تاریخ انتشار : شنبه 11 بهمن 1399 - 20:11
کد خبر : 33343

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون خروج سهامداران خرد به پنجمین هفته متوالی رسید، ممانعت از ورود ۱.۳ میلیارد بشکه نفت

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون خروج سهامداران خرد به پنجمین هفته متوالی رسید، ممانعت از ورود ۱.۳ میلیارد بشکه نفت به بازار در سال ۲۰۲۰ از سوی اوپک، قیمت نفت همچنان بالای ۵۵ دلار، کاهش هفتگی و ماهانه در انتظار طلای جهانی و بدترین سال اقتصاد آمریکا از جنگ جهانی تاکنون در ۲۰۲۰رقم خورد را در بر دارد.

+خروج سهامداران خرد به پنجمین هفته متوالی رسید

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، بورس تهران پس از تجربه چهار هفته پیاپی منفی، معاملات هفته منتهی به ۸ بهمن را با صعود ۲ درصدی شاخص کل به پایان رساند. این رشد قیمتی اما کل بازار را در بر نگرفت و به جز نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز، دیگر سهام بورسی وضعیتی منفی را تجربه کردند، به‌ طوری که ۶۸ درصد از کل سهام معامله شده در دو بازار بورس و فرابورس، با کاهش قیمت پایانی مواجه شدند و شاخص کل هم‌وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان نمادها دارد، عقبگرد حدود ۲ درصدی را ثبت کرد. این شرایط سبب شد که برای پنجمین هفته متوالی، شاهد خروج نقدینگی حقیقی از گردونه معاملات سهام باشیم. به نقل از دنیای اقتصاد؛ در این راستا در هفته‌ای که گذشت، سهامی به ارزش یک هزار و ۶۷۷ میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد بازار منتقل شد. در مجموع طی پنج هفته گذشته، حقیقی‌ها خالص فروشی بالغ بر ۱۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رقم زده‌اند. تداوم نااطمینانی نسبت به نرخ دلار و آینده سیاسی و اقتصادی کشور از یک سو و وضعیت مبهم سیاست‌های داخلی بورس از سوی دیگر سبب شده سهامداران خرد که ریسک‌پذیری پایین‌تری دارند، محتاط شوند و در انتظار روشن‌شدن شرایط بنشینند.

ممانعت از ورود ۱.۳ میلیارد بشکه نفت به بازار در سال ۲۰۲۰ از سوی اوپک

دبیرکل اوپک گفت این سازمان در سال ۲۰۲۰ با هدف جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت، از عرضه حدود ۱.۳ میلیارد بشکه نفت به بازار‌های جهانی خودداری کرده است. محمد بارکیندو که در کنفرانس اس اند پی گلوبال پلاتس سخنرانی می‌کرد، گفت: «من مطمئن هستم همه می‌توانیم وضعیت وخیم صنعت نفت را به یاد بیاوریم که در ۲۰ آوریل ۲۰۲۰ رقم خورد و آن زمان بود که قیمت نفت خام آمریکا منفی شد. صنعت نفت از آن روز به عنوان دوشنبه سیاه یاد می‌کند.» «در آن زمان صنعت نفت با مازاد عرضه حدود ۱.۳ میلیارد بشکه مواجه بود. همچنین نگرانی‌های عمیقی در مورد برخی از قطب‌های ذخیره سازی وجود داشت که ظرفیت شان تکمیل شود. خوشبختانه این اتفاقات به علت اقدامات قاطع طی توافقنامه کاهش تولید اوپک پلاس رخ نداد. از آن زمان تاکنون، این توافقنامه، شهامت و انعطاف پذیری زیادی از خود نشان داده و خود را در صورت نیاز با شرایط متغیر بازار وفق داده است، به ویژه در هنگام بروز موج دوم و سوم همه گیری ویروس کرونا.»

در واقع، مداخله اوپک پلاس در بازار عرضه جهانی نفت، برای تغییر روند کاهش قیمت بسیار مهم بود و بار دیگر اوپک را در میانه افزایش تولید نفت شیل به عامل تاثیرگذار در بازار‌های نفت تبدیل کرد. همچنین بارکیندو خاطرنشان کرد: کار اوپک هنوز تمام نشده است، زیرا همه‌گیری کرونا علی رغم خبر‌های خوب شروع واکسیناسیون در اغلب نقاط جهان، هنوز تمام نشده است. وی افزود: «واکسن‌ها همانند نوری در این تونل تاریک است، اما افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا و همچنین بالا رفتن میزان مرگ و میر‌ها و ازسرگیری دوباره محدودیت‌ها، یادآوری کننده تلخ، حساسیت شرایط کنونی است.»

