تاریخ انتشار : جمعه 10 بهمن 1399 - 20:43
کد خبر : 33175

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون پیشنهاد روش خاص برای بهبود اوضاع اقتصاد جهان در پساکرونا از سوی پوتین، دلار به

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون پیشنهاد روش خاص برای بهبود اوضاع اقتصاد جهان در پساکرونا از سوی پوتین، دلار به کانال ۲۳ هزار تومانی رسید، خط معیشت ۱۰ میلیون تومان است؟! تغییرات قیمت سکه در آخرین روز هفته، وزیر صمت: با قیمت‌گذاری دستوری مخالفم و چرا مرغ گران شد؟ را در بر دارد.

پیشنهاد روش خاص برای بهبود اوضاع اقتصاد جهان در پساکرونا از سوی پوتین

 به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، پوتین رئیس جمهور روسیه در نشست مجازی مجمع جهانی اقتصاد اعلام کرد: با افزایش روز به روز بدهی‌ها، دیگر نمی‌توان از این روش برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور‌ها استفاده کرد. شاید اشاره پوتین به آمریکاست که بدهی هایش از ۲۰ تریلیون دلار گذشته و گفته می‌شود از این روش برای بهبود اقتصاد خود استفاده می‌کند. بهبود اوضاع اقتصادی پس از بحران فعلی بسیار سخت خواهد بود و دنیا نیازمند یک مدل خاصی برای افزایش رشد اقتصادی است و مدل‌های فعلی کارساز نخواهد بود. شاید در ۲۰ یا ۳۰ سال گذشته با محرک‌های مالی اقتصادی اقتصاد کشور‌های بهتر می‌شود و راه حلی برای عبور از بحران پیشنهاد می‌شود، اما دیگر این روش‌ها کارساز نیست و با این سازو کار نمی‌توان پیش رفت.

رئیس جمهور روسیه تصریح کرد: بهبود رشد اقتصادی با اتکا به روش قدیمی و سنتی افزایش بدهی‌ها امروزه به ابزاری بی اثر تبدیل شده و تنها منجر به حبابی شدن سرمایه‌های مالی می‌شود و باعث شکاف مالی زیادی بین جامعه ثروتمندان و فقرا می‌شود. طی ۳۰ سال گذشته درآمد واقعی مردم در اکثر کشور‌های توسعه یافته با رکود مواجه شده، در حالی که هزینه آموزش و سلامت افزایش قابل توجهی داشته است. میلیون‌ها مردم حتی در کشور‌های ثروتمند دیگر چشم انداز روشنی برای افزایش درآمد خود نمی‌بینند. رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه سال گذشته اقتصاد جهان بیشترین کاهش را از زمانی جنگ جهانی دوم تاکنون داشته است، گفت: بیماری کووید ۱۹ تنها مشکلات موجود اقتصاد جهان را برجسته کرد که این عدم تعادل در سال‌ها پیش در کشور‌ها انباشته شده بود.

+دلار به کانال ۲۳ هزار تومانی رسید

در معاملات دیروز (پنجشنبه نهم بهمن ماه ۱۳۹۹) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۱۹۲۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به نرخ ۲۳۴۱۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز چهارشنبه، تغییری ندارد؛ هرچند نسبت به اولین روز هفته، نرخ دلار ۹۸۰ تومان گران‌تر شده است. همچنین در این صرافی ها، هر اسکناس یورو به نرخ ۲۶۸۱۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به نرخ ۲۸۳۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو می‌شود که نسبت به روز قبل، ۱۰۰ تومان ارزان‌تر شد. بهای یورو نیز همانند دلار نسبت به شروع هفته، ۹۵۰ تومان افزایش یافته است.

+آیا دلار می‌تواند به زیر ۱۲ هزار تومان برسد؟

هاشم خانی، تحلیلگر اقتصادی در پاسخ به اینکه دلار تا چه حد می‌تواند با کاهش قیمت مواجه شود، گفت: پاسخ من به این که آیا دلار می‌تواند به زیر ۱۲ هزار تومان برسد، بله است و این تنها با تزریق تمام منابع ارزی به بازار ارز عملیاتی می‌شود؛ اما در این زمینه مساله این است که کاهش قیمت پایدار نمی‌ماند. اگر دلار به هر صورتی به کمتر از ۱۵ هزار تومان برسد، در خوش بینانه‌ترین حالت این قیمت حداکثر دو تا سه ماه می‌تواند حفظ شود بعد از آن به سمت قیمت تعادلی که در بالا ذکر شد، جهش پیدا می‌کند. /ایسنا

+رئیس کل بانک مرکزی: نرخ ارز می‌توانست بسیار بالاتر برود

همتی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس گفت: در شرایط تحریم و با کاهش درآمدهای دولت، بخشی از ارزهای صادراتی هم به کشور برنگشت و البته بخش مهمی از صادرکنندگان هم ارز خود را برگرداندند که جای تقدیر و تشکر دارد. لذا باید توجه داشته باشیم که وقتی تعادل عرضه و تقاضای ارز به هم می خورد، قیمت ارز نیز افزایش می یابد. وی تصریح کرد: اگر بانک مرکزی مانع واردات بدون انتقال ارز نمی شد و سایر محدودیت ها را اعمال نمی کرد، نرخ ارز می توانست بسیار بالاتر برود.

