تاریخ انتشار : شنبه 4 بهمن 1399 - 20:13
کد خبر : 32494

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون امکان انتقال سهام عدالت متوفی به وراث، تمام بخشنامه‌های مانع صادرات فولاد لغو شد، شرایط

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون امکان انتقال سهام عدالت متوفی به وراث، تمام بخشنامه‌های مانع صادرات فولاد لغو شد، شرایط کشور به هیچ وجه به وضعیت بی‌ثبات قبل بازنمی‌گردد، داوجونز و اس‌اندپی از رکورد تاریخی خود عقب‌نشینی کردند، اقتصاد منطقه یورو تحت تاثیر گونه جدید کرونا باز هم آب رفت و آخرین وضعیت خودرو‌های وارداتی دپو شده در گمرکات را در بر دارد.

+امکان انتقال سهام عدالت متوفی به وراث

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، مشاور اجرایی سهام عدالت گفت: دو میلیون و ۶۰۰ هزار دارنده سهام عدالت فوت شده اند که وراث این افراد می‌توانند برای تعیین تکلیف اقدام کنند. پوررضایی با بیان اینکه امکان انتقال سهام عدالت افراد متوفی به وراث وجود دارد ادامه داد: وارث این افراد می‌توانند پس از انجام انحصار وراثت به صورت حضوری با مراجعه به سازمان‌های مربوط اقدام کنند. وی افزود: پس از انجام دادن انحصار وراثت، یکی از وراث با مراجعه به سایت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، اطلاعات مربوط به انحصار وراثت را بارگذاری می‌کند و شرکت سپرده‌گذاری اقدامات لازم برای انتقال سهام عدالت به وراث را انجام می‌دهد. با توجه به اینکه فرایند آماده کردن مدارک برای انحصار وراثت زمانبر است الکترونیکی شدن باعث کاهش زمان و سهولت در فرایند انتقال سهام عدالت می‌شود. با هماهنگی‌های صورت گرفته بین شرکت سپرده گذاری مرکزی، سازمان ثبت احوال و قوه قضایی، به زودی امکان الکترونیکی شدن انتقال سهام عدالت فراهم می‌شود.

+تمام بخشنامه‌های مانع صادرات فولاد لغو شد

عباسپور، مدیر کل دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صمت طی نامه ای به شامانی مدیر کل دفتر صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران تمامی بخشنامه های مانع صادرات فولاد را ملغی اعلام کرد.

+شرایط کشور به هیچ وجه به وضعیت بی‌ثبات قبل باز نمی‌گردد

عبدالناصر همتی در یادداشت جدیدی در فضای مجازی نوشت: «سه شنبه شب گذشته، به دعوت شبکه افق، در برنامه عیار، ابعادی از تلاش‌های مجموعه حاکمیت و بویژه بانک مرکزی در خنثی سازی تحریم‌های آمریکا و اقدامات بانک مرکزی در جلوگیری از فروپاشی اقتصادی را تشریح کردم. بحث اصلی این بود که در صورت نبود سیاست گذاری‌های مقاومتی و اقدامات بانک مرکزی، برای کنترل تراکنش‌های ریالی و پایه پولی و صیانت از ذخایر ارزی و تأمین مالی واردات کالاهای اساسی و دارو، افزایش پایه پولی و نقدینگی و ارزان فروشی ارز می‌توانست کشور را در موقعیتی قرار بدهد که مطابق پیش بینی بسیاری از تحلیلگران با تورم افسارگسیخته و نرخ ارز غیر معقول بالایی روبرو شود.

به دلیل سیاست‌ها و برنامه‌های انجام شده و در حال انجام و ابزارهای طراحی شده و در حال استفاده، به ویژه در حوزه سیاست گذاری پولی و تأمین مالی کسری بودجه، شرایط امروز کشورمان به هیچ وجه به وضعیت قبلی بازنمی‌گردد و مجموع شرایط نیز همین را نشان می‌دهد. بانک مرکزی و در کل مجموعه نظام بدرستی از بحران تحریم‌ها به عنوان فرصتی برای بسیاری از سیاست‌ها استفاده کرد و این اصلاحات را ادامه خواهد داد. تجربیات گران‌سنگ خنثی سازی تحریم و اصلاح روندها، چه در بانک مرکزی و وزارت نفت و چه در بین مجموعه فعالین اقتصادی بخش خصوصی، بستر و شرایط متفاوتی برای تجارت خارجی و نیز رشد تولید ملی، حتی با تداوم آن تحریم‌ها فراهم ساخته است. روند فزاینده صادرات نفت و فرآورده و صادرات غیرنفتی در ماه‌های اخیر مؤید این نکته است. هرچند شک ندارم تحریم‌های آمریکا نیز نمی‌تواند روند قبل را طی کند.