پیش‌بینی روسیه از قیمت نفت تا سال ۲۰۳۵

وزیر انرژی روسیه بر اساس چند سناریو، قیمت نفت خام تا سال ۲۰۳۵، در بین ۴۵ تا ۸۰ دلار در هر بشکه پیش بینی کرد. آنتون رابتوسوف، مدیر بخش پالایش نفت و گاز در وزارت انرژی روسیه گفت: «شرایط این سناریو نشان می‌دهد محدوده قیمت نفت از کم به زیاد، ۴۵ تا ۸۰ دلار در هر بشکه است. این بازه بسیار قابل توجه است و به ما اجازه می‌دهد تا مرز‌های شرایط موجود را ببینیم و اقدامات و تصمیمات خود را مشخص کنیم.»

قیمت نفت همچنان بالای ۵۵ دلار

از آنجایی که سرمایه‌گذاران در انتظار نشانه‌هایی از عوامل موثر بر عرضه و تقاضا هستند، قیمت نفت در معاملات امروز در نزدیک رقمی که در سه هفته گذشته ثبت شده بود، ماند. کاهش عرضه نفت عربستان و کاهش دخایر نفت آمریکا سبب شد تا فشار کاهشی ناشی از کمی تقاضا برای سوخت جبران شود. تقاضا برای سوخت کاهش یافت، زیرا عرضه واکسن متوقف شده و نوع جدید از ویروس کرونا شیوع یافته است. هر بشکه نفت برنت با ۵۵.۸۷ دلار و هر بشکه نفت خام آمریکا ۵۲.۵۱ دلار فروخته شد. قرار است عربستان میزان تولید خود را در ماه‌های فوریه و مارس به میزان یک میلیون بشکه در روز کاهش دهد. همچنین میزان تعهد اوپک پلاس به توافق کاهش تولید در ماه ژانویه افزایش یافته است. ویوک دهارف تحلیلگر بازار گفت: کاهش تولید عربستان به این معناست، عرضه نفت اوپک که در ماه ژانویه ۷.۲ میلیون بشکه روز کاهش یافته بود، در ماه فوریه به ۸.۱۲۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

+پیش بینی یک نماینده مجلس از کاهش قیمت خودرو

حجت اله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره کاهش قیمت خودرو، گفت: از آنجا که قیمت خودرو طی ماه‌های گذشته بیش از ارزش واقعی آن افزایش یافت و در شرایط کنونی نیز مردم دریافته‌اند که خودرو جزو کالا‌های سرمایه‌ای نیست، قیمت چهارچرخ‌ها نزولی شده است. نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی افزود: سرمایه‌های مردم به سمت بازار‌های مطمئن تری نسبت به خودرو در حال سرازیر شدن است، در نتیجه اگر تصمیم نامربوطی توسط دستگاه‌های اجرایی در حوزه بازار خودرو اتخاذ نشود، پیش بینی می‌شود قیمت‌ها بیشتر ارزان شود. این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: در شرایط کنونی تعداد خریداران بازار خودرو کاهش یافته و قیمت‌ها تا حدودی منطقی شده است در نتیجه این امر، انگیزه دلالان برای جولان در بازار کاهش می‌یابد و مصرف کنندگان واقعی در بازار ماندگار می‌شوند. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از آنجا که نرخ ارز طی هفته‌های اخیر نزولی شده، بخشی از حباب بازار خودرو خالی شده و احتمال ارزانی بیشتر این محصول نیز وجود دارد.