+خط معیشت ۱۰ میلیون تومان است؟!

ناصر چمنی یک مقام ارشد کارگری با تاکید بر محاسبه تورم اقلام مصرفی سبد معیشت کارگران اظهار کرد: از سال ۱۳۹۲ اقلام سبد معیشت خانوارهای کارگری را مشخص کردیم و بر اساس همان اقلام طی سالهای گذشته هزینه سبد معیشت کارگران تعیین می شد. سال گذشته رقم هزینه سبد معیشت کارگران توسط کمیته مزد ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تعیین شد ولی امسال با توجه به آمار بانک مرکزی که خط معیشت را ۱۰ میلیون تومان اعلام کرده، قطعا این هزینه بیشتر شده و لذا بی صبرانه منتظریم ببینیم از کمیته دستمزد امسال چه عددی بیرون خواهد آمد. طبق آمارها تورم ماهانه و تورم نقطه به نقطه از سوی مراجع رسمی آماری مشخص است، ولی در دو ماه آخر سال به طور عجیبی کاهش می یابد و این تورم تغییر یافته مبنای تعیین دستمزد سال آینده کارگران قرار می گیرد. به نقل از ایسنا، رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با بیان اینکه نمی توانیم بحث سبد معیشت را مثل دستمزد منحرف کنیم، به جزییات سومین جلسه کمیته دستمزد شورای عالی کار اشاره کرد و افزود: متاسفانه پیشنهادهایی که از سوی برخی کارفرمایان در این جلسه مطرح شد، نظیر اینکه برای تعیین دستمزد باید آمار کارگران متاهل و مجرد به دست آید یا خانواده هایی که بیکار دارند شناسایی شوند، این تلقی را به وجود می آورد که تعیین سبد معیشت کارگران در یک مسیر انحرافی قرار گرفته است؛ در حالی که منحرف کردن هزینه های سبد معیشت کارگران به هیچ وجه قابل قبول نیست!

+تغییرات قیمت سکه در آخرین روز هفته

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز (پنجشنبه) با کاهش ۱۰ هزار تومانی نسبت به روز (چهارشنبه) ۱۰ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۶۵ هزار تومان و هر مثقال طلا به چهار میلیون ۶۱۵ هزار تومان رسید.

+جدیدترین خبر برای متقاضیان کارت اعتباری سهام عدالت

حسین فهیمی مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی درباره نحوه پرداخت کارت‌های اعتباری سهام عدالت، اظهار داشت: اقدامات لازم برای پرداخت کارت اعتباری صورت گرفته است، اما به دلیل برخی ایرادات بین بانک و شرکت سپرده گذاری مرکزی، اعلام عمومی نشد با رفع این مشکل از ابتدای هفته آینده دارندگان سهام عدالت می‌توانند به واسطه سهام عدالت خود، کارت اعتباری دریافت کنند. با ۷ بانک، تعامل صورت گرفت و بانک ملی پیشگام برای پرداخت کارت‌های اعتباری به پشتوانه سهام عدالت است.در ابتدا سهامداران روش غیرمستقیم سهام عدالت که در سامانه سجام ثبت نام کردند و احراز هویت شدند درخواست بررسی دارایی را به شرکت سپرده گذاری ارسال و بعد از بررسی، شرکت سپرده گذاری به بانک ارسال و در نهایت بانک، سقف تضمین را تعیین می‌کرد و دوباره به شرکت سپرده گذاری مرکزی ارسال می‌شد. کارهای اداری بین سپرده گذاری و بانک‌ها دستی انجام می‌شد که تصمیم گرفتیم تا دارندگان سهام عدالت بتوانند با اپلیکیشن بانک‌ها، درخواست خود را ثبت کنند. دارندگان سهام عدالت که روش غیرمستقیم را انتخاب کردند، باید در سامانه سجام ثبت نام کنند و احراز هویت شوند تا بتوانند ۶۰ درصد سهام خود را، دریافت کارت اعتباری کنند. زمانی که دارنده سهام عدالت درخواست خود را می‌دهد، شرکت سپرده گذاری مرکزی، قیمت پایانی روز قبل سهام را مبنا برای تضمین قرار می‌دهد.