داوجونز و اس‌اندپی از رکورد تاریخی خود عقب‌نشینی کردند

در پایان معاملات روز جمعه آمریکا (بامداد شنبه به وقت تهران) شاخص‌های داوجونز و اس‌اندپی افت کردند اما کامپوزیت نزدک رکوردشکنی کرد و به رشد هفتگی ۴ درصدی رسید. میانگین صنعتی داو جونز ۱۷۹.۰۳ واحد یا ۰.۵۷ درصد افت کرد و به ۳۰٫۹۹۶.۹۸ واحد بازگشت. اس‌اندپی ۰.۳۰ درصد افت کرد و به ۳٫۸۴۱.۴۷ واحد بازگشت، در حالی که کامپوزیت نزدک ۱۲.۱۵ واحد رشد کرد و به رکورد تاریخی ۱۳٫۵۴۳.۰۶ واحد رسید. این هفته، هفته خوبی برای سهام تکنولوژی آمریکا بود، سهام اپل به رشد هفتگی ۹.۴ درصدی دست یافت و سهام فیسبوک و مایکروسافت به ترتیب ۹.۲ درصد و ۶.۳ درصد رشد کردند. در حالی که توجه همه سرمایه‌گذاران به بسته مالی پیشنهادی جو بایدن معطوف شده، تعداد جمهوری‌خواهان مخالف این بسته در مجلس سنای آمریکا در حال رشد است.

اقتصاد منطقه یورو تحت تاثیر گونه جدید کرونا بازهم آب رفت

فعالیت‌های تجاری در منطقه یورو در حالی در ماه ژانویه به پایین‌ترین سطح دو ماهه رسید که محدودیت‌های قرنطینه‌ای جدیدی برای مقابله با گونه جدید کرونا به اقتصاد این منطقه فشار وارد کرد. در حال حاضر با گسترش گونه جدید ویروس کرونا در اتحادیه اروپا تعداد مبتلایان جدید روزانه به ویروس کرونا در منطقه یورو رو به افزایش است. شاخص مدیران خرید شرکت‌های تولیدی و خدماتی (پی‌ام‌آی) مؤسسه مارکیت برای منطقه اروپا در ماه ژانویه به ۴۷.۵ واحد افت کرد. این در حالی است که این شاخص در ماه دسامبر ۴۹.۱ واحد را به ثبت رسانده بود. رقم پایین‌تر از ۵۰ نشان‌دهنده افت فعالیت‌های اقتصادی است و هر چه این رقم با ۵۰ بیشتر فاصله داشته باشد، شدت این افت بیشتر خواهد بود. کریس ویلیامسون، اقتصاددان ارشد آی‌اچ‌اس مارکیت می‌گوید: با توجه به گونه جدید کرونا به نظر می‌رسد، هر روز احتمال رکود ثانویه اقتصاد اروپا افزایش می‌یابد. افزایش محدودیت‌های قرنطینه‌ای در ماه ژانویه سرعت افت فعالیت‌های تجاری را بیشتر کرده است.

+وزیر نفت: صادرات نفت ایران در روزهای اخیر به شدت افزایش داشته است

بیژن زنگنه در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم افتتاح بیست و پنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: صادرات نفت ایران و دسترسی به پول آن در روزهای اخیر به شدت افزایش داشته است. وی افزود: من نگران بازار‌های از دست رفته نیستم و خریداران نفت هم خود را به یک یا دو فروشنده محدود نمی‌کنند. در صورت لغو تحریم، قدرتمندتر از گذشته به بازار برمی‌گردیم، کوتاه‌تر از زمانی که فکر می‌کنید.

+پیش بینی قیمت طلا

نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان داد با وجود این که از روند صعودی طلا کاسته شده؛ اما همچنان برخی از سرمایه گذاران و تحلیلگران بازار به افزایش قیمت طلا در معاملات هفته جاری خوش بین مانده اند. به گزارش ایسنا، از نظر بسیاری از تحلیلگران، طلا بین انتظارات فزاینده برای احیای اقتصادی قویتر از حد انتظار و نگرانیها از رشد تورم گیر کرده است. با این حال جدیدترین نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز نشان داد، هر دو گروه کارشناسان وال استریت و سرمایه گذاران خُرد انتظار دارند تورم رشد کرده و قیمت طلا را بالاتر ببرد. در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت، ۱۵ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۹ نفر معادل ۶۰ درصد به افزایش قیمت طلا رای دادند، در حالی که سه نفر معادل ۲۰ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند و به همین میزان نظر خنثی داشتند.