 

+سرمایه گذاران ۱۰۰ میلیارد دلار طلا خریدند

شورای جهانی طلا گزارش سه ماهه چهارم و ترند‌های تقاضا در سال ۲۰۲۰ را منتشر کرد که نشان داد تقاضا برای طلا در سه ماهه چهارم به ۷۸۳.۴ تن رسید که ۲۸ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۹ کاهش داشت و ضعیف ترین تقاضای سه ماهه از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ به این طرف بود. تقاضا برای طلا در کل سال ۲۰۲۰ به ۳۷۵۹ تن رسید که ۱۴ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۹ کاهش داشت و نخستین بار از سال ۲۰۰۹ بود که تقاضای سالانه پایین ۴۰۰۰ تن بود. در این گزارش آمده است: همه گیری ویروس کرونا با پیامد‌های گسترده‌ای که داشته، عامل اصلی تاثیرگذار در کاهش تقاضای مصرف کننده برای طلا در سال ۲۰۲۰ بوده است.

بر خلاف تقاضای فیزیکی ضعیف، بازار طلا شاهد تقاضای سرمایه گذاری بی سابقه بود. موجودی طلای صندوق‌های ETF طلا به میزان ۸۷۷ تن رشد کرد و در پایان سال ۲۰۲۰ به رکورد ۳۷۵۱.۵ تن رسید. این افزایش با وجود کاهش ۱۳۰ تن از موجودی صندوق‌های ETF در سه ماهه چهارم به دلیل افت چشمگیر قیمت‌ها در نوامبر حاصل شد. بازار طلا همچنین شاهد تقاضای مطلوبی برای سکه و شمش طلا بود. شورای جهانی طلا اعلام کرد، تقاضای جهانی برای شمش در سه ماهه چهارم ۱۰ درصد و برای کل سال سه درصد رشد کرد و به ۸۹۶.۱ تن رسید. سرمایه گذاران سال میلادی گذشته مجموعا ۱۷۷۳.۲ تن طلا خریدند که ۴۰ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۹ افزایش داشت و با توجه به قیمت فعلی ۱۸۵۰ دلار اونس طلا، حدود ۱۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد. برخلاف سال ۲۰۱۱ که مصرف کنندگان در پی صعود قیمتها، به فروش طلا‌های خود پرداخته بودند، طلای بازیافتی جهانی در سال ۲۰۲۰ با وجود رکوردشکنی قیمت، یک درصد رشد کرد. در حالی که انتظار می‌رود تقاضای سرمایه گذاری برای طلا تا پایان سال ۲۰۲۱ همچنان رشد کند، سرمایه گذاران همچنان باید چشم انداز کامل بازار را زیر نظر داشته باشند.

کاهش هفتگی و ماهانه در انتظار طلای جهانی

قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی تغییر چندانی نسبت به روز گذشته داشت و تحت تاثیر دلار قویتر، در مسیر ثبت کاهش هفتگی و کاهش ماهانه قرار گرفت. به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۸۴۲ دلار و ۵۸ سنت رسید. بهای معاملات این بازار از ابتدای هفته جاری تاکنون ۰.۵ درصد و در ماه میلادی جاری ۲.۸ درصد کاهش داشته است. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۸۴۴ دلار و ۲۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار شب گذشته با هفت دلار معادل ۰.۴ درصد کاهش، در ۱۸۳۷ دلار و ۹۰ سنت بسته شده بود.

بدترین سال اقتصاد آمریکا از جنگ جهانی تاکنون در ۲۰۲۰رقم خورد

اقتصاددانان تخمین می‌زنند اقتصاد آمریکا سال گذشته ۳.۶ درصد آب رفته است که این بدترین عملکرد آن از سال ۱۹۴۶ تا کنون می‌باشد. این همچنین اولین بار از رکود اقتصادی بزرگ تا کنون است که تولید ناخالص داخلی آمریکا افت می‌کند. این افت شدید به دنبال رشد ۲.۲ درصدی اقتصاد آمریکا در ۲۰۱۹ رقم خورده است؛ اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز تخمین زده‌اند اقتصاد آمریکا در سه ماهه چهارم سال گذشته ۴ درصد رشد کرده باشد. البته تقویت مجدد شیوع ویروس کرونا و عدم ارائه بسته مالی و تشویقی جدید در این دوره باعث شد تا قدرت بخش تولید و بازار خوب مسکن در سایه قرار بگیرد. حالا دولت آمریکا پس از تصویب یک بسته مالی ۹۰۰ میلیارد دلاری در انتهای دسامبر به دنبال آن است که با روی کار آمدن بایدن با یک بسته مالی ۱.۹ تریلیون دلاری راه جدیدی برای ریکاوری اقتصاد این کشور باز کند.

