتی ایجاد شده، قطعا رانت و فرصت طلبی و سودجویی نیز به وجود می‌آید و در این حوزه نیز بعید نیست شاهد چنین اتفاقاتی باشیم. در این که ایران سیب درختی قابل توجهی تولید می‌کند که درصدی از آن به عنوان مازاد نیاز داخلی باید صادر شود تردیدی نیست. حتی کشورهایی در آمریکای جنوبی که صادرکننده موز هستند و واردکننده سیب نیز از چنین موضوعی استقبال می‌کنند اما این اتفاق باید در فضای واقعی بازار رخ دهد و نمی‌توانیم به یک تاجر خارجی بگوییم که اگر موز بخریم، باید در ازایش سیب صادر کنیم. به نقل از ایسنا، عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به امکان ایجاد فضای غیرواقعی در چنین بازاری اظهار کرد: نمی‌توان انتظار داشت که هیچ واردکننده موزی، صادرکننده سیب شود، زیرا این دو حوزه کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. پس واردکننده یا باید از مجوز صادرکننده سیب استفاده کند که خود این موضوع باعث ایجاد رانت در میان دارندگان این مجوز و احتمال سودجویی می‌شود یا باید در اقدامی فریبنده مثلا سیبی را از یک مرز زمینی کشور خارج کند و بدون صادرات واقعی آن، هزینه آن را روی موز وارداتی بکشد و به کشور بازگرداند که باز به ضرر مردم خواهد بود. از این روی، باید دقیق مشخص شود که این سیاست چگونه بناست اجرایی شود و نفع مردم از آن چه خواهد بود.

سبد نفتی اوپک با بالاترین قیمت یک سال گذشته چندان فاصله ندارد

وب سایت سازمان کشور‌های صادرکننده نفت خام، اوپک در آخرین به روز رسانی خود اعلام کرد: هر بشکه سبد نفتی اوپک روز پنج شنبه (۹ بهمن) با ۹۵ سنت کاهش ۵۴.۳۶ دلار فروخته شده است. این نوع نفت روز چهارشنبه (۸ بهمن) ۵۵.۳۱ دلار در هر بشکه فروخته شده بود.

13991112000952 Test NewPhotoFree اقتصاددان نوشته

این نوع نفت در ۱۳ ژانویه، بیشترین قیمت در یک ماه گذشته در سال ۲۰۲۱ برابر با ۵۵.۸۱ دلار در هر بشکه را ثبت کرده است که تقریبا بالاترین رقم در یک سال گذشته به شمار می‌رود. پیش از این، قیمت سبد نفتی اوپک در ششم ژانویه به ۷۰.۸۷ دلار در هر بشکه رسیده بود که بالاترین قیمت سال ۲۰۲۰ به شمار می‌رود.

+نماینده مجلس: دلار ۴۲۰۰ تومانی باعث قاچاق دارو شده است

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو، گفت: اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی زمینه ایجاد رانت و فساد را فراهم کرده است و کمیسیون اقتصادی مجلس به دنبال حذف آن است. ارز ۴۲۰۰ تومانی ناکارآمد و غیر شفاف است. سالانه میلیاردها دلار از اموال بیت المال نصیب دلالان و سوداگران می‌شود، مدل حمایتی دولت باید تغییر کند و به صورت مستقیم از مصرف کننده حمایت کند. نماینده مردم اصفهان تصریح کرد: دولت باید ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند و یارانه‌ای که به واردکننده‌ها داده می‌شد را به صورت شفاف به خود مردم بدهد. وی با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو هم باید حذف شود، گفت: در حال حاضر شاهد قاچاق دارو از ایران به کشورهای همسایه هستیم. از جمله مهمترین دلایل این موضوع قیمت پایین دارو در ایران به دلیل اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به آن است. طغیانی تصریح کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو باید حذف و در مقابل سطح پوشش بیمه‌ای دارو گسترده‌تر شود؛ به عبارتی، منابع مالی حاصل از حذف ارز دارو باید به بیمه‌ها داده شود، در این صورت با سازوکار بیمه شفاف از مصرف کننده‌های واقعی دارو حمایت می‌شود.

+پشت پرده پودر شدن ۴۰ تن گوشت‌ وارداتی

طبق اعلام معاون فنی گمرک، بعد از سال ها اما و اگر در رابطه با تعیین تکلیف ۳۲۰ تن گوشت مانده در گمرک، طی پیگیری های صورت گرفته تا کنون ۴۰ تن از آن به سازمان اموال تملیکی تحویل شده تا در نهایت به صورت پودر برای مصرف غیرانسانی مورد استفاده قرار گیرد. مهرداد جمال ارونقی در گفت و گو با ایسنا، در مورد ماجرای اخیر ۳۲۰ تن گوشتی که از هفت سال پیش به گمرک آمده ولی تعیین تکلیف آن تا کنون طول کشیده است، توضیحاتی داد.

طبق توضیح این مقام مسئول در گمرک ایران، در اسفند ۱۳۹۲ بوده که ۳۲۰ تن گوشت قرمز از کشور مغولستان وارد منطقه ویژه سرخس می شود، ولی با توجه به دلایلی از جمله مشکل بانکی، در زمان مقرر ترخیص نشده است؛ بنابراین، در مرداد ماه سال بعد این محموله از سوی گمرک متروکه اعلام و اظهارنامه آن برای تعیین تکلیف به سازمان اموال تملیکی سپرده می شود، این در حالی است که طبق قوانین گمرکی در صورتی که کالا سه ماه بعد از اظهار به گمرک ترخیص نشود، گمرک می تواند آن را متروکه اعلام کند. در ادامه صاحب کالا درخواست اعاده اظهارنامه متروکه را با توجه پیگیری ها برای رفع موانع ارائه می کند که به دنبال مکاتبه گمرک، سازمان اموال تملیکی آن را به گمرک عودت می دهد؛ اما بار دیگر مالک امکان ترخیص پیدا نمی کند که عمدتا به عدم تائید سازمان دامپزشکی برمی گردد، چون طبق اعلام این سازمان حداقل عمر ماندگاری قابل قبول محموله در هنگام ترخیص و ورود به کشور شش ماه است که تاریخ مصرف بخشی از محموله در گذر زمان، گذشته و بخشی هم در حال انقضا بوده است. بر این اساس باید محموله توسط مالک مرجوع می شد، ولی در مهلت مقرر نسبت به این موضوع اقدام نکرده و در نهایت گمرک دوباره اظهارنامه متروکه محموله ۳۲۰ تنی گوشت را به سازمان اموال تملیکی ارسال می کند تا کالا را جهت تعیین تکلیف تحویل بگیرد.

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....