در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران، ۱۵۸۱ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۰۶۳ نفر معادل ۶۷ درصد به افزایش قیمت طلا و ۲۷۵ نفر معادل ۱۷ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و ۲۴۳ نفر معادل ۱۵ درصد نظری نداشتند. این دورنمای مثبت در پی بهبود بازار طلا از حمایت در سطح ۱۸۰۰ دلار در ابتدای هفته گذشته حاصل شده است. با این حال، هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار نیویورک با ۹ دلار و ۷۰ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش، در ۱۸۵۶ دلار و ۲۰ سنت بسته شد اما برای کل هفته ۱.۴ درصد رشد داشت.

پیش بینی قیمت بیتکوین با ستاره شناسی!

رویترز: یک فعال نیویورکی تیک تاک در ادعایی عجیب گفته است، می توان با استفاده از الگوهای نجومی مسیر حرکت بیتکوین را پیش بینی کرد. شاید خیلی از مردم او را مسخره کنند اما وی اکنون یک میلیون فالوور در تیک تاک دارد که اظهاراتش را دنبال می کنند.  وی هفته قبل توانسته بود روند اصلاحی بیتکوین که از ۱۱ ژانویه شروع شد را پیش بینی کند. وی در پاسخ به این که چگونه این اتفاق را پیش بینی کرد، می گوید: چون زحل در حال عبور از مشتری بود به این نتیجه رسیدم!

جالب اینکه بیتکوین از رکورد ۴۲ هزار دلاری اش عقب نشست و تاکنون هم نتوانسته است به سطح قبل برگردد. این زن به نام آلتمان گفت: هیچ وقت قصد ندارم به کسی بگویم چه بخرد یا چه نخرد. من می توانم مسیر قیمت ها را پیش بینی کنم اما ادعا ندارم که از آن به عنوان توصیه مالی استفاده کنند. شرایط افراد با هم متفاوت است و من هیچ وقت توصیه به خرید یا فروش نمی کنم. برای او مشتری نماینده بیتکوین و زحل بیانگر محدوده مقاومتی است. در حالی که صعود قبلی بیتکوین برای بسیاری از تحلیلگران مالی کماکان هم غیر قابل توضیح است. معامله گران شاید به هیچ توضیح یا دلیلی در حال خریدن بیشتر و بیشتر آن هستند. با اتکا به همین عطش نیز برخی از نهادهای مالی گفته اند قله های جدیدی در انتظار بیتکوین خواهد بود: سیتی گروپ می گوید باید منتظر بیتکوین ۳۱۸ هزار دلاری بود و جی پی مورگان نیز بیتکوین ۱۴۶ هزار دلاری را پیش بینی کرده است.  اگر برایتان سوال است که پیش بینی این منجم از آینده چیست، چنین پاسخ می دهد: از آخر ژانویه نشانه های خوبی را می بینم. وضعیت در فوریه و مارس از همه بهتر است اما فکر می کنم از اواسط مارس شاهد آغاز یک اصلاح دیگر باشیم. بازار در ماه می گاوی ( صعودی) خواهد بود.

+به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستیم

حسین رئیسی نماینده مردم هرمزگان در مجلس با اشاره به لزوم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هم مدیریت منابع مالی و افزایش درآمدهای دولت را به دنبال خواهد داشت. ناکارآمدی ارز ۴۲۰۰ تومانی غیرقابل انکار است. این سیاست ارزی سود و رانت سرشاری را نصیب دلالان کرده است. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بودجه ۱۴۰۰ به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستیم. دولت هم باید این موضوع را بپذیرد و با مجلس همراهی کند. اگر به دنبال حمایت از مصرف کننده ها هستیم، باید یارانه آن ها را مستقیم به خودشان دهیم. در بودجه ۱۴۰۰ اثری از ارز ۴۲۰۰ تومانی نخواهد بود. رئیسی تصریح کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حقوق ورودی گمرک هم باید عملی شود. مبنای ارز حقوق ورودی گمرک باید ارز نیما باشد. /فارس