+رئیس جمهور: قیمت زمین‌های یک روستا ۱۲ برابر شده است

رئیس جمهور در آیین بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت جهادکشاورزی گفت: من زمانی در خوزستان در یک روستایی پیاده و با ساکنان روستا صحبت کردم. همه می‌گفتند که قیمت زمین‌هایی که داشتیم الان بیش از ۱۰ برابر شده است، ۱۰ میلیون از ما می‌خریدند. یک موردی بود طرف می‌گفت ۱۰ میلیون از من می‌خریدند. بعد از اینکه دولت این طرح را اجرا کرد، ۱۲۰ میلیون از من می‌خریدند. یعنی قیمت ۱۲ برابر شده است. ارزش زمین مردم خیلی مهم است. البته تولید محصولات هم به همان صورتی که بیان کردم ۴ برابر شده و این برای امنیت غذایی ما بسیار مهم است. به مردم عزیز تبریک می‌گویم که ایستادگی، مقاومت، صبر و تحمل کردند. البته در این سال‌ها رنج فراوانی برای مردم بود. احساس می‌کنیم که مردم صبح درِ مغازه می‌روند برای اینکه مایحتاج خودشان را تامین کنند، احساس رنج می‌کنند. می‌بینند که اجناس از قیمت تعادلی خود خارج شده است. ملت ایران را سه سال در تحریم شدید و در یک جنگ بی‌نظیر قرار دادند. منابع مالی ما را در دنیا قفل کردند و نگذاشتند از منابع مالی‌مان استفاده کنیم. نگذاشتند نفت و میعانات گازی صادر کنیم، در صادرات سایر محصولات برای ما مشکل درست کردند، اما علیرغم این، ملت ما ایستادگی کردند.

+وزیر صمت: با قیمت‌گذاری دستوری مخالفم

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با هر گونه قیمت‌گذاری دستوری مخالف هستم؛ دولت نیز در این زمینه با ما هم عقیده است و در تحقق این موضوع کمک می‌کند و انتظار داریم که بخش خصوصی نیز برای این موضوع مهم پای کار بیاید.

+از افزایش قیمت ها استقبال نمی کنیم!

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی گفت: کارخانه‌های لبنی به هیچ وجه از افزایش قیمت‌ها استقبال نمی‌کنند بلکه این افزایش قیمت شیرخام به عنوان اصلی‌ترین ماده اولیه محصولات لبنی که توسط گاوداران محترم به کارخانه‌ها تحویل می‌شود، است که باعث افزایش قیمت محصولات لبنی می‌شود. قیمت شیرخام ظرف یک سال گذشته ۸۸ درصد فقط در قیمت مصوب رشد داشته و از تیرماه تا آذرماه امسال نیز رسما ۵۵ درصد افزایش قیمت داشته است. این افزایش تنها بصورت رسمی است و در بازار مبادلات، قیمت شیرخام عملا ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر از قیمت مصوب است و متاسفانه برخلاف محصولات لبنی ذیل نظارت هیچ دستگاهی نیز قرار ندارد. بنی طبا گفت: هم اکنون ۱۰ قلم کالای لبنی پرمصرف مشمول قیمت گذاری دولتی در بهترین حالت در نقطه سر به سر به بازار عرضه و فشار زیادی بر تولید کنندگان این بخش وارد می‌شود.

+چرا مرغ گران شد؟

محمد علی کمالی سروستانی، مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه کمبودی در عرضه مرغ شب عید نداریم، اظهار داشت: با توجه به شرایط کرونا و تاکید وزارت بهداشت بر رعایت اصول بهداشتی و عدم‌تجمعات، پیش بینی می‌شود تا فروردین افزایش چشمگیری در قیمت نداشته باشیم. وی ایرادات سامانه بازارگاه را یکی از دلایل افزایش قیمت تمام شده تولید مرغ دانست و اضافه کرد: با توجه به آنکه نهاده پس از ورود جوجه به واحد‌های مرغداری به تولیدکننده تخصیص می‌یابد، از این روی با تأخیر ۱۰ تا ۱۵ روزه نهاده به دست مرغدار می‌رسد که در این مدت تولیدکننده ناچار است که نهاده را از بازار آزاد تهیه کند و این امر قیمت تمام شده تولید را افزایش می‌دهد. وی تاکید کرد: گرانی مرغ ارتباطی به تولیدکننده ندارد، زیرا امروز با وجود کاهش قیمت مرغ زنده، قیمت مرغ گرم افزایش داشته است.

 

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....