سهام آسیا و اقیانوسیه سقوط کرد

سهام آسیا اقیانوسیه در معاملات دیروز، جمعه، افت کردند و شاخص سهام کره‌جنوبی بیش از ۳ درصد از ارزش خود را از دست داد. افت سهام آسیایی به دنبال آن رخ داد که در معاملات دیشب وال‌استریت سهام آمریکا به سقوط سنگین روز گذشته خود ادامه دادند و داوجونز ۳۰۰ واحد دیگر از دست داد. جامع‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن ۱.۸۵ درصد سقوط کرد، در حالی که نیکی ژاپن ۱.۸۹ درصد پایین آمد. در بازار چین کامپوزیت شانگ‌های ۱.۰۲ درصد سقوط کرد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۶۱ درصد پایین آمد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۶۴ درصد افت کرد، در حالی که کوسپی کره‌جنوبی با سقوط سنگین ۳.۰۳ درصدی روبرو شد. در بازار ارز، دلار آمریکا ۰.۲۹ درصد در مقابل ین ژاپن و ۰.۱۸ درصد در مقابل یوآن چین تقویت شد و به ترتیب در نرخ‌های برابری ۱۰۴.۵۱ واحد و ۶.۴۶۰ واحد معامله شد.

+حباب سکه چقدر شد؟

طبق اعلام نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، با نوسان نرخ ارز در بازار داخلی و افت بهای اونس جهانی طی یک هفته اخیر، قیمت سکه و طلا در داخل نیز با نوسانات محدودی همراه شده؛ اما نکته مهم این است که همچنان حباب سکه در حال تخلیه شدن است، به گونه‌ای که در حال حاضر هر قطعه سکه حدودا ۲۰۰ هزار تومان حباب دارد.

قیمت انواع شاسی‌بلندهای چینی چقدر است؟

لیست خودرو‌های شاسی‌بلند چینی که در بازار می‌توان خرید، به شرح زیر است:
 
مدل خودرو سال تولید قیمت بازار (تومان)
ام وی ام x33s اتوماتیک اسپرت ۱۳۹۹ ۴۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰
جک s5 اتوماتیک ۱۳۹۹ ۶۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰
جک s3 اتوماتیک ۱۳۹۹ ۴۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰
چانگان cs35 (مونتاژ) ۱۳۹۹ ۴۵۸٫۰۰۰٫۰۰۰
چری تیگو IE5 ۱۳۹۹ ۶۷۰٫۰۰۰٫۰۰۰
چری تیگو IE7 ۱۳۹۸ ۳۸۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰
هایما s7  توربو ۱۳۹۹ ۶۷۰٫۰۰۰٫۰۰۰

+کمبودی در عرضه مرغ نداریم؟

محمدعلی کمالی سروستانی، مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی از افزایش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۵ هزار و ۶۹۰ تومان، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه ۲۱ هزار و ۵۷۰ تومان و خرده فروشی ۲۴ هزار تومان است. وی عرضه مرغ با نرخ‌های بالاتر را گرانفروشی دانست و افزود: با توجه به شرایط فعلی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که نوسان خاصی در بازار رخ ندهد. کمالی سروستانی با اشاره به اینکه کمبود عرضه مرغ واقعیت ندارد، بیان کرد: زمانی کالایی دچار کمبود است که در مغازه‌ها موجود نباشد، اما هم اکنون در تمامی مغازه‌ها مرغ فراوان است.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی از افزایش قیمت جوجه یک‌روزه خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط نرخ هر قطعه جوجه یک‌روزه ۴ هزار و ۵۶۰ تومان است که افزایش اخیر قیمت جوجه ناشی از ازدیاد تقاضای مرغداران برای جوجه ریزی شب عید است. وی با اشاره به ایرادات سامانه بازارگاه بیان کرد: دولت برای ۴۰ روز دوره پرورش نهاده در نظر گرفته است و به علت آنکه مرغ در این مدت وزنی نمی‌گیرد، کشتارگاه‌ها رغبتی به خرید ندارند، به همین‌ دلیل، ناچارند بخشی از نهاده مورد نیاز را از بازار آزاد تامین‌ کنند که این امر بر هزینه‌های تولید می‌افزاید. اگر ۱۰۰ درصد نهاده‌ها با نرخ مصوب تامین شود، قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده ۱۷ هزار تومان و مرغ گرم ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....