+آخرین وضعیت خودروهای وارداتی دپو شده در گمرکات

سخنگوی گمرک ایران گفت: پس از ترخیص ۲۳۲۵ خودرو از ۵۱۰۸ خودرو موجود در گمرک، تا اواخر ۲۶ شهریور امسال، دوهزار و ۷۸۳ خودرو در گمرک ماند که از بین اینها ۸۴۰ خودرو به مرحله اظهار گمرکی رسیده‌اند. بخشی از مابقی خودروها ثبت سفارش ندارند و وزارت صمت با اخذ یا عدم پیگیری مصوبه ثبت سفارش، می‌تواند در مسیر ورود یا متروکه و یا مرجوع شدن این خودروها که ارز آن نیز در گذشته پرداخت شده و چندین سال در مبادی ورودی کشور خاک می‌خورند تصمیم بگیرد (حدود ۱۱۰۰ خودرو)، بخشی از این خودروها نیز تشریفات گمرکی را طی کرده‌اند و بیش از هزار و ۱۶۰ خودرو نیز دارای پرونده قضائی است که بر اساس مصوبه هیات دولت به محض تبرئه در محاکم امکان طی تشریفات ترخیص را خواهند داشت که بخشی از ۸۴۰ خودروی اظهار شده نیز در این مسیر بوده‌اند. لطیفی در خصوص خودروهای اظهار شده به گمرک، توضیح داد: در بین این خودروها، ۵۵۱ دستگاه در سال ۹۷، ۱۱۱ دستگاه در سال ۹۸ و ۱۷۸ دستگاه در سال ۹۹ در مهلت‌هایی که برای اظهار کالا داده شد اظهار شدند اما هنوز ترخیص نشده‌اند.

سخنگوی گمرک ایران پیرامون مبدا خرید این خودروها نیز بیان کرد: مبدا خرید ۴۶۷ دستگاه از این خودروها کشور امارات، ۱۶۱ دستگاه کشور چین، ۱۰۵ دستگاه، کشور ترکیه، ۴۹ دستگاه کشور عمان، ۴۶ دستگاه کشور آلمان (عمدتاً خودروهای شرکت بنز)، ۶ دستگاه کشور هند، ۲ دستگاه کشور ژاپن، یک خودرو کشور قطر و یک خودرو نیز کشور گرجستان است. بر اساس مصوبات دولت ترخیص خودروهایی که حجم موتور آنها بالای ۲۵۰۰ سی سی بوده و یا خودروهای آمریکایی یا خودروهایی که به سفارش آمریکا ساخته شدند، ممنوع است. بخشی از خودروهایی که نتوانستند از گمرک پروانه ترخیص بگیرند به خصوص در منطقه آزاد اروند یکی از این دو موضوع را نقض کرده بودند (۸۳ دستگاه) در حال حاضر ترانزیت خودرو بین مناطق آزاد نیز اگر آمریکایی باشد قابل انجام نیست. /مهر

ناکامی ژاپن در رساندن نرخ تورم به صفر

بانک ژاپن باز هم نتوانست تغییری در روند نزولی تورم این کشور ایجاد کند. به نقل از تریدینگ اکونومیکس، متوسط نرخ تورم ژاپن در ۱۲ ماه منتهی به دسامبر با ۰.۳ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به منفی ۱.۲ رسید که این رقم، یکی از کمترین تورم های ثبت شده در این کشور طی دو سال اخیر بوده است. در بین بخش‌های مختلف، آب و برق با تورم منفی ۶.۱ درصدی بیشترین تاثیر را در نزولی شدن نرخ تورم داشته است و پس از این بخش نیز فرهنگ و آموزش با تورم مفی ۴.۰ درصدی و حمل و نقل با تورم منفی ۱.۳ درصد قرار دارند. از سوی دیگر نیز بیشترین تورم مربوط به مواد غذایی با منفی ۰.۸ درصد بوده است و پس از این بخش، مراقبت های درمانی با منفی ۰.۴ درصد قرار دارند.

بانک مرکزی ژاپن با توجه به نرخ تورم پایین و کمبود نیروی کار در دوراهی سختی برای تعیین مسیر آینده سیاست‌های پولی خود قرار گرفته است. سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی ژاپن در حال حاضر بزرگ‌ترین بسته محرک در بین کشورهای جهان محسوب می‌شود و اکنون برخی از اقتصاددانان با انتقاد از این سیاست خواستار تغییر رویه کنونی این کشور شده‌اند.